Auteur: Robin Korving

  • Taverne Bergen viert Koningsnacht en -dag met Den Drommel en Uncle Harry’s Punch 🗓

    Taverne Bergen viert Koningsnacht en -dag met Den Drommel en Uncle Harry’s Punch 🗓

    De Taverne in Bergen organiseert ook deze Koningsnacht en Koningsdag optredens. Op de inleidende woensdagavond treedt de band Den Drommel en op Koningsdag zelf Uncle Harry’s Punch.

    De inleidende salvo’s starten om 20:00 uur met Rock ‘n Dance DJ Harrie. Aansluitend gaat het dak eraf met Den Drommel. De Warmentuutse band trekt al meer dan 25 jaar door de wijde regio met ‘verdendrommelde’ covers. De vijf bandleden zijn muzikanten in hart en nieren en spelen met enthousiasme en vuur. De vermaarde uitvoering van ‘Dead Flowers’ is een ware YouTube hit. Daarna is de beurt weer aan DJ Harrie.

    Donderdag begint Uncle Harry’s Punch om 18:00 uur. Onder het motto ‘spelen tot je er bij neervalt’ brengen ze nummers van onder andere ZZ Top, Aerosmith, Black Crowes, Billy Idol en The Rolling Stones.

    Entree is gratis. Meer op tavernebergen.nl.

  • Aantal faillissementen in regio Alkmaar weer terug op pre-corona niveau

    Aantal faillissementen in regio Alkmaar weer terug op pre-corona niveau

    Na twee jaren met relatief weinig faillissementen in regio Alkmaar, is het aantal nu weer min of meer terug op het niveau van vóór corona. Dat blijkt uit een overzicht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

    In 2019 gingen 36 bedrijven en instellingen in de regio over de kop en in 2020 waren dat er 41, waarvan meer dan de helft nog voordat corona het land in zijn greep nam. In 2021 bleef het aantal steken op 15 en in 2022 op 19.

    In de eerste drie maanden van dit jaar kwam de (voorlopige) teller uit op 11 faillissementen. Dat is ongeveer op lijn met getallen van voor corona. Doorgaans zijn er relatief vrij veel faillissementen van december tot en met april.

  • Reyn Gaarthuis van Egmondse Boksclub De Groot wint Hoorns toernooi op nationale jeugddag

    Reyn Gaarthuis van Egmondse Boksclub De Groot wint Hoorns toernooi op nationale jeugddag

    Reyn Gaarthuis uit Egmond heeft zondag in Hoorn op overtuigende wijze zijn bokspartij tijdens de nationale jeugddag voor boksers gewonnen. De 14-jarige debutant van Boksclub De Groot won niet alleen zijn eigen partij, maar ook de prijs voor de mooiste stijl. “Al met al een prestatie om trots op te zijn!”, vindt Joost de Groot van de boksclub in Egmond aan den Hoef.

    Reyn versloeg zijn eerste tegenstander met lange stoten afwisselend hoog en laag.  In de tweede ronde plaatste hij een paar rake bodyshots waardoor zijn opponent zijn concentratie niet kon vasthouden en in de derde ronde domineerde hij wederom.

    Reyn en zijn broer Toon Gaarthuis komen zaterdag 20 mei in actie op een bokstoernooi van Boksclub Vargas te Enkhuizen. Het derde talent van De Groot, Roel Abbo uit Langedijk, stapt in juni weer in de ring.

    Boksclub De Groot werkte samen met boksteam De Ring in Oostzaan, maar de hoofdtrainer ging met pensioen, waardoor de Egmondse club op zoek moest naar een nieuwe partner. Dat werd ABOV te Hoorn. Onder het motto ‘niet lullen maar boksen’ profiteren de wedstrijdboksers en trainers sinds 1 januari wederzijds van hun samenwerking.

  • Drie jongeren op station Alkmaar opgepakt voor zakkenrollen in trein

    Drie jongeren op station Alkmaar opgepakt voor zakkenrollen in trein

    De Alkmaarse politie heeft zondagavond drie jonge mannen aangehouden op het station voor zakkenrollen in de trein. Het gaat om een 22-jarige man uit Budel en twee jongens van 17 jaar uit Den Helder en Ter Apel. Ze probeerden meerdere treinreizigers te beroven. Het is nog niet duidelijk hoe vaak dat is gelukt, voordat ze werden opgemerkt.

    De politie werd ingelicht en stond in Alkmaar klaar om de verdachten te verwelkomen. Na een nachtje in de cel worden ze vandaag gehoord. “Ze zitten nog vast, want we verhoren ‘s nachts niet”, vertelt de politie aan mediapartner NH Nieuws. (foto: wijkagent Hoefplan-Bergermeer)

  • Stijging aantal WW’ers in regio Alkmaar, maar arbeidsmarkt blijft krap

    Het aantal WW-uitkeringen dat in regio Alkmaar wordt verstrekt is in februari gestegen. In Heiloo steeg het aantal WW’ers met 8,6 procent het meest, al gaat het daarbij om totaal 15 inwoners. Het landelijk gemiddelde lag eind februari op 2,8 procent. Evengoed blijft de arbeidskrapte in veel sectoren groot.

