Auteur: Robin Korving

  • Extra onderwerpen tijdens inloopavond OV-knooppunt Dijk en Waard op 21 juni

    Extra onderwerpen tijdens inloopavond OV-knooppunt Dijk en Waard op 21 juni

    Gemeente Dijk en Waard zet inloopavond over de toekomst van het NS-station als openbaar vervoer-knooppunt breder op. Naast de presentatie van vier ontwikkelmodellen voor het station worden woensdag 21 juni nog twee onderwerpen aangedragen: de herinrichting van de Zuidtangent en de tijdelijke verkeersmaatregelen voor fietsers en voetgangers rond de aanleg van de spooronderdoorgang.

    De gemeente werkt samen met de Provincie, ProRail en NS-stations aan uitbreiding van het station. Denk daarbij niet alleen aan het NS-station zelf, maar ook het busstation, parkeergelegenheid, fietsenstallingen, een reizigerspassage, voorzieningen en de algehele uitstraling van het OV-knooppunt.

    “Tijdens de eerste inloopavond in april konden bewoners, ondernemers en belangstellenden hun voorkeuren aangeven op deze thema’s”, licht de gemeente toe. “Mede op basis hiervan zijn vier ‘praatplaten’ voor de toekomst van het station gemaakt.” Met praatplaten worden ontwikkelmodellen bedoeld. “Tijdens deze tweede inloopavond worden de vier praatplaten gepresenteerd en besproken. Het doel is om uiteindelijk één model te kiezen waarin alle voorkeurvarianten van thema’s een plek krijgen.”

    De herinrichting van de Zuidtangent tussen het Parelhof en het Stationsplein is aan de agenda toegevoegd. Aannemer Boskalis start hier nog deze maand mee. Kabels en leidingen worden verlegd, er komt een nieuwe waterleiding, fiets- en voetpaden worden verplaatst, het groen wordt aangepakt en vanzelfsprekend de weg zelf ook. Dat laatste gebeurt vooral van 7 tot en met 26 augustus en in die periode is de weg dan ook afgesloten. Tijdens de inloopavond vertelt Boskalis meer over de diverse uitvoeringsfases.

    Tot slot komen de maatregelen voor fietsers en voetgangers tijdens de aanleg van de spooronderdoorgang voor de Zuidtangent aan bod. Deze wordt van 2024 tot 2026 gerealiseerd. “Tijdens de inloopavond kunnen de omwonenden meepraten over de gewenste tijdelijke verkeersmaatregelen voor de Stationsweg, het Stationsplein en de Umbriëllaan.”

    De inloopavond is in het ROC Horizon College aan de Umbriëlaan 2 en duurt van 18:30 tot 21:00 uur. Aanmelden is niet nodig. Na de vakantieperiode volgt nog een derde inloopbijeenkomst. Meer info op dijkenwaard.nl/stationskwartier.

  • BAS en OPA willen onderzoek naar veiligheidsmaatregelen rond AZ – West Ham United

    BAS en OPA willen onderzoek naar veiligheidsmaatregelen rond AZ – West Ham United

    OPA en BAS hebben het college van Alkmaar gevraagd om een onafhankelijk onderzoek naar de organisatie rond de voetbalwedstrijd AZ – West Ham United op 18 mei. Voor de wedstrijd werd er gereld in de stad en na afloop ging het in het stadion helemaal mis. De lokale fracties willen het fijne weten van de genomen veiligheidsmaatregelen en het optreden van de politie, gemeente en de voetbalclub, om herhaling te voorkomen.

    Donderdag 18 mei brak meerdere keren voetbalgeweld uit bij de Conference League wedstrijd AZ – West Ham United. ‘Supporters’ van AZ zochten de confrontatie met fans van de andere club. “Wij delen de visie van de burgemeester dat het geen supporters zijn maar vandalen”, voegen OPA-raadslid Jan Hoekzema en BAS-fractievoorzitter Ben Bijl toe. Op het Waagplein liep de spanning op en bij het NS-station raakte zeker één Britse man gewond, toen AZ-hooligans de confrontatie zochten en onder andere met terrasstoelen gooiden. Later, kort na de wedstrijd, braken rellen uit.

    “De strafrechtelijke kant, de opsporing en de berechting ligt in handen van het Openbaar Ministerie, daar willen wij ons niet mee bemoeien”, aldus Hoekzema en Bijl. “Wij hebben er alle vertrouwen in dat het recht zijn beloop zal hebben.” Veertien verdachten zijn inmiddels veroordeeld en kregen straffen uiteenlopend van celstraf tot taakstraf.

