Categorie: gemeente

  • Alkmaarse raad (voor nu) tegen kennismakingsgesprek met kandidaat-wethouders

    Alkmaarse raad (voor nu) tegen kennismakingsgesprek met kandidaat-wethouders

    Een kleine meerderheid van de Alkmaarse raad wil geen openbaar kennismakingsgesprek toevoegen aan de selectieprocedure voor kandidaat-wethouders. Er werd gesteggeld over de toon en de timing van de motie van VVD en D66, maar ook nadat het woordgebruik was aangepast, bleek een minimale meerderheid tegen. De deur lijkt wel open te staan om de kennismaking voor de eerstvolgende formatie in te voeren.

    Vooral Maya Bolte van Leefbaar Alkmaar was niet te spreken over de motie voor een ‘openbare zitting’. “Er valt zomaar een motie in een bepaalde toonzetting in de mailbox. Ja daar schrik je dan even van. Niet dat wij bang zijn, écht niet! Natuurlijk presenteren we ze! Wat een flauwekul!”. Ze vond de toonzetting “niet aardig”. GroenLinks-fractievoorzitter Maaike Kardinaal had wel oren naar het idee, maar vond het woordgebruik “wat dwingend en wantrouwend” en de timing ongelukkig, “want dan heeft het er alle schijn van dat er toch iets anders achter zit.”

    Nog meer fracties vonden dat de motie (te) laat was ingediend. VVD-fractievoorzitter John van der Rhee stelde dat er in het huidige formatieproces nog geen kans voor was geweest. Maar het had ook al veel eerder gekund, werd hem diverse malen gezegd. Van der Rhee antwoordde daarop dat hij de toevoeging van een kennismakingsronde eerder had aangedragen, maar dat er destijds niet genoeg draagvlak voor was. Hij hoopte dat dit nu wel het geval was.

    PvdA-fractievoorzitter David Rubio Barraho leek niet tegen het idee, maar vond de kwestie iets is voor de raadswerkgroep, die afgelopen raadsperiode is ingesteld. De VVD-fractievoorzitter stelde dat een motie de aangewezen manier was, omdat het eerder nog niet aan de orde was geweest. Hij erkende dat de motie veel eerder aangedragen kon worden, “maar is er ooit een verkeerd moment om het goede te doen?”

    Fractievoorzitters Simone Meijnen (D66) en Victor Kloos (OPA) uitten verzoenende woorden. Meijnen erkende dat de motie aan de late kant kwam. En toen haar werd gevraagd of de kennismaking ook in de vorm van een raadsinformatieavond kon, zei ze dat dit haar niet uitmaakte. Dat leek het gewenste effect te hebben. Van der Rhee voegde nog toe dat kandidaten van een meerderheidscoalitie toch wel worden geïnstalleerd, maar zo’n kennismaking meer steun en draagvlak kan opleveren.

    Uiteindelijk bleek er geen echte weerstand tegen het plan voor een kennismaking met de kandidaat-wethouders. Toch werd de motie, inclusief aangepaste toon, weggestemd met 16 tegen 14. Over een kleine vier jaar wellicht wel goede kansen.

    Overigens liet LA-raadslid Bolte zich per ongeluk ontvallen dat één van de kandidaat-wethouders fractiegenoot John Hagens is.

  • Laatste week om mee te doen aan collectieve inkoop zonnepanelen

    Laatste week om mee te doen aan collectieve inkoop zonnepanelen

    Tot 1 juli hebben inwoners van de gemeenten Heiloo en Bergen nog de kans om mee te doen met een collectieve inkoopactie van zonnepanelen. Dan moet de aanmelding wel voor 30 juni binnen zijn. Het doel van collectieve inkoopacties is om een scherpe prijs te bedingen bij fabrikanten van zonnepanelen. Woningeigenaren die al eerder zonnepanelen lieten plaatsen op hun dak, besparen gemiddeld zo’n 900 euro per jaar op de energierekening.

