Categorie: gemeente

  • Twee gratis corona zelftests voor Alkmaarders met AlkmaarPas

    Twee gratis corona zelftests voor Alkmaarders met AlkmaarPas

    Gemeente Alkmaar biedt inwoners met een AlkmaarPas twee gratis zelftesten aan. Deze zijn af te halen op verschillende locaties, zolang de voorraad strekt.

    Het college en de gemeenteraad willen graag dat de feestdagen op een zo veilig mogelijke manier gevierd worden. Met een zelftest kan men bepalen of het verantwoord is om tijdens de kerst of oud en nieuw gezellig samen te komen met een beperkt aantal andere mensen. Niet iedereen heeft echter geld voor een zelftest.

    De zelftests zijn verkrijgbaar bij de vier vestigingen van Bibliotheek Kennemerwaard in de stad, de wijkcentra Thuis in Overdie en Mare Nostrum, het winkeltje De Horn in Schermerhorn en verzorgingstehuis Mieuwijdt in Graft. Voor meer info over de openingstijden, ga naar alkmaar.nl.

  • Extra gemeentelijke subsidie voor vier Alkmaarse monumenten

    Extra gemeentelijke subsidie voor vier Alkmaarse monumenten

    Gemeente Alkmaar kent extra subsidie toe aan vier monumenten die te kampen hebben met pech of waarvan de kosten op dit moment zo hoog zijn dat de reguliere subsidie niet volstaat. Er gaat in totaal 134.000 euro naar de rijksmonumenten Bovenmolen G in de Schermer, het Zwarte Kerkje in Zuidschermer, de Doopsgezinde Vermaning in Noordeinde en naar het gemeentelijk monument De Telefooncentrale in Overdie.

    Afgelopen zomer brak bij Bovenmolen G een wiek af en zorgde ook nog eens voor schade aan de kap. waarbij ook nog eens schade ontstond aan de molen zelf. De oorzaak was metaalmoeheid en dit wordt door de verzekering niet vergoed. De Schermer Molens Stichting startte een inzamelingsactie voor goed, ambachtelijk herstel, maar blijft nog ruim onder de benodigde 100.000 euro steken. Wachten vergroot alleen maar de schade, en daarom kent gemeente Alkmaar 32.000 euro toe.

    Bij het Zwarte Kerkje ontstond bodemverzakking, waardoor de fundering ontzet raakte en er schade aan de muren en het dak ontstond. De fundering is hersteld, maar de gevolgschade nog niet. Deze is begroot op 130.000 euro. De gemeente legt 39.000 euro in.

    De Doopsgezinde Vermaning ontvangt 21.000 euro voor herstel aan de dakvoet van de kerk en de vensters van de bijbehorende woning.

    De Telefooncentrale, ontworpen door architect Tauber en in 2016 gemeentelijk monument geworden, behoeft nieuw buitenschilderwerk en herstel van kozijnen. Besloten is om de bestaande subsidies van een aantal jaren bij elkaar te gooien, zodat deze klussen in één keer geklaard kunnen worden. Het verhoogde bedrag is 42.000 euro.

    “Het subsidiegeld is bedoeld voor het behoud van ons erfgoed”, verklaart erfgoedwethouder Elly Konijn-Vermaas. “Erfgoed is het DNA van Alkmaar. Het heeft de gemeente gevormd en gemaakt tot wat het nu is. Daarom is het zo belangrijk om deze monumenten beschikbaar en beleefbaar te houden. Nu er aan het eind van het jaar financiële ruimte is, kunnen we deze bijzondere monumenten ondersteunen.”

    De bijdragen komen uit het gemeentelijke subsidiebudget voor onderhoud van beeldbepalende panden en van monumenten. Eigenaren kunnen jaarlijks aanspraak maken op respectievelijk 690 en 6.000 euro. Dit is 30 procent van de kosten die onder de regeling vallen. Bij deze uitzonderingen is ook 30 procent aangehouden.

