Auteur: Robin Korving

  • Waterpeil in sloten daalt, maar waterschap houdt alarmfase nog even aan

    Waterpeil in sloten daalt, maar waterschap houdt alarmfase nog even aan

    Langzaam daalt het waterpeilen in de regio, maar het duurt nog even voordat ze overal weer een normale waarde heeft aangenomen. Ook omdat er meer regen aankomt. Behoorlijk veel regen. Voor nu houdt het Hoogheemraadschap daarom nog even de laagste alarmfase aan om extra mankracht en materieel paraat te hebben. 

    Sinds de zware regenbuien op dinsdagavond en -nacht is het Hoogheemraadschap in verhoogde staat van paraatheid. Het waterpeil in sloten schoot omhoog, vooral in het gebied tussen Heerhugowaard en Breezand. Daar viel in één avond/nacht meer dan 100 millimeter regen.

    Het Hoogheemraadschap sprak van gunstig weer om de waterpeilen te laten dalen, maar dat optimisme was donderdag alweer verwaterd. “We blijven in de alarmfase, er komt naar verwachting de komende dagen nog regen aan”, zo was op de website te lezen. Behoorlijk veel regen zelfs. Voor vrijdag wordt rond 12 mm voorspeld en voor zaterdag ruim 17 mm. De week wordt afgesloten met een kleine 4 mm water, voordat de neerslag naar verwachting afneemt naar gemiddeld 2 mm per dag. (foto: HHNK)

  • Containerwoning aan Puikman in Castricum onbewoonbaar na nachtelijke hoosbuien

    Containerwoning aan Puikman in Castricum onbewoonbaar na nachtelijke hoosbuien

    De bewoners van de flexwoningen aan de Puikman in Castricum hebben een roerige nacht achter de rug. Toen de hoosbuien dinsdagnacht voorbij kwamen, stroomde het water naar binnen bij de woning van de beheerder van het complex. De brandweer lichtte daarop alle andere bewoners van het bed voor inspecties.

    Beheerder Brahim lag al te slapen, toen er rond 01:00 uur bij hem werd aangeklopt. “De brandweer stond voor de deur met de mededeling dat ze alle woningen wilden gaan inspecteren en er een mogelijke evacuatie zou komen”, vertelt hij aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Uiteindelijk bleek dat alleen de beheerder de klos was. Hij heeft zijn nacht in een hotel af moeten maken. En voorlopig zal hij niet terug kunnen. “Vanmorgen is al het water weer opgedweild, maar het is onbewoonbaar. Alles is nat geworden.”

    De beheerder lijkt het slachtoffer te zijn van een zeer ongelukkige timing. Er wordt namelijk op het dak van de containerwoningen gewerkt. “Er worden momenteel airco’s geïnstalleerd, maar waarschijnlijk is de doorvoer via het dak niet goed afgesloten. Hierdoor kon het water van het dak direct naar binnen stromen”, zegt Brahim. De schade zou echter minder erg geweest met goede afwatering. Er lag een flinke laag water op het dak.

    De brandweer concludeerde ook dat de wateroverlast het gevolg was van de werkzaamheden, is te lezen op Facebook. De dakbedekking is op een hoop plekken nog niet in orde. “Het water stroomde letterlijk naar binnen. Ook waren er al diverse plafondplaten naar beneden gekomen.”

    De containerwoningen aan de Puikman zijn vaker in het nieuws geweest. In januari bleek het dak van de dubbele rij woningen niet bestand tegen stevige storm. Storm Isha rukte een groot deel van de dakbedekking weg en toen moest de brandweer ook in actie komen.

    En de bewoners klagen al een tijd over ongezonde leefomstandigheden door schimmel, vocht en ja ook lekkage. Een VN-rapporteur bracht in december een bezoek en schreef daarna: “Het water giet door het dak als het regent, een gevaarlijk hoge luchtvochtigheid gecombineerd met gebrek aan ventilatie. Schimmelvorming en extreme hitte in de zomer zorgen samen voor ongezonde woonomstandigheden. Dit is in strijd met de menselijke waardigheid.”

