Auteur: Robin Korving

  • System of a Down Undercover op 15 juli in Taverne Bergen 🗓

    System of a Down Undercover op 15 juli in Taverne Bergen 🗓

    Taverne in Bergen organiseert regelmatig optredens op zondagen maar in juli is het even rustig. Behalve dan op zaterdag 15 juli. Op die dag is het allerminst rustig in het café aan de Karel de Grotelaan, want dan geeft System of a Down Undercover een optreden.

    System of a Down Undercover heeft de tent al eerder op stelten gezet met de briljante muziek van de band met Armeense roots.  Zelfs als je geen fan bent van SOAD, ken je vast het nummer waarmee ze groots doorbraken wel: Chop Suey.

    Het optreden begint zoals gewoonlijk om 16:00 uur en de entree is gratis. Meer over de kalende van Taverne op tavernebergen.nl.

  • Appartement aan Frieseweg in Alkmaar uitgebrand

    Appartement aan Frieseweg in Alkmaar uitgebrand

    Vrijdagmiddag heeft brand een appartement aan de Frieseweg in Alkmaar verwoest. Er zouden klussers bezig zijn geweest, maar de brandweer weet nog niet of dit iets te maken heeft met de brand. Niemand raakte gewond, maar de woning is totaal onbewoonbaar geworden. De brand trok veel bekijks.

    Na de melding schaalde de brandweer al snel op naar ‘grote brand’ om extra materieel in te zetten. Brandweer Alkmaar, Stompetoren en de hoogwerker uit Heerhugowaard waren snel ter plaatse. De politie had de Frieseweg aan beide zijden afgezet voor een veilige werkomgeving. Er wordt onderzoek gedaan naar de oorzaak van de brand.

  • Laatste weekend Zomer in de Mare bomvol activiteiten en straat- & circustheater 🗓

    Laatste weekend Zomer in de Mare bomvol activiteiten en straat- & circustheater 🗓

    Nog twee weekenden en dan is Zomer in De Mare in het Alkmaarse Park Rekerhout alweer afgelopen. Zaterdag 24 geeft Hakim een picknickconcert en is er Het Kleurfeest en zondag zijn er straat-en circustheateracts en een Doe-en-beleefmiddag.

    Ook dit jaar zijn er weer Picknickconcerten op zaterdagavond. ‘Hakim op z’n best’ is een interactieve show voor iedereen. Het is iedere keer weer een verrassing waar Hakim mee aan komt zetten. Of het nu iets geks is uit de sprookjes van duizend en één nacht, iets geestigs met stoere cowboys of picknickperikelen in de buitenlucht: met ‘Hakim op z’n best’ is alles mogelijk! Het optreden is tussen 19:00 en 20:00 uur, maar al vanaf 17:30 uur is er, mede dankzij VERS Eten & Drinken te picknicken en wordt ‘Het Kleurfeest’ al gehouden.

    Zomer in De Mare sluit af met straat- en circustheater en een Doe-en-beleefmiddag vooral voor kinderen. Tussen 13:00 en 17:00 uur is van alles te beleven voor jong en oud, onder andere met de voorstellingen Plouf & Replouf en Leopoldine

    Meer informatie is te vinden op theaterdevest.nl/specials. (foto: Marco Schilpp)

  • Driedaags foodtruckfestival HOPPAAA! vanaf 24 juni in Heerhugowaard 🗓

    Driedaags foodtruckfestival HOPPAAA! vanaf 24 juni in Heerhugowaard 🗓

    Het foodtruck festival HOPPAAA! komt weer naar Heerhugowaard. Van vrijdag 23 tot en met zondag 25 juni is in Stadspark de Parel een schare aan foodtrucks te vinden, met een rijke verscheidenheid van keukens. Ook worden er allerlei lekkere dranken, ijs en smoothies geserveerd. De hele dag klinkt aangename muziek en live artiesten spelen classics. Voor kids is er een hoek met schmink.

