Auteur: Robin Korving

  • Burgemeester Alkmaar in het algemeen tevreden over plannen Schiphol, maar “gemeenten blijven meekijken”

    Burgemeester Alkmaar in het algemeen tevreden over plannen Schiphol, maar “gemeenten blijven meekijken”

    Burgemeester Anja Schouten van Alkmaar reageert in het algemeen positief op de maatregelen die Schiphol deze maand aankondigde. Het verlagen van het aantal vluchten is door de rechtbank vooralsnog verboden, maar er liggen meer plannen klaar. De belangrijkste is invoering van een nachtelijke pauze. “Voor inwoners in onze gemeente kan dit bijdragen aan een aaneengesloten periode van rust in de nacht. Vanuit het belang van een gezonde leefomgeving is dit positief nieuws.”

    Schiphol wil vanaf eind 2025 een pauze invoeren die middernacht ingaat, voor landingen duurt tot 05:00 uur en voor opstijgen tot 06:00 uur. De naar schatting 10.000 nachtelijke vluchten per jaar moeten verschuiven naar de nieuwe ‘openingstijden’. En daar is burgemeester Schouten niet echt gerust op. “Er zijn ook neveneffecten waarvan nog niet duidelijk is hoe die zich verhouden tot de positieve effecten. Bijvoorbeeld de mogelijke verschuiving van hinder naar de late avond en de vroege ochtend.”

    De burgemeester voorziet meer nadelen: “Naar verwachting kunnen luchtvaartmaatschappijen door de nachtsluiting hun toestellen minder intensief gebruiken, wat ervoor kan zorgen dat vliegtickets duurder worden. Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de nachtsluiting worden aangetast. Volgens de berekeningen van Schiphol zouden de gevolgen voor het transfernetwerk echter beperkt zijn. Onder meer omdat de keuze niet ingaat op krimp, maar op verplaatsing van de vluchten vanuit de nacht naar de randen van de nacht en naar overdag.”

    De luchthaven verbant in de toekomst privétoestellen, klein zakelijk vliegverkeer en de meest lawaaiige vliegtuigen. “Ook het weren van de meest lawaaiige vliegtuigen zal een bijdrage leveren aan de verbetering van de leefomgeving in de regio. Schiphol wil de maximaal toegestane geluidsnormen overdag en in de nacht verscherpen en het gebruik van stillere vliegtuigen nog verder stimuleren om zo de hinder in de omgeving af te laten nemen.” Ook de grenzen voor CO2-uitstoot zullen worden aangescherpt.

    Verder belooft Schiphol het aantal banen niet meer uit te breiden, jaarlijks 10 miljoen te steken in de omgeving en omwonenden en de mens centraal te stellen. Om de economie te beschermen wordt vanaf eind volgend jaar 2,5 procent van alle start- en landingsslots gereserveerd voor vrachtvluchten.

    Schouten houdt de vinger aan de pols. “De regio wil helderheid over de maximale geluidbelasting op de gevels van woningen. Het huidige systeem is erop gericht om zoveel als mogelijk vluchten af te wikkelen op de primaire banen (Polderbaan en Kaagbaan). Dit systeem knelt op twee punten; boven de 470.000 vluchten loopt het systeem over en worden secundaire banen teveel ingezet. En het systeem biedt geen bescherming voor de inwoners onder de primaire banen.”

    “Waar de regio tevreden kan zijn met het voorstel van Schiphol om te komen tot een verbetering van de leefomgeving in de omgeving van Schiphol, zullen de gemeenten wel blijven meekijken met de verdere uitwerking van de gepresenteerde keuzes. Ook zullen de gemeenten, vanuit de samenwerking
    in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), de ontwikkelingen volgen die worden ingezet vanuit de luchtvaartmaatschappijen. Zij hebben aangegeven graag als sector gezamenlijk met verdere maatregelen te willen komen om CO2-uitstoot en geluidshinder terug te dringen en zijn verrast door het plan dat Schiphol op 4 april presenteerde.” (foto: Pexels)

  • Tien aanhoudingen in Alkmaar, politie kijkt tevreden terug op gezellige Koningsdag

    Tien aanhoudingen in Alkmaar, politie kijkt tevreden terug op gezellige Koningsdag

    De politie in de regio kijkt positief terug op Koningsdag. Helemaal zonder incidenten verliep de oranje feestdag niet, met name in het bomvolle Alkmaar. Agenten verrichtten in de stad tien aanhoudingen, waarvan de meeste ‘s avonds in verband met openbare dronkenschap, verstoring van de openbare orde, baldadigheid of vernieling.