    Er komt een nieuw rapport over de flexwoningen. Meerdere raadsfracties in Castricum vroegen de wethouder om een onafhankelijk onderzoek. Flexwonen NH was woensdag telefonisch niet bereikbaar voor een reactie op de nieuwste waterperikelen. (foto: VLN Nieuws/ Sam de Joode)

  • Kinderen openen enthousiast ‘hun’ kindcentrum: “Blije kinderen en blije ouders”

    Kinderen openen enthousiast ‘hun’ kindcentrum: “Blije kinderen en blije ouders”

    Anderhalf jaar geleden mochten kinderen symbolisch de eerste paaltjes slaan van hun toekomstige kindcentrum in de Alkmaarse wijk Vroonermeer. Woensdagochtend is de opening gevierd, natuurlijk samen met de kinderen en hun juffen, meesters en begeleiders. “Het was écht iets van de kinderen en de medewerkers.”

    “Er waren heel veel kindjes, daar doen we het ook voor, toch? Alleen de kinderopvang was er niet bij”, vertelt Michelle van Nieuwenhoven, directeur van opvangstichting Klein Alkmaar. Met de rond 200 kinderen van de Vroonermeerschool en De Lispeltuut was het al druk genoeg. “Wat ik heel erg leuk vond is dat de kinderen zelf een actieve rol hebben gespeeld. Ze presenteerden het schoollied en 50 kinderen waren op trommels aan het slaan voor de begeleiding.”

    Na het schoollied en de speeches was het tijd voor de officiële opening. “De kinderen hadden allemaal dozen beschilderd, die waren als soort afscheiding in entree geplaatst”, licht Van Nieuwenhoven toe. “De jongste kinderen, de schooldirecteuren en de wethouder hebben de muur met een soort stormram omver gehaald.” Vooraf was er nog enige hilariteit, want de kartonnen muur waaide twee keer om. (tekst loopt door onder de foto)

    Een kijkje binnen in het Kindcentrum Vroonermeer. Alles is nieuw en fris, en natuurlijk op kinderschaal gemaakt. (foto: Vroonermeerschool)

    “Wat ik ook heel mooi vond is dat mensen van het begin van het traject er ook bij waren. Oud-bestuurders en ook oud-wethouder Elly Konijn. Dat getuigt van betrokkenheid”. Het heeft lang geduurd tot het kindcentrum er eindelijk stond. Het voortraject duurt sowieso meerdere jaren, en er ontstond ook nog eens fikse vertraging voordat de eerste paaltjes de grond in gingen.

    Karin Scholte, directeur van de Vroonermeerschool, genoot van de opening. “Blije kinderen, blije ouders, al is dat voor Vroonermeer natuurlijk niet heel erg verrassend omdat het lang duurde. We hebben nu eindelijk eigen plekje en iedereen is erg enthousiast. Aan het einde van de dag kwamen we bij elkaar van ‘hoe voelde het nou’, en de leerkrachten waren ook heel tevreden. Ik denk dat we met elkaar hele goede start gemaakt hebben.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Anderhalf jaar geleden was de bouwstart voor Kindcentrum Vroonermeer, en ook toen speelden kinderen een centrale rol. (foto: Streekstad Centraal)

    Beide directeuren zijn maar wat blij met hun nieuwe onderkomen, al erkennen ze dat de meningen over groene buitengevel sterk uiteenlopen. “Maar wat je er ook van vindt, aan de binnenkant is het echt een geweldige plek”, stelt Van Nieuwenhoven. Daar is Karin Scholte het volmondig mee eens. “We zijn ontzettend blij met het resultaat. Er is allemaal goed over nagedacht, zoals wat belangrijk is voor welk moment van de dag. Op de werkvloer moeten nog goede afspraken worden gemaakt, maar de wil is er heel erg en dat is erg fijn om te zien.”