    Het gaat om een inkoopactie van de BUCH-gemeenten. Een collectief van regionale installateurs biedt huiseigenaren de mogelijkheid om zonnepanelen te laten installeren tegen een lagere prijs. Gemeente Bergen steunt deze actie in samenwerking met het Duurzaam Bouwloket. Naast de CO2-besparing, kunnen inwoners zo meewerken aan een schone en duurzame toekomst.

    Bij de actie van de BUCH-gemeenten kunnen huiseigenaren vrijblijvend en gratis één van de specialisten langs laten komen voor een vakkundig advies. Zij maken vervolgens een aanbod op maat. Wie gebruik maakt van dit aanbod, heeft ook nog het voordeel dat de btw kan worden teruggevraagd bij de Belastingdienst. Binnen deze actie kan dit voor deelnemers gratis worden verzorgd door een administratiekantoor. Wethouder Erik Bekkering ziet graag dat veel woningeigenaren meedoen met de actie: “Alleen samen kunnen we een duurzame toekomst voor elkaar krijgen”, stelt hij.

    Meer informatie is te vinden op de website van Duurzaam Bouwloket. Daar kan ook het webinar over zonnepanelen en de inkoopactie worden teruggekeken. Voor vragen kan contact worden opgenomen met Duurzaam Bouwloket, via e-mail: info@duurzaambouwloket.nl of telefonisch 072-743 39 56.

  • Alkmaarse huisvesting voor Oekraïners aan Elgerweg gereed

    Alkmaarse huisvesting voor Oekraïners aan Elgerweg gereed

    De afgelopen weken is hard gewerkt om het pand aan de Elgerweg 101 in Alkmaar gereed te maken voor de huisvesting van Oekraïense vluchtelingen, die op dit moment op een vakantiepark verblijven. Donderdag is een groep Oekrainers verwelkomd bij het voormalige schoolgebouw en bracht burgemeester Anja Schouten een werkbezoek. Daarbij sprak zij haar bewondering uit voor de veelal vrijwillige inzet bij de voorbereidingen.

    “De oorlog in Oekraïne en alle gevolgen daarvan stemmen menigeen logischerwijs somber”, aldus Schouten. “Maar wat ik hier vandaag zie en ervaar, is vooral positieve energie. Tijdens de informatieavond voor bewoners werd er gelijk al hulp aangeboden om hier te helpen. Buurtbewoners, ondernemers en medewerkers van de gemeente hebben vervolgens de handen ineen geslagen om er voor te zorgen dat mensen hier al op korte termijn zo goed mogelijk gehuisvest worden. Daar komt veel bij kijken; mooi dat dit met vereende krachten is gelukt.”

    Het voormalige schoolgebouw aan de Elgerweg is de eerste van drie locaties die speciaal is ingericht voor opvang van Oekraïense vluchtelingen. De andere twee locaties zijn een kantoorpand op de hoek van de James Wattstraat en de Ohmsstraat en de chalets op het sportterrein aan de Loodpolderweg.

  • Anja Schouten na een jaar burgemeesterschap: “Enorm veel geleerd en ontzettend genoten”

    Anja Schouten na een jaar burgemeesterschap: “Enorm veel geleerd en ontzettend genoten”

    Het is precies een jaar geleden dat Anja Schouten geïnstalleerd werd als burgemeester van gemeente Alkmaar. Ze blikt tevreden terug op haar eerste jaar en heeft naar eigen zeggen “enorm veel geleerd en er ontzettend van genoten, ook al was het soms best pittig.”