    De eerste twee aanhoudingen hadden niets met alcohol of (te) uitbundig feesten te maken. Eind van Koningsochtend is een 21-jarige snorfietser uit Alkmaar op het Verdronkenoord betrapt op rijden zonder helm. Hij bleek ook geen rijbewijs te hebben en zich niet te kunnen identificeren. Rond 18:00 uur werd een 14-jarige snorfietser uit Alkmaar aangehouden voor het niet tonen van zijn ID.

    Daarna zijn een 72-jarige Obdammer op de Marktstraat aangehouden voor openbare dronkenschap en een 26-jarige Alkmaarder op de Paardenmarkt vanwege vernieling. Een 25-jarige man uit Zuid-Scharwoude moest rond 19:45 uur met de politie mee vanwege vandalisme aan de Vlaanderhof en eventjes na 21:00 uur zijn een 31-jarige man en een 39-jarige vrouw uit Alkmaar opgepakt voor verstoring van de openbare orde op het Waagplein. Een 55-jarige Utrechtenaar werd daarna ingerekend voor hetzelfde vergrijp. Tot slot is rond 00:35 uur een Alkmaarder van 40 jaar geboekt voor baldadigheid, openbare dronkenschap en niet tonen van identiteitsbewijs.

  • Participatiebijeenkomst in De Binding over toekomst van het Oosterdelgebied

    Participatiebijeenkomst in De Binding over toekomst van het Oosterdelgebied

    Gemeente Dijk en Waard, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), Staatsbosbeheer, Museum BroekerVeiling en Stichting Veldzorg werken samen aan het behoud van het Oosterdelgebied. De samenwerkende partijen hebben bureau Smartland gevraagd om hiervoor een uitvoeringsplan te maken. Tuinders, vrijwilligers, inwoners en ondernemers spelen een belangrijke rol in de toekomst van het gebied en worden dan ook uitgenodigd voor een participatiebijeenkomst op woensdag 10 mei. Aanmelden kan tot en met 30 april.

    De eilandjes van het Oosterdel kalven af en dat schaadt de cultuurhistorie en beleving van het gebied. De waterkwaliteit en natuur verdienen bescherming en kunnen zelfs de basis van de oplossing zijn, vinden gemeente Dijk en Waard en haar partners. Bureau Smartland werkt met een team van landschapsarchitecten, ecologen en civiel ingenieurs van Movares en OAK Consultants aan een uitvoerbaar beheerplan. Omwonenden en andere belanghebbenden worden uitgenodigd om de voorlopige resultaten te horen en hun eigen bijdrage te leveren.

    Er zijn nog keuzes te maken, zoals over hoe de afkalving van oevers te stoppen, het al of niet vormen van natuuroevers, eventuele afsluiting van bepaalde vaarwegen en over wat er geteeld mag worden op de eilandjes.

    De interactieve bijeenkomst in De Binding in Zuid-Scharwoude duurt van 19:30 tot 21:30 uur. Aanmelden kan tot en met 30 april via oosterdel@dijkenwaard.nl. Ongeveer een week van tevoren wordt het programma toegezonden.

  • Gemeente verwacht dat Kruizer Gas toernooi en ’t Kruis Bruist gewoon doorgaan

    Gemeente verwacht dat Kruizer Gas toernooi en ’t Kruis Bruist gewoon doorgaan

    FOUTE FOTO

    Evenementen als het Kruizer Gas toernooi en ’t Kruis Bruist kunnen in juni en juli gewoon worden gehouden op het ijsbaanterrein in het dorp. Dat verwacht de gemeente. Wel zal voor die tijd het terrein hersteld moeten worden.
    Onlangs werd bekend dat het Popweekend Dijk en Waard (12 en 13 mei) vanwege de slechte staat van het terrein al naar sportcomplex De Vork moest worden verplaatst en voor de viering van Koningsdag moest worden uitgeweken naar het terrein van KSV.

