Categorie: gemeente

  • Onderhoud aan Kralingerbrug en Dambrug in De Rijp uitgesteld vanwege toerisme

    Onderhoud aan Kralingerbrug en Dambrug in De Rijp uitgesteld vanwege toerisme

    Het onderhoud aan de Kralingerbrug en Dambrug in De Rijp is uitgesteld tot eind augustus. In overleg met de horeca kwam de gemeente tot inzicht dat het misschien niet zo handig is om de bruggen buiten gebruik te stellen in de periode dat veel toeristen het pittoreske dorp bezoeken.

    De nieuwe planning is als volgt: tussen 22 augustus en 5 september wordt gewerkt aan de Dambrug en aansluitend tot 17 september aan de Kralingerbrug.  De bruggen staan alleen op werkdagen en -tijden open. De hoofddraagconstructie van de brugval wordt dan gereinigd en opnieuw geconserveerd. Tijdens het Open Monumentenweekend (10 en 11 september) en de Kermis (14 tot 18 september) zijn de bruggen wel de hele dag toegankelijk.

  • Deelvervoerder GO Sharing mag in Alkmaar 200 e-scooters en e-bikes neerzetten

    Deelvervoerder GO Sharing mag in Alkmaar 200 e-scooters en e-bikes neerzetten

    GO Sharing plaatst vandaag 125 elektrische scooters en 75 e-bikes in Alkmaar. Blijkt het gebruik hiervan goed te gaan, dan mag de deelvervoerder uitbreiden naar 200 e-scooters en 100 e-bikes. Afgelopen najaar tekende de gemeente met Go Sharing voor een pilot van twee jaar.  Wethouder Robert te Beest: “We hopen dat deze duurzame inzet ook bijdraagt aan het verminderen van verkeer en de druk op parkeerplaatsen in het centrum. Uiteraard blijft de gemeente tijdens de pilot monitoren hoe, en of dit duurzame vervoersaanbod gebruikt wordt.”

    Elders in het land blijken deelscooters populair. Maar ze zorgen ook voor overlast. Een aantal Alkmaarders houdt het hart vast en vanuit de gemeenteraad klinkt enig gemor omdat het college van B&W de vergunning zonder overleg verleende. In diverse steden worden de e-scooters regelmatig gewoon maar ergens achtergelaten en staan ze in de weg. Soms worden ze vernield of in de sloot gedumpt. Bovendien vallen de felgroene tweewielers erg op in het straatbeeld. In ieder geval gemeenten Groningen en Tilburg schroefden het aantal voertuigen terug en er kwamen strenge boetes voor foutparkeren. Groningen stelde bovendien een verbod in op nachtelijk gebruik en parkeren in de binnenstad.

    Gemeente Alkmaar legt uit voorzorg ook beperkingen op. Zo mogen de e-scooters en e-bikes op veel plekken niet staan, zoals parken en brede groenstroken, bedrijventerreinen, en niet langs doorgaande wegen en wateren. In de binnenstad parkeren mag, behalve aan de grachten. Gebruikers die meermalen overlast veroorzaken krijgen een boete en riskeren bij voortzetting verwijdering uit het gebruikerssysteem. De gemeente onderhoudt regelmatig contact met Go Sharing. Overlast moet worden gemeld bij de deelvervoerder.

    Meer info over huren, een abonnement of het melden van overlast is te vinden op go-sharing.nl.

  • Bouw energieleverend geluidsscherm langs N245 en N508 start in oktober

    Bouw energieleverend geluidsscherm langs N245 en N508 start in oktober

    Er is eindelijk zicht op wanneer het Energieleverend Geluidsscherm rond de T-splitsing Huiswaarderweg – Schagerweg (N245) en de Nollenweg (N508) in Alkmaar wordt gebouwd. Met de laatste goedkeuring van de gemeenteraad voor de hogere kosten en de ondertekening van de aannemingsovereenkomst, kan de bouw in oktober starten. De gemeente noemt de komst van het scherm “een groot succes voor de bewoners van de wijken De Horn Zuid en Huiswaard-2.”

    Wethouder Robert te Beest is tevreden: “Naast dat het Energieleverend Geluidsscherm geluidsvermindering oplevert, is het een mooi voorbeeldproject waarmee gemeente Alkmaar bijdraagt aan minder CO2-uitstoot. Als andere gemeenten en organisaties straks het Energieleverend Geluidsscherm namaken, levert dat landelijk nog meer opwekking van duurzame energie op. Dat past bij de vraag van het Rijk.”

