Auteur: Robin Korving

  • Dodenherdenking bij vier monumenten in Dijk en Waard, de volgende dag Bevrijdingspop

    Dodenherdenking bij vier monumenten in Dijk en Waard, de volgende dag Bevrijdingspop

    Vanavond vindt de Nationale Dodenherdenking plaats. In Dijk en Waard wordt op vier locaties een herdenkingsceremonie gehouden, met een programma er omheen. Morgen wordt de vrijheid gevierd met onder andere Bevrijdingspop op het Raadhuisplein in Heerhugowaard en het ontsteken van het Bevrijdingsvuur in Heerhugowaard en Oudkarspel.

    Voor de ceremonie bij het monument ‘O Heer Redt Ons’ aan De Dreef in Heerhugowaard wordt vanaf 18:30 uur verzameld in de trouwzaal in het gemeentehuis. Om 18:55 vertrekt te Stille Tocht en deze komt rond 19:35 uur aan bij het monument. Om 20:00 wordt de twee minuten stilte gehouden. Daarna volgen het volkslied, een speech van burgemeester Maarten Poorter en de bloemlegging.

    Voorafgaand aan de ceremonie bij De Stier in Noord-Scharwoude zal wethouder Gerard Rep om 19:03 uur een toespraak geven in het Kloosterhof aan de Dorpsstraat. Om 19:36 uur vertrekt de Stille Tocht naar De Stier. Om 19:58 uur klinkt het taptoe signaal, opgevolgd door de twee minuten stilte, het Wilhelmus en de bloemlegging.

    Voor de ceremonie bij het Vrouwen in Verzet monument aan de Oosttangent in Heerhugowaard wordt om 19:15 uur verzameld bij de Anna Polaktuin 27 in Heerhugowaard. De Stille Tocht vertrekt om 19:25 uur en duurt tien minuten. Wethouder Annette Groot geeft om 19:45 een toespraak bij het monument en daarna is het om 20:00 uur stil. Daarna klinkt het volkslied, wordt een afsluitend woordje gegeven en is de bloemlegging.

    Voor de ceremonie bij het monument aan het spoor in Sint Pancras wordt om 19:00 uur verzameld in De Regenboog aan de Bovenweg. Om 19:30 uur vertrekt de Stille Tocht van een kwartier. Wethouder John Does geeft een toespraak, gevolgd door het taptoe signaal, twee minuten stilte, het Wilhelmus en de bloemlegging.

    Op Bevrijdingsdag ontvangt burgemeester Poorter het Bevrijdingsvuur bij het monument Vrouwen in Verzet in Heerhugowaard. Dat duurt van 12:30 uur tot 13:30 uur. Op het Raadshuisplein is Bevrijdingspop, met optredens van onder andere Memphis, Maas en Henk Naber. Er wordt om 12:00 uur afgetrapt met een rommelmarkt en een kleine kermis voor iedereen. Het Bevrijdingsvuur wordt rond 16:00 onthaald bij De Knip in Oudkarspel.

  • Getuigenoproep: zware mishandeling tijdens verkeersconflict op 13 april in Limmen

    Getuigenoproep: zware mishandeling tijdens verkeersconflict op 13 april in Limmen

    De politie is op zoek naar de dader en getuigen van een verkeersconflict in Limmen op 13 april, waarbij een 72-jarige automobilist uit Castricum ernstig mishandeld werd. Op de Zuideinderweg ontstond rond 16:25 uur een incident met een fietser, waarna deze fietser de man even later op de Schoollaan neersloeg. De dader fietste daarna verder in noordelijke richting.

    Het slachtoffer reed die bewuste donderdag richting de Zuidenderweg en wilde deze linksaf in rijden, terwijl een fietser naderde. Hij achtte de ruimte groot genoeg en reed de weg op. Niet veel later trof de 72-jarige man een groepje fietsers en besloot er een tijdje achter te rijden, omdat de weg vrij smal is. Toen hij uiteindelijk inhaalde, hoorde hij een dreun op de achterruit. Een fietser was tegen hem aangereden tijden, vermoedelijk de man die hij eerder bij de splitsing zag.