    “Een mix van ingrediënten en een vorkje mee prikken van gerechten die je niet op de hoek van de straat aantreft. Van heerlijke flammkuchen tot aan goed gevulde hete piepers”, aldus Loek Hartog van organisatiebureau Bruisend. “De crêpes en de smoothies staan klaar net zoals de Italiaanse ijsjes. Maar er zijn ook oer-Hollandse frietjes en smaakvolle borrelplanken en deelschalen. De vers gemaakte Surinaamse kip kerrie en de Spaanse churros zorgen voor een variatie aan gerechten. Er zijn bao buns, nacho schalen en pizza’s rechtstreeks uit de oven, er is voor ieder wat wils, voor jong en iets ouder! Steeds meer foodtrucks hebben ook een veggie of een vegan variant op de menukaart staan.”

    HOPPAAA! werkt niet met muntjes, maar gewoon met cash en de bankpas.  Het food festival duurt op vrijdag van 15:00 tot 21:00 en in het weekend van 12:00 tot 21:00 uur, en toegang tot het terrein is gratis. De organisatie raadt aan vooral lopend of op een tweewieler te komen Meer info op de sociale media van HOPPAAA!  en bruisend.nu.

  • Ruime daling aantal WW’ers in regio Alkmaar, arbeidskrapte neemt verder toe

    Het aantal inwoners van regio Alkmaar deels of geheel in de WW is in mei aanzienlijk afgenomen. Gemeenten Alkmaar, Dijk en Waard en Bergen zaten ruim boven het landelijke gemiddelde van -3,5 procent. Uitzondering was Heiloo. Daar werd één WW-uitkering meer uitgegeven, goed voor een stijging van 0,5 procent.

    Alkmaar kende een afname van het aantal WW’ers van 910 naar 874 (-4,0%), Dijk een Waard van 612 naar 587 (-4,1%) en Bergen van 173 naar 165 (-4,6%). Heiloo kwam in mei uit op 195 WW’ers. Gemiddeld heeft nog zo’n 1,3 procent van de beroepsbevolking in de regio een WW-uitkering. De arbeidskrapte was al groot, en neemt dus weer verder toe.

    Voor wat betreft de grotere arbeidssectoren waren de sterkste dalingen te vinden in de horeca & catering (-10,1%), uitzendwerk (-7,4%), vervoer & logistiek (-6,5%) en de detailhandel (-6,3%). Met het zomerseizoen begonnen, stak de afname van WW’ers in de cultuursector boven bijna alles uit (-16,4%).

    Voor de sceptici: ook het aantal mensen met een bijstandsuitkering blijft zakken. Hier zijn echter geen actuele cijfers voor. In 2021 en 2022 daalde het aantal mensen in de al dan niet bijzondere bijstand met in totaal zo’n 34.000 naar rond 394.000.

    Eind 2022 constateerde het UWV dat in 90 van de 92 beroepsgroepen arbeidskrapte heerste. Inmiddels is rond 60 procent van alle vacatures moeilijk in te vullen. Vooral in sectoren als de techniek, zorg en onderwijs zitten werknemers onverminderd te springen om personeel.

    UWV onderzocht de meest populaire wervingsmethoden. Sociale media blijken het meest populair. Onder de ruim 4.500 werkgevers die deelnamen aan het onderzoek zet 78 procent vacatures op sociale media. Zo’n 74 procent plaatst ze op de eigen website en 71 procent vraagt rond onder het eigen personeel. Voor hoogopgeleid personeel zijn werkgevers vooral actief op sociale media en de eigen site. Voor laag opgeleid personeel wordt vooral op de werkvloer rondgevraagd.

  • Vaandel van Bergense kinderen hangt fier in het Amsterdamse Rijksmuseum

    Vaandel van Bergense kinderen hangt fier in het Amsterdamse Rijksmuseum

    Groep 8 van de Adriaan Roland Holstschool in Bergen was donderdag bij een kleurig feestje in het Amsterdamse Rijksmuseum. Daar werd gevierd dat De Vaandeldrager van Rembrandt was aangekomen. Voorafgaand waren basisschoolgroepen in heel het land uitgedaagd om een mooie vaandel met een statement te maken voor in de eregalerij. Twaalf zijn er opgehangen, en één daarvan is van de Bergense groep achters.