    Ook onderwijswethouder Jasper Nieuwenhuizen is in zijn nopjes: “We zijn trots op deze mooie nieuwe en frisse school. Nu is deze wijk een moderne school rijker, waar kinderen vanaf het eerste begin van hun schooltijd een gezond, veilig en stevig fundament krijgen, dat zij in hun verdere leven meenemen.” (foto: Fotostudio Wick Natzijl/Nikki Natzijl)

  • Meeste regen viel tussen Heerhugowaard en Breezand: “Zelfs meer dan 100 millimeter”

    Meeste regen viel tussen Heerhugowaard en Breezand: “Zelfs meer dan 100 millimeter”

    Donkere luchten en gerommel. Dinsdagavond kondigde het noodweer zichzelf duidelijk aan. Ook ‘s nachts kwam er heel veel water uit de lucht. Tussen Heerhugowaard en Breezand viel zelfs meer dan 100 millimeter, meldt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). En dat terwijl er even verderop in Wieringen bijna niets viel. “Alle gemalen draaien op volle kracht.”

    “We hebben meerdere dagen nodig om dit water weg te kunnen pompen”, aldus het waterschap. In de zwaarst getroffen gebieden staan sloten (weer) veel hoger. Wanneer het peil weer normaal is, zal nog even extra gepompt moeten worden. “Het water van de landerijen moet via de drainage naar de sloten zakken, dan kan HHNK het water wegpompen.”

    Het waterschap vindt het niet nodig om er noodpompen bij te halen. Alleen als een gemaal uitvalt, worden die uit de opslag gehaald. Tot nu toe zijn er echter nauwelijks problemen. “We houden de situatie scherp in de gaten, de gebiedsbeheerders hebben alle waterpeilen goed in beeld. Zekerheidshalve is de crisisorganisatie opgeschaald met extra collega’s in de buitendienst.” (foto: HHNK)

  • Tientallen ‘uithalers’ op Maasvlakte aangehouden, onder andere uit Alkmaar

    Tientallen ‘uithalers’ op Maasvlakte aangehouden, onder andere uit Alkmaar

    Vorige week zijn 38 aanhoudingen verricht op de Maasvlakte in verband met drugssmokkel. De verdachten komen onder andere uit Alkmaar, Alphen de Rijn en Rotterdam. Eén van hen is vrachtwagenchauffeur, de rest is ‘uithaler’, oftewel iemand die in opdracht van anderen drugs het havengebied uit haalt. Dertien van hen zijn minderjarig. Vier zijn slechts 15 jaar oud.

    Naar aanleiding van de vele insluipers in het havengebied werden op donderdagmiddag 16 en vrijdagochtend 17 mei ad hoc gezamenlijke controles opgezet, waarbij teams van de Douane, het HARC-team en de Zeehavenpolitie samenwerkten. Daarbij werden tientallen ‘uithalers’ betrapt. Tijdens een controle bij de poort werd een vrachtwagen met pakketten drugs aangetroffen. De chauffeur, een man van 61 jaar uit Vinkeveen, is daarop aangehouden.

    Het onderzoek naar de betrokkenheid van de chauffeur en de uithalers, de drugs en de herkomst daarvan loopt nog.

  • Zestiende aanhouding rond Alkmaarse explosies: 19-jarige Amsterdammer is mogelijk Willem K.

    Zestiende aanhouding rond Alkmaarse explosies: 19-jarige Amsterdammer is mogelijk Willem K.

    De politie heeft een zestiende verdachte opgepakt in verband met de reeks explosies die in Alkmaar heeft plaatsgevonden. De politie denkt dat 19-jarige jongen uit Amsterdam de persoon is achter het chat-account ‘Willem K.’ is. In dat geval is hij een opdrachtgever of tussenpersoon. Hij is inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris en zit in voorlopige hechtenis.

    Vorige week dinsdag besteedde het tv-programma Opsporing Verzocht aandacht aan de Alkmaarse reeks explosies die plaatsvond van oktober tot en met februari. Daarbij werden nieuwe beelden en chat-berichten getoond, waaronder die van ‘Willem K.’ en ‘Klaas Vaak’. Zij waren opdrachtgever of tussenpersoon. Bureau NH zond woensdag een herhaling uit van de uitzending. Nog diezelfde dag is de Amsterdamse tiener aangehouden, meldde de politie dinsdagmiddag.