    Gemeente Alkmaar kende met 3,8 procent meer WW-uitkeringen ook een bovengemiddelde stijging. Dijk en Waard en vooral Bergen zaten met 1,8 en 1,2 procent juist ruim onder het gemiddelde. Over een periode van twaalf maanden daalde het aantal WW-uitkeringen met tussen de 12,5 procent in Dijk en Waard tot maar liefst 25 procent in Bergen.

    In de regio ligt het percentage van WW’ers op de beroepsbevolking gemiddeld op 1,4 procent. Voor werkgevers in veel sectoren blijft het dus lastig om geschikt personeel te vinden. Dat blijkt ook uit nieuwe cijfers van de zogenoemde UWV Spanningsindicator. Het UWV heeft 34 tips voor bedrijven die naarstig op zoek zijn naar personeel. Zo wordt onder andere aangeraden om te kijken naar combinatie- of duobanen, reorganisatie van het werk, en om meer te focussen op vaardigheden dan op diploma’s of leeftijd. Ook wordt nadruk gelegd op behoud van bestaand personeel.

  • 49e Ronde van Noord-Holland: 4.500 fietsers en 4.000 euro voor de Hartstichting

    49e Ronde van Noord-Holland: 4.500 fietsers en 4.000 euro voor de Hartstichting

    Afgelopen zaterdag hebben 4.500 fietsliefhebbers genoten van de 49e Ronde van Noord-Holland. Vanaf De Meent in Alkmaar, Hoorn en Purmerend reden deelnemers 85, 110 of 160 km door typisch Noord-Hollandse plaatsen en langs mooie bloemenvelden en andere plekjes. Deelnemers konden een donatie aan de Hartstichting doen en dat leverde liefst 3.995,50 euro op. ‘s Middags werd in Purmerend een symbolische check aan de stichting uitgereikt.

    De langste ronde voerde vanaf De Meent langs Bergen, Schoorl en daarna Medemblik, startlocaties Hoorn en Purmerend, Zaandam en uiteindelijk de Egmonden. De kortere routes staken via Heerhugowaard door naar Hoorn, en de kortste sneed vanaf Purmerend weer af door de Schermer. De startlocaties waren meteen ook stempelpost en verzorgingspost. Iedereen die de ronde voltooide kreeg aan het eind het Ronde van Noord-Holland tegeltje. Wie doorreed had een prachtige en droge rit, wie later startte en rustig reed helaas niet.

    Ook deze editie is de Hartstichting het goede doel van de Ronde van Noord-Holland. Deelnemers konden bij inschrijving een bijdrage doen en brachten 3.995,50 euro bij elkaar. Bij het startpunt op de Koemarkt in Purmerend werd een symbolische cheque overhandigd.

    Volgend jaar wordt de alweer 50e editie gereden op zaterdag 20 april. De inschrijving opent medio november.

  • Gemeente Alkmaar en Orbisk bieden professionele keukens hulp tegen voedselverspilling

    Gemeente Alkmaar en Orbisk bieden professionele keukens hulp tegen voedselverspilling

    Gemeente Alkmaar en het bedrijf Orbisk gaan samen professionele keukens in restaurants en andere bedrijven helpen met het tegengaan van voedselverspilling. Met behulp van slimme technologie en data kunnen ondernemers intensief begeleiding krijgen in het besparen van voedsel en ook geld.

    Orbisk is een jong bedrijf dat met een missie om het wereldvoedselsysteem duurzamer te maken. Met een weeg- en meetsysteem dat artificiële intelligentie bevat, wordt in een aantal seconden gescand hoeveel een restaurant of bedrijf precies weggooit aan voedsel. Ook herkent en registreert de apparatuur automatisch op ingrediëntenniveau wat voor soort voedsel er precies wordt weggegooid en op welk moment van de dag.

    Gemeente Alkmaar biedt een begeleidingstraject van drie maanden aan. Er wordt data verzameld en geïnterpreteerd, en aan de hand daarvan worden handvatten geboden om afvalstromen te verbeteren. Inzicht hierin helpt de chef om porties te balanceren, voorraad aan te passen en slimmer te plannen. In een middelgroot restaurant kan er volgens de gemeente op die manier jaarlijks 4.000 tot 5.000 kilo voedselafval en dus ook veel geld worden bespaard.