    Eerdere jaren werd al extra subsidie gegeven aan het orgel van de Lutherse kerk, de bouw van een carillon in de Grote Kerk van De Rijp. Recent werden nog bijdragen gedaan aan de restauratie van De Groene Zwaan in De Rijp en het herstel zuidtransept van de Grote Sint Laurenskerk. (foto: Fred Oudejans)

  • Veel creatieve ideeën tijdens online bijeenkomst over Kanaalpark Dijk en Waard

    Veel creatieve ideeën tijdens online bijeenkomst over Kanaalpark Dijk en Waard

    Veel creatieve ideeën voor de visie op het Kanaalpark Dijk en Waard zijn besproken en verder uitgediept tijdens een online vervolgbijeenkomst op 6 december. Dat lieten gemeenten Langedijk en Heerhugowaard donderdag weten. Alle ideeën, wensen en aandachtspunten komen terug in de concept gebiedsvisie met een actie- en projectenlijst, die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 wordt voorgelegd.

    Ruim 40 bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en verenigingen bezochten de online bijeenkomst om mee te denken en te praten over de toekomst van Kanaalpark, het gebied dat het hart vormt van de nieuwe gemeente Dijk en Waard. In dit gebied rond kanaal Alkmaar-Kolhorn komen nieuwe en bestaande plannen, ideeën en ontwikkelingen de komende jaren bij elkaar.

    “Kanaalpark is er voor alle Dijk en Waarders”, gaf wethouder Nils Langedijk aan in zijn welkomstwoord. “Een plek om rust te vinden en actief te zijn. Daarom gaan we vanavond opnieuw in gesprek aan de hand van inspiratiebeelden om functies en voorzieningen een passende plek te geven, in balans met de omgeving.”

    Daarna gaven vertegenwoordigers van de gemeente een toelichting op de status van het plan en gingen groepjes aan de slag met de thema’s ‘Rust en natuur’, ‘Levendigheid en voorzieningen’ en ‘Verbindingen centraal’. Aan het eind werd de opbrengst van de avond weer gezamenlijk besproken. Daarin kwamen speciale zwemplekken, snelle fietsverbindingen en verbeterde wandelroutes naar voren, maar ook aandacht voor het landschap, natuur en stiltegebieden.

    Projectleider Marianne Zeedijk is tevreden over de avond. “De gesprekken hebben veel informatie opgeleverd voor de verdere uitwerking van de gebiedsvisie. We gaan in elk geval aan de slag om verbindingen, de bestaande functies en het landschap in het gebied te verbeteren. Waar mogelijk worden nieuwe voorzieningen of activiteiten toegevoegd.”

    Nadat de concept visie is gefinetuned, bespreekt het college van Dijk en Waard en komt deze ter besluitvorming in de gemeenteraad. De gebiedsvisie is een ‘stip op de horizon’ en wordt daarna samen met belanghebbenden stap voor stap uitgewerkt.

    Voor vragen en ideeën over het Kanaalpark Dijk en Waard, mail naar kanaalpark@heerhugowaard.nl. Meer info inclusief video op heerhugowaard.nl/kanaalpark en gemeentelangedijk.nl/kanaalpark.

  • Nieuwe gemeente Dijk en Waard, nieuwe ophaaldagen voor afval

    Nieuwe gemeente Dijk en Waard, nieuwe ophaaldagen voor afval

    In heel Langedijk en een deel van Heerhugowaard zullen de afvalbakken vanaf volgend jaar op een andere dag worden geleegd. Het nieuwe ophaalschema moet de inzameling van afval zo efficiënt mogelijk maken in gemeente Dijk en Waard. uitkomst van een poging tot het zo efficiënt maken van het ophaalschema.

    De afvalkalender 2022 is inmiddels te vinden op mijnafvalwijzer.nl en de AfvalWijzer app van ontwikkelaar Addcom Direct. De jaarkalender is in pdf-formaat te downloaden en wie wil, kan een pushmelding of een emailtje ontvangen wanneer het tijd is om een bepaalde kliko aan de weg te zetten.