    In de uitzending vertelde de politie over de hiërarchie binnen dergelijke criminele netwerken. De uitvoerders zijn in het algemeen jongens tussen de 14 en 20 jaar oud. Voor de aanslagen in Alkmaar zijn ze gelokt met beloningen van 1.500 tot 2.000 euro, al zagen ze daar doorgaans niets of weinig van.

    Het onderzoeksteam van de politie is ervan overtuigd dat degene met de alias ‘Klaas Vaak’ op korte termijn geïdentificeerd zal worden. De politie laat weten dat nieuwe informatie nog altijd welkom is. Bel hiervoor 0800-6070 of Team Nationale Inlichtingen via 088-6617734 onder vermelding van ‘onderzoek Klaver’.

  • Spieren voor Spieren grootste winnaar van ludieke badeendjesrace Camperduin
    Featured Video Play Icon

    Spieren voor Spieren grootste winnaar van ludieke badeendjesrace Camperduin

    Een grote kolonie gele eendjes was op Tweede Pinksterdag neergestreken in de lagune van Camperduin. De 6.000 badeendjes kwamen bij elkaar om mee te doen aan een wedstrijd voor het goede doel. Met hulp van de wind ‘zwommen’ ze richting een grote fuik en de snelste tien eendjes wonnen mooie prijzen. Nou ja, de prijzen gingen naar de mensen die lootjes hadden gekocht met daarop de startnummers van de eendjes. De grootste winnaar was het goede doel: Stichting Spieren voor Spieren.

    De badeendjesrace wordt jaarlijks georganiseerd door Lions Schoorl en De Jongens uit Schoorl. Een leuk en ludiek evenement, dat ook nog eens veel geld oplevert voor een goed doel. Dit jaar is dat Spieren voor Spieren, de stichting die zich inzet voor onderzoek naar spierziekten. “Ik denk dat we toch wel zo’n twaalf, dertienduizend euro aan loten hebben kunnen verkopen”, vertelt Jeroen van der Pauw Kraam van Lions Schoorl,  terwijl hij voor een gigantische gele eend staat (die niet meedeed). “Daarvan gaat een gegarandeerd deel naar Spieren voor Spieren.”

    Ook de lokale gemeenschap pikt een graantje mee. “De kinderen uit het dorp hebben via de voetbalclub en via de scholen ook loten verkocht en die opbrengst gaat naar de scholen en zelf, of naar de voetbalclub.” (tekst gaat verder onder de video)

    Om het milieu te sparen worden de badeendjes gehuurd. Ze gaan na afloop dus allemaal weer terug naar hun eigenaar. (foto: Streekstad Centraal)

    Iets eerder dan gepland ging de badeendjesrace van start, om mogelijk onweer voor te zijn. Je weet maar nooit, bleek een maand geleden maar weer. Met soms een beetje hulp van kinderen vonden de eendjes hun weg naar de grote fuik verderop, die ze weer bij elkaar bracht en netjes op rij zette voor een eerlijke uitslag.

    Het was uiteindelijk het eendje met startnummer 55 dat als eerste finishte en degene met hetzelfde lotnummer een e-bike opleverde. De tweede prijs, een ‘green egg’ barbecue, ging naar nummer 213 en derde werd nummer 5.613, goed voor een midweek in Vakantiepark Landal Berger Duinen. De volledige uitslag staat op schoorl.lions.nl.

  • Gemeente Alkmaar richt Seniorenpanel op: ‘Niet over senioren, maar mét senioren’

    Gemeente Alkmaar richt Seniorenpanel op: ‘Niet over senioren, maar mét senioren’

    Senioren moeten een duidelijkere stem hebben in gemeente Alkmaar. Met die gedachte richt gemeente Alkmaar een Seniorenpanel op.  Iedereen vanaf 55 jaar is welkom om zich aan te melden. Het motto is ‘Niet over senioren, maar mét senioren’. De eerste bijeenkomst van het Seniorenpanel is op woensdag 19 juni.

