Auteur: Robin Korving

  • Groen licht van Heilooër raad voor woningen aan Ambachtsweg en De Lus

    Groen licht van Heilooër raad voor woningen aan Ambachtsweg en De Lus

    NHD / FOUTE FOTO

    Op de plaats van een bedrijfspand aan de Ambachtsweg in Heiloo komen zeven rijtjeshuizen en drie sociale koopappartementen. Oorspronkelijk stonden er acht rijtjeshuizen ingepland, maar de gemeenteraad wilde ook een klein aantal woningen in de sociale sector. Om woninghandel te voorkomen geldt voor de sociale koopwoningen een zelfbewoningsplicht en een overwinstregeling. De gemeenteraad ging deze week ook akkoord met de inrichting van vijftien appartementen in een bedrijfspand op de noordwesthoek van De Lus. Zes daarvan zijn voor de sociale sector. Het college is opgedragen om te kijken hoe de buurt groener kan worden en hoe de verkeersdrukte kan worden beperkt.

    ig bedrijfsgebouw getransformeerd tot vijftien appartementen, waarvan zes in de sociale categorie over in totaal drie bouwlagen.

    minder dan in het plan dat vorig jaar oktober werd gepresenteerd.

    Toch sociale koopwoningen aan de Ambachtsweg in Heiloo. Naar het groen in de buurt wordt nog gekeken
    Het plan voor vijftien appartementen in een voormalig bedrijfsgebouw.

    Op de plek van een bedrijfsgebouw aan de Ambachtsweg in Heiloo is plaats voor tien woningen: zeven rijtjeshuizen en drie sociale koopappartementen. In het pand zat vroeger onder andere een kringloopwinkel. Het plan werd maandagavond door de gemeenteraad goedgekeurd.
    Het plan was in oktober al gepresenteerd, maar dan met acht rijtjeswoningen. De gemeenteraad vond echter, dat er ook sociale woningbouw zou moeten plaatsvinden op die locatie. Het plan is daarop aangepast. In de buurt waren wel bezwaren dat die aanpassing ten koste zou gaan van de leefbaarheid van de wijk. Het college acht dat echter ’niet aannemelijk’.

    De stikstofuitstoot is berekend en vormt geen probleem, zo meldt het college van b en w aan de gemeenteraad. Ook zijn er afspraken gemaakt voor de sociale woningen: er geldt een zelfbewoningsplicht en er is een overwinstregeling, waardoor er niet met de woningen kan worden gespeculeerd.

    Even verderop, in de noordwesthoek van De Lus, wordt een voormalig bedrijfsgebouw getransformeerd tot vijftien appartementen, waarvan zes in de sociale categorie over in totaal drie bouwlagen. Door een bouwstop kan ontwikkelaar GTP geen gebruik meer maken van de al verleende vergunning; er moet dus een nieuwe komen. GTP heeft gevraagd of de benodigde wijziging van het bestemmingplan en het verlenen van de omgevingsvergunning in één keer kan. De gemeenteraad ging daarmee akkoord. Het plan zal wellicht forse vertraging oplopen, want er loopt ook nog een bodemprocedure.

    Buurbewoners hebben overigens eerder aan de gemeenteraad aangegeven dat het wijkje, bekend als De Lus, qua verkeer te druk is, dat er te hard gereden wordt en er te weinig groen is. De gemeenteraad heeft het college opgedragen daarnaar te kijken.

    Het college heeft geconstateerd dat de verkeersdruk is afgenomen nadat er een ander beleid voor vrachtwagens is gaan gelden. Onveilig is de buurt niet, want er hebben zich de afgelopen negen jaar geen ongevallen voorgedaan. En slechts 15 procent van de auto’s rijdt duidelijk te hard door de wijk, zo blijkt volgens het college uit metingen. Voor de aanleg van extra groen is 25.000 euro nodig; het college vraagt aan de gemeenteraad of die daar het budget voor beschikbaar wil stellen.