  • Alkmaar gaat Castricum helpen met huisvesting statushouders aan Picassolaan

    Alkmaar gaat Castricum helpen met huisvesting statushouders aan Picassolaan

    Castricum kan een deel van de goedgekeurde asielzoekers die zij een woning moeten aanbieden, in de toekomst onderbrengen in De Vluchthoef aan de Picassolaan. Donderdag tekenden woonwethouders Pieter Dijkman en Paul Slettenhaar hiervoor. Alkmaar verlost Castricum hiermee van een probleem, die een aanwijzing van de provincie Noord-Holland moest vrezen omdat de gemeente al jaren draalt met de huisvesting van statuszoekers. Bij een dergelijke aanwijzing brengt de provincie de statushouders ergens onder op kosten van de gemeente Castricum.

    Naar aanleiding van het dringende verzoek van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), bood Alkmaar samenwerking aan met andere gemeenten voor de heropening en het beheer van De Vluchthoef voor statushouders en ook woningzoekenden met een spoedindicatie. Dit resulteerde in een overeenkomst met gemeente Castricum, donderdag ondertekend door woonwethouders Pieter Dijkman en Paul Slettenhaar.

    Gemeente Alkmaar wil ‘De Vluchthoef’ van het COA kopen en na twee jaar slopen voor de bouw van een woonwijk. Samenwerking met Castricum levert een win-win situatie op, aldus wethouders Dijkman en Slettenhaar: “We werken samen op tal van domeinen. Met de ondertekening van deze bestuursovereenkomst leggen we de afspraken vast en bieden we een passende oplossing om onze taakstelling in te lossen.”

    De bestuursovereenkomst legt afspraken vast op het vlak van de verdeling van de beschikbare appartementen, de duur van de overeenkomst en de financiën. Zodra aankoop rond is, sluit Castricum aan. (foto: JJFoto)

  • Langer laden & lossen in Alkmaarse binnenstad, fietsenstalling Canadaplein dicht

    Langer laden & lossen in Alkmaarse binnenstad, fietsenstalling Canadaplein dicht

    Het college van Alkmaar verruimt de laad- en losvergunningen voor binnenstedelijke ondernemers en bewoners. Iedereen met zo’n vergunning kan, voorlopig tot en met 14 januari, terecht van 07:00 tot 11:00 uur en van 17:00 tot 21:00 uur. Bovendien kunnen ondernemers, en dan met name diegenen met een bezorgdienst, een 24-uursontheffing aanvragen voor maximaal twee auto’s.

    De 24-uursontheffing kan tijdens werkdagen van 09:00 tot 13:30 uur worden aangevraagd met legitimatie en kentekenbewijs bij de balie van servicepunt parkeren in het Stadskantoor. Let wel: de balie is dicht op 29, 30 en 31 december.

    Een andere maatregel die het college neemt is sluiting van de fietsenstalling onder het Canadaplein. Deze is vanaf vrijdag 18:00 uur gesloten, voorlopig tot en met 14 januari, de laatste dag van de lockdown.

  • Laatste raadsvergadering Heerhugowaard in teken van afscheid en onderscheidingen

    Laatste raadsvergadering Heerhugowaard in teken van afscheid en onderscheidingen

    In aanloop naar de gemeentefusie, werd dinsdagavond de allerlaatste raadsvergadering van Heerhugowaard gehouden. Deze stond in het teken van afscheid en de uitreiking van onderscheidingen. Koninklijke Lintjes waren er voor de uittredende raadsleden Stefano Brau (PvdA), Alex Harren (VVD), Nuri Kevek (CDA) en Jolanda van Ling-Wanst (CDA / D66). Daarnaast werden ook nog Gouden Reigers uitgedeeld aan de vertrekkende burgemeester Bert Blase en wethouders Monique Stam en Bert Fintelman.

    Volksvertegenwoordigers komen voor een Koninklijke Onderscheiding in aanmerking als ze stoppen na ten minste 12 jaar zitting in de raad, mits ze van onbesproken gedrag zijn. Stefano Brau en Alex Harren dienden bijna 16 jaar. Nuri en Jolanda halen die 12 jaar net niet omdat de herindelingsverkiezingen vroeger zijn dan de gewone, maar hiervoor wordt een uitzondering gemaakt.