    Vorig jaar januari lukte het de staat om De Vaandeldrager (1636) weer in Nederlandse handen te krijgen. Voor een slordige 175 miljoen euro werd het zelfportret van Rembrandt van Rijn overgenomen van de bekende bankiersfamilie Rothschild. De rijksoverheid legde 150 miljoen neer, waarvan 19 miljoen uit het museaal Aankoopfonds. De Vereniging Rembrandt en het Rijksmuseum Fonds legden de rest in. Tijdens de rondreis was het meesterwerk ook te bewonderen in het Stedelijk Museum Alkmaar.

    “We zijn blij dat we dit late zelfportret hebben kunnen bemachtigen”, vertelt Rijksmuseumdirecteur Taco Dibbits. “Het is een rebels werk, hij schildert losjes in plaats van met de fijne lijnen waarvan we hem kennen.” En nu hangt het dus in de eregalerij aan de muur. Dat werd donderdag gevierd met zo’n 200 kinderen uit heel Nederland, die met elkaar per klas een vaandel maakten. “De kinderen hebben er een fantastisch feest van gemaakt.”

    Van alle 60 inzendingen zijn twaalf vaandels opgehangen in de eregalerij en één daarvan is van groep 8 van de Adriaan Roland Holstschool. De Bergense vaandel is een statement tegen de plastic soep in de zeeën. Op de ene kant staat een zee vol plastic getekend, aan de andere kant een schone zee vol vissen. De kinderen worden regelmatig geconfronteerd met viezigheid in de zee:  “We wonen vlak bij zee en gaan daar regelmatig naartoe. Als we op het strand zijn, zien we regelmatig plastic drijven. Vandaar dat wij ons inzetten tegen de plastic soep.”

    De vaandels zijn nog hele weekend in het Rijksmuseum te bewonderen.

  • Bouw van 800 woningen op De Scheg en Westpoort in Heerhugowaard komt in zicht

    Bouw van 800 woningen op De Scheg en Westpoort in Heerhugowaard komt in zicht

    De ontwikkeling van de terreinen De Scheg en Westpoort in Dijk en Waard is twee stappen dichterbij gekomen. Het college van B&W heeft het bestemmingsplan voor De Scheg vastgesteld en besloten een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met vastgoedontwikkelaar BPD.

    Op de twee terreinen aan de zuidwestkant van Heerhugowaard moeten totaal rond 800 woningen komen. Daarbij gaat het vooral om betaalbare koop- en huurwoningen. Het bestemmingsplan voor De Scheg beschrijft de bouw van maximaal 345 woningen in drie woongebouwen in een groene omgeving. Vanwege het geluid van weg- en spoorverkeer besloot het college om een hogere geluidsbelasting toe te staan dan gebruikelijk is. Onder het spoor dat De Scheg en Westpoort scheidt zal een tunnel aangelegd worden. Deze verbinding is sowieso al nodig voor de noodhulpdiensten.

    De gemeente en BPD waren al aan elkaar verbonden door de voorlopige plannen. De gemeente is eigenaar van Westpoort, waar ooit het nieuwe ziekenhuis stond gepland. BPD heeft De Scheg tussen het spoor en de Westerweg (N242) in eigendom. In september sloten ze een intentieovereenkomst over de ontwikkeling van beide gebieden en sleepten 4,6 miljoen euro aan rijkssubsidie binnen. Die subsidie maakt het ook dat de bouw moet starten voor het einde van 2024, want daarna verloopt de termijn ervan.

    Het is de bedoeling dat de gemeenteraad het bestemmingsplan vaststelt in de vergadering op 11 juli. (foto: Bing)

  • Hotel Nassau in Bergen aan Zee in beeld als opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen

    Hotel Nassau in Bergen aan Zee in beeld als opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen

    Hotel Nassau in Bergen aan Zee wordt een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. Tenminste, dat is de intentie van eigenaar Henk Deen en het college van B&W. Het hotel met ruim 40 kamers moet onderdak gaan bieden aan hooguit 90 Oekraïners. Inwoners en ondernemers zijn inmiddels per brief op de hoogte gesteld en op 4 juli organiseert de gemeente een informatiebijeenkomst over het plan.

