Categorie: gemeente

  • De kermis komt terug naar de Alkmaarse binnenstad

    De kermis komt terug naar de Alkmaarse binnenstad

    Dinsdagochtend heeft het college van Alkmaar besloten de kermis terug te laten keren naar de binnenstad. Nou ja, grotendeels in ieder geval. Van 20 tot en met 29 augustus komt de kermis langs de Kanaalkade, op de Paardenmarkt en in het toekomstige Ringerskwartier aan de overkant van het kanaal. En natuurlijk is de poffertjeskraam van ‘Ome Tinus’ er weer op het Canadaplein. De kermis is nog even onder voorbehoud, waarschuwt wethouder Elly Konijn: de gemeente moet nog vergunning verlenen.

    Door de kermis deels op te zetten op de hoek Noorderkade – Noorderstraat kunnen de huidige coronaregels nageleefd worden, zonder in te hoeven boeten op het standaard aantal attracties van rond de 100. Ook kunnen zo de terrassen van horeca op de Paardenmarkt op formaat blijven. Volgens de huidige regels moeten de drie zones omheind worden om de bezoekersaantallen in de hand te houden. Het is te hopen dat dit over twee maanden niet meer hoeft.

    Of er nog een Populaire Middag komt voor met name mindervalide kinderen is nog de vraag. Wethouder Elly Konijn heeft nog geen verzoek gekregen van de groep vrijwilligers die dit altijd enthousiast organiseert.

    Konijn vreest niet dat er teveel drukte ontstaat op de verbindingsroutes tussen de Kanaalkade en de Noorderkade, maar mocht dat zo zijn dan worden er mensen ingezet voor crowdmanagement.

     

  • Alkmaar krijgt 135.000 euro van het rijk voor gezondheidsprojecten

    Alkmaar krijgt 135.000 euro van het rijk voor gezondheidsprojecten

    Het Ministerie van VWS biedt gemeente Alkmaar een extra steunpakket van ruim 135.000 euro, om mensen te helpen waarvan de gezondheid achteruit gehold is tijdens de coronacrisis. Met het geld kan op korte termijn beter worden ingezet op intensivering en versterking van bestaande hulptrajecten en projecten, die zijn ontstaan binnen het Preventieakkoord en het Maatschappelijke Sportakkoord van de gemeente.

    Het Preventieakkoord is er vooral gericht op de aanpak van problematisch alcoholgebruik, roken en overgewicht. Het Sportakkoord is bedoeld om de opzet van activiteiten voor sport en bewegen te stimuleren. Organisaties die denken een bijdrage te kunnen leveren aan de verlichting van de gezondheidsschade worden gevraagd zich te melden via alkmaarspreventieakkoord.nl.

    Preventieformateur Ted van der Bruggen licht toe: “Dit steunpakket biedt incidentele middelen voor 2021 om de nood te verlichten. Daarnaast is er budget voor het Alkmaars Preventieakkoord in 2022 en 2023. Van het extra steunpakket zal een aanzienlijk deel besteed worden via het Preventieakkoord. Organisaties hebben de kans om ideeën gerealiseerd te krijgen en bestaande projecten wordt de gelegenheid geboden om deze uit te breiden. Tijdens inspiratiesessies krijgen belangstellenden informatie over wat er geboden wordt. Aanmelden voor de inspiratiesessies kan via de pagina ‘Activiteiten’ op de website van het Alkmaars Preventieakkoord. “

  • Gemeente Heerhugowaard eert veteranen tijdens Veteranendag

    Gemeente Heerhugowaard eert veteranen tijdens Veteranendag

    Zaterdag was het Nederlandse Veteranendag. Op deze dag staat Nederland stil bij alle ruim 107.000 veteranen die namens ons land zijn ingezet voor vrede, in het heden en het verleden. Ook gemeente Heerhugowaard bracht een eerbetoon.

