Categorie: gemeente

  • Dijk en Waard doet mee aan NK Tegelwippen: “Elke stap naar een groene gemeente helpt”

    Dijk en Waard doet mee aan NK Tegelwippen: “Elke stap naar een groene gemeente helpt”

    Tegels eruit en groen erin, dat is de boodschap van het NK Tegelwippen. De gemeente Dijk en Waard doet dit jaar mee aan de wedstrijd, waarbij gemeenten inwoners uitdagen om zoveel mogelijk tegels uit de tuin te verruilen voor groen.

    Het NK Tegelwippen heeft als doel om voorbereid te zijn op klimaatverandering. Wethouder Annette Groot ziet een positief effect van het vergroenen van tuinen en roept zoveel mogelijk inwoners op om mee te doen aan de wedstrijd. “Elke stap in de richting van een groene gemeente helpt het klimaat. Met het NK Tegelwippen maken we de gemeente tegel voor tegel een stukje groener.”

    De gemeente Dijk en Waard daagt zoveel mogelijk inwoners uit om tegels te verruilen voor groen. “Het is mooi meegenomen dat je met verwijderde tegels ook nog Dijk en Waard naar de overwinning kan helpen.”

    Het aantal gewipte tegels en een bewijsfoto kan ingestuurd worden via de website van de wedstrijd. Het aantal tegels zal worden opgeteld bij de Tegelteller van de gemeente. Het NK Tegelwippen loopt tot en met 31 oktober, daarna zal de winnende gemeente bekend worden.

  • Wethouder Schoemaker hoopt op meer energiecoaches in Dijk en Waard

    Wethouder Schoemaker hoopt op meer energiecoaches in Dijk en Waard

    Het is inmiddels alweer ruim één maand geleden dat de eerste energiecoaches gestart zijn in Dijk en Waard. De coaches zijn vrijwilligers en geven adviezen over energiebesparing. Volgens wethouder René Schoemaker zijn de coaches een succes en stromen de aanvragen binnen.

    Afgelopen najaar zijn acht Dijk en Waardse energiecoaches gestart met een opleiding en inmiddels zijn ze ruim een maand aan de slag. “Tientallen aanvragen komen binnen en daar ben ik erg blij om”, vertelt wethouder Schoemaker aan Dijk en Waard Centraal. “Ik hoop dat ik binnenkort kan melden dat er meer energiecoaches aangenomen kunnen worden, want dan kan er een nog groter verschil gemaakt worden.”

    Volgens de wethouder past de vraag naar energiecoaches bij het huidige tijdsbeeld. “Er zijn de laatste jaren veel meer mensen bezig met verduurzamen, maar er is ook veel onduidelijk. De energiecoaches geven passend advies en laten zien dat vaak de kleine aanpassingen het grootste verschil maken.”

  • HVC neemt afvalinzameling in Alkmaar op 1 juni over van Stadswerk072

    HVC neemt afvalinzameling in Alkmaar op 1 juni over van Stadswerk072

    Nog twee weken en dan neemt de HVC Groep de inzameling van huishoudelijk afval in gemeente Alkmaar over van Stadswerk072. Dat betekent onder andere dat het afval- en energiebedrijf de rolcontainers en ondergrondse containers leegt en het afvalbrengstation beheert.

    De komende tijd zal HVC via diverse kanalen inwoners nader informeren. De informatievoorziening op alkmaar.nl over de afvalinzameling zal daar waar nodig worden aangepast. Meer informatie ook op hvcgroep.nl. Het is niet duidelijk of alles voor inwoners hetzelfde blijft, behalve de contactgegevens voor bijvoorbeeld het ophalen van grofvuil.

    De overname van de afvalinzameling door HVC moet een meer gestroomlijnde afvalketen opleveren, van afvalvermindering langs inzameling en verwerking naar recycling en energieproductie.  Voorlopig blijft het afvalbrengstation nog gevestigd op bedrijventerrein Overdie.

  • Pakketjes inheemse bollen voor 25 deelnemers van de Alkmaarse Vergroenquiz

    Pakketjes inheemse bollen voor 25 deelnemers van de Alkmaarse Vergroenquiz

    Maar liefst 451 Alkmaarders hebben onlangs meegedaan aan de ‘Vergroenquiz’. Daarvan hebben 25 deelnemers twee pakketten met een inheemse vergroenmix gewonnen. Het tweede pakket zomerbollen is om aan een vriend of familielid door te geven. Wethouder Robert te Beest heeft één van de winnaars, Inge van Calker, verrast met een persoonlijke levering.

    “Steeds meer inwoners zijn bewust van de waarde en het belang van groen”. aldus wethouder Robert te Beest. “Met deze actie laten wij zien dat iedereen op zijn manier kan bijdragen. Van een groene omgeving, tuin of balkon worden mensen blij. Met de extra vergroenmix kunnen zij ook weer andere inwoners inspireren.”

