Auteur: Robin Korving

  • Reddingsbrigade Egmond rukt uit voor zeiljacht mogelijk in nood

    Reddingsbrigade Egmond rukt uit voor zeiljacht mogelijk in nood

    De reddingsbrigade van Egmond aan Zee is maandagmiddag rond 16:00 uur uitgerukt omdat de bemanning van een zeiljacht mogelijk in nood was. Ze voeren half op de wind voor de kust langs, zo’n 500 meter van het strand, terwijl het behoorlijk tekeer ging. “Een kleine stuurfout kan in dit geval fataal zijn.”

    Leden van de reddingsbrigade voeren met de Adriaan Hendrik tot naast het jacht. Na enkele pogingen kregen ze contact met de bemanning van de zeilboot. Ze bleken de situatie onder controle te hebben en geen hadden geen assistentie nodig. Na overleg met het Kustwacht Centrum keerde de Adriaan Hendrik terug naar het strand.

    Anderhalf uur na het alarm was alles weer schoon en klaar voor de volgende inzet. (foto: KNRM Egmond aan Zee)

  • Dames- en herenteams van AV Hera naar promotiefinales

    Dames- en herenteams van AV Hera naar promotiefinales

    Zowel het heren- als het damesteam van atletiekvereniging Hera gaan naar de landelijke promotiefinales in september. De dames werden zondag in Apeldoorn vierde in de 1e Divisie. Daarmee stegen ze van de negende naar de zesde plek, nét voldoende voor kwalificatie. De mannen plaatsten zich op de eigen baan in Heerhugowaard eenvoudig voor een nieuwe kans op promotie van de 2e naar de 1e Divisie. Ondanks diskwalificatie op de 4 keer 400 meter estafette, bleef het team vierde in het klassement.

  • Dringende oproep aan gemeenten voor snelle opvang alleenstaande minderjarige asielzoekers

    Dringende oproep aan gemeenten voor snelle opvang alleenstaande minderjarige asielzoekers

    Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en Stichting Nidos hebben gemeenten dringend gevraagd om versnelde opvang van minderjarige asielzoekers die alleen naar Nederland kwamen. Het COA en Nidos, een stichting die zich inzet voor bescherming van jeugdige vluchtelingen, willen dat de extra humane en duurzame opvang, begeleiding en hulp nog deze zomer wordt geregeld. Het gaat 200 tot 250 van de 700 al eerder gevraagde  opvangplekken, bij voorkeur op kleinschalige locaties.

    Het verzoek is gedaan aan de provinciale en regionale regietafels en alle colleges van B&W. “Wij willen ook u dringend vragen om aan deze urgente oproep gehoor te geven”, schrijft Nidos. “Deze oproep wordt ondersteund door een brede maatschappelijke oproep van vele NGO’s en diverse burgemeesters en wethouders die ook betrokken zijn bij de opvang, begeleiding en hulpverlening aan alleenreizende kinderen en jongeren. Wij hopen dat u gehoor zult geven aan deze oproep.” Vanuit de regio zijn er geen gemeenten die de oproep al ondersteunden.

    “Momenteel is dagelijks vrijwel ieder bed voor alleenreizende kinderen en jongeren tot en met 17 jaar bij het COA en Nidos bezet”, licht Nidos toe. “Als de capaciteitsgroei voor opvang van deze alleenstaande minderjarige vluchtelingen (amv’s) niet snel en drastisch versnelt, bestaat het risico dat een grote groep kinderen en jongeren tijdens de zomer van 2023 geen bed, bescherming en begeleiding heeft.”

    “De instroom in de maanden april en mei is hoger geweest dan de maanden ervoor en zal naar verwachting de komende periode verder toenemen”, vervolgt de stichting. “Ondanks alle inspanningen vanuit het COA, Nidos, de contractpartners van Nidos en gemeenten om de opvang uit te breiden, moeten we constateren dat de hoeveelheid beschikbare bedden voor deze doelgroep steeds verder achterloopt op de aantallen die nodig zijn om deze groep van opvang te kunnen voorzien. Het COA, Nidos en de contractpartners van Nidos verwachten de komende maanden nog wel iets uit te breiden, maar de verwachte aantallen gaan zeker met de huidige instroom niet toereikend zijn om alle jongeren een bed en begeleiding te kunnen bieden. Daarnaast bestaat een groot deel van de huidige COA-locaties uit noodopvang en is dus (zeer) tijdelijk. Ook voor deze locaties dienen duurzame plekken gevonden te worden.”

  • Verlenging rijbewijs in Dijk en Waard nu ook online via RDW mogelijk

    Verlenging rijbewijs in Dijk en Waard nu ook online via RDW mogelijk

    Inwoners van Dijk en Waard die hun rijbewijs moeten verlengen kunnen de online aanvraag nu rechtstreeks doen via Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Alleen het ophalen van het bestelde rijbewijs moet in den lijve gebeuren op het gemeentehuis in Heerhugowaard of in De Binding in Zuid-Scharwoude.