    De Castricummer stopte, waarna de fietser hem begon uit te schelden. De fietser leek niet gewond en om verdere confrontatie te vermijden besloot de man weg te rijden. Even later parkeerde het slachtoffer op de Schoollaan, die in het verlengde van de Zuidenderweg ligt. De fietser kwam aanrijden en ging weer de confrontatie aan, waarna hij een harde klap in het gezicht uitdeelde. De 72-jarige man viel op de grond en raakte bewusteloos, met ernstig letsel aan het gezicht. De dader stapte weer op zijn fiets een reed door.

    Eenmaal in het ziekenhuis bleek het slachtoffer onder andere een gebroken neus, een hersenschudding en kneuzingen in het gezicht heeft opgelopen. Naar omstandigheden maakt de man het inmiddels goed, maar hij heeft nog veel pijn en staat onder controle bij het ziekenhuis.

    De politie (in Alkmaar) is op zoek naar de fietser en mensen die meer denken te weten over het incident. eventuele getuigen die zich nog niet hebben gemeld en mensen die wellicht meer weten. en is bereikbaar via 0900-8844. Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000. Het zaaknummer is 2023080583.

  • Informateur Blase verwacht eind mei Alkmaars coalitieakkoord en wethouders: “Op schema”

    Informateur Blase verwacht eind mei Alkmaars coalitieakkoord en wethouders: “Op schema”

    Eind van de maand heeft gemeente Alkmaar een nieuw coalitieakkoord en nieuwe wethouders. Dat is waar informateur Bert Blase naar streeft, laat hij weten in een update over de politieke ontwikkelingen achter de schermen. “De informatie loopt op schema.”

    Op 6 april adviseerde Bert Blase als verkenner om een Alkmaarse ‘Stad en Land coalitie’ tussen D66, OPA, BAS, VVD, CDA en SPA te vormen. De originele coalitie onder leiding van GroenLinks werd te klein toen BAS uitstapte. De fractie van Ben Bijl voelde zich al niet meer lekker binnen de groep, en de grote druppel was het tempo waarop werd gewerkt aan een grote doorstroomlocatie voor asielzoekers in het oude AZC aan de Robonsbosweg. Zo’n Centrale Ontvangstlocatie (COL) ging volgens onder andere BAS tegen het coalitieakkoord in, waarin gestreefd werd naar kleinschalige opvang. Bovendien zijn er rond het COL in Budel veel problemen met asielzoekers.

    Nadat Bert Blase klaar was als verkenner, werd hij door D66 gevraagd om te bemiddelen in volgende fase, en die taak nam hij op zich. “De informatiefase kent twee sporen. Het eerste spoor betreft de formulering van een coalitieakkoord, dat kan rekenen op de steun van de meerderheid van de gemeenteraad. Daartoe worden gesprekken gevoerd met de beoogde deelnemers/ondertekenaars van dit akkoord, te weten de fracties van D66, OPA, BAS, VVD, CDA en SPA. Dit akkoord betreft de volle breedte van het gemeentelijk beleid.”

    “Het tweede spoor betreft de werving van kandidaat-wethouders die aan de raad kunnen worden voorgedragen voor benoeming”, vervolgt de voormalige ad interim burgemeester van Heerhugowaard. “Ook hierbij is het oogmerk dat deze wethouders kunnen rekenen op de steun van een (zo groot mogelijke) meerderheid van de raad.”

    “Voor beide sporen is het doel om dit in de maand mei af te ronden, zodat de periode dat Alkmaar een college kent zonder wethouders, niet langer duurt dan nodig. Op het moment van schrijven van dit voortgangsbericht is dit doel ongewijzigd. Anders gezegd: de informatie loopt op schema”, besluit Blase.

  • Dure e-bike uit bewaakte stalling bij Waards station gestolen: “Twee extra sloten keurig doorgeslepen”

    Dure e-bike uit bewaakte stalling bij Waards station gestolen: “Twee extra sloten keurig doorgeslepen”

    Het schijnt steeds vaker te gebeuren dat elektrische fietsen verdwijnen uit beveiligde stallingen bij stations. Maandag is er eentje uit de stalling van Station Heerhugowaard gestolen. En deze Flyer Gotour6 van 4.000 euro stond niet alleen op slot, maar ook met twee dikke kettingsloten vast aan een rek en  een andere e-bike. De kettingen waren keurig doorgeslepen. Via Facebook wordt een oproep gedaan om uit te kijken naar de fiets, en er wordt met verontwaardiging op gereageerd.