    Burgemeester Bert Blase en wethouders Annette Groot en John Does hesen, ter gelegenheid van deze dag, samen met Heerhugowaardse veteranen de veteranenvlag en de Nederlandse vlag bij het gemeentehuis. Daarna namen ze deel aan het eerbetoon, waarbij de veteranen een saluut brachten.

     

     

  • Gemeente Langedijk eert veteranen tijdens Veteranendag

    Gemeente Langedijk eert veteranen tijdens Veteranendag

    Zaterdag was het Veteranendag. Op die dag staat Nederland stil bij de ruim 107.000 veteranen die namens ons land zijn ingezet in dienst van vrede, nu en in het verleden. Buiten voor de De Binding bedankten burgemeester Leontien Kompier en wethouder Jasper Nieuwenhuizen de Langedijker veteranen namens het gemeentebestuur voor hun inzet.

    Ook hielp Kompier met het formeel hijsen van de veteranenvlag en de Nederlandse vlag en nam ze met Nieuwenhuizen deel aan een eerbetoon, waarbij de leden van het Veteranencomité een saluut brachten.

  • Onze kijk op Dijk en Waard: Wat is het allerbelangrijkste voor de nieuwe gemeente? (S01A01)
    Featured Video Play Icon

    Onze kijk op Dijk en Waard: Wat is het allerbelangrijkste voor de nieuwe gemeente? (S01A01)

    Komend jaar is het zover. Dan zijn Heerhugowaard en Langedijk samen de gemeente Dijk en Waard. Een nieuwe gemeente die nieuwe kansen biedt. Om nu eens eindelijk dat te realiseren wat al tijden niet lukt bijvoorbeeld. Maar natuurlijk zijn er ook zaken die absoluut niet mogen verdwijnen.

    Daarom gaan we de komende weken de straat op om aan jullie te vragen hoe jullie tegen bepaalde zaken aankijken. Want dat nieuwe Dijk en Waard is natuurlijk wel óns Dijk en Waard. We noemen de serie dan ook ‘Onze kijk op Dijk en Waard’. In deze eerste aflevering maar meteen de lastigste vraag: Wat vind jij het allerbelangrijkste voor het nieuwe Dijk en Waard?

  • Alkmaarse Singelgarage op 2 juli weer open

    Alkmaarse Singelgarage op 2 juli weer open

    Met uiteindelijk maar één dag vertraging zal de Singelgarage in Alkmaar vrijdagmiddag 2 juli worden heropend door de kersverse burgemeester Anja Schouten en wethouder Pieter Dijkman. De feestelijke gebeurtenis zal plaatsvinden om 17:30 uur. Daarna is er tot maandagochtend 5 juli gratis parkeren.

    Vorige week nog verwachtte wethouder Dijkman dat de heropening een paar dagen langer op zich moest laten wachten, en dan zou aanvankelijk alleen niveau -1 open gaan. Niveau -2 zou eind juli volgen. Er waren problemen met leveringen en dan moest er nog keuring en certificering komen. Maar uiteindelijk ging dat allemaal vlotter dan aangenomen. Alleen de elektrische laadpalen staan op 2 juli misschien nog niet (allemaal) klaar.

    De Singelgarage moest na de hevige brand op 1 juli 2020 flink gerenoveerd worden. Waar de brand woedde moesten vloerplaten worden vervangen, en alle andere brand- en roetschade moest worden hersteld. De gemeente greep de renovatie aan om meteen ook nieuwe verlichting, belijning, toegangspoortjes en meer camera’s aan te laten brengen. Verder is de rookwarmteafvoer-installatie geïnstalleerd die er toch al zou komen. En voor dat alles moest het elektriciteitsnet een upgrade krijgen.

  • Gemeente Alkmaar protesteert tegen Hongaarse anti-lhbti-wet tijdens EK-duel Oranje

    Gemeente Alkmaar protesteert tegen Hongaarse anti-lhbti-wet tijdens EK-duel Oranje

    In Alkmaar wappert zondag de regenboogvlag tijdens de EK-wedstrijd van Oranje in Boedapest. De gemeente laat de vlag wapperen uit solidariteit en verbondenheid met de lhbti-gemeenschap in heel Europa, en als protest tegen de door Hongarije ingevoerde anti-lhbti-wet. “We vinden het in Alkmaar belangrijk dat je openlijk uit kunt komen voor wie je bent en van wie je houdt!”