    Maar de organisatie en het optreden van de politie, gemeente en AZ, daar willen ze ook uitgebreid onderzoek naar. De bedoeling was dat alle West Ham fans werden verzameld in een feesttent op de Paardenmarkt, maar velen van hen waren ergens anders in de stad te vinden. Zo liep de spanning op op het Waagplein. Er zijn foto’s van agenten bij het NS-station, maar toen er even verderop werd gereld waren ze niet in de buurt. En in het stadion duurde het even tot de vechtpartij, die na de wedstrijd uitbrak, werd opgebroken.

    “De organisatorische kant en de wel en niet genomen maatregelen rondom de wedstrijd is een vraagstuk waar ons inziens meer duidelijk over moet komen”, vinden Hoekzema en Bijl. “Er zijn vele aspecten die nader onderzocht moeten worden om herhaling in de toekomst te voorkomen.”

  • Bloembollenactie Stadswerk groot succes, laatste deel van voorraad naar Wijkcentrum Daalmeer

    Bloembollenactie Stadswerk groot succes, laatste deel van voorraad naar Wijkcentrum Daalmeer

    De bloembollenactie die Stadswerk072 in gemeente Alkmaar organiseerde is een groot succes. Alle bollen die gratis beschikbaar werden gesteld zijn inmiddels op. Het laatste deel van de voorraad is woensdag bezorgd bij Wijkcentrum De Daalder in Daalmeer.

    In juni wisselt Stadswerk de voorjaarsbloemen in de wisselperken weer in voor zomerbloeiers en de groenbeheerder wilde bollen van voorjaarsbloeiers gratis weggeven. Het mengsel bestaat vooral uit tulpen, narcissen en hyacinthen. De Hortus Alkmaar en diverse wijkcentra dienden als afgiftepunt. Iedereen kon er zoveel meenemen als hij of zij wilde, en meteen ook advies krijgen over hoe de bollen te planten.

    Stadswerk wil alle inwoners en organisaties bedanken die enthousiast hebben meegedaan aan de actie. “Jullie respons was overweldigend en we zijn ontzettend trots op de betrokkenheid van de inwoners van gemeente Alkmaar. We willen iedereen bedanken die al bloembollen heeft opgehaald en we hopen dat jullie volgend voorjaar kunnen genieten van een prachtige bloementuin. Samen maken we Alkmaar nog mooier en vooral groener!”

     

  • Vanaf 1 januari nieuw armoedebeleid in Alkmaar: “Laatste hand wordt gelegd aan concept”

    Vanaf 1 januari nieuw armoedebeleid in Alkmaar: “Laatste hand wordt gelegd aan concept”

    Vanaf 1 januari heeft gemeente Alkmaar nieuw beleid rond armoede en de schuldhulpverlening. Dat staat in de planning van het college van burgemeester en wethouders. Het huidige beleidskader stamt uit 2017 en zou oorspronkelijk in 2021 verlopen, maar nieuw beleid bleef uit. Zeker de laatste paar jaar is er voor inwoners veel veranderd, dus wil het nog nieuwe college nu vaart maken.

    Het college van B&W wil het nieuwe beleidskader nog voor het zomerreces aan de gemeenteraad voor kunnen leggen, om het vervolgens in het derde of vierde kwartaal met de raad te bespreken. De bedoeling is dat de raad nog dit jaar instemt met de uiteindelijke versie, zodat deze op 1 januari in kan gaan.

    Door politieke perikelen heeft gemeente Alkmaar sinds 2021 geen vers armoedebeleid. In september 2021 moesten de wethouders van PvdA en GroenLinks hun functie neerleggen na een motie van wantrouwen. “Er lag een nieuw beleidskader klaar maar na het aftreden van de twee wethouders en met de gemeenteraadsverkiezingen in maart in zicht, vond het toenmalige college het niet wenselijk om een nieuw beleidskader eind 2021 vast te stellen. Dat werd overgelaten aan nieuw college”, licht voorlichter Peter Rozenbeek toe.

    Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Maar het nieuwe college kwam al snel ten val. En dat terwijl een concept voor nieuw armoedebeleid nét klaar lag. “Dit concept zou op 15 maart aan de raad worden aangeboden. Met de inbreng van de raad zou dan het beleidskader door het college ter besluitvorming aan de raad worden aangeboden”, aldus Rozenbeek. Het college viel twee dagen daarvoor op 13 maart.