    “Je zou toch zeggen: dat maakt lawaai genoeg om de bewaking wakker te maken om te gaan kijken”, schrijft Ted Kösters aan Heerhugowaard Centraal om media-aandacht te krijgen voor de diefstal. Het slachtoffer is de vriend van zijn kleindochter. “De diefstal vond plaats tussen 10:58 en 18:25 uur, gewoon overdag dus. Dat dit allemaal kan en mag in dit land. Wat stelt een beveiligde fietsenstalling voor, als iedereen met een OV-kaart er in en uit kan lopen.”

    “Je bent de zoveelste al in diezelfde stalling. Al vele meldingen gelezen op FB”, reageert iemand op de oproep. Politiewoordvoerder Joey Brink kan er weinig over zeggen. Ja er worden steeds e-bikes gestolen (er zijn er ook steeds meer), maar het politiesysteem is niet geschikt voor het zoeken op diefstal specifiek uit die bewaakte stalling. Collega’s in Heerhugowaard hebben ook geen zicht op hoe vaak het er raak is. Er is geen bende actief, dat wisten ze wel te melden.

    De politie is volgens Kösters gebeld, maar die vroeg om een online aangifte. “Er werd niet eens gevraagd om gegevens of iets zodat de camerabeelden veilig konden stellen, zodat de politie daar naar kon kijken”.

    Woordvoerder Brink legt uit dat onderzoek pas wordt gedaan ná aangifte. En het doen van aangifte is het moment om die relevante gegevens te verstrekken. Liefst zo veel mogelijk. In het onderzoek zullen ook de beveiligingsbeelden van de NS worden opgevraagd.

    De maandag gestolen e-bike is een grijze Flyer Gotour6 7.43, maat XL en heeft geen ketting maar een riem. De standaard en de bagagedrager hebben lichte schade.

  • Alkmaarse stadsbeiaardier speelt zijn ‘Ontzetsuite’ op 5 mei in Waagtoren 🗓

    Alkmaarse stadsbeiaardier speelt zijn ‘Ontzetsuite’ op 5 mei in Waagtoren 🗓

    Dit jaar is het 450 jaar geleden dat Alkmaar het Spaanse leger weerde. Dat wordt tot en met 8 oktober gevierd met een afwisselend programma door Alkmaarders voor Alkmaarders. De gemeente voegt hier een uniek cadeau aan toe: de ‘Ontzetsuite’ geschreven door stadsbeiaardier Christiaan Winter. Vrijdag 5 mei speelt hij zijn compositie voor het eerst om 09:45 uur in de Waagtoren, een kwartier voor de kaasmarkt dus. Burgemeester Anja Schouten geeft het startsein.

    Gemeente Alkmaar maakte een subsidiepot voor inwoners en ondernemers die speciale 450 jaar Alkmaar Ontzet activiteiten willen organiseren. Dat heeft een gevarieerd jubileumprogramma opgeleverd. De gemeente zelf heeft Christaan Winter gevraagd om een een muziekstuk te componeren, een blijvende herinnering aan 450 jaar ‘Van Alckmaer de victorie’, waarmee Alkmaar in 1573 het einde inluidde van de Tachtigjarige Oorlog.

    Winter liet zich inspireren door gebeurtenissen tijdens het beleg van Alkmaar. Zijn Ontzetsuite is een vierluik van 4 keer 2 minuten over de belangrijkste momenten uit de tijd van de Spaanse belegering. De compositie start met de omsingeling, die begon op 21 augustus 1573. Daarna beschrijft hij de bestorming van de stad op 18 september, gevolgd door het blank leggen van de omliggende weilanden op 23 september. Uiteraard eindigt de suite op 8 oktober, met de Victorie.

    De Ontzetsuite is toegankelijk, niet te zwaar en met een feestelijk tintje, en zal straks te horen zijn vanuit de carillons van de Grote Kerk, de Waagtoren en de Grote Kerk in De Rijp. Maar iedereen kan straks overal genieten, want Winter verwerkt zijn compositie tot bladmuziek voor meer instrumenten, te beginnen met piano.