    Eind mei 2021 diende de Hongaarse premier Viktor Orbán een wetsontwerp in om pedofilie strenger te straffen, die zeldzame goedkeuring van de oppositie kreeg. Maar op 8 juni kwamen parlementsleden van Fidesz met aanpassingen die de wet veel breder maken, en de wet werd aangenomen. Het leidde tot een internationale storm van verontwaardiging en protest.

    De amendementen maken het verboden om in het openbaar afbeeldingen en reclames die homoseksualiteit of geslachtsverandering te tonen waar minderjarigen deze kunnen zien. Strikt genomen mag er in publieke ruimten ook niet meer in bijzijn van minderjarigen over gesproken worden. Films en series waarin deze thema’s aan bod komen mogen alleen na 23:00 uur getoond worden. Verder mogen leraren homoseksualiteit of geslachtsverandering niet langer “promoten”, en mag seksuele voorlichting alleen nog worden gegeven door goedgekeurde organisaties.

  • Binnen drie dagen al 1.500 stemmers tijdens tweede ronde initiatievencampagne

    Binnen drie dagen al 1.500 stemmers tijdens tweede ronde initiatievencampagne

    De initiatievencampagne van gemeente Langedijk is al een groot succes voordat deze is afgelopen. Inmiddels is de eerste stemronde afgerond en zijn tien plannen van inwoners overgebleven om het budget van 75.000 euro over te verdelen. Tijdens de tweede stemronde zijn binnen drie dagen tijd al rond 1.500 stemmen uitgebracht. “Wat een geweldige betrokkenheid!”, reageert de gemeente trots.

    Wie nog wil stemmen op de top tien kan dat doen tot en met 7 juli. Donderdag was er tussen 15:00 en 18:00 een storing op de website samenwerkenlangedijk.nl, waardoor er ten onrechte werd gemeld dat de ingevoerde code niet geldig was. Mochten stemmen geweigerd zijn, dan kunnen deze alsnog worden gegeven.

  • Laadpalen in Heerhugowaard leveren vermogen afhankelijk van het weer

    Laadpalen in Heerhugowaard leveren vermogen afhankelijk van het weer

    Gemeente Heerhugowaard heeft inmiddels 24 publieke laadpalen laten ombouwen met een nieuwe techniek, die de laadsnelheid laat afhangen van de weersomstandigheden: bij veel zon of wind wordt maximaal vermogen geleverd, en bij bewolking of weinig wind juist minder dan het standaard niveau. De aangepaste palen zijn voorzien van een sticker. Het slimme laden is uit te schakelen.

    Afgelopen jaar is het aantal elektrische auto’s in Heerhugowaard meer dan verdubbeld. In Dijk en Waard staat het aantal inmiddels op meer dan 100 publieke palen, met ieder twee laadpunten. Om auto’s zo duurzaam mogelijk op te laden, werkt gemeente Heerhugowaard samen met exploitant Total en MRA-Elektrisch (MRA-E) aan slim laden.

    Wethouder Monique Stam: “Wie in Heerhugowaard elektrisch gaat rijden en geen eigen oprit heeft, kan bij de gemeente een publiek laadpunt op straat aanvragen. Daar laad je al gegarandeerd met groene stroom, maar 24 van die punten zijn nu aangepast voor slim laden. Zo benutten we de pieken in het aanbod van zonne- en windenergie beter en dat is goed voor de stabiliteit van ons elektriciteitsnetwerk. Extra dikke elektriciteitskabels zijn dan niet of minder snel nodig.”