    Hotel Nassau moet plaats gaan maken voor een nieuw gebouw met hotelkamers en appartementen, maar vanuit het dorp kwamen bezwaren over de omvang en de vergunningsprocedure. Op 8 maart kregen ze gelijk van de Raad van State, met aanzienlijke vertraging tot gevolg. En dat terwijl de huurder eigenlijk al een tijdje aan stoppen denkt. Eigenaar Henk Deen: “De accommodatie sluit niet meer aan bij de wensen van de hedendaagse toerist. Bovendien zijn de kosten, zoals energie en onderhoud, dusdanig gestegen dat een gezonde exploitatie onder druk staat.”

    Reden voor Deen om zijn pand voor de opvang van Oekraïners aan te bieden bij de gemeente, voor drie jaar met een optie voor twee jaar extra. Met de exploitant sprak hij af om het contract vroegtijdig te beëindigen. Gemeente Bergen is maar wat blij met het aanbod. “Wij zijn altijd op zoek naar locaties voor de opvang van Oekraïners”, zegt burgemeester Lars Voskuil. “Nu neemt de oorlog weer toe, en zullen er wel weer meer mensen hierheen komen. We beginnen een beetje door grote locaties heen te komen.”

    “Er worden 140 Oekraïners opgevangen door de gemeente en 223 door particulieren. Volgens de verdeelsleutel van het Rijk moet de gemeente er 143 opvangen. We vangen er dus bijna twee keer zoveel op. Dat is écht wel iets om trots op te zijn, hoe de mensen dat doen”, glundert Volkuil. “En wat ik zelf wel mooi vind, is dat Bergen aan Zee een van de allereerste plaatsen in Nederland was waar Oekraïners werden opgevangen. Dat was nog voordat de gemeente ervan wist. Toen hing er ineens een Oekraïense vlag ergens bij een kruispunt.”

    Maar de rek is er dus een beetje uit, en de oorlog lijkt nog lang niet voorbij. Bovendien kan het na afloop nog wel tien jaar duren voordat alle Oekraïners weer terug kunnen, hoorde Menno Schermer, gemeentelijk projectleider opvang Oekraïense vluchtelingen. Burgemeester Voskuil is niet verrast. “De oorlog neemt weer toe en er is al veel plat gebombardeerd. Ook liggen er veel mijnenvelden.” De toekomstige opvang is dan ook zowel voor nieuwkomers als Oekraïners die uiteindelijk niet meer bij particulieren kunnen verblijven.

    Schermer is ook blij met het hotel als opvangplek. “De kamers zijn prima te bewonen. Nu moet worden gekeken naar hoe we de faciliteiten opzetten. Er is één grote keuken, dat moeten er drie worden. Ik denk dat de aanpassingen in het gebouw niet ingrijpend hoeven te zijn.” Naar verwachting kan vanaf 1 november worden gestart met de aanpassingen, zodat de eerste gasten nog voor de jaarwisseling kunnen worden verwelkomd.

    De gemeenteraad moet nog wel even groen licht geven. Dorine van der Meij van communicatie: “De kostendekkingsregeling van het Rijk loopt formeel tot eind van het jaar. We verwachten wel dat die doorloopt, maar daar moet de raad wel bij worden betrokken. Vermoedelijk neemt de raad in september een besluit.”

    De informatiebijeenkomst vindt plaats in De Beeck, in de verwachting dat er veel animo zal zijn. Uitnodigingen worden nog deze week verstuurd.

  • Alkmaarse Vondelstraat wordt 30 km/u vanaf Hooftstraat: “Omwonenden zijn enthousiast”

    Alkmaarse Vondelstraat wordt 30 km/u vanaf Hooftstraat: “Omwonenden zijn enthousiast”

    Gemeente Alkmaar gaat de Vondelstraat nabij het centrum veiliger maken. Er wordt gewerkt aan lokale en regionale verkeersplannen, maar na het dodelijke ongeval afgelopen weekend voelt het college zich genoodzaakt om al op kortere termijn veiligheidsmaatregelen te nemen. En gezien de commotie wilden B&W ook niet wachten met de bekendmaking tot de raadsvragen van OPA en de ChristenUnie over dit onderwerp waren beantwoord. Volgens wethouder Christiaan Peetoom zijn omwonenden enthousiast over de plannen.