    Een van de gevolgen van de huidige klimaatverandering is dat het aantal insecten en insectensoorten afneemt. Gemeente Alkmaar probeert met Stadswerk072 en inwoners met groen vingers om daar wat tegen te doen. Door de omgeving te verrijken met allerlei soorten inheemse bloemen is er voor de insecten meer voedsel en gedijen ze beter. Bovendien zorgen het groen en de kleurige bloemen voor een mooiere omgeving.

    De Vergroenactie is onderdeel van Steenbreek Alkmaar. Deze campagne is opgezet om bewoners bewuster te maken van het belang van (meer) groen in de tuin. En met succes: steeds meer Alkmaarders vervangen stenen in hun tuin door planten. Een extra impuls is de Steenbreek-actie, waarbij inwoners een tuintegel of -steen kunnen inruilen voor een tuinplant. Bijvoorbeeld bij de Doe Duurzaam bus en bij de Steenbreek-acties met wijkcentra. Verder organiseert Steenbreek Alkmaar 18 en 19 mei tuinavonden bij wijkcentra De Over en Buurthuis Overdie Ontmoet. Meer op alkmaar.nl/duurzaambus en hortusalkmaar.nl/steenbreek. (foto: Fotostudio Natzijl)

  • Heiloo en Bergen klaar voor aanvragen energietoeslag

    Heiloo en Bergen klaar voor aanvragen energietoeslag

    De gemeenten Bergen en Heiloo zijn gereed om aanvragen te verwerken voor de energietoeslag voor inwoners met een laag inkomen. De hoogte van het bedrag is maximaal 800 euro netto per huishouden.

    Inwoners die (bijzondere) bijstand ontvangen of gebruik maken van een minimaregeling, hebben de toeslag automatisch gekregen. Andere inwoners wiens inkomen onder de inkomensgrens blijft van 120% van het sociaal minimum, moeten deze zelf aanvragen. Bijvoorbeeld mensen met alleen een AOW-uitkering zonder aanvullend pensioen.

    Op de websites van de gemeenten Heiloo en Bergen staan de exacte voorwaarden om in aanmerking te komen voor de energietoeslag. Daar kan ook de aanvraag worden ingediend.

    Wie hulp nodig heeft bij de aanvraag, kan bellen met de eigen gemeente via telefoonnummer 14 072.

  • Gemeente Heiloo wil plan herinrichting Vennewatersweg repareren

    Gemeente Heiloo wil plan herinrichting Vennewatersweg repareren

    Ondanks de uitspraak van de Raad van State wil de gemeente Heiloo toch proberen de plannen voor de herinrichting van de Vennewatersweg te ‘repareren’.

    De Raad van State stelt dat het plan niet door mag gaan omdat er onvoldoende gekeken is naar de gevolgen voor de omgeving en het milieu. Met die uitspraak in het achterhoofd wordt het plan aangepast en opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad.

    De uitspraak van de Raad van State is een flinke tegenvaller voor Heiloo. De werkzaamheden waren al uitgesteld omdat de uitspraak sowieso te laat zou komen om deze zomer nog te kunnen starten.

  • Nieuwe groene plekjes in Alkmaar dankzij bewoners en provinciale subsidie

    Nieuwe groene plekjes in Alkmaar dankzij bewoners en provinciale subsidie

    Steeds meer mensen willen aan de slag met stukjes natuur in hun eigen buurt. Voor meer groen, een mooiere omgeving, meer biodiversiteit, een beter klimaat of gewoon voor de gezelligheid. De provincie sponsort groene initiatieven via het programma ‘Groen Kapitaal in de Buurt’. Alkmaar is zes groene plekjes rijker geworden dankzij gesubsidieerde buurtinitiatieven. Woensdag maakten de Alkmaarders die deelnamen een fietstocht om de resultaten van elkaars inspanningen te aanschouwen en kregen ze van Robert te Beest informatiebordjes voor bij hun groene plekjes.

    Vorig jaar juni werd afgetrapt met een ideeënavond voor Alkmaarders met groene vingers. Er kwamen allerlei suggesties op tafel: van geveltuintjes tot aan bloembakken of minituintjes rondom bomen. Hieruit zijn een aantal ideeën door de bewoners zelf verder uitgewerkt en uiteindelijk gerealiseerd, met ondersteuning vanuit het provinciale programma.

    Na de fietstocht werden bij de Wijkboerderij Alkmaar de resultaten nabesproken en gevierd. Wethouder Robert te Beest reikte, in bijzijn van gedeputeerde Esther Rommel, informatiebordjes uit voor bij de groen gemaakte plekken. Te Beest: “Het is heel waardevol dat onze inwoners mee willen denken en zich ook daadwerkelijk inzetten om Alkmaar te vergroenen met goede initiatieven. Het komt ten goede aan de leefomgeving en draagt bovendien bij aan de biodiversiteit en de klimaatadaptatie. Met hun resultaat en opgedane ervaring kunnen zij ook andere bewoners inspireren.”