    Voor het online verlengen van het rijbewijs is een recente pasfoto nodig, gemaakt door een RDW-erkende fotograaf of fotocabine. In Dijk en Waard zijn er zes fotografen en drie fotocabines aangesloten, die de pasfoto samen met een handtekening naar de RDW kunnen versturen. Een overzicht staat op rdw.nl. Als de foto is goedgekeurd, dan kan de inwoner de online aanvraag afronden via DigiD met de ID-check functionaliteit. Het nieuwe rijbewijs ligt met twee werkdagen bij de gemeente klaar om op afspraak opgehaald te worden.

    Naast dat de gemeente meer online mogelijkheden wil bieden, maakt de extra dienst capaciteit vrij om in 2024 de sterke stijging aan aanvragen voor reisdocumenten op te vangen. De piek in het aantal aanvragen zal het gevolg zijn van een wetswijziging in 2014. De geldigheid van een reisdocument werd toen voor een volwassene verlengd van vijf naar tien jaar. Tot 2029 wordt extra drukte verwacht voor de aanvraag van bijvoorbeeld een paspoort.

  • Slachtoffer van zwaar ongeluk op N246 overleden, scheepvaart gestremd voor zoektocht

    Slachtoffer van zwaar ongeluk op N246 overleden, scheepvaart gestremd voor zoektocht

    In de nacht van zondag op maandag vond een ernstig ongeval plaats op de N246 nabij Markenbinnen, waarbij een van de twee betrokken auto’s ondersteboven in de vaart kwam. Twee slachtoffers zijn uit het water gehaald, maar voor een van hen kwam de hulp te laat. Een 21-jarige man uit Breda liet het leven. De andere drenkeling, een 21-jarige man uit Amersfoort, was uit de auto geslingerd. Dat heeft wellicht zijn leven gered, maar hij is wel in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. Mogelijk zat er nog iemand in de auto.

    Rond middernacht vond op de N246 een zwaar verkeersongeval plaats. Eerder was er sprake van drie betrokken auto’s, maar het blijkt om twee auto’s te gaan. Twee jongemannen zijn uit het water gehaald, maar één van hen was al overleden. Omdat er vermoedelijk nog iemand in de auto zat is een grote zoektocht opgezet. De inzittenden van de andere twee auto’s lijken met de schrik te zijn vrij gekomen.

    Gedurende de nacht is niemand gevonden, maar er wordt verder gezocht. ‘s Ochtends sprong het Landelijk Team Onderwater Zoeken (LTOZ) in. Dit team heeft onder andere de beschikking over sonarapparatuur. Het scheepvaartverkeer in de Markervaart tussen de Enge Stierop en de Tapsloot is hiervoor gestremd.

    De afdeling Verkeersongevallen Analyse van de politie onderzoekt wat er precies is gebeurd. De N246 was daarvoor tot rond 09:30 uur dicht.

  • Inloopbijeenkomst over werkzaamheden aan Middenweg in Heerhugowaard

    Inloopbijeenkomst over werkzaamheden aan Middenweg in Heerhugowaard

    Donderdag 13 juli wordt een inloopavond gehouden over de werkzaamheden aan de Middenweg in Heerhugowaard.  Dura Vermeer verzorgt de herinrichting in de omgeving van Centrumwaard en vernieuwt het riool. Tijdens de bijeenkomst geeft de aannemer uitleg over de geplande werkzaamheden en de verkeersmaatregelen die worden genomen om de hinder zo beperkt mogelijk te houden.

    De Middenweg bij Centrumwaard gaat op de schop. De weg wordt smaller om de snelheid van het verkeer te matigen en om meer ruimte te bieden voor de trottoirs, de fietspaden en groen. Het asfalt wordt voorzien van een klinkermotief voor een meer dorps karakter en de parkeerplekken komen op stoephoogte zodat de weg nog iets smaller oogt. Aan de zijde van de winkels wordt het fietspad tweerichtingsverkeer.

    De inloopbijeenkomst is van 19:00 tot 21:00 uur en vindt plaats in Ontmoetingscentrum De Brink aan de Middenweg 168. (foto: Bing)

  • Jumbo en fietsenstalling op begane grond van voormalige V&D pand in Alkmaar

    Jumbo en fietsenstalling op begane grond van voormalige V&D pand in Alkmaar

    Jumbo en 800 vierkante meter voor fietsen: de begane grond van de ’nieuwe’ V&D in Alkmaar

    Op de begane grond van het oude V&D pand in Alkmaar komt definitief een Jumbo-supermarkt. Ook zal op straatniveau een fietsenstalling van 800 m2 worden ingericht. Oorspronkelijk was het idee om de stalling in de kelder te vestigen, maar dat blijkt te duur te zijn. Boven de supermarkt komen 53 appartementen en aan de zijde van de Oudegracht nog eens 45. De supermarkt zou in oktober open kunnen, maar of dat ook gaat gebeuren is nog niet duidelijk.