    Gouden Reigers worden uitgereikt als eerbetoon voor inzet voor de Heerhugowaardse samenleving. Bert Blase is waarnemend burgemeester Bert Blase sinds februari 2017. Bijna vijf jaar is lang als waarnemer. In die tijd heeft hij bijgedragen aan een innovatieve en stabiele bestuurscultuur, aldus de gemeente. “Hij is inspirator op het vlak van democratische vernieuwing, heeft oog voor individuele inwoners en heeft zich op originele manier ingezet voor een fijn en veilig Heerhugowaard. Er kan met recht gezegd worden dat hij op onderscheidende wijze invulling heeft gegeven aan zijn bestuurlijke functie.”

    Monique Stam is wethouder sinds maart 2012. Ook zij droeg bij aan de huidige bestuursstructuur en daarnaast zette ze zich jarenlang in op vlakken als duurzaamheid, wonen, mobiliteit en voor talloze projecten. “Er kan met recht gezegd worden dat zij op onderscheidende wijze invulling heeft gegeven aan haar bestuurlijke functie.”

    Bert Fintelman is wethouder sinds april 2019 en werkte eveneens mee aan de bestuurscultuur die Heerhugowaard rijk is. “Zijn inzet voor het sociaal domein, zijn enthousiasme voor Het Paviljoen en inzicht in het financieel beleid zijn kenmerkend voor zijn persoon. Er kan met recht gezegd worden dat hij op onderscheidende wijze invulling heeft gegeven aan zijn bestuurlijke functie.”

  • Historische Vereniging Sint-Pancras krijgt Pancrasser ambtsketen in bruikleen

    Historische Vereniging Sint-Pancras krijgt Pancrasser ambtsketen in bruikleen

    Burgemeester Leontien Kompier heeft de ambtsketen van de voormalige gemeente Sint Pancras in bruikleen gegeven aan de Historische Vereniging Sint-Pancras. Hiervoor tekende ze maandag de tijdelijke overeenkomst namens gemeente Langedijk. “Ze zijn er erg blij mee!”, Twitterde Kompier.

    De historische vereniging heeft als doel de geschiedenis van Sint Pancras voor toekomstige generaties vast te leggen. Dat doet het onder andere door het bewaren van foto’s, oude plattegronden en kaarten, prenten, krantenartikelen en nu dus ook de ambtsketen. (foto’s: Twitter @LeontienKompier)

  • Geen precario en leges voor Alkmaarse horeca over heel 2021 en 2022

    Geen precario en leges voor Alkmaarse horeca over heel 2021 en 2022

    De Alkmaarse gemeenteraad heeft het college van B&W opgedragen om horecaondernemers nadrukkelijk te blijven steunen, door met terugwerkende kracht over 2021 en ook heel 2022 geen leges en precario te innen. VVD diende hiervoor met steun van het CDA, OPA, D66 en SPA een motie in, waar iedereen maandag mee akkoord op één raadslid na. Het scheelt de horeca volgens wethouder financiën Pieter Dijkman grofweg 200.000 euro.

    Gezien de versoepelingen begin 2020, besloot het college om per 1 juli de vrijstelling van toeristenbelasting en leges te schrappen en per 1 januari 2022 de vrijstelling van precario voor evenementen en terrassen. De gemeenteraad draait dat dus nu grotendeels terug. De twee ton aan inkomstenderving voor de gemeente wordt gedekt vanuit het coronanoodkrediet.

    Van de 10 miljoen euro aan noodkrediet is volgens wethouder Dijkman 7 miljoen uitgegeven, en staat 1 miljoen euro gereserveerd voor het stimuleringsfonds, naar aanleiding van een motie van OPA. “Er is dus nog wel ruimte.”

    Er werd tijdens de raadsvergadering uitgebreid gesproken over verbreding van de motie voor andere getroffen sectoren. Wethouder Dijkman raadde echter aan de motie aan te nemen, zodat dit nog meegenomen kan worden in de nieuwe belastingverordening. Aanvullende sturing kan de raad altijd nog geven. Volgens Dijkman bij voorkeur bij verlenging van het mandaat dat het college van B&W voor de verdeling van het noodkrediet kreeg tot 1 januari. Hij vroeg de raad dan ook om dit mandaat te verlengen tot 1 juli.