  • Kop-staartbotsing zorgt voor lange file op N242 in Alkmaar

    Kop-staartbotsing zorgt voor lange file op N242 in Alkmaar

    Donderdagmiddag heeft er een kop-staartbotsing plaatsgevonden op de N242 in Alkmaar. Op weg richting Heerhugowaard werd de bestuurder van een bestelbusje ter hoogte van tuincentrum Ranzijn van achteren aangereden door een automobiliste, die zelf werd aangereden door iemand in een bedrijfsbus. De vrouw in de auto is nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

    Wat er precies is gebeurd is niet duidelijk. Twee rijstroken werden voor de afhandeling van het ongeval afgesloten. Door het ongeval ontstond er file helemaal tot de A9. Een berger werd ingeschakeld om te kijken welke voertuigen er moesten worden afgevoerd.

  • Open dag Slotkwartier trekt tientallen bezoekers met mooie verhalen: “Leuk om te horen”

    Open dag Slotkwartier trekt tientallen bezoekers met mooie verhalen: “Leuk om te horen”

    De renovatie van het Slotkwartier in Egmond aan den Hoef verloopt voorspoedig. Gemeente Bergen en de erfgoedorganisatie BOEi boden woensdagmiddag een kijkje achter de schermen. Erfgoedspecialist John Holtrust-Westerbeek van BOEi is tevreden over de open dag: “Er is een man of 40 gekomen. We hebben mensen kunnen helpen met informatie, en we hoorden verhalen van mensen die er hebben gewoond, die er koeien hebben gemolken of er gelogeerd hebben. Da’s leuk om te horen.”

    “We zijn in maart begonnen met de restauratie van Slotweg 44 en 42 en zijn er een jaar mee bezig”, blikt John Holtrust-Westerbeek terug. “We zijn nu bijna klaar met de buitenkant van Hoeve Overslot en gaan dan naar Slotweg 44. Het hele pand ligt open. Daar hopen we rond november klaar te zijn en daarna gaan we de binnenkant doen van nummer 42. We lopen een beetje voor op schema, dus als het zo doorgaat zijn we in maart volgend jaar wel klaar.”

    John Holtrust-Westerbeek is tijdens het gesprek met Duinstreek Centraal duidelijk in zijn nopjes over het project in Egmond aan den Hoef. “Het is echt bijzonder dat er in de polder nog panden van rond het jaar 1600 zijn. Slotweg 44 was een buitenhuis van rijken. Het was al bijzonder dat er zo’n groot huis werd gebouwd.” Op de vraag of hij schrok toen hij voor het eerst de staat van de twee rijksmonumenten zag, zegt de erfgoedspecialist dat hij wel wat gewend is. Maar hij erkent dat het de hoogste tijd was voor herstelwerk. “Een jaar of twintig geleden is de hoeve al gedeeltelijk gerestaureerd, maar 44 was wel echt slecht. De fundering wordt ook hersteld en dat is ook wel echt nodig. Er is een hele tijd niks gebeurd.”

    “We willen terug naar het boerenerf van rond 1850 tot 1900. We hebben goed overleg met de Rijkdienst voor Cultureel Erfgoed en de monumentencommissie van de gemeente gehad over hoe we de panden zo authentiek mogelijk kunnen restaureren”. Daar moest nog aardig wat over geboomd worden, volgens de erfgoedspecialist. “Je moet keuzes maken omdat sommige delen uit 1600 zijn en sommige pas in 1850 zijn toegevoegd: wat ga je wel of niet openmaken en terugbrengen? En we wilden zonnepanelen op de daken, maar uiteindelijk is er besloten dat die niet passend zijn. De komende veertig jaar moeten er goed bruikbare en exploitabele panden staan. En het project is in het kader van de herontwikkeling van het Slotkwartier. De gemeente wil de oude historische kern van Egmond aan den Hoef weer tot een vitale kern maken.”

    Fase 2, de restauratie van nummers 42 en 44, kost zo’n anderhalf miljoen euro, maar de gemeente hoeft dat niet alleen op te hoesten. Holtrust-Westerbeek: “We hebben twee mooie subsidies ontvangen. De provincie verstrekte vorig jaar subsidie en de Rijksdienst Ondernemend Nederland geeft ook een subsidie in het kader van duurzaamheid.

