AZ wil meer uit ’big data’ halen en heeft zich daarom aangesloten bij de zakenclub van Data Science Alkmaar. Dat heeft zich onder meer ten doel gesteld om met behulp van datatechnologie versneld meer economische groei, ontwikkeling en innovatie tot stand te brengen.
Data Science Alkmaar is het regionale netwerk voor samenwerking tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs op het gebied van kunstmatige intelligentie. AZ is de tiende partner van de organisatie en hoopt met de technologie de emotie uit sommige beslissingen te halen.
Gerald Smith, manager marketing en media bij AZ, licht de toetreding tot DSA tijdens een online bijeenkomst toe: “Als professionele voetbalclub werken wij niet met het grootste budget van Nederland of Europa. Dus willen we onze prestaties op allerlei terreinen op een zo slim mogelijke manier neerzetten en verbeteren”, licht. „Niet met het idee de emotie uit het voetbal te halen, maar wel om de emotie uit beslissingen te halen.”
Binnen het scoutingapparaat en bij de talentontwikkeling werkt de voetbalclub al heel veel met data: digitaal opgeslagen informatie, waar analyses op losgelaten kunnen worden. AZ heeft hiervoor zes data-analisten in dienst. Er loopt een Amerikaan bij de betaald voetbalclub rond die veel ervaring hiermee heeft.
AZ rekent op nieuwe kansen door big data rond ticketverkoop, merchandising en bijvoorbeeld het gedrag van fans op sociale media, of voor en na de wedstrijd. Het moet de ‘fanbeleving’ rondom wedstrijden ten goede komen.