    De oprichting van het Seniorenpanel is een doel dat in de Seniorenagenda van gemeente Alkmaar is opgenomen. Deze agenda bevat belangrijke onderwerpen voor prettig ouder worden en vitaal blijven. Ook staat erin wat hier binnen Alkmaar al aan wordt gedaan en wat beter kan. Het panel komt minimaal twee keer per jaar bijeen om te praten over onderwerpen als gezondheid, wonen, ontmoeten en (vrijwilligers)werk. Daarnaast wordt een aantal themabijeenkomsten georganiseerd om met een kleinere groepen specifieke onderwerpen te bespreken.

    De aftrap is op 19 juni van 15:00 tot 17:00 uur. Panelleden kunnen kennis met elkaar maken en ze bespreken meteen het eerste onderwerp: hoe meer bekendheid te geven aan het bestaande aanbod van diensten en activiteiten voor senioren.

    Aanmelden gaat via seniorenpanel@alkmaar.nl of het telefoonnummer 14 072. Daarna wordt praktische informatie toegestuurd. Om mogelijke belangenverstrengeling te voorkomen is er geen plek voor leden van de Alkmaarse gemeenteraad en mensen in dienst bij een organisatie die direct belang heeft bij de thema’s waar het Seniorenpanel over adviseert. (foto: gemeente Alkmaar)

  • Vanaf donderdag werkzaamheden aan N242 van Bestevaerstraat tot Nollenweg

    Vanaf donderdag werkzaamheden aan N242 van Bestevaerstraat tot Nollenweg

    Voor wie de borden langs de N242 gemist heeft: vanaf donderdagavond wordt de N242 van de Bestevaerstraat in Alkmaar tot aan de Nollenweg (N509) onder handen genomen. Het is tijd voor een verse laag asfalt. Verkeer wordt omgeleid via de westzijde van de ringweg.

    Het wegdeel is dicht van donderdag 20:00 uur tot 05:00 uur de volgende ochtend en daarna het hele weekend vanaf vrijdagavond 20:00 tot maandag 05:00 uur. Tot slot wordt ook maandag van 20:00 uur tot dinsdag 05:00 uur nog aan de weg gewerkt.

    Vanaf donderdagavond 13 juni tot en met dinsdagochtend 18 juni is de andere weghelft tussen de Nollenweg en de Bestevaerstraat aan de beurt. Die stond al in april op de planning, maar toen werkte het weer niet mee.

    Meer info op noord-holland.nl/N242. (foto: provincie)

  • Jongens uit Alkmaar en Dijk en Waard opgepakt na gewapende winkeloverval in Haarlem

    Jongens uit Alkmaar en Dijk en Waard opgepakt na gewapende winkeloverval in Haarlem

    Twee 18-jarige jongens uit Alkmaar en Dijk en Waard zijn woensdag opgepakt na een gewapende overval op een winkel in Haarlem, samen met twee 17-jarige jongens uit Amsterdam en Ouder-Amstel. De vier verdachten zitten nog vast en mogen alleen contact hebben met hun advocaat.

    Rond 10:10 uur kreeg de politie van Haarlem een melding dat er een overval plaats had gevonden bij een elektronicawinkel op de Grote Houtstraat. De dader bedreigde het personeel met een steekwapen en rende weg met meerdere spullen. Hij vluchtte met een scooter en stapte later in een auto. Die auto werd later gespot in Amsterdam en langs de kant gezet. In de auto zaten vier tieners. Het viertal is aangehouden en zit nog vast met een contactverbod. Het is nog niet duidelijk wie de overvaller was. De rollen van de jongens worden onderzocht.

    De politie is op zoek naar mensen die meer denken te weten of camerabeelden hebben. De politie is bereikbaar via 0900-8844 of anoniem via 0900-7000. Het zaaknummer is 2024103822.