    Het scherm wordt 5 meter hoog en de delen zijn gezamenlijk 2,5 kilometer lang. Aan de zijde van de weg komen 4.300 zonnepanelen, goed voor de stroombehoefte van 400 huishoudens. De achterzijde wordt bekleed met planten. De plaatsing is wat dichter langs de weg dan eerst gepland, zodat niet 100 maar 70 bomen hoeven worden gekapt.

    Het Energieleverend Geluidsscherm laat al eventjes op zich wachten. In mei 2020 ging de gemeenteraad akkoord met de plannen. In augustus werd Europese subsidie verkregen. K_Dekker, Sunprojects, Krinkels BV en Sunconnect wonnen in november 2020 met elkaar de gunning. In 2021 begonnen ze met de ontwerp-en-design-fase. De ‘Belanghebbenden Bewonersgroep Geluidswal’ en stichting Animo zijn nauw betrokken geweest. De Raad ging donderdag akkoord met compensatie voor de hogere bouwkosten.

    Vanaf september wordt de grond klaargemaakt en in oktober start de constructie aan de noordzijde van de N245. De bouw van de zuidelijke schermen aan de Huiswaarderweg en Nollenweg volgen snel. De laatste stappen zijn het plaatsen van de zonnepanelen op het scherm en de aansluiting op het net. De oplevering is naar verwachting nog voor de volgende zomer.

  • Alkmaarse raad installeert zeven wethouders, staande ovatie voor Dijkman en Konijn

    Alkmaarse raad installeert zeven wethouders, staande ovatie voor Dijkman en Konijn

    Gemeente Alkmaar heeft sinds donderdagavond niet drie maar zeven wethouders. Zoals de niet-coalitiepartijen al hadden aangegeven, gold voor hen het motto ‘onbekend maakt onbemind’ en zo werd dan ook gestemd. Met een meerderheidscoalitie was de benoeming echter al zeker. Als laatste werd afscheid genomen Elly Konijn en Pieter Dijkman als wethouder en daarbij kregen zij vele veren in hun achterste.

    Eerst stemde de Alkmaarse raad over het aantal van zeven wethouders. Teveel, volgens de VVD, D66, SPA en FvD. D66-fractievoorzitter Simone Meijnen stelde daarbij dat de functie fulltime moet zijn. Drie kandidaten zouden 0,8 fte krijgen en één van hen 0,9 fte.  OPA vond het wel best, maar verwacht wel dat de extra kosten ergens gecompenseerd worden.

    Daarna besprak de raad de benodigde ontheffing voor de vijf kandidaat-wethouders voor het niet in Alkmaar wonen. De oppositie wil die niet zomaar geven zonder onderbouwing (vanaf het tweede jaar vereist, red.) en vindt sowieso dat wethouders in de gemeente moeten wonen, om aan te kunnen voelen wat er speelt. De coalitie voelde er weinig voor om per kandidaat onderbouwing te geven. Leefbaar Alkmaar-raadslid Maya Bolte merkte nog gevat op dat er woningnood heerst. VVD, OPA en SPA vroegen of de vijf buitenstaanders in ieder van plan zijn te verhuizen, maar kreeg ook daarop geen antwoord. De drie haalden nog aan dat zij graag een kennismakingsgesprek met de kandidaten hadden willen hebben, zoals verzocht in een motie van VVD, D66 en SPA, die door de coalitie werd weggestemd.

    En daarmee was de toon gezet voor de stemming over de kandidaat-wethouders. John Hagens (Leefbaar Alkmaar), al raadslid in de voormalige gemeente Graft-De Rijp, kreeg 37 van de 39 stemmen. Gijsbert van Iterson Scholten (PvdA) is Alkmaarder, politicoloog en ook al jaren bekend in de lokale politiek. Hij kreeg 33 stemmen. Robert te Beest (CDA) is geen Alkmaarder, maar de afgelopen vier jaar heeft de raad hem als wethouder goed leren kennen. Hij verdiende 29 stemmen.

    Ad Jongenelen (BAS) was fractievoorzitter in Heerhugowaard en wethouder in Langedijk. Dichtbij genoeg om 26 stemmen te krijgen. Dan de echte buitenstaanders. Hoofddorper Nicole Mulder (GL) kreeg 22 stemmen, het precieze aantal coalitieleden. Joël Voordewind (CU) en Jakob Wedemeijer (SP) wonen in Amsterdam en kregen 22 en 23 stemmen.