  • Ontwerp Europese School uit het stof gehaald en opgepoetst; eerste resultaten gedeeld

    Ontwerp Europese School uit het stof gehaald en opgepoetst; eerste resultaten gedeeld

    Het is even stil geweest rond de verhuizing van de Europese School van Bergen naar Alkmaar. In december werd bekend dat de verhuizing pas in 2028 zal gebeuren. De Tweede Kamerverkiezingen en de wisseling van de wacht zorgden voor vertraging in de voorbereiding en het Ministerie van Onderwijs wilde een nieuwe inventarisatie voor een actueel ‘Programma van Eisen’ (PvE), voor het ontwerp. Afgelopen week zijn de eerste resultaten met de ouders van de scholieren gedeeld en werd een globale planning gegeven.

    Het plan voor verhuizing van de Europese School naar Alkmaar is al zeker vijf jaar oud. Het schoolgebouw is verouderd, maar in Bergen is geen andere locatie, dus tijdens de sloop en nieuwbouw zou de school dakloos zijn. In februari 2020 bood gemeente Alkmaar zich formeel aan en de enige serieuze concurrent leek Zaandam. In juli 2021 koos het Rijk voor de vestiging aan de Hertog Aalbrechtweg in Alkmaar, op voorwaarde dat vanaf januari 2023 gebouwd kon worden. Het laatste woord was aan de European Board of Governors. Die ging in januari 2022 akkoord.

    In november werd bekend dat de verhuizing pas in 2028 zal gebeuren. De wisseling van de wacht na de Tweede Kamerverkiezingen zorgde voor een paar maanden vertraging, en daarna besloot het Ministerie van OCW dat het Programma van Eisen voor het ontwerp – alle ruimtelijke en functionele wensen en eisen – van de gemeente niet over te nemen. Er moest een nieuwe inventarisatie komen voor een nieuw, actueel PvE.

    Vorige week kregen ouders in een online meeting te horen hoe de zaken er nu voor staan. Gemeentelijk woordvoerder Ellen Duijn liet Alkmaar Centraal weten wat er is besproken. Het ministerie heeft een huisvestingsadviseur ingehuurd, die via gesprekken in werkgroepen binnen de school informatie inzamelde. Tijdens de ouderavond zijn de resultaten, onder andere over gewenste (sport-) faciliteiten, duurzaamheid en scholierenvervoer gepresenteerd.

    “De adviseur werkt, mede op basis van de input van de ouders, het programma nu verder uit”, aldus Ellen Duijn. “Na afronding en goedkeuring van het programma volgt in het najaar een architectenselectie. Daarna start het ontwerpproces. Daarnaast werkt de gemeente samen met het Ministerie en het Rijksvastgoedbedrijf aan een goede inpassing van het toekomstige schoolgebouw op het kavel in de bestaande omgeving.”

  • Herenweg (N511) weken lang ‘s nachts dicht voor aanleg nieuwe paddentunnels

    Herenweg (N511) weken lang ‘s nachts dicht voor aanleg nieuwe paddentunnels

    Veel dieren komen om door autoverkeer. Om het aantal slachtoffers te beperken heeft de provincie tunneltjes, duikers en groene bermen aangelegd. De drie paddentunnels onder de Herenweg (511) tussen Bergen en Egmond aan den Hoef zijn aan vervanging toe. Van maandag 8 tot en met vrijdag 27 mei is de weg hiervoor van Landhuis het Woud tot de rotonde met de Zeeweg afgesloten tussen 21:00 tot 06:00 uur. Het fietspad blijft open.

    Omdat de paddentunnels na aanleg nog zullen zetten, worden ze een aantal maanden afgedekt met betonplaten, voordat er weer asfalt wordt aangebracht. Dat gebeurt ook ‘s nachts, maar wanneer is nog niet bepaald.

    Autoverkeer wordt ‘s avonds en ‘s nachts omgeleid via de Eeuwigelaan, Bergerweg (N510), Martin Luther Kingweg (N9), Hoeverweg (N512) en de Heilooër Zeeweg, en vice versa. Vragen kunnen worden gericht aan het Servicepunt van de provincie via telefoonnummer 0800-0200600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl. (foto: Dave Bishop / Pexels)

  • Familievoorstelling Tonky & Jack op 7 mei bij Podium Victorie

    Familievoorstelling Tonky & Jack op 7 mei bij Podium Victorie

    Het gebeurt niet vaak dat het Alkmaarse Podium Victorie op een zondagochtend de deuren opent, maar voor een vrolijke strandjuttersduo Tonky & Jack uit het fictieve plaatsje Strandwijk aan Zee wordt graag een uitzondering gemaakt. Tonky & Jack is op zondag 7 mei te zien en is een leuke show voor de hele familie, met een milieubewust tintje.