     

    Het is definitief de Jumbo. De supermarkt zou zich in oktober kunnen nestelen in het voormalige pand van Vroom en Dreesmann. ,,Als het aan ons ligt’’, zegt Heiko Hulsker, de architect en de man die weer leven brengt in het al lang leegstaande gebouw aan de Alkmaarse Laat. ,,Wij faciliteren.’’
    Met de Jumbo moet het winkeldeel van de begane grond gevuld zijn. Die grond wordt op dit moment al ’winkelklaar’ gemaakt. De roltrappen zijn eruit gesloopt, er ligt een de aanvraag voor de luifel – die moet aan de V&D-luifel van 1928 doen denken – en de vergunning is in de maak. ,,En welstand is akkoord’’, zegt Hulsker.

    De volgende de stap is de fietsenberging. ,,Dat wordt een hele grote, van 800 vierkante meter, misschien met wel twee lagen. Het kan zo oplopen tot om en nabij de 600 fietsen. Met een slag om de arm bij de aantallen.’’

    Er zijn veel en lange discussies over gevoerd: wat is de beste plek voor de fietsgarage? In de kelder, de begane grond of een combinatie daarvan? Het is dus de begane grond geworden. ,,Een kelder voor fietsen was interessant, maar duur’’, zegt de architect. Hij voegt toe dat de gemeente intern nog niet helemaal is uitgediscussieerd over de details.

    Daarna het échte grote werk: de woningen. Al een jaar of twee wil Hulsker het pand en achterliggende terrein op de schop nemen voor woningen, inclusief een nieuw binnenplein. Het wachten was op een laatste seintje: op groen licht. Toen kwam daar een half jaar geleden een flinke kink in de kabel. Woonminister Hugo de Jonge wijzigde een wet, de eisen voor een huurwoning gingen omhoog.

    Hulsker had er toen wel even de pest in. De hele indeling, het ontwerp moest op de kop. Om aan de eisen te voldoen én het betaalbaar te houden voor zichzelf is de sociale huur geclusterd in één deel en zijn de woningen groter geworden. Daardoor zijn er ook minder woningen. Het is nu op orde. Uiteindelijk komen er zo’n 53 woningen aan het gedeelte aan de Laat. En aan de achterkant, aan de Oudegracht nog eens 45 woningen.

    Wanneer het ’nieuwe’ V&D af is, durft Hulsker niet te zeggen. Een planning durft hij niet meer aan. Daar heeft hij zich in het verleden al iets te vaak op verkeken bij dit project. Ooit was de hoop dat de appartementen in 2023 op de schop konden. Dat is nu ondenkbaar. Hij wacht op een goed moment, dat de bouwkosten gunstig zijn.

    Hij heeft geen enorme haast. De architect zei het eerder: de eigenaren, investeerders Theo Eichholtz en Frans Ludwig uit Bloemendaal, hebben langetermijnplannen. Het komt vaak voor dat een oud pand als het voormalige V&D-gebouw gekocht wordt om daarna weer snel door te verkopen. Dat is niet de bedoeling van het duo dat het pand in 2020 kocht.

    Vroom en Dreesmann ging eind 2015 failliet. Daarna zijn er nog verschillende winkels geweest. Diverse projecten voor nieuw level mislukten. In 2020 kochten Theo Eichholtz en Frans Ludwig uit Bloemendaal het pand. Architect Heiko Hulsker uit Haarlem kreeg de opdracht er wat van te maken.

     

    Supermarkt Jumbo gaat zich vestigen op de complete begane grond van het voormalige V&D-pand in de stad Groningen.

     

  • Museum Broekerveiling lanceert mobiel PROEFLAB

    Museum Broekerveiling lanceert mobiel PROEFLAB

    De Broekerveiling in Broek op Langedijk heeft nu niet alleen een mooi PROEFLAB in het museum, maar ook eentje op wielen. Het gloednieuwe busje kan vanaf het komende schooljaar worden ingezet voor schoolklassen en andere groepen van vijftien tot achttien kinderen.

    In en om het Reizend Proeflab kunnen jonge ‘gronderzoekers en etenschappers’ allerlei leuke experimentjes doen die te maken hebben met grond, groente en proeven. Het busje met het proeflab kan vanuit Noord-Holland worden aangevraagd.