    Holtrust-Westerbeek zegt dat BOEi nog wel wat wil gaan doen met verhalen zoals hij die hoorde tijdens de open dag. “BOEi is juist bezig om verhalen achter gebouwen te vertellen. We willen de buurt ook betrekken bij al die werkzaamheden die plaatsvinden. Maar voorlopig zijn we vooral bezig met de restauratie zelf”. Hij stipt nog even aan dat de fotowedstrijd ten einde loopt. Vrijdag is de laatste dag dat mensen oude foto’s van het Slotkwartier naar communicatie@debuch.nl kunnen mailen. Daarna kiest gemeente Bergen drie foto’s worden gekozen om op grote doeken te hangen aan de bouwhekken.

    Meer over de restauratie op bergen-nh.nl/slotkwartier.

  • Opening 24-uurs opvang aan Helderseweg in Alkmaar

    Opening 24-uurs opvang aan Helderseweg in Alkmaar

    Vanaf vrijdag kunnen dak- en thuislozen in Alkmaar gebruik maken van de nieuwe 24-uursopvang aan de Helderseweg 8. De dagopvang op deze locatie is uitgebreid met nachtopvang. Dak- en thuislozen kunnen bij deze ‘Daklozenopvang 2.0’ 24 uur per dag, zeven dagen per week terecht voor ondersteuning en begeleiding.

    Reakt en dnoDoen bieden opvang voor daklozen in opdracht van de gemeente Alkmaar. Er waren voor hen twee locaties in de stad: de nachtopvang aan de Jan de Heemstraat en de dagopvang aan de Helderseweg 8. De dagopvang direct naast de brandweerkazerne biedt dak- en thuislozen een douche, een maaltijd en activiteiten. De nachtopvang wordt daarbij ondergebracht en is groter dan de oude.

    “Ik ben trots op wat de betrokken partijen hier hebben neergezet”, zegt wethouder Arie Epskamp. “Dit hele proces is gestoeld op vertrouwen. Vertrouwen bij vertegenwoordigers van de daklozen en vertrouwen van de mensen uit de omgeving. De 24-uurs opvang wil graag een goede buur zijn en blijven. De afgelopen tijd hebben mensen uit de omgeving in een klankbordgroep meegedacht over hoe we goede buren kunnen worden. Dit heeft waardevolle informatie en perspectieven uit de buurt opgeleverd. Ik wil iedereen bedanken voor hun betrokkenheid, tijd en open houding. Ook na de opening blijven we natuurlijk met elkaar in gesprek over hoe het hier gaat.”

    Het letterlijk aan elkaar verbinden van de opvanglocaties in één pand levert volgens de gemeente veel voordelen op: daklozen kunnen terecht op één locatie ze zullen ‘s nachts minder op straat blijven. De begeleiding is beter doordat dnoDoen en Reakt nu rond de klok samenwerken. Bovendien ligt de opvang vlakbij diverse (nood-) hulpdiensten. (foto: Gemeente Alkmaar)

  • Gemeente Alkmaar doneert weesfietsen aan sociaal maatschappelijke organisaties

    Gemeente Alkmaar doneert weesfietsen aan sociaal maatschappelijke organisaties

    In maart en juni zijn grote fietsenopruimacties gehouden bij Station Alkmaar. Bij de eerste actie zijn zo’n 200 bestickerde wrak- en weesfietsen verwijderd uit de buitenstallingen. De tweewielers werden dertien weken bewaard, maar slechts weinig eigenaren kwamen ze ophalen. Gemeente Alkmaar heeft besloten de rest te doneren aan sociaal en maatschappelijk betrokken organisaties. Zij knappen de fietsen op voor een nieuw leven.

    Het mes snijdt aan twee kanten. Gemeente Alkmaar wil een net en bereikbaar stationsgebied en vindt dat iedereen recht heeft op een fiets. Daarom worden de verwijderde fietsen die na dertien weken overblijven gedoneerd aan organisaties als Reakt, Stichting hulp voor Minima Noord-Holland, het Transferium, Alkmaar Ontmoet / Stichting Sport-Z en het TrainingsCentrum Arbied van Esdégé-Reigersdaal. Zij knappen de fietsen op en verspreiden deze onder mensen binnen hun eigen doelgroep. Wat echt niet meer te redden wordt als oud ijzer verhandeld.