    De gemeente Dijk en Waard bevestigt dat er een en ander is misgegaan bij het afbreken en vervoeren van materieel na afloop van HHW Live en het Oktoberfest vorig jaar. Een woordvoerder laat weten dat de drainage hierbij niet beschadigd is geraakt, maar dat het wel erg nat was op het moment dat alles werd afgebroken.

    Natte maanden
    „Het veld is nog niet hersteld omdat het veld in november onder water is gezet ten behoeve van de ijsbaan. In februari is het water er weer afgehaald. Maart en april waren zeer natte maanden waardoor het herstel vooralsnog niet mogelijk is.”

    Het terrein dat eigendom is van de gemeente, maar in bruikleen is gegeven aan de wijkvereniging, zal binnenkort worden aangepakt. „We gaan vertidrainen (beluchten, red.) en afhankelijk van hoe nat het is en hoe nat het blijft óf inzaaien óf graszoden leggen.”

    De woordvoerder verwacht dat het herstelwerk op tijd kan worden gedaan zodat het Kruizer Gras Toernooi en ’t Kruis Bruist niet in gevaar komen.

  • Alkmaar viert zonnige Koningsdag: “Allemaal troep, maar ja mensen kopen het”
    Featured Video Play Icon

    Alkmaar viert zonnige Koningsdag: “Allemaal troep, maar ja mensen kopen het”

    Na een frisse nacht brak een mooie Koningsdag aan en daar werd in Alkmaar en de omliggende dorpen volop van genoten. Natuurlijk werden er druk gehandeld op de Vrijmarkten gen verder was het feest in zo’n beetje heel de gemeente. In De Rijp werd traditioneel het keien smijten gehouden. Alkmaar Centraal ging op pad de sfeer te proeven.

    Onderhand duurt de Vrijmarkt in de kaasstad anderhalve dag – het was woensdag in de namiddag al druk – maar er was duidelijk nog meer dan genoeg te verhandelen op Koningsdag zelf. “Zoals u ziet, ik ben bijna los”, vertelde een verkoopster vrolijk. Ook een vroege vogel op de Vrijmarkt had niets te klagen. “Kwart over vier zat ik hier vanmorgen al. We hadden een hele auto vol en ik denk dat we een half autootje weer mee terug nemen.”

    Op meerdere plekken in de stad draaiden dj’s, en voor de wat meer ervaren feestvierders op het Ritsevoort zorgde een band voor de sfeer. En dan is er nog het Oranjefestival bij het AZ stadion. “We zijn net bij Rebellion geweest. Nou, beuken, ongekend, het is niet normaal”, zei een uitbundig uitgedoste feestvierder. “Vooral onze Tim hier die kan beuken!”

    Wat gemoedelijker gaat het er aan toe in de dorpen van gemeente Alkmaar. “Een beetje uitgeslapen, en daarna gewoon lekker vroeg hiero op de markt rondjes gelopen enzo”, lichtte een van de Vrijmarktbezoekers in Oudorp zijn Koningsdag toe. Hij liep vast langs twee vrienden die het naar hun zin hebben met hun handeltje. “Nou we verkopen heel veel. Allemaal troep, maar ja mensen kopen het wel dus ja, lekker geld verdienen.”

    Wie op Koningsdag traditie wil snuiven moet toch echt naar De Rijp. De lokale ijsclub hield een puzzeltocht en natuurlijk werd het keien smijten weer georganiseerd. Wie er heeft gewonnen weten we bij Alkmaar Centraal niet, maar dat maakt ook eigenlijk weinig uit. Het is er gezellig en de sfeer is goed, en daar gaat het vooral om.

  • Sup it Up & Trashwalk de ochtend na Koningsdag in Alkmaar

    Sup it Up & Trashwalk de ochtend na Koningsdag in Alkmaar

    Koningsdag. Een groot nationaal feest waar zo’n beetje heel Nederland aan meedoet. Ook in de stad Alkmaar wordt feest gevierd. En dat levert altijd een hoop bende op. Het is traditie geworden om met een groepje suppers door de grachten te varen om die bende er weer uit te vissen en inmiddels zijn er ook mensen die aan wal zwerfvuil opruimen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

    Wie vrijdag mee wil helpen met de Sup it Up & Trashwalk is van harte welkom. El Kombi Sup heeft supboards voor wie er zelf geen eentje heeft. Opruimmaterialen worden ook geleverd.  De helden van Actief Talent varen met hun boot de Grachtwacht ook weer mee. Enige ervaring met suppen is handig, maar wie dat niet heeft en toch wil meevaren, krijgt vooraf van 08:45 tot 09:15 uur een lesje. Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf suppen, mits er een ouder/verzorger bij is die zelf kan suppen.