    Nu, twee maanden later is het nieuwe concept beleidskader rond armoede en schuldhulpverlening bijna klaar. “Er wordt nu de laatste hand gelegd aan een volgende versie”, vertelt Rozenbeek. Het college van B&W heeft het vorige concept niet zomaar in de prullenbak gegooid. “Delen van het vorige concept blijven overeind, ook al omdat de landelijke ontwikkelingen hierin zijn opgenomen.”

  • Voormalig CDA-fractievoorzitter Iris Zeijlemaker (47) overleden: “Waarom?”

    Voormalig CDA-fractievoorzitter Iris Zeijlemaker (47) overleden: “Waarom?”

    Iris Zeijlemaker uit Alkmaar is op 47-jarige leeftijd overleden. CDA Alkmaar reageert verslagen op het verlies van haar voormalige fractievoorzitter. “Iris stond op het punt een nieuwe wending aan haar leven te geven samen met haar man Sander. Ze keek daar zeer naar uit. Haar overlijden is haast niet te bevatten… waarom?”

    De Christendemocraten laten weten dat Iris veel heeft betekend voor de Alkmaarse afdeling. Vanaf 2014 ze gemeenteraadslid en in 2018 nam ze het voorzitterschap van de fractie op zich. In oktober 2021 gaf Iris aan zich niet opnieuw verkiesbaar te stellen, omdat ze haar functie niet meer goed kon combineren met haar werk en gezin. Nu anderhalf jaar later is ze niet meer. De partij laat in het midden waaraan Iris is overleden.

    “Een bevlogen vrouw, die op momenten dat het er toe deed vasthoudend was in de resultaten die zij voor de partij wilde bereiken”, aldus de CDA-fractie. “Haar interesse gebied was breed, met een nadruk op het sociale karakter van de gemeente Alkmaar en daarbij de zorg en welzijn van haar bewoners. Dit kwam tot uitdrukking in haar portefeuille in de fractie: WMO, onderwijs, prostitutie, diversiteit en emancipatie. Haar devies was: ‘Ik geloof sterk in de kracht van mensen en van de samenleving, mensen kunnen samen veel bereiken’.”

    “Haar karakter was mooi, open en vriendelijk. Haar interesse in de lokale samenleving was groot, getuige het vele vrijwilligerswerk dat zij deed en een groot netwerk”. De fractie besluit: “Lieve Iris, wij gaan je ontzettend missen.”

  • Haarlemmers aangehouden vanwege bankpasfraude onder andere in Alkmaar

    Haarlemmers aangehouden vanwege bankpasfraude onder andere in Alkmaar

    Twee Haarlemmers van 21 en 24 jaar zijn dinsdag opgepakt vanwege een reeks gevallen van bankpasfraude tussen augustus en februari. Het tweetal zou 22 mensen hebben opgelicht, van Alkmaar tot Udenhout en van Zandvoort tot Ermelo. Ze zitten vast en worden vrijdag voorgeleid.

    De slachtoffers werden doorgaans de dupe van wellicht de meest bekende babbeltruc: een ‘bankmedewerker’ belt op, doorgaans via vaste telefoonlijn, bijvoorbeeld omdat de bankpas of creditcard een virus heeft of criminelen hebben geprobeerd geld van de rekening te halen. De pincodes worden ontfutseld en iemand komt langs om de pas(sen) op te halen. Ook wordt geadviseerd waardevolle spullen af te geven, zogenaamd zodat de bank deze veilig kan bewaren. Daarna wordt de rekening geplunderd.

    Het onderzoek wordt voorgezet. Tijdens de voorgeleiding wordt bepaald of de Haarlemmers langer vast blijven zitten.

  • Fusieplannen voor Lucebertschool en Van Reenenschool in Bergen

    Fusieplannen voor Lucebertschool en Van Reenenschool in Bergen

    De Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) wil de Lucebertschool en Van Reenenschool in Bergen laten fuseren. Dit is volgens de stichting nodig om het onderwijs in het dorp op hoog peil te houden, terwijl het aantal kinderen langzaam afneemt. Gaat alles volgens plan, dan opent op 1 augustus 2024 een nieuwe openbare basisschool de deuren op de Lucebert-locatie.

    ISOB stelt dat er in verhouding tot het aantal leerlingen veel basisscholen zijn in Bergen. En die verhouding wordt langzaam schever, want het aantal kleine kinderen daalt in het dorp en die trend zet naar verwachting door. Om de kwaliteit van onderwijs te borgen is het voor de stichting wenselijk dat scholen een minimale grootte hebben.

    “Het openbaar onderwijs is van en voor de samenleving”, zegt Robert Smid, bestuurder van ISOB. “Daarom vinden we het belangrijk dat we dat op zo veel mogelijk plaatsen in stand houden. Met de samenvoeging van OBS Van Reenenschool en OBS Lucebertschool borgen we de continuïteit van het openbare onderwijs in Bergen.”