    “Van de 200 fietsen die in maart zijn weggehaald in het stationsgebied is minder dan één procent opgehaald door de eigenaar”, zei wethouder Jasper Nieuwehuizen, terwijl hij een handje hielp bij de tweede opruimronde. “Door de opruimacties is er nu minder overlast op straat. De opgehaalde fietsen krijgen een mooie bestemming want die komen nu terecht bij de mensen die een eigen fiets hard nodig hebben.”

    Tijdens recente actie werden 264 aftandse fietsen bij het station bestickerd, om aan te geven dat ze twee weken na dato zouden worden verwijderd. Inmiddels heeft Stadswerk072 de klus van Rataplan overgenomen. Verreweg de meeste bestickerde fietsen stonden er twee weken later nog. Nu staan ze op de werf van Stadswerk aan de Herculesstraat 71 te wachten op hun eigenaren. Ook van deze lichting zullen de te fiksen fietsen na dertien weken naar sociaal maatschappelijke organisaties gaan.

    De onlangs verwijderde fietsen staan inmiddels ook op iLost. Hier zijn ze ook terug te claimen. Bellen met Stadswerk via 14072 kan ook. Op afspraak zijn de fietsen met fietssleutel op te halen. (foto: Wick Natzijl)

  • ‘Alarmerende’ toename uitgaansgeweld in Noord-Holland: mystery guests op onderzoek uit

    ‘Alarmerende’ toename uitgaansgeweld in Noord-Holland: mystery guests op onderzoek uit

    Er komt een uitgebreid onderzoek naar de toename van ongewenst gedrag in het Noord-Hollandse uitgaansleven.  Zo’n tien mystery guests gaan de stapsituatie in kaart brengen in populaire kustplaatsen en uitgaanscentra zoals Alkmaar. Ze proberen te achterhalen welke factoren bijdragen aan agressie, geweld en (seksuele) intimidatie in de horeca, zodat hier beter naar kan worden gehandeld.

    Het onderzoek is een initiatief van de Noord-Hollandse afdelingen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Platform Veilig Ondernemen (PVO), dat bestaat uit vertegenwoordigers van ondernemers, gemeenten, de provincie, politie, brandweer en het Openbaar Ministerie. Volgens de organisaties was er vorige zomer een alarmerende toename van agressie en geweld in de horeca. Alsof sommige mensen de ‘verloren’ coronajaren willen inhalen en daarbij te ver gaan. Dat er tijdens coronacrisis veel ervaren personeel overstapte naar andere sectoren heeft de situatie ook geen goed gedaan. Het tijdig signaleren van en omgaan met uitgaanders onder invloed van alcohol en/of drugs vergt kennis en ervaring.

    “Er vinden handtastelijkheden en ander ongewenst gedrag plaats tegenover horecamedewerkers. In de horeca werken vaak jonge en kwetsbare mensen, en zij zijn hier niet altijd tegen opgewassen. Ook de toename van samenscholingen en agressie bemoeilijkt het optreden”, aldus Rob Baltus, regiovoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.

    Een uitgaansonderzoek van EenVandaag met ruim 6.000 respondenten onderschrijft de toename van agressie en geweld in het uitgaansleven.  Zo’n 34 procent gaf aan in de afgelopen 5 jaar slachtoffer te zijn geweest van geweld in de kroeg, club of festivals.

    Eerder werd al extra cameratoezicht ingesteld en kregen boa’s bodycams. Nu komt er dus een onderzoek met mystery guests om beter tegen fout gedrag op te kunnen treden. Zij zullen zich vooral concentreren op het risicoprofiel van de gasten die agressie aanwakkeren, het gedrag van het personeel en ook de inrichting van de horecagelegenheden.

    “Wij doen dit vanuit onze missie om er voor de ondernemers te zijn. Wij zien, horen en acteren naar wat er in de samenleving gebeurt”, aldus woordvoerster Josefien Hofstede van PVO Noord-Holland. “De inventarisatie van de mystery guests moet leiden tot de invulling van de trainingen, die perfect aansluiten bij de behoeften van de doelgroep. Onze middelen moeten mogelijk worden aangepast op een nieuwe generatie. We erkennen dat er een probleem is en het creëren van onderling begrip leidt automatisch tot veel meer draagvlak.”