    Peetoom was woensdag naar de plaats van het dodelijke incident gegaan om zijn medeleven te tonen en om te praten met de Vereniging van Eigenaren en omwonenden over aanpassingen aan de (Korte) Vondelstraat. Volgens hem waren ze “laaiend enthousiast” over de plannen.

    De belangrijkste aanpassing is de verlenging van de 30 km/u zone met honderden meters. “Richting het centrum gaat de 30 kilometer per uur nu in bij oversteekplaats bij de Spar. Die willen we naar voren halen helemaal tot de kruising bij Sushi Point, en daar komt een verkeersdrempel”, licht Peetoom toe. Vanaf Schelphoek tot de kruising met het Hooftplein en de Hoofstraat dus. “Daar zijn twee oversteekplaatsen naast elkaar, en daarbij is de vraag of dat wel verstandig is. Het idee is om er eentje weg te halen. Dertig kilometer en dan de oversteekplaats.”

    Dat gaat niet zomaar even. Er moet een plan komen, de politie moet erbij betrokken worden, de gemeenteraad moet er geld voor vrijmaken en er moet een aannemer worden ingeschakeld. De wethouder Verkeer: “We willlen in september of oktober de zone vervroegen en de drempel aanleggen.”

    Maar er zijn er ‘quick wins’ die sneller kunnen worden uitgevoerd. “Eerder was er een ongeluk bij de kruising met de Spar. Daarna heeft politie onderzoek gedaan, onder andere met een soort reconstructie op eenzelfde tijdstip”. Wethouder Peetoom verwijst waarschijnlijk naar het ongeval op Oudejaarsavond, waarbij ook een voetganger overleed. “Daarbij zijn een paar kleine dingen opgevallen wat betreft de verlichting. De lantaarnpaal is hoog en het licht kan in je ogen schijnen, en dan zie je overstekende mensen wat minder goed. En dan is er ergens nog een reclamebord met felle verlichting. Daarvan kan de verlichtingskoepel worden omgedraaid, om nog maar een voorbeeld te noemen.”

    Zodra het onderzoek naar het dodelijke ongeval van afgelopen weekend is afgerond, zal dit worden meegenomen in de zoektocht naar eventuele aanvullende maatregelen. Daarnaast wordt het Actieplan Fiets doorgezet en werkt het Alkmaarse college met de Provincie aan een regionaal (foto’s: Google / gemeente Alkmaar)

  • Indoor Beach Alkmaar organiseert allereerste Indoor Beach Dodgeball-toernooi van Nederland 🗓

    Indoor Beach Alkmaar organiseert allereerste Indoor Beach Dodgeball-toernooi van Nederland 🗓

    De oude drukkerij in Oudorp vormt zaterdag 8 juli het decor van het allereerste Indoor Beach Dodgeball-toernooi van Nederland. Indoor Beach Alkmaar organiseert een 6×6 toernooi, met na afloop een lekkere en gezellige barbecue.

    Dodgeball is trefbal met vijf ballen. Iedereen heeft vast wel eens een variant van dit spel gespeeld op school. Doel is om alle teamleden aan de andere kant van de middenlijn af te gooien of af te vangen. De versie op 8 juli is niet in gymzaal, maar op de zandvelden van Indoor Beach Alkmaar. Bij de barbecue na afloop wordt ook aan vegetariërs gedacht.

    Het toernooi duurt van 14:00 tot 18:00 uur en deelname is vanaf 12,50 euro per persoon, inclusief twee consumpties. Teams mogen bestaan uit maximaal acht personen van minimaal 16 jaar. De barbecue duurt van 18:00 tot 19:00 uur. Meer info op indoorbeachalkmaar.nl. Neem ook een kijkje op Facebook.