    Met een fusie ontstaat er volgens de stichting een nieuwe openbare basisschool in Bergen met een aantrekkelijk profiel; een school voor uitstekend onderwijs, die voortbouwt op de sterke punten van zowel de Van Reenenschool als de Lucebertschool. Een school waar kinderen een toekomstbestendige basis meekrijgen voor een duurzame wereld. ISOB stelt ook dat de fusieschool een sterkere rol zal vervullen in het dorp, en een  betere partner is voor de kinderopvang, het voortgezet onderwijs en andere voorzieningen.

    Het bestuur van ISOB neemt naar verwachting na de zomer een voorlopig besluit over de scholenfusie. Daarna is het aan zowel de ISOB Raad van Toezicht en de medezeggenschapsraden van de scholen om akkoord te gaan. Pas dan kan het college van bestuur definitief groen licht geven.

  • Bergense raad neemt Plan van Aanpak Vitale Kernen aan: klankbordgroepsleden gezocht

    Bergense raad neemt Plan van Aanpak Vitale Kernen aan: klankbordgroepsleden gezocht

    De gemeenteraad van Bergen heeft het Plan van Aanpak Vitale Kernen vastgesteld. Zoals de naam aangeeft is het plan bedoeld om de dorpskernen in gemeente Bergen vitaal een leefbaar te houden. Als onderdeel van de aanpak zoekt de gemeente nu deelnemers voor klankbordgroepen in Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef en Groet.

    Gemeente Bergen streeft naar een duurzame en toekomstbestendige ontwikkeling van alle dorpskernen in de gemeente. Het gemeentebestuur werkt samen met de provincie en wil graag inwoners en ondernemers betrekken bij het verder uitwerken van het Plan van Aanpak. Hiervoor wil de gemeente per dorp een klankbordgroep, bestaande uit leden van de dorpsverenigingen aangevuld met andere geïnteresseerden.

    “De leden van de klankbordgroepen bezitten waardevolle kennis over hun dorp. Hun betrokkenheid en expertise zijn van belang bij het onderzoek naar de leefbaarheid in Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef en Groet”, zegt wethouder Yvonne Roos. De klankbordgroepen helpen in de eerste fase bij het op een rijtje zetten van eerder uitgevoerde onderzoeken, het opstellen van de vraagstelling voor het onderzoek en ze fungeren als vraagbaak voor de projectorganisatie.

    De klankbordgroepen zullen waarschijnlijk voor het eerst bijeenkomen in de eerst week van juli, op een doordeweekse avond van 19:00 tot 21:00 uur. Daarna volgen nog drie of vier bijeenkomsten. In december worden de resultaten met een procesvoorstel aan de gemeenteraad gepresenteerd.

    Wie deel wil uitmaken van een van de drie nieuwe klankbordgroepen, is van harte uitgenodigd om zich voor 25 juni aan te melden. Meer informatie is verkrijgbaar op bergen-nh.nl/vitalekernen en via Renate Wijmenga. Zij is bereikbaar via per e-mail: renatewijmenga@debuch.nl en telefonisch via 06-21358094. Is er een overvloed aan aanmeldingen, dan maakt de gemeente een zorgvuldig afgewogen selectie.

  • Hera-jongens en meiden plaatsen zich met glans voor NK Teams Junioren

    Hera-jongens en meiden plaatsen zich met glans voor NK Teams Junioren

    Zowel het jongens- als het meidenteam van AV Hera heeft zich zondag met glans geplaatst voor het NK Teams Junioren U18/U20. De meiden wonnen de derde en laatste poulewedstrijd en werden landelijk derde. Na een moeilijke eerste ronde eindigden ze als zesde in het klassement. De jongens wonnen in Beverwijk ook en pakten nationaal de zesde plaats, maar bleven negende overall. De Top 12 gaat naar het NK Teams.

    Het meidenteam kende een zware start van het atletiekseizoen, door de afwezigheid van twee belangrijke puntenpakkers. Daarna was het een inhaalrace. Het team schoot in de tweede wedstrijd vanaf de 26e plaats nét de Top 12 binnen en de kansen waren uitstekend om goed door te stijgen, maar er kan natuurlijk altijd wat mis gaan. Dat gebeurde niet. Alle meiden presteerden rond hun eigen niveau en er waren hier en daar wat records. Lana Broers scoorde veel punten op de 100m horden (14,82s – 2e) en de 100m (13,14s – 2e), maar vooral door tegenwind liep ze niet de door haar gewenste tijden. Bij het verspringen revancheerde ze zich met 5,41m en winst. Eerste werden ook de pas 15-jarige Rosalie ten Bruggencate op de 1500m in een solorace (4:44.23 min.) en Anastasia Vinnitchenko bij het hoogspringen (1,65m).