    “Bij mijn installatie heb ik aangegeven dat ik een burgemeester wil zijn voor alle mensen in Alkmaar, de dorpen en de stad, jong en oud, geboren in Alkmaar of recent gekomen”, vertelt Anja Schouten, die daarvoor vier jaar korpschef van Politie Noord-Holland was. “Het afgelopen jaar heb ik daarom flink geïnvesteerd in mijn kennis van en contact met de lokale netwerken, ook de minder voor de hand liggende. Op basis van al die ontmoetingen en gesprekken in de stad en de dorpen weet ik wie, wanneer, voor wat, aan tafel moet zitten. Daardoor kan ik samen met de Alkmaarders kijken wat er nodig is en werken aan oplossingen voor soms ingewikkelde vraagstukken. Ik zie mij zelf als dienaar van het algemeen Alkmaars belang.”

    Schouten werd niet tijdens een makkelijke periode burgemeester en daarmee automatisch voorzitter van de Veiligheidsregio. Naast de lopende uitdagingen wat betreft onder andere de jeugdzorg, Wmo, woningnood en de klimaatdoelen, was er de coronacrisis en sinds maart zijn er de gevolgen van de Russische invasie van Oekraïne. Het was dan ook “soms best pittig”, al genoot ze van haar werk.

    “De toekomst is wat mij betreft al heel dichtbij met de komst van een nieuw college van B&W”, blikt Schouten vooruit. “Ik verheug me op de nieuwe samenwerking en vind het tegelijkertijd belangrijk om goed afscheid te nemen van de vertrekkende bestuurders. Alkmaar groeit de komende jaren verder. Volgens de huidige planning komen er jaarlijks 1.000 woningen bij in de gemeente Alkmaar. Dit vereist een nog sterkere regionale samenwerking binnen Noord-Holland Noord en goede afstemming binnen de Metropoolregio”. Schouten is er klaar voor.

  • Gemeente Alkmaar zoekt opvolger voor kinderburgemeester Livia

    Gemeente Alkmaar zoekt opvolger voor kinderburgemeester Livia

    Gemeente Alkmaar is op zoek naar een opvolger voor kinderburgemeester Livia Balder. Livia was de allereerste kinderburgemeester van Alkmaar en de burgemeester en wethouders vinden dat ze het supergoed doet. Maar deze taak is voor iemand in groep 8 en Livia gaat na de zomervakantie naar de middelbare school.

    Burgemeester Anja Schouten en de wethouders van Alkmaar vinden de mening van kinderen erg belangrijk. Als kinderburgemeester geef je namens alle Alkmaarse kinderen jouw mening over Alkmaar. Misschien vind je wel dat sommige fietsroutes of oversteekplaatsen veiliger kunnen, of dat een aantal schoolpleinen groener moeten worden. Of misschien ben je juist erg tevreden. De gemeente wil het graag weten. Ongeveer eens per maand gaat de kinderburgemeester samen met de burgemeester of een wethouder naar activiteiten en officiële bijeenkomsten.

    Wie de nieuwe kinderburgemeester wil worden moet in gemeente Alkmaar wonen en volgend schooljaar in groep 8 zitten. Hij of zij is enthousiast over de taak, is graag betrokken bij (politieke) onderwerpen in Alkmaar, heeft ideeën voor de gemeente, is niet bang zijn om de eigen mening en die van andere kinderen te uiten en heeft zo eens per maand tijd om samen met de burgemeester een bezoekje te brengen aan een activiteit of officiële  gelegenheden. Dat gebeurt in overleg met de ouders en als het tijdens schooltijd gebeurt ook met de school.

    Aanmelden kan vóór donderdag 7 juli met een vlog van maximaal 1 minuut via representatie@alkmaar.nl. Vertel daarin hoe oud je bent, op welke school nu nog in groep 7 zit, waarom je graag kinderburgemeester wilt worden, dingen die je er graag nog meer over kwijt wilt zoals misschien een goed idee, en sluit af met een motto of slogan.

    Voor de zomervakantie kiest een jury de nieuwe kinderburgemeester aan de hand van alle inzendingen. Daarna wordt donderdag 29 september om 19:30 uur de nieuwe kinderburgemeester geïnstalleerd door de gemeenteraad tijdens een officiële bijeenkomst in het stadhuis.