  • Hoogste bouwpunt van nieuwbouwproject Oosterkimschool in Schoorl bereikt

    Hoogste bouwpunt van nieuwbouwproject Oosterkimschool in Schoorl bereikt

    Het hoogste punt van de bouw van het Schoorlse project ‘Oosterkimschool’ is bereikt. Op de locatie waar voorheen de Oosterkimschool stond, verrijzen twee woonblokken van elk acht eengezinswoningen met daartussen een hofje met groen. Het bereiken van het hoogste punt wordt maandag 3 juli om 15:00 uur gevierd samen met wethouder Yvonne Roos-Bakker, Krista Walter, directeur-bestuurder Kennemer Wonen en Koen van der Maat, directeur Bouwbedrijf Van der Gragt.

    “We weten dat er grote vraag is naar betaalbare huurwoningen”, vertelt wethouder Yvonne Roos-Bakker. “Daarom ben ik blij dat we met deze zestien woningen weer een stap in de goede richting zetten. Zo houden we onze dorpen leefbaar en creëren we plek voor woningzoekenden van jong tot oud.”

    De voormalige Oosterkimschool is in de zomer van 2022 door de gemeente gesloopt en eerder dit jaar startte Bouwbedrijf Van der Gragt uit Wormerveer met de bouw van de twee woonblokken. De oplevering van de nieuwbouw en de terreininrichting vindt plaats na de zomer. Alle zestien woningen zijn bestemd voor de sociale verhuur. Zodra de woningen bijna klaar zijn, worden deze aangeboden via de website van SVNK.

    Maandag 3 juli vanaf 15:00 uur wordt voor genodigden een feestelijk moment gehouden met inleidende woorden van wethouder Yvonne Roos-Bakker en Krista Walter. Daarna verricht de directeur-bestuurder van Kennemer Wonen een officiële handeling. (foto: Kennemer Wonen)

  • College Dijk en Waard akkoord met herontwikkeling Gildestraat in Heerhugowaard

    College Dijk en Waard akkoord met herontwikkeling Gildestraat in Heerhugowaard

    Het college van Dijk en Waard heeft groen licht gegeven voor de voorbereiding van de herontwikkeling van de Gildestraat in het Stationskwartier. Het project staat vooral in het teken van woningbouw, maar het maakt ook de weg vrij voor uitbreiding van het Oogcentrum Noordholland en een vernieuwde openbare ruimte.

    Voor het Stationskwartier Dijk en Waard is project ‘Gildestraat’ een belangrijke ontwikkeling waarin veel samen komt. Het is een bedrijvig deel van De Scheg, dat voor een goed deel samen met de Westpoort zal worden gebruikt voor woningbouw. Even verderop is er nog de zuidelijke rand van bedrijventerrein Beveland.  De gemeente is al samen met marktpartijen en corporaties bezig met de (verdere) ontwikkeling van deze gebieden. “De Gildestraat vormt tevens een belangrijke schakel in de nieuwe oost-west verbindingen in onze gemeente, zoals we vanuit onze visie op ons Kanaalpark Dijk en Waard beogen”, aldus de gemeente.

    Het Oogcentrum Noordholland wil haar bovenregionale zorgvoorziening uitbreiden op de gemeentegrond er direct naast. Verder is tegenover het oogcentrum een ‘urgentielocatie’ voor sociale woningbouw in onderzoek. “De gemeente sluit een samenwerkingsovereenkomst met Woonstichting Langedijk waarin de haalbaarheid van de gezamenlijke ambitie om tot zo’n 100 huurwoningen te komen wordt onderzocht”, vervolgt de gemeente. “Inmiddels hebben zich ook andere initiatiefnemers gemeld met ontwikkelplannen voor bestaand particulier vastgoed aan de Gildestraat.”

    Nu de mogelijke verkoop van de gemeentelijke kavels aan de Gildestraat samenvalt met particuliere initiatieven, gaat het gemeentebestuur aan de slag met de voorbereiding van een integrale ontwikkeling van de Gildestraat. De gemeente brengt de nieuwe initiatiefnemers, de bestaande ondernemers en eigenaren samen. De bedoeling is te komen tot een stedenbouwkundig plan op basis waarvan initiatiefnemers hun individuele bouwplannen verder  kunnen ontwikkelen.