    Het Reizende PROEFLAB is mede mogelijk gemaakt Provincie Noord-Holland, Rabobank, Klaver Autogroep, Nh1816 Verzekeringen en DGS foundation. (foto: Museum Broekerveiling)

  • Gemeente Alkmaar zoekt opvolger voor kinderburgemeester Miya Scheltinga

    Gemeente Alkmaar zoekt opvolger voor kinderburgemeester Miya Scheltinga

    Gemeente Alkmaar is op zoek naar een opvolger voor Miya Scheltinga. De kinderburgemeester gaat naar het voortgezet onderwijs en haar functie is bedoeld voor iemand die in groep 8 zit. Kinderen die in gemeente Alkmaar wonen en naar school gaan, worden uitgenodigd om zich aan te melden met korte video, waarin ze vertellen waarom ze graag kinderburgemeester willen worden, en waarom zij dé persoon zijn voor de job.

    Burgemeester Anja Schouten krijgt graag wat hulp van kinderen, want de jeugd heeft de toekomst. Zij en de wethouders vinden de mening van kinderen over wat er zoal gebeurt in gemeente Alkmaar heel erg belangrijk, en ook dat de gemeente wordt vertegenwoordigd door een jonge inwoner. Zo gaat de kinderburgemeester ongeveer eens per maand mee naar een officiële gelegenheid, bijvoorbeeld de opening van een speelplein of de start van de bouw van een school. Dit wordt afgestemd met de ouders en de school waar de kinderburgemeester op zit.

    De allereerste kinderburgemeester was Livia Balder en ze werd vorig jaar opgevolgd door Miya Scheltinga. Ze deden het allebei supergoed, maar ja, de functie is voor iemand in groep 8, dus is telkens een opvolger nodig.

    Alkmaarse kinderen die straks van groep 7 naar 8 gaan, kunnen de burgemeester een sollicitatievideo van hooguit een minuut mailen via representatie@alkmaar.nl. Inzenden moet vóór maandag 10 juli. Naast een motivatie en promotie van jezelf, moet de video aangeven hoe oud je bent, op welke school je zit en wat je verder nog kwijt wilt. Het einde moet een motto of een slogan zijn.

    De opvolger van Miya wordt in september tijdens een zitting van de gemeenteraad van Alkmaar geïnstalleerd.

  • Sancties tegen Rusland vertragen bouw Campus de Hoef en verhogen kosten

    Sancties tegen Rusland vertragen bouw Campus de Hoef en verhogen kosten

    Door de oorlog in Oekraïne ontstaat opnieuw vertraging bij de bouw van scholencomplex Campus de Hoef in Alkmaar. En de kosten worden 700.000 euro hoger geraamd dan de 10 miljoen waarvoor het wordt gebouwd. Er zou met Siberisch larikshout worden gebouwd, maar vanwege de sancties is een alternatief nodig, en dat zal duurder uitpakken. In de gemeenteraad wordt betwijfeld of de kosten echt wel zoveel hoger moeten worden. Wethouder Nieuwenhuizen heeft toegezegd nader onderzoek te doen.

     

    Zeven ton extra nodig voor scholencomplex Campus de Hoef. Door oorlog in Oekraïne is Siberisch hout niet te krijgen

    Er moet zeven ton extra komen voor het afbouwen van scholencomplex Campus de Hoef door de oorlog in Oekraïne. Alkmaar heeft voor een ander type hout moeten kiezen, omdat het gewilde Siberische larikshout niet beschikbaar is. Door het gebruik van een ander type hout voor de buitengevel wordt het scholencomplex duurder dan dan aanvankelijk gepland. Door Europese sancties tegen Rusland is het Siberische larikshout niet te krijgen.

    Op het scholencomplex worden meerdere basisscholen, waaronder de Nicolaas Beetsschool en de Driemaster, onderwijsvoorziening de Trimaran en verschillende kinderdagverblijven straks gehuisvest. Het project van ruim tien miljoen euro zou – na eerdere vertragingen – deze maand af zijn. Dat wordt komend najaar.

    Niet iedereen in de politiek is meteen overtuigd door de nieuwe houtkeuze en vraagt zich af waarom het duurder is. Rob Haverlag van BAS benadrukt dat BAS meerdere mensen uit de bouw in de gelederen heeft en ze plaatsen vraagtekens bij de extra kosten. „De materiaalkosten zijn echt wel iets gedaald sinds einde corona. Er is weer volop voorraad hoor”, zegt Haverlag.

    Mede om die reden wil Frits Jonk van het CDA meer inzicht in de raming van kosten. Die volgen, volgens wethouder Jasper Nieuwenhuizen van Alkmaar.

    Campus de Hoef is een project met een lange voorgeschiedenis van gerollebol. De omgeving was eerst helemaal niet blij om in de schaduw van het nieuwe complex te wonen. Na lang overleg en juridisch gedreig werd de vrede gevonden.

    En toch is Simone Meijen van D66 trots op het project en de ’participatie.’