    Aanmelden is nodig en kan via elkombi.nl (gratis ticket bestellen). Tussen 09:30 en 10:00 uur zijn de inloop en de voorbereiding bij de El Kombi Steiger aan de Baansingel. Van 10:00 tot 12:00 uur wordt zwerfvuil ingezameld en aansluitend wordt het gesorteerd, onder genot van thee of koffie.

  • Zeven onderscheidingen in Bergen tijdens lintjesregen

    Zeven onderscheidingen in Bergen tijdens lintjesregen

    Zeven inwoners van gemeente Bergen zijn deze week geëerd tijdens de jaarlijkse lintjesregen. Woensdag feliciteerde burgemeester Lars Voskuil een van hen voor zijn benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en vier van hen voor hun benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Dinsdag werd een inwoner al verheven tot Lid én reikte kinderburgemeester Sophia Mourão Bakker het derde jeugdlintje van Bergen uit aan Tigo Buis (16) uit Egmond aan Zee.

    Over de heldendaad van Tigo hebben we al geschreven. Degene die dinsdag al werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau is de heer Cor Mooij (76) uit Egmond aan Zee. Hij is jarenlang vrijwillig medewerker van de huis-aan-huiskrant Contact met de Egmonden geweest. Sinds 2005 is hij vrijwillig medewerker bij de huis-aan-huiskrant Dorpsgenoten, waar hij verantwoordelijk is voor de redactie en fotografie. Daarnaast was de heer Mooij twee perioden voorzitter van VV Egmondia. Hier werd hij in 2015 benoemd tot Erelid en Erevoorzitter. Hoewel hij geen deel meer uitmaakt van het bestuur, fungeert hij nog steeds als sponsoradviseur. De heer Mooij was van beroep professioneel fotograaf en heeft vele prijzen gewonnen, waaronder twee keer de World Press Photo. Van de KNRM heeft hij een gouden speld ontvangen toen hij 60 jaar donateur was.

    Woensdag werd de heer Dick Min (63) uit Bergen benoemd tot Ridder. Sinds 1999 is hij bestuurslid van de Stichting SGP Noord-Holland, waar hij nu voorzitter is. Hij prikkelde jongeren om te gaan werken in de bouwsector en om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de kans te geven om via een erkende opleiding deel te nemen aan het arbeidsproces. Daarnaast is hij sinds 2014 bestuurslid van de Kunst10daagse Bergen. Mede dankzij de heer Min is het evenement uitgegroeid tot een van de grootste kunstevenementen in Nederland. Ook zette hij zich in voor kinderkunst en cultuur op de Bergense scholen, om kinderen in contact te brengen met kunst. Daarnaast zette hij zich met veel passie in voor meerdere besturen en vrijwilligersorganisaties in de culturele sector.

    Dan vier andere nieuwe Leden van de Orde van Oranje-Nassau. De heer Will Wokke (75) uit Bergen zet zich al ruim 50 jaar in als vrijwilliger voor handbalvereniging Berdos. Zo is hij al meer dan 52 jaar scheidsrechter en was hij 43 jaar actief als trainer en coach. Ook was hij twee keer lid van de bouwcommissie voor de bouw van het clubhuis, waarbij hij voor de nodige sponsoren zorgde. Sinds 2006 zorgt de heer Wokke voor het gebouwenbeheer én onderhoud. Hij heeft een beheerplan opgesteld, houdt dit actueel en coördineert en voert alle herstelwerkzaamheden uit.

    De heer Cor de Ruiter (76) uit Bergen zit sinds 1996 in het bestuur van de Protestantse Kerk Bergen, eerst als voorzitter en later als penningmeester. Hij haalt ouderen thuis op om de kerkdienst te kunnen bijwonen. Daarnaast organiseert hij onder andere kleding- en voedselacties, is hij lid van de werkgroep ZWO (zending, werelddiaconaat en ontwikkelingssamenwerking) en verzorgt hij videopresentaties bij afwezigheid van de predikant. Momenteel doet hij extra vrijwilligerswerk voor de vluchtelingen uit Oekraïne, waarbij hij verblijf, kleding, voedsel maar ook tandartsbezoeken en bankzaken regelt. Ook neemt hij gezinnen mee en leert hen meer over de Nederlandse cultuur. De heer Ruiter is verder bestuurslid van Stichting Duursport NHollandN, een lokale mountainbike stichting en regelt hier ook  weekendjes weg.