  • Gemeente Heiloo sluit jaarrekening 2021 met klein positief resultaat

    Gemeente Heiloo sluit jaarrekening 2021 met klein positief resultaat

    Gemeente Heiloo heeft de jaarrekening van vorig jaar afgesloten met een bescheiden positief resultaat van 56.000 euro op een totale omvang van rond 58 miljoen. Dat is 82.000 euro minder dan vooraf geraamd.

    De grootste negatieve uitschieter was de veel hogere bijdrage aan de BUCH. De regionale werkorganisatie spendeerde 2,1 miljoen euro extra, met name door de coronacrisis, en daarvan kwam 0,5 miljoen voor rekening van gemeente Heiloo. De gemeente werd echter ruimschoots gecompenseerd door het Rijk. De compensatie is de grootste positieve uitschieter op de jaarrekening en het overschot is aan de algemene reserve toegevoegd.

    De gemeenteraad was tijdens de raadsvergadering over de jaarrekening grotendeels tevreden, ondanks het lage positieve resultaat. De PvdA maande wel tot alertheid voor de komende jaren. De A9-aansluiting en de nieuwbouw in de Zandzoom zijn grote projecten en de bouwkosten blijven maar stijgen. Vooral over de A9-aansluiting is de partij sceptisch. De PvdA denkt dat die er niet komt als de gemeenteraad voet bij stuk houdt en geen extra geld vrijmaakt.

    Diverse budgetten zijn niet opgemaakt. Deze zijn overgeheveld naar 2022. Het gaat om 8.000 euro voor het opstellen van de Kerkenvisie, 21.000 euro voor Marketing Natuurlijk Heiloo, 10.000 euro voor het project Keurmerk Veilig Ondernemen, 11.000 euro voor Kindcentrum Zandzoom, 31.000 euro voor het Omgevingsplan en 65.000 euro voor subsidiëring van energiebesparende maatregelen.

  • Koninklijke Erepenning voor DTS uit Oudkarspel

    Koninklijke Erepenning voor DTS uit Oudkarspel

    Sportvereniging DTS uit Oudkarspel heeft afgelopen vrijdag een Koninklijke Erepenning gekregen uit handen van burgemeester Peter Rehwinkel. De penning werd tijdens de feestweek ‘100 jaar DTS’ in ontvangst genomen door voorzitter Jan van der Ben.

    DTS heeft Sportpark Sint Maarten in Oudkarspel als thuisbasis en ontving de penning tijdens het jubileumfeest. De vereniging werd door de voormalige gemeente Langedijk geattendeerd op de penning en doorliep de aanvraagprocedure met positief resultaat.

    Met de Koninklijke Erepenning toont de koning respect en waardering voor de verenigingen, stichtingen en instellingen die het ereteken krijgen.

  • Eerste Veteranendag in Dijk en Waard, Waardse veteraan postuum onderscheiden

    Eerste Veteranendag in Dijk en Waard, Waardse veteraan postuum onderscheiden

    Aanstaande zaterdag is weer de landelijke Veteranendag, maar veteranen uit Dijk en Waard werden afgelopen zaterdag al in het zonnetje gezet met een bijeenkomst in het gemeentehuis. Hierbij werd Nicolaas Gerardus Klaver postuum onderscheiden met het Mobilisatie-Oorlogskruis.

    Het is een traditie uit de voormalige gemeente Langedijk; een speciaal moment hebben om de veteranen uit de eigen gemeente extra te bedanken voor hun inzet. Tijdens de eerste editie van Veteranendag Dijk en Waard kwamen 95 veteranen af op de bijeenkomst in het gemeentehuis in Heerhugowaard. Gastspreker was historicus Arie Kaan, hij ging in op de periode tijdens de politionele acties in Nederlands-Indië.