    In Nederland wordt totaal rond 2 miljoen ton voedsel verspild. Dat is niet alleen zonde van het voedsel, maar ook de grondstoffen, verpakkingsmaterialen en het energieverbruik voor het hele proces van productie tot koeling en afvalverwerking.

    Aanmelden voor dit project kan via circulair@alkmaar.nl. Meer over circulair ondernemen en voedselverspilling op alkmaar.nl/duurzaam/circulaire-economie/. (foto: Anca Dorneanu / Pexels)

  • Politie Alkmaar treft bewoner met woning in zorgelijke staat

    Politie Alkmaar treft bewoner met woning in zorgelijke staat

    Daarna een melding van een bewoner geen gehoor. Gelukkig de beste man levend aangetroffen. Alleen schrokken wij wel heel erg van de staat van zijn woning. Daarom gaan wij hulpverlening in kennis stellen voor meneer, zodat er hopelijk passende hulp komt voor meneer.

    Einde dienst nog 3 aanhoudingen voor winkeldiefstal (strooptocht). En nu overuren maken. Morgen weer een avonddienst.
    1 d.

  • Marianne van jubilerend kaasmuseum luidt de kaasbel: “Iets waar je van droomt”
    Featured Video Play Icon

    Marianne van jubilerend kaasmuseum luidt de kaasbel: “Iets waar je van droomt”

    Volgens eeuwenoude traditie werd vrijdag stipt om 10:00 uur de kaasbel van de Alkmaarse kaasmarkt geluid. Maar deze keer was er wat bijzonders aan de hand: het Hollands Kaasmuseum in het Waaggebouw bestaat op de kop af 40 jaar. Marianne Lakeman had de eer de kaasbel te luiden. Marianne is van de 40 jaar dat het bestaat al 38 jaar vrijwilliger bij het kaasmuseum.

    Het luiden van de kaasbel is altijd een hele gelegenheid, die al begint in het stadhuis. Marianne genoot met volle teugen, laat ze aan Alkmaar Centraal weten. “Dat was enorm. Het was iets waar je van droomt. Dat je dat officieel mag doen. Eerst een bezoek bij de burgemeester, dan hier naartoe lopen, en dan al die mensen…. Ja en dan kan je zeggen ‘dat zie je iedere vrijdag’, dat is waar, maar op een hele andere manier. Dan sta ik in het museum, en nu mídden ertussen! Ongelofelijk.”

    De plannen voor een kaasmuseum gaan terug tot voor de Tweede Wereldoorlog, vertelt secretaris Joop Brakenhoff. “Toen had men al zo af en toe het idee: we moeten wat doen met al die mooie attributen die gaan over kaasmarkten. Maar het heeft uiteindelijk nog tot de jaren 70 geduurd, voor er echt concrete plannen zijn gemaakt. Dat zijn met name een aantal kaashandelaren geweest die met de kaasmarkt bekend waren.”

    In de afgelopen 40 jaar is er veel veranderd. “Ik zou bijna zeggen: kijken kijken kijken en niet aankomen. Alles achter glas, en een klein bordje d’r bij wat de betekenis was. En dat was het”, vervolgt Brakenhoff. Maar het museum werd langzamerhand te ouderwets, dus werd het tien jaar geleden grondig onderhanden genomen. De heropening werd gedaan door niemand minder dan Koning Willem-Alexander. Nu is er van alles te beleven én te doen. “Als bezoekers snel door het museum willen zijn ze met een uurtje klaar, maar de echte liefhebbers kunnen hier uren doorbrengen.”

    Marianne heeft het na 38 jaar nog altijd erg naar haar zin in het kaasmuseum. “Het is gewoon één grote familie. We doen het allemaal op onze manier, respecteren elkaar, het is er heerlijk werken.” Dit weekend is het Kaasmuseum te bezoeken voor de prijs van 40 jaar geleden: één gulden.

  • Domper voor fout parkerende AZ-fans na mooie wedstrijd: “Hou rekening met bewoners”

    Domper voor fout parkerende AZ-fans na mooie wedstrijd: “Hou rekening met bewoners”

    Donderdagavond speelde AZ een spannende wedstrijd tegen Anderlecht. Na 2-0 en vervolgens penalty’s (uit was 2-0 verloren), kwalificeerde het team zich voor de Conference League. Ondertussen kampten omliggende wijken weer met parkeeroverlast. Handhavers van gemeente Alkmaar schreven meerdere boetes voor parkeren op hinderlijke plekken zoals op de stoep of langs een gele doorgetrokken streep.

    “Hou er rekening mee waar en hoe u uw voertuig parkeert”, roepen de handhavers. “Houd rekening met de bewoners in de wijken. De parkeerkosten van AZ zijn vooralsnog goedkoper dan onze parkeerkosten. Gelukkig is AZ er met de winst vandoor gegaan en mogen zij nu West-Ham United gaan bezoeken.” (foto: Handhaving Alkmaar)