    De heer John Grooteman (74) uit Bergen is al 25 jaar vrijwilliger bij Museum Het Sterkenhuis in Bergen. Hij richt jaarlijks de tentoonstelling over de Invasie van 1799 in. Hij zoekt ieder jaar een uniek item en geeft regelmatig lezingen. Hij schreef artikelen over de Invasie en had een grote rol bij educatieprojecten over dit onderwerp. Daarnaast was hij medeorganisator van de toneelvoorstelling ‘De Ruïnekerk spreekt’ in 2005. De heer Grooteman heeft zich al met al meer dan 45 jaar ingezet om de kennis van de(ze) vergeten geschiedenis van Bergen en omgeving te vergroten en levend te houden.

    De heer Allard Willemier Westra (82) uit Bergen is sinds 2007 vrijwilliger bij de Historische Vereniging Bergen, waar hij deel uitmaakt van de fotoherkenningsgroep die de geschiedenis van het oude en nieuwe Bergen kan traceren. Hij bezit ook een uitgebreid archief van oude foto’s, kaarten en artikelen, toegankelijk voor HVB-leden. De heer Westra stelde een indrukwekkende tijdlijn op van de Bergense geschiedenis en droeg bij aan de viering van Bergen aan Zee. Met zijn boek ‘Uit Zand en Zee geboren’ leverde hij een grote bijdrage aan de historische kennis van Bergen.

  • Straatkunst op Canadaplein in kader van ‘Van Gogh & Friends in Alkmaar’

    Straatkunst op Canadaplein in kader van ‘Van Gogh & Friends in Alkmaar’

    Wie de afgelopen paar dagen zijn of haar fiets onder het Canadaplein in Alkmaar heeft gestald, heeft ’em al gezien: het kleurige straatkunstwerk op de wand voor de ingang van de stalling. De creatie is in het kader van ‘Van Gogh & Friends in Alkmaar’ en de makers zijn jongeren verbonden aan de kunstwerkplaats Slash van Artiance.

    Het programma Van Gogh & Friends in Alkmaar bestaat uit allerlei activiteiten en is opgesteld rond de expositie die binnenkort opent in het Stedelijk Museum Alkmaar. De tentoonstelling ‘Van Gogh, Cézanne, Le Fauconnier en de Bergense School’ toont werken van de drie grootmeesters – maar liefst vijf van Van Gogh – in combinatie met schilderijen naar de Bergense School. Zo wordt getoond wat voor invloed zij hebben gehad op deze lokale kunststroming.

    De expositie loopt van 29 april tot en met 3 september. (foto’s: Keith Montgomery)

  • Lunchlezing ‘Droge voeten door de eeuwen heen’ op 9 mei in hoofdkantoor van waterschap 🗓

    Lunchlezing ‘Droge voeten door de eeuwen heen’ op 9 mei in hoofdkantoor van waterschap 🗓

    Historicus Henk Looijesteijn geeft dinsdag 9 mei een lunchlezing bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Heerhugowaard. De gratis lezing heet ‘Droge voeten door de eeuwen heen’ en wordt gegeven in het kader van de Nationale Molen- en Gemalendagen op 13 en 14 mei.

    Van oudsher hebben de waterschappen in de lage delen van Nederland als voornaamste taak: hoe houden we droge voeten? En dat gaat dat niet vanzelf. Henk Looijesteijn welke oplossingen door de eeuwen heen zijn bedacht om het water te keren en te weren. Aan de hand van monumenten van het waterschap geeft de historicus zicht op de ontwikkelingen in bemaling van de van de middeleeuwen tot nu.

    Henk Looijesteijn studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en het Europees Universitair Instituut. Hij is ‘fellow’ bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis te Amsterdam en voorzitter van de vereniging Ondernemers in Geschiedenis.

