Een half uur ploeteren op de fiets door regen en wind, of nauwelijks de deur uit kunnen omdat de bus niet meer om de hoek stopt. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) blijkt dat het openbaar vervoer in Nederland achteruit gaat, vooral buiten de grote steden. De auto is vaak sneller, zelfs tijdens de spits. Maar hoe zit dat hier in de regio?
Volgens Ludo Maat, voorzitter van Rover-NHN, gaat het in de omgeving van Alkmaar relatief goed. Rocov-NH is een vrijwilligersorganisatie die reizigers vertegenwoordigt en advies geeft over het openbaar vervoer in Noord-Holland. Rover-NHN is vertegenwoordigd in het Rocov-NH en draagt hieraan bij. “Het vervoer gaat hier naar bijvoorbeeld de ziekenhuizen beter dan in andere steden, zoals Den Helder en Hilversum. Daar gaat het pas echt beroerd”, vertelt Maat.
Het onderzoek van het PBL toont aan dat er de afgelopen jaren vooral is ingezet op snelle verbindingen tussen steden. Dat is ook in Alkmaar te merken. Sinds 21 juli zijn de busdiensten in Alkmaar namelijk aangepast. (tekst loopt verder onder de foto)
“Veel wijken hebben nu een betere verbinding met het station”, legt Maat uit. Maar om dat te realiseren zijn verschillende buslijnen, zoals die naar supermarkten en het ziekenhuis, komen te vervallen. Ook rijden sommige lijnen minder vaak of volgen ze een andere route.
Niet iedereen is blij met deze veranderingen. Dat blijkt ook uit onze poll op Instagram. Veruit de meeste mensen vinden het openbaar vervoer niet praktisch. Zo ook Barry’s 90-jarige oma uit Broekerwaard. Voorheen nam ze bij de Heul de bus naar de stad of naar haar ziekenhuisafspraken. Maar nu lijn 2 een andere route rijdt, stopt deze niet meer bij haar halte. “Nu moet ze ver lopen, wat voor haar en vele andere ouderen niet te doen is”, legt hij uit. “Hierdoor ontneem je ouderen, die al niet veel buiten komen, hun laatste uitje.” (tekst loopt door onder de foto)
Barry probeert zijn oma, ondanks zijn fulltime baan, naar haar afspraken te brengen. “Maar ze baalt er van dat ze afhankelijk is van ons. Ze vindt het vervelend om ons steeds om hulp te vragen. Bovendien komt ze nu veel minder in de stad om er even op uit te gaan.”
Ook inwoners van Egmond zijn de dupe. Maat legt aan Streekstad Centraal uit dat Connexxion, ondanks een negatief advies van Rocov-NH, besloot om bus 165 tussen Alkmaar en Egmond een andere route te laten rijden. De bus gaat nu via De Hoef, wat voor omrijden zorgt. “Een heel stuk om”, zegt 22- jarige Kato gefrustreerd.
Ze studeert in Amsterdam en moet regelmatig op en neer. “Door deze verandering duurt mijn reis een stuk langer.” Omdat de bus niet meer rechtstreeks naar Station Alkmaar gaat, kost het haar alleen maar meer tijd. “Ik neem nu vaak de fiets of de buurtbus naar Heiloo, maar het is echt een gedoe. Ik had hiervoor überhaupt nog nooit in een buurtbus gezeten.” Het liefst heeft ze de oude buslijn – die rechtstreeks naar het station gaat – weer terug. (tekst loopt door onder de foto)
Maar niet iedereen is helemaal ontevreden. Uit de poll blijkt ook dat 24 procent van de respondenten het openbaar vervoer juist goed geregeld vindt. “Bij mij sluit de bus nu perfect aan op de trein, alleen gaat hij minder vaak. Dat is wel irritant, want als ik hem nu mis moet ik lang wachten”, zegt de 21-jarige Jayla.
Volgens Maat kun je ieder geval niet zeggen dat het openbaar vervoer is verslechterd. “Er zijn een hoop nieuwe lijnen bijgekomen, zoals die in De Rijp. En er is zeker niet bezuinigd; de provincie besteedt behoorlijk wat geld aan het openbaar vervoer.” Maar Maat geeft wel toe dat dit nog een testperiode is: “We moeten afwachten hoe het loopt.”