De Laat-West en de Ridderstraat liggen er nu prachtig bij, maar gemeente Alkmaar heeft nog meer grote plannen voor het winkelgebied. De Breedstraat en de Gedempte Nieuwesloot krijgen een facelift en de Langestraat wordt vergroend. Hier staat in 2024 bij elkaar zo’n 4 miljoen euro voor gereserveerd. De vergroening van de Langestraat is het kleinste project, maar misschien wel het meest opmerkelijke; tijdens zoekwerk online kon Alkmaar Centraal geen bewijs vinden dat er óóit bomen in de straat stonden.
“Gisteren is er bijeenkomst over geweest met bewoners en ondernemers, ik was er zelf ook bij natuurlijk, vertelde Björn Mulder, winkelier en voorzitter van ondernemersvereniging Alkmaars Bolwerk, vrijdag aan Streekstad Centraal. “We krijgen eerst de Breedstraat en de Schoutenstraat, dan de Gedempte Nieuwesloot het Hofplein, en er is budget om de Langestraat te vergroenen. De aanpak van Langestraat is een stuk minder ingrijpend want daar hoeft de riolering niet te worden vernieuwd. Dat is alleen stenen eruit en bomen erin.”
In de meerjarenbegroting is voor volgend jaar 100.000 euro gereserveerd voor groen in de Langestraat. Voor de Gedempte Nieuwsloot / Hofplein staat 2,5 miljoen apart en voor de Breedstraat / Schoutenstraat 1,3 miljoen euro.
Maar wanneer de Langestraat eindelijk eens nieuwe bestrating krijgt, daar kan Mulder niets over zeggen. De test met diverse soorten straattegels zou tot deze zomer zou duren, en de proef zou daarna zou worden geëvalueerd. Gemeente Alkmaar was vrijdag eind van middag niet meer bereikbaar voor een eventuele update.
De ondernemers wilden al eerder dat de Breedstraat werd aangepakt, maar de bouwvergunning voor de locatie Primark liet volgens Björn Mulder op zich wachten. “In deze straat is zowel hittestress als het waterprobleem het grootst. Daarom zal er ook dubbele riolering worden aangelegd, net zoals in Laat-West.” (tekst gaat verder onder de foto)
“De bewoners en ondernemers is gevraagd: wat willen jullie dan met die straat en met parkeerplaatsen? Iedereen moet kunnen en lossen, en de elektricien en de schilder moeten er kunnen komen, maar op het drukste moment zijn maar elf van de parkeerplekken gevuld. Er worden dagkaarten verstrekt die nergens op slaan”, vervolgt de Bolwerk-voorzitter. Bureau B+B schotelde drie schetsen voor en de bewoners en ondernemers kozen voor de groenste. “Ik ben er superblij met het plan.”
“Grappig feitje: gemiddeld staan auto’s van bewoners van binnensteden 96 procent van de tijd stil, en ze nemen 55 procent van de beschikbare ruimte in beslag. Het is gewoon gemakzucht. Als je bewoners vraagt of ze willen verhuizen als ze niet meer dichtbij kunnen parkeren, nee natuurlijk niet.” (tekst gaat door onder de foto)
Van Björn Mulder mag het parkeerterrein op het Hofplein weg. “Het Hofplein is een gedrocht, En wie parkeert daar dan? Heeft het wel toegevoerde waarde? Volgens mij is het gewoon gemakzucht.” Een paar jaar geleden werd geopperd om de Gedempte Nieuwesloot weer tot gracht te maken. ziet dat helemaal zitten. Maar dan wordt bevoorrading toch lastig? “Nee hoor, dat kan per boot!” Volgens Mulder zijn er grachtensteden met locaties waar ladingen overgeheveld worden.
Vanuit de Langestraat wordt nu met enige jaloezie gekeken naar de Laat-West, weet Björn Mulder. “Dat willen wij ook wel. Ja het duurde erg lang, maar nu is iedereen er blij mee.”