    De lezing duurt van 12:30 tot rond 13:00 uur en is gratis, maar aanmelden via hhnk.nl is wel nodig. Het hoofdkantoor van het Hoogheemraadschap is gelegen aan het Stationsplein 136. Er wordt aangeraden om met de fiets te komen, vanwege het beperkte aantal (vrije) parkeerplekken.

  • Zeven dames uit Heiloo onderscheiden tijdens lintjesregen

    Zeven dames uit Heiloo onderscheiden tijdens lintjesregen

    Dit jaar een bijzondere lintjesregen in Heiloo, want liefst zeven dames zijn benoemd zijn tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Mascha ten Bruggencate speldde de decoraties op tijdens de drukbezochte lintjesregen in de Witte Kerk. De burgemeester zei dat huldigingen altijd heel bijzonder zijn, maar dat het decoreren van zeven dames, waarvan twee zussen, wel heel speciaal is. “Het is vandaag een beetje Koninginnedag, op deze dag voor Koningsdag!”

    Mevrouw Thecla Zoon – Bolten (73) werd onderscheiden omdat ze zich al 50 jaar inzet ten behoeve van de leden- en financiële administratie van voetbalvereniging HSV te Heiloo. Dit doet zij samen met haar zus, die vanmorgen ook is onderscheiden.

    Mevrouw Yvon Pronk – Bolten (70) is samen met haar zus al meer dan 48 jaar actief voor de voetbalvereniging HSV; als jeugdleidster en op de ledenadministratie. Ze is vraagbaak voor bestuur, leiders en alle leden. Ze coördineert om de week op zondag het wedstrijdsecretariaat. Ze vervult haar taken belangeloos en bescheiden, maar is van enorme waarde voor HSV.

    Mevrouw Marian Ursem – van Velzen (74) werd ook onderscheiden voor haar vrijwilligersactiviteiten bij HSV. Ze is als gastvrouw in de bestuurskamer al meer dan 15 jaar het visitekaartje van de voetbalvereniging. Ook heeft zij veel betekend in haar rol als patiëntenvervoerder binnen het Noordwest Ziekenhuis te Alkmaar, als vrijwilliger voor de Zonnebloem in Heiloo en ze heeft haar steentje bijgedragen voor Shantykoor de Zâalnêelden.

    Mevrouw Marianne Corne – Bakker (73) zet zich al vele jaren in als
    mantelzorger voor veel mensen. Burgemeester Ten Bruggencate: ‘‘Deze bijzondere vrouw maakt het verschil voor veel mensen door alle tijd, liefde, aandacht en een luisterend oor te bieden, of zoals een van de aanvragers het schreef: zij is een van de fijnste cadeaux in mijn leven.”

    Mevrouw Mariet Mooiweer – van Bart (74) is al jaren vrijwilligster voor alle statushouders/vluchtelingen in Heiloo. Ze ondersteunt de statushouders daar waar ze kan op vele gebieden en helpt hen op weg naar een nieuwe toekomst. Ze organiseert leuke uitstapjes voor de kinderen en heeft een fietsenplan opgezet. Ze zet zich daarnaast ook al jaren in voor de Protestantse Gemeente Heiloo en de Ter Coulster cantorij. Ze was voorzitter van de beroepingscommissie toen de vacature voor predikant vervuld moest
    worden.

    Mevrouw Jeannette de Groot – Banen (65) is al lange tijd vrijwilliger van
    Vluchtelingenwerk en daarna voor Heiloo voor Elkaar. Ze is vaak aanwezig bij de naturalisatieceremonies op het gemeentehuis, omdat zij de gezinnen al langer begeleidt. Ze organiseert van alles om mensen aan elkaar te verbinden; bijvoorbeeld de jaarlijkse vredesmaaltijd of taallessen in de bibliotheek.

    Mevrouw Ina Hoogeboom – Wassenaar (66) zet zich al heel lang in voor de RK Parochie Bron van Levend Water in Heiloo. Ze verzorgt al meer dan 25 jaar de administratie van de begraafplaats en is vast aanspreekpunt voor de uitvaarten. Ze is onder meer initiatiefneemster voor een gedenkplaats voor overleden kinderen, een urnenzuil en een gedenkveld. Naast haar activiteiten voor de begraafplaats heeft ze ook veel betekend als vrijwilliger in de bibliotheek van Heiloo en als vrijwilliger bij de Bibliotheek aan Huis in woonzorgcentra De Loet en Overkerck. (foto: Vincent de Vries)