    Er werd nog voorgesteld om van de motie een amendement op de belastingverordening te maken, maar met een kleine aanpassing van de tekst was dat niet nodig.

    De enige die tegen de motie stemde was Kıvılcım Pinar van de PvdD. “Ik ben het overzicht nu helemaal kwijt.”

  • Laatste raadsvergadering Langedijk in teken van afscheid en onderscheidingen

    Laatste raadsvergadering Langedijk in teken van afscheid en onderscheidingen

    Dinsdagavond kwam de gemeenteraad van Langedijk voor het laatst bijeen. De gemeente fuseert op 1 januari met Heerhugowaard. De Binding in Zuid-Scharwoude was voor het laatst de plek van samenkomst. De laatste vergadering stond daarom in het teken van afscheid. Twee raadsleden kregen een koninklijke onderscheiding: de VVD’er Hans de Graaf en Wim Nugteren van de ChristenUnie. Zij keren niet terug in de gemeenteraad van Dijk en Waard. Bovendien kregen vijf inwoners van Langedijk de laatste Penningen van Verdienste van de gemeente Langedijk.

    Het was daarnaast ook het afscheid van waarnemend burgemeester Leontien Kompier. Haar wacht een nieuwe klus in Venray. “Ik ben er heel trots op dat ik uw burgemeester mocht zijn” sprak ze dinsdagavond, maar ze bekende dat ze in een rollercoaster van emoties zat. “Ik had me eigenlijk een afscheid voorgesteld met een zuurkoolmaaltijd en een flashmob door het Langedijker Koor, maar het mocht niet zo zijn”. Ze memoreerde dat een week eerder in De Binding een bijeenkomst was, waar werd gebeden voor Jesse Smit. De jongeman bezweek afgelopen zaterdag aan zijn verwondingen na het ongeluk in Oudkarspel de zondag ervoor. “Helaas is afgelopen weekend het droevige nieuws gekomen dat Jesse is overleden. Daar zijn geen woorden voor”, sprak de vertrekkend burgemeester. Die samenkomst vond ze wel heel kenmerkend voor Langedijk. Ook de ’samenredzaamheid’ van de inwoners tijdens de coronacrisis zal haar bijblijven van haar periode als laatste burgemeester van Langedijk.

    Niet alle raadsleden konden aanwezig zijn in de Binding door de coronabeperkingen. De meesten moesten de raadsvergadering volgen vanuit huis en zo op afstand afscheid nemen van de raadsleden die niet terugkeren in de gemeenteraad van Dijk en Waard. Ook zagen zij op hun scherm hoe vijf inwoners van Langedijk de laatste Penningen van Verdienste kregen. Die gemeentelijke onderscheiding is in Langedijk voor mensen die op uitzonderlijke wijze bijdragen aan een betere samenleving en daarmee een inspiratiebron zijn voor anderen.

    De hoogste onderscheiding, de Penning van Verdienste in Goud, was voor de heer M. El Fakiri. Hij is initiatiefnemer van de Vereniging Islamitische Cultuur Langedijk, een vereniging die mensen bij elkaar brengt. Ook is hij secretaris van vijftig moskeeën in Noord-Holland en initiatiefnemer van de Buurtvaders in Amsterdam en Langedijk en omgeving. Als vertegenwoordiger van de Raad van Moskeeën Noord-Holland nam hij in februari 2021 de heldenspeld in ontvangst van de burgemeester van Amsterdam. Deze ontving hij voor zijn snelle actie om met man en macht de rellen, die na het ingaan van de avondklok ontstonden, in Slotermeer te voorkomen. Organisaties weten dankzij de Langedijker de moskee te vinden als plek om de doelgroep te betrekken.

    De overige Penningen van Verdienste waren in zilver voor de bekende horecaondernemer T. Horseling en de journalist/columnist en dorpsdichter B. Wansink. Mevrouw M.J. Neesen en de heer P. de Nijs zetten zich als vrijwilliger in voor allerlei organisaties, en verdienden daarmee de onderscheiding. Daarmee wil het gemeentebestuur waardering uitspreken en hen bedanken voor hun inzet voor de Langedijker samenleving.