    Tonky & Jack is een project uit de schijnbaar bodemloze ideeënkoker van singer-songwriter en beeldend kunstenaar Marten Fischer. Eind 2018 kwam de debuutsingle “Plastic” uit, over de plastic soep in zee. De milieubewuste liedjes werden al snel opgepikt door onder andere de Plastic Soup Foundation en SchoolTV, en dat leidde tot een reeks educatieve filmpjes. Op het podium worden de liedjes afgewisseld met de avonturen die Tonky & Jack beleven in Strandwijk aan Zee, waarbij interactie met de kinderen niet wordt geschuwd.

    Het duo, wat bestaat uit surfer Jack en zijn trouwe hond Tonky, richt zich op alles dat op en rond het strand gebeurt. Naast plastic gaan de liedjes veel over (zee)dieren, surfen en zonbescherming. Daarbij worden ze regelmatig bijgestaan door het legendarische Garnalentrio en Mo de Zeehond, die inmiddels gepromoveerd is tot gehaaide platenbaas.

    Tonky & Jack begint om 10:30 uur en is geschikt voor de allerkleinsten tot oma’s en opa’s, maar is vooral leuk voor kinderen tussen de 2 en 8 jaar. Kaarten zijn 11,50 euro per stuk, maar vanaf drie kaartjes is er korting. Meer informatie podiumvictorie.nl.

  • Filmhuis Schoorl start in mei met 7-voudig Oscarwinnaar ‘Everything Everywhere All at Once’ 🗓

    Filmhuis Schoorl start in mei met 7-voudig Oscarwinnaar ‘Everything Everywhere All at Once’ 🗓

    Filmhuis Schoorl heeft in mei weer een aantal mooie films op het programma staan. Op 5 mei wordt Bevrijdingsdag gevierd en is er geen film, maar daarna draait de projector in Dorpscentrum De Blinkerd iedere vrijdag van de maand.

    Vrijdag 12 mei draait ‘Everything Everywhere All at Once’. Deze bizarre en kleurrijke film uit 2022, met een glansrijke rol voor Michelle Yeoh, leverde maar liefst zeven Oscars op. Yeoh speelt Evelyn, een Chinese die in Amerika woont met haar man en dochter. Ze wil van alles maar zet eigenlijk nooit door. Ze stoeit met haar belastingaangifte en belandt ineens in een bizar avontuur met letterlijk vele dimensies. De vrijdagen erna volgen ‘Tar’ en ‘Presque’, eveneens uit 2022. De start is telkens om 20:00 uur.

    Woensdag 17 mei vanaf 14:00 uur is er ook nog het maandelijkse Filmcafé  in De Blinkerd. Gezellig aan tafel en in gemakkelijke stoelen wordt film gekeken, met tussendoor een drankje. De film die draait is ‘Emily’ uit 2022, een biografie over het leven van de Engelse schrijfster Emily Brontë.

    Meer op filmhuisschoorl.nl.

  • Vanaf 5 mei iedere vrijdag ‘Studentkaasmarktconcerten’ in Grote Kerk Alkmaar

    Vanaf 5 mei iedere vrijdag ‘Studentkaasmarktconcerten’ in Grote Kerk Alkmaar

    De Grote Kerk van Alkmaar start op Bevrijdingsdag weer met een reeks wekelijkse Kaasmarktconcerten. Of eigenlijk nu ‘Studentkaasmarktconcerten’. Elke week speelt een talentvolle orgelstudent op de orgels van de Grote Kerk. De aftrap is aan Rina Ishii.

    De Japanse Rina Ishii begon al jong met pianolessen. Ze studeerde orgel en muziektheorie in Japan, en werd organist in de St. Margaret’s Church in Tokyo. Nu woont ze in Amsterdam en studeert ze orgel aan het conservatorium onder de hoede van de Alkmaarse stadsorganist Pieter van Dijk.

    De Studentkaasmarktconcerten beginnen iedere vrijdag om 12:00 uur. Het programma van Rina is nog niet bekend. Meer op alkmaarorgelstad.nl.