    Laura Polder: “Hoe je je buurt meekrijgt? Samen besluiten lijkt gemakkelijk maar het kost toch iets meer tijd dan verwacht want iedereen heeft andere wensen. Een goede tip: ga samen goed in gesprek, bekijk alle wensen, kijk goed naar het type buurt en de stoepindelingen. Wij wonen bijvoorbeeld tegenover een basisschool en hebben met het aanleggen en planten rekening gehouden met kindvriendelijke bloemen, plantjes en struiken.”

    Gedeputeerde Esther Rommel van Natuur & Landschap: “Ik wil jullie graag bedanken voor het belangrijke werk dat jullie leveren zodat de biodiversiteit weer toeneemt. Alle bee(s)tjes helpen en zeker in steden en dorpen ligt nog veel ruimte om meer te vergroenen. Deze projecten zijn een heel goed en fijn voorbeeld.”

    Wie ook een stukje Alkmaar groener en natuurlijker wil maken met steun van de gemeente, kan voor informatie terecht op alkmaar.nl.

  • Oud burgemeester Piet Bruinooge doet zelf waar hij al vele anderen voor uitnodigde

    Oud burgemeester Piet Bruinooge doet zelf waar hij al vele anderen voor uitnodigde

    Als burgemeester heeft Piet Bruinooge vele mensen uitgenodigd om de bel voor de kaasmarkt te luiden. Vrijdagochtend had hij zelf de eer de kaasmarkt te mogen openen. Om 10:00 luidde hij de bel dan ook luid en enthousiast.

    Bruinooge was tussen 2007 en 2020 burgemeester van Alkmaar en is van grote waarde geweest voor de stad en de regio. Vanwege zijn inzet ontving hij vlak voor zijn vertrek in oktober 2020 het insigne in goud van de stad Alkmaar.

    Hij liet weten blij te zijn weer even in Alkmaar terug te zijn. Inmiddels woont de oud-burgervader weer in Zeeland, waar hij ook vandaan komt. Daar houdt hij zich bezig met erfgoed. Wel liet hij zich ontvallen “de saamhorigheid in de stad” een beetje te missen. Uiteraard werd Bruinooge begeleid door de huidige burgemeester van Alkmaar: Anja Schouten.

  • Meet and greet: ontmoet burgemeester en wethouders van Dijk en Waard 🗓

    Meet and greet: ontmoet burgemeester en wethouders van Dijk en Waard 🗓

    Er wordt 31 mei een meet and greet georganiseerd in Dijk en Waard. Inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van Dijk en Waardse organisaties kunnen op een persoonlijke manier kennismaken met het college.

    De meet and greet start dinsdagavond om 19:00 uur in De Binding aan de Bosgroet 2 in Zuid-Scharwoude. Na een kort programma is er alle ruimte voor een ontmoeting met de collegeleden.

  • Wethouder Rep: “Meer mensen kunnen vanaf vandaag energietoeslag aanvragen”

    Wethouder Rep: “Meer mensen kunnen vanaf vandaag energietoeslag aanvragen”

    Er kunnen meer mensen een energietoeslag aanvragen, dat heeft wethouder Gerard Rep gezegd in een reactie op vragen van de CDA-fractie. “In de loop van vrijdag is het mogelijk om de energietoeslag aan te vragen en we gaan dat dan ook actief naar buiten communiceren.”

    CDA Dijk en Waard stelde tijdens de raadsvergadering vragen over de stand van zaken rondom de energietoeslag. “De gemeente is voortvarend geweest met het verstrekken van de toeslag aan bijstandsgerechtigden, maar verder is er nog weinig duidelijk”, stelde fractievoorzitter Jasper John. “Mensen worden door de gemeente naar Halte Werk gestuurd en van Halte Werk weer terug naar de gemeente.” De grootste vragen van John waren wanneer meer duidelijkheid komt en waarom zoveel mensen van het kastje naar de muur gestuurd worden.

    “Het klopt dat de communicatie de afgelopen tijd misschien niet al te duidelijk is geweest”, zegt wethouder Gerard Rep in een reactie. “Dat komt omdat er ook weinig te melden viel.” Volgens de wethouder is de toeslag inmiddels niet alleen aan bijstandsgerechtigden overgemaakt, maar ook aan mensen met een periodieke bijzondere bijstand, ouderen met een niet volledig AOW en mensen die bekend zijn bij de Sociale Verzekeringsbank. “Vanaf vrijdag komt er ook de mogelijkheid om de energietoeslag aan te vragen bij. Dat kon niet eerder omdat de landelijke regels dat niet toelieten.”

    Volgens de planning komt 13 mei een website online, maar de website is nog niet online. “Het is en blijft ICT, dus we hopen dat het vrijdag goed gaat”, merkte wethouder Rep al op tijdens de raadsvergadering. Waarop burgemeester Peter Rehwinkel scherpzinnig zei: “Dan is onze hoop gevestigd op vrijdag de dertiende.”