    Bij Veteranendag Dijk en Waard liet een tentoonstelling de gezichten zien van zeventien Dijk en Waardse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen. De familie van de gevallen soldaten waren ook uitgenodigd voor de dag. Een van de Heerhugowaardse gevallenen, Nicolaas Gerardus Klaver, werd postuum onderscheiden met het Mobilisatie-Oorlogskruis. Zijn neef Nico nam de onderscheiding in ontvangst.

  • Gemeente Alkmaar, politie en Hackshields zoeken kinderen die Cyber Agents willen worden

    Gemeente Alkmaar, politie en Hackshields zoeken kinderen die Cyber Agents willen worden

    De politie en de gemeente Alkmaar zijn samen met HackShield op zoek naar kinderen die ‘Junior Cyber Agent’ willen worden en zo bijdragen aan het digitaal veiliger maken van de gemeente.

    HackShield traint kinderen tussen de 8 en de 12 jaar tot Cyber Agents die zichzelf en hun omgeving digitaal vaardig maken. De kids krijgen een basistraining over hackers, veilig internetten en het herkennen en voorkomen van online gevaar. Als de spelers de basistraining hebben voltooid mogen ze zich Cyber Agent noemen. Al tijdens de basistraining gaan zij aan de slag met ‘Quests’, oftewel opdrachten en uitdagingen waarmee ze niet alleen zichzelf, maar ook hun omgeving iets leren over cyberveiligheid. Daarmee zijn Cyber Agents Shields te verdienen, dat zijn schildjes die aantonen hoe vaardig hij of zij is in bescherming tegen online gevaar.

    Maar op joinhackshield.nl.

  • Alkmaars Ere-insigne in Goud voor Bart Slooten

    Alkmaars Ere-insigne in Goud voor Bart Slooten

    De heer Bart Sloten heeft het Ere-insigne in Goud van de stad Alkmaar gekregen, vanwege zijn jarenlange verdiensten voor onder meer Muziekvereniging Aurora, waarvan hij al ruim 65 jaar lid is. Burgemeester Anja Schouten reikt het ere-insigne uit tijdens de pauze van het donateursconcert van Aurora in De Rietschoot in Koedijk.

    De heer Slooten begon als 9-jarig jongetje met muziek maken. Inmiddels is hij al ruim 40 jaar voorzitter van Aurora. Onder zijn leiding en inzet gebeurde er veel. Hij was een enthousiaste en bevlogen voorzitter, die goed luisterde naar wat er binnen de vereniging leeft en handelde daar ook naar. Hij onderhield contacten met allerlei andere verenigingen. Bij het organiseren van concerten hielp hij mee met praktische zaken, zoals het inrichten van de zaal, sjouwen van instrumenten en het aankondigen van nummers tijdens een concert, met de daarbij behorende leuke weetjes over componist of muziekstuk. Hij hielp jarenlang bij het op- en afbouwen van de Auroraboot tijdens de Gondelvaart Koedijk. Verder houdt hij het archief bij en brengt dit tweejaarlijks naar het Regionaal archief, is betrokken bij lief en leed van de leden, betrekt jeugdleden bij de vereniging en het bestuur en maakte het boekje ‘Een godin van een eeuw’ ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de muziekvereniging Aurora.

    Slooten was ook betrokken bij andere vrijwilligersorganisaties, onder meer als voorzitter van Koedijker Uitvaartvereniging De Laatste Eer, voorzitter van Stichting Johannes Bos (onder zijn leiding is aan de Kanaaldijk de molen De Gouden Engel gebouwd), bestuurslid van Koedijker Erfgoed (onderdeel van de Historische Vereniging Koedijk), vrijwilliger bij de Gondelvaartvereniging, mede-auteur van het Molenboek van de Vereniging Hollandse Molen, kloeter tijdens de kaasmarkt en vrijwilliger op basisschool De Komeet in Krommenie, waar hij jarenlang onderwijzer was.

    Tijdens de Lintjesregen in 2005 was Bart Slooten al benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau voor al zijn belangeloze werkzaamheden. (foto: JJFoto)