    Na de installatie van de nieuwe wethouders, werden Elly Konijn en  Pieter Dijkman bedankt voor hun inzet en daarbij werden ze zowel door burgemeester Anja Schouten als hun fractievoorzitters Simone Meijnen en John van der Rhee overladen met complimenten. De raad eerde hen met een staande ovatie en dat liet vooral Elly Konijn niet ongeroerd. De twee gaan nu verder als raadslid.

  • Asielzoekers vandaag naar Heiloo, burgemeester geraakt: ‘Treurig dat het zo moet’
    Featured Video Play Icon

    Asielzoekers vandaag naar Heiloo, burgemeester geraakt: ‘Treurig dat het zo moet’

    Sporthal Het Vennewater in Heiloo is klaar voor de komst van 175 asielzoekers vanuit Ter Apel. Tijdens een rondleiding langs de bordkartonnen kamers met stapelbedden en minimale privacy is duidelijk dat de opvang sober is.

    Het raakt ook de Heiloose burgemeester Mascha ten Bruggencate als ze rondkijkt. “Het is zo afschuwelijk als je je voorstelt dat je hier vier weken ligt, maar het is het beste wat we nu kunnen bieden.” Ze vindt het ‘treurig’ dat mensen op deze manier moeten worden opgevangen. De sporthal is in een week omgebouwd tot crisisnoodopvang. Buiten staat een tent waar de logés kunnen eten. Uit welke landen ze komen en wat de samenstelling is, is niet bekend.

    De maaltijden worden verzorgd door de uitbaters van Sportcafé Het Vennewater. Het café zelf is de komende weken gesloten. “We krijgen het warme eten aangeleverd vanuit Klunder in Alkmaar”, legt Walter van Westbroek uit aan mediapartner NH Nieuws. “Hier in onze eigen keuken maken we koffie en smeren we de broodjes voor ontbijt en lunch.” Van Westbroek beaamt dat het een hele klus is 175 man te voorzien. “Ze eten in shifts van 45 personen, dan redden we het wel met ons team.” En wat er op het menu staat? “We hebben geen speciaal menu. Het is wat de pot schaft. Vandaag eten ze macaroni, geloof ik. Maar we koken halal en er is ook vegetarisch.”

    De opvanglocatie is geregeld door de Veiligheidsregio en de gemeente. Het Rijk gaat over de opvang van de asielzoekers, samen met personeel uit het sportcafé dus. “Vanuit het Rijk hebben we de vraag gekregen om voor vier maanden opvang te verzorgen voor 225 asielzoekers uit Ter Apel, dus tot 1 oktober”, vertelt directeur Krishna Taneja. “In Heiloo is het maximaal vier weken.” In ‘t Zand worden al 50 asielzoekers opgevangen.

    Op 5 augustus zal de opvang in Heiloo stoppen. Er moet dus een volgende locatie worden gevonden. “We hebben zicht op andere plekken”, stelt Taneja. Welke dat na Heiloo kan worden wil hij nog niet delen. “Eerst bespreken we dat met de direct betrokkenen.”

  • Stationsweg Heiloo deels dicht vanwege snoeiwerkzaamheden en rioolinspectie

    Stationsweg Heiloo deels dicht vanwege snoeiwerkzaamheden en rioolinspectie

    De Stationsweg in Heiloo zal van 11 tot en met 15 juli deels worden afgesloten vanwege snoeiwerkzaamheden en een rioolinspectie. Het deel vanaf de Kennemerstraatweg tot aan de rotonde bij de Heerenweg is dan niet bereikbaar voor het verkeer.

    Omdat gesnoeid gaat worden, moeten ook alle auto’s weg die op de Stationsweg geparkeerd staan. Verkeer wordt geadviseerd om te rijden via de Heerenweg en Zevenhuizerlaan.

  • De Avondetappe vanaf de Munikkenweg: “Sluit goed aan bij ambities”

    De Avondetappe vanaf de Munikkenweg: “Sluit goed aan bij ambities”

    Wie woensdagavond De Avondetappe volgde weet het al: de uitzending vond plaats vanaf de Munikkenweg in Alkmaar. Een gepaste locatie, want de Tour de France ging die dag over de kasseien tussen Binche en Longwy op de grens van België en Frankrijk. De gemeente is in zijn nopjes over de locatiekeuze van de programmamakers: “De uitzending sluit goed aan bij de ambitie van de gemeente om fietsstad te worden.”