    Aanpassing van het laadvermogen gaat automatisch. “Heel gebruikersvriendelijk dus”, aldus Stam. “Een sticker op de laadpaal laat zien dat er slim wordt geladen”. Het laden kan ook even onderbroken worden, bijvoorbeeld ‘s nachts als het toch niet uitmaakt.

    Het variabele laden kan uitgeschakeld worden met de optie ‘Priority Charging’. op de app ‘Charge Assist van Total-partner Greenflux’. De auto wordt dan met standaard vermogen opgeladen.

    Stam: “Het kabinet heeft bepaald dat in 2030 elke nieuw verkochte auto elektrisch moet zijn. Dat jaar zullen er in Nederland naar verwachting al twee miljoen elektrische auto’s zijn. De meeste mensen hebben geen eigen oprit en zullen op straat moeten kunnen laden. Gemeenten hebben de taak om ervoor te zorgen dat de benodigde publieke laadpunten er komen. Op tijd, goed én toekomstbestendig. Daar werken we in Heerhugowaard dus aan.”

    Meer informatie over laadpalen in Heerhugowaard op heerhugowaard.nl.

  • Burgemeester Blase ontvangt in Kompleks provinciaal rapport ‘Dealen met Drugs’

    Burgemeester Blase ontvangt in Kompleks provinciaal rapport ‘Dealen met Drugs’

    Voorkomen dat jongeren belanden in de wereld van de ondermijnende drugscriminaliteit. Dat is de inzet van de provinciale Stuurgroep Aanpak Ondermijning. Burgemeester Bert Blase van Heerhugowaard is ambassadeur en portefeuillehouder Criminele Aanwas binnen deze stuurgroep. Hij nam donderdag in JC Kompleks het onderzoeksrapport ‘Dealen met Drugs’ in ontvangst.

    Verder opende Blase de speciaal voor de campagne ontwikkelde escape game ‘Foute Centen’, die meteen door enthousiaste jongeren werd gespeeld. In ‘Foute Centen’ krijgen spelers te maken met klussen die snel geld kunnen opleveren, maar daarna ook veel ellende. Criminele bendes gebruiken bijvoorbeeld graag bankrekeningen van buitenstaanders (‘geldezels’)om geld door te sluizen en wit te wassen. Wie zich laat verleiden is ook strafbaar.

    In het kader van Criminele Aanwas is onderzoek gedaan naar jongeren van 8 tot 23 jaar oud en drugscriminaliteit binnen Noord-Holland. Doel was een regionaal beeld te krijgen van de omvang en de wijze waarop jongeren in de drugscriminaliteit belanden, en om hoe hiertegen op te treden.

    In Noord-Holland zijn in vier jaar tijd 1.046 jongeren aangehouden voor
    1.342 drugsdelicten, vooral meerderjarige jongens. Minderjarigen houden zich hoofdzakelijk met softdrugs bezig, meerderjarigen meer met harddrugs. Maar echt zicht op de omvang van de problematiek is er volgens het rapport niet: “ze zijn te groot voor de wijkagent, en te klein voor de recherche”. Bovendien wordt er niet snel geklikt.

    Drugscriminaliteit onder jongeren ontstaat door een combinatie van de maatschappelijke context, aanwezigheid van risicofactoren en motieven. Professionals zien veel jongeren op eigen initiatief toetreden. Motieven zijn doorgaans geld, aanzien, erbij willen horen, maar ook spanning en verveling. Er zijn grofweg twee profielen: de jongere die (soft)drugs verkoopt, veelal onder vrienden op school, en het is vaak tijdelijk. En er is de jongere die met regelmaat vooral harddrugs verkoopt. Deze groeide veelal op in kwetsbare wijken met een straatcultuur en onderneemt ook andere criminele activiteiten.

    Om drugscriminaliteit onder jongeren aan te pakken wordt diverse maatregelen aangedragen, zoals een meer integrale aanpak met ook oog voor de kleine spelers, het vergroten van weerbaarheid van jongeren, aansluiting vinden bij de leefwereld van de doelgroep en vervolgonderzoeken. Meer op nh-sv.nl.