  • Ondernemersverenigingen Regio Alkmaar richten Centrum voor Verduurzaming bedrijventerreinen op

    Ondernemersverenigingen Regio Alkmaar richten Centrum voor Verduurzaming bedrijventerreinen op

    De ondernemersverenigingen in Regio Alkmaar werken samen aan de oprichting van een Centrum voor Verduurzaming bedrijventerreinen (CvV). Het Rijk en de Provincie stellen subsidie beschikbaar en nu hebben ook de gemeenten in de regio een financiële bijdrage toegezegd.

    Energieneutraal worden is voor veel bedrijven een ingewikkelde opgave. Ze hebben behoefte aan informatie, onafhankelijke kennis en ondersteuning. “Het Centrum voor Verduurzaming gaat hierin voorzien”, laat het Alkmaarse college van B&W weten. “Door op één plek kennis en doorzettingskracht te organiseren hoeft niet steeds het wiel te worden uitgevonden. Daarnaast zal het CvV als gesprekspartner optreden richting de netwerkbeheerder Liander, overheden en andere partijen die zich met de energietransitie bezighouden. Op die manier worden de belangen van het bedrijfsleven optimaal behartigd.”

    “Het centrum stimuleert de realisatie van zonnepanelen op grote bedrijfsdaken. Dit ondersteunt de realisatie van onze ambitie in het coalitieakkoord”, vervolgt het Alkmaarse college. “In de regionale energiestrategie is de opwek van zonne-energie op grote daken een grote opgave. Het initiatief voor de oprichting van het centrum is daarom mede vanuit de RES-organisatie geagendeerd.”

    De vormgeving van CvV staat omschreven in een businessdocument. Het centrum stelt zo spoedig mogelijk een coördinator aan die het beleidsplan opstelt. Nog dit jaar wordt als officiële start van het CvV een kick-off bijeenkomst gehouden met de belanghebbende ondernemers. Volgend jaar wordt het functioneren van het centrum geëvalueerd.

  • Gebroeders Gaarthuis sterk op Noord-Nederlands kampioenschappen boksen

    Gebroeders Gaarthuis sterk op Noord-Nederlands kampioenschappen boksen

    Reyn en Toon Gaarthuis van de Egmondse Boksclub De Groot hebben goed gepresteerd op de Noord-Nederlandse kampioenschappen boksen. De broers schopten het tot in de finale en Reyn werd zelfs kampioen in het lichtgewicht.  Toon, de oudste twee, leek ook te gaan winnen maar liep in de tweede van maximaal drie ronden tegen een harde stoot op en daarmee was het gedaan.

    Toon Gaarthuis moest afgelopen weekend in Purmerend zijn finale boksen tegen Max Westen van Boks academie Amersfoort. Twee rondes lang leek er geen twijfel te zijn over wie de kampioen zou worden. De Egmonder heerste met zijn directe stoten en gaf zijn tegenstander geen kans. Tijdens de tweede ronde had Toon zijn tegenstander in de touwen maar liep tegen een stoot op. Daarop werd de wedstrijd gestaakt in voordeel van Max Westen. Teleurstelling bij de supporters, coaches en Toon zelf. “Het blijft boksen en het is pas afgelopen na de laatste bel”, relativeerde hij.

    Reyn Gaarthuis en zijn tegenstander Jos Spronk van het Arkelse Barbells & Punches beten een week eerder al het spits af op het kampioenschap. De jongere broer van Toon raakte Jos met harde directe stoten en knappe combinaties. De pupil van Boksclub De Groot bokste ontspannen, maar bleef wel voortdurend druk zetten op zijn tegenstander, die daarbij stevig moest incasseren. In de derde en laatste ronde had Reyn nog genoeg over om het tempo op te voeren en zijn opponent aan het wankelen te brengen. De jury wees hem unaniem aan als kampioen lichtgewicht Noord-Nederland. Het was de eerste partij van de avond, maar de wedstrijd trok meteen al veel aandacht van het enthousiaste publiek.