    Na een periode met weinig trainen en veel school vond Meike Rozemeijer de weg terug naar voren en werd netjes tweede op de 800m (2:27.13 min.). Manon Hoedjes werd, ook nog niet fit na rugklachten, tweede bij het kogelstoten (12,57m) en derde met de discus (35,04m). Mirre Eising, Sofie Nieuwenhuijs, hoogspringster Anastasia en Jonna Eising leverden tot slot een uitstekende 4x100m estafette (50,50s), ook goed voor een tweede plaats.

    Tim Posthuma de Boer was duidelijk de beste springer van de dag. Hij won het verspringen overtuigend met een nieuw record (6,35m) en werd gedeeld eerste met hoogspringen (1,85m). Thijs ten Bruggencate had een zware dag met in de hitte zowel de 800m als 1500m. Op de eerste afstand zegevierde hij (2:02.32) maar zijn concurrent kon de eerste plaats op de tweede afstand nét afnemen (4:23.91). Aaron Ponne pakte winst bij het kogelstoten (13,37m).  Ondanks een slordige 110m horden won Jared Broers eenvoudig (14,58m) en hij liep op de 100m de tweede tijd (11,46s). Lennart Boogaard boekte met de discus een record (43,36m) en ook een tweede plaats.

    Met de voorronden van de teamcompetitie achter de rug, maakt een aantal toppers zich nu op voor het NK Meerkamp en NK losse onderdelen voor junioren. Het NK Teams is op 3 september. Helaas zijn Lana, Jared en Rosalie er dan niet bij, maar de teams gaan er het beste van maken. (archieffoto: Sjoerd de Roos)

  • Stadswerk072 zit met lading aftandse fietsen van Station Alkmaar: “Nog niets van opgehaald”

    Stadswerk072 zit met lading aftandse fietsen van Station Alkmaar: “Nog niets van opgehaald”

    Bij Stadswerk072 staan ze te wachten op eigenaren die ze nog terug willen hebben: de lading aftandse fietsen die een week donderdag geleden is meegenomen vanaf Station Alkmaar. De oude tweewielers zijn nu nog twaalf weken lang op te halen met als bewijs van eigendom de bijbehorende (reserve) fietssleutel, maar de ervaring leert dat vrijwel niemand langs zal komen.

    In opdracht van de gemeente haalt Stadswerk eens in de zoveel tijd aftandse fietsen weg bij het station. Tot voor kort was deze taak voor Rataplan. Bij de laatste opruimactie van Rataplan op 20 maart zijn 201 barrels geruimd. Bij Stadswerk weten ze dat er tot nu toe slechts twee van zijn opgehaald. De ‘vangst’ van vorige week bestond uit grofweg 250 fietsen en daar is nog helemaal niets van terug geclaimd. “We bestickeren fietsen die minimaal twee mankementen hebben, bijvoorbeeld een krom wiel of missend zadel”, vertelt een medewerker aan Alkmaar Centraal. “Veel is ook echt oud ijzer. Ik kan het wel begrijpen dat niemand ze mist.”

    “We weten nog niet het exacte aantal fietsen dat we hebben opgehaald, want we moeten ze nog registreren”, aldus Kim Bonte van communicatie. “We hebben er 264 gestickerd twee weken voor de opruimactie. Na de registratie weten we het precieze aantal.” Diezelfde dag was ook het plein weeg schoongeveegd, maar alle fout geparkeerde fietsen waren in de openbare stalling gezet. Daar hebben de medewerkers nu een Stint voor.

    Voor het ophalen van de meegenomen fietsen bij Stadswerk in Overdie is het nodig om een afspraak te maken via 14072 en de (reserve) fietssleutel mee te nemen. Ze worden totaal dertien weken bewaard. “Daarna is het kijken wat je nog kan opknappen”, vult Stadswerk-directeur Peter Mol aan. “Een deel zal gewoon naar de ijzerhandel gaan. Dat levert 15 cent per kilo op. De gemeente is geld kwijt aan de opruimacties, dus dit zorgt voor een stukje dekking. Wat nog opgeknapt kan worden, laten we opknappen. Daar zijn wel geïnteresseerde partijen voor.”

    Zodra Stadwerk meer opslagruimte heeft, zullen er ook op locaties zoals Station Alkmaar Noord opruimacties worden gehouden.