    De gesprekstafel stond letterlijk op de kasseien, bijna aan de achtertuin Laurens ten Dam. Hij kon zo aanschuiven. De andere gasten waarmee Dione de Graaff terugblikte op de Tour-etappe waren Tom Dumoulin, Thomas Dekker en Niki Terpstra. Vorig jaar vond er ook al een uitzending vanuit Alkmaar plaats, toen met het Waagplein als decor. De Munikkenweg die tijdens het EK Wielrennen in 2019 werd bereden was een passende keuze voor de uitzending van woensdag.

    De ambitie om een echte fietsstad te worden is onderdeel van ‘Alkmaar Fietst’. Doel van dit langlopende programma is zoveel mogelijk mensen te laten fietsen. Veilig en met plezier, ook op wat hogere leeftijd. Onderdelen zijn onder andere de aanpak van onveilige kruispunten, het stimuleren van fietsgebruik en uitbreiding van het fietsnetwerk en de hoeveelheid stallingen. (foto: JJfotografie)

  • Gemeenten Heiloo en Bergen houden ideeënavonden voor groenere buurten 🗓

    Gemeenten Heiloo en Bergen houden ideeënavonden voor groenere buurten 🗓

    Gemeenten Heiloo en Bergen organiseren twee ideeënavonden voor groenere een aantrekkelijkere buurten. Met het programma ‘Groen Kapitaal in de Buurt’ willen de gemeenten en de provincie dit samen met inwoners en ondernemers bewerkstelligen. Dinsdagavond 12 juli is er een ideeënavond in Heiloo en woensdag 13 juli in Bergen.

    Heiloo en Bergen zijn al behoorlijk groen, maar het kan volgens de gemeenten en de provincie beter. Meer groen helpt tegen wateroverlast en hittestress, en het verfraait de leefomgeving. De drie overheden hebben geld apart gelegd om de ideeën te realiseren. Landschap Noord-Holland, IVN en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland verlenen medewerking. Inwoners krijgen ondersteuning bij de uitwerking van hun ideeën en de uitvoering.

    De Heilooër ideeënavond is van 19:00 tot 21:00 uur in het kantoor van Landschap Noord-Holland aan de Schuine Hondsbosschelaan 45a. De Bergense avond is van 19:00 tot 21:00 uur in de bibliotheek aan de Dreef. Aanmelden gaat via mnh.nl/groen-kapitaal-buch/.

  • Maarten Poorter nu ook door ministerraad voorgedragen als burgemeester van Dijk en Waard

    Maarten Poorter nu ook door ministerraad voorgedragen als burgemeester van Dijk en Waard

    Maarten Poorter had al de goedkeuring van de gemeenteraad en is nu ook door de ministerraad voorgedragen als de eerste kroonbenoemde burgemeester van Dijk en Waard.

    Omdat de gemeente meer dan 50.000 inwoners heeft moest de voordracht worden besproken in de ministerraad. Nu de benoeming akkoord is, staat er voor Maarten Poorter niks meer in de weg om burgemeester van Dijk en Waard te worden.

    De 43-jarige Poorter is opgegroeid in Nijkerk en woont al tientallen jaren in Amsterdam. “Mijn vrouw ging vroeger vaak in Bergen op vakantie en heeft mij ook weleens meegenomen naar deze streek”, vertelde hij eerder aan Dijk en Waard Centraal. “Het is een prachtige gebied en toen ik de vacature voorbij zag komen ben ik me alleen maar meer gaan verdiepen in de omgeving en de mooie gemeente.” Tot een aantal weken geleden was Poorter stadsdeelvoorzitter in Amsterdam-Oost, maar vanaf woensdagavond 13 juli is hij de eerste kroonbenoemde burgemeester.

    Die avond zal Maarten Poorter tijdens een bijzondere raadsvergadering worden beëdigd door Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in Noord-Holland. De vergadering wordt live uitgezonden op het televisie- en Youtubekanaal van Streekstad Centraal (Ziggo kanaal 47) en vis de websites van de gemeente Dijk en Waard en Dijk en Waard Centraal (klik op het televisie-icoon).