Categorie: gemeente

  • Ventilatie Waardse gemeentepanden en zorginstellingen in orde, uitslag scholen na 1 oktober

    Ventilatie Waardse gemeentepanden en zorginstellingen in orde, uitslag scholen na 1 oktober

    De verspreiding van het coronavirus via ventilatiesystemen en airco’s is een hot topic. D66 Heerhugowaard stelde raadsvragen over hoe het zit met ventilatie in scholen, gemeentevastgoed en (zorg)instellingen binnen de gemeente. Het college van B&W stelt dat in het hele land scholen voor 1 oktober aangeven of hun systemen voldoen aan het Bouwbesluit. Een coördinatieteam verzorgt beoordeling en GGD’en kunnen advies bieden aan de scholen. Het college wacht de resultaten af.

    “Overigens zijn veel scholen al bezig met het toepassen van maatregelen om de luchtkwaliteit in de klassen zo optimaal mogelijk te maken”, voegt het Waardse college toe. “Behalve het uitschakelen van de recirculatie van lucht waar dat van toepassing is, werkt men veelal met verlengde ventilatietijden, 2 uur voor en 2 uur na schooltijd. Verder zijn zwenkventilatoren verboden en krijgen docenten door het gebruik van CO2-meters een handvat om te bepalen wanneer er gespuid moet worden.”

    Op de vraag of er maatregelen zijn genomen met betrekking tot gemeentelijk vastgoed, waaronder sportaccommodaties, antwoordt het college dat dit niet nodig is aangezien alle panden voldoen aan het Bouwbesluit.

    Uit navraag bij diverse zorginstellingen leerde het college dat zij de ventilatiesystemen in hun gebouwen hebben laten controleren. Deze voldoen eveneens aan het Bouwbesluit. Daarnaast worden RIVM-richtlijnen aangehouden. Het college is niet op de hoogte van de status van particuliere accommodaties van bijvoorbeeld sportverenigingen.

    D66 wilde ook weten of het college het Coronafonds gaat gebruiken voor eventuele aanpassingen van ventilatiesystemen, maar het college stelt dat het fonds daar eigenlijk niet voor opgericht was, en dat er ook geen reden toe is gezien al het voorgaande. Daarmee lijken B&W de deur op een kier te houden voor schoolgebouwen, mochten deze toch niet blijken te voldoen aan het Bouwbesluit.

  • De Draai Zuid krijgt 766 woningen met aansluiting op het HVC-warmtenet

    De Draai Zuid krijgt 766 woningen met aansluiting op het HVC-warmtenet

    In het zuidelijke deel van De Draai worden 766 woningen gebouwd met aansluiting op het warmtenet van HVC. Dat zijn gemeente Heerhugowaard, de Huisvuilcentrale en de betrokken ontwikkelaars overeengekomen. Wethouder Annette Groot: “Mijn waardering voor de wijze waarop de ontwikkelaars in De Draai en HVC samenwerken om een mooie woonwijk te realiseren, waarin het prettig en duurzaam wonen is voor onze inwoners.”

    Gemeente Heerhugowaard liet bureau Greenvis vijf warmteconcepten onderzoeken voor de 1.400 nog te bouwen woningen in De Draai. Daaruit kwam aansluiting op het warmtenet als beste uit de bus. Groot voordeel voor de bewoners is geen gedoe rond garantie, onderhoud of vervanging van onderdelen.

    Arjan ten Elshof, directeur Duurzame Energie HVC: “De aanleg van het warmtenet en het aansluiten van de woningen levert een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming van Heerhugowaard. Op de warmteleidingen die naar De Draai aangelegd worden, kunnen bovendien in de nabije toekomst meerdere bestaande woonwijken en het zwembad aangesloten worden en dus aardgasvrij gemaakt worden.”

    Peter van Gelder, directeur Van Braam Minnesma, namens ontwikkelaars: “Als ontwikkelaars en bouwers willen wij graag voorop blijven lopen op het gebied van duurzaamheid, HVC maakt dit hier mogelijk. ‘De Draai heeft het al maar krijgt het nu ook!’ Ontwikkelingen met deze woningaantallen waar aan de broodnodige realisatie van betaalbare woningen wordt gewerkt zijn schaars. Ook dat maakt de Draai uniek.”

    De woningen in De Draai Zuid worden gebouwd in de periode 2021-2025. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart.

  • Ondernemersbijeenkomst over de visie Werklocaties Dijk en Waard ‘succesvol’

    Ondernemersbijeenkomst over de visie Werklocaties Dijk en Waard ‘succesvol’

    Terugblikkend spreken wethouders Monique Stam en Jasper Nieuwenhuizen van een geslaagde ondernemersbijeenkomst. Maandag kwamen voor het eerst ondernemers uit Heerhugowaard en Langedijk bij elkaar, zowel fysiek als digitaal. Zat de grote zaal op 3 februari nog vol, deze keer was er een ruime indeling van de ruimte, met ook schermen en camera’s.

    Naar haar welkomstwoord, benadrukte wethouder Stam het belang van een goede samenwerking met ondernemers: “Samenwerking staat voorop. Naast de visie Werklocaties zijn we ook bezig met de Retailvisie, Mobiliteit & Bereikbaarheid, Citymarketing en Onderwijs & Arbeidsmarkt. Participatie met ondernemers is daarbij een groot goed want samen kijken we naar de visies van het toekomstige Dijk & Waard. We willen u daar nadrukkelijk bij betrekken.”

    De adviseur van Stec Groep, Jasper Beekmans, hield vanwege een koudje zijn presentatie digitaal vanuit huis. Hij vertelde over de trends en ontwikkelingen voor toekomstbestendige bedrijventerreinen, over hoe de bedrijventerreinen van Langedijk en Heerhugowaard presteren en hoe toekomstbestendig ze zijn.

    De visie Werklocaties bevat drie basisuitgangspunten: een nauwere samenwerking tussen gemeente en ondernemers én ondernemers onderling, investeren in aantrekkelijke, duurzame en bereikbare werklocaties en het streven naar diversiteit. Maar daarbij zal geen enkele ondernemer weg moeten of last krijgen.

    De heer Solkesz, voorzitter van de Helderse Ondernemers Vereniging, vertelde via Zoom over het Ondernemersfonds Den Helder, niet alleen succesvol wat betreft gelden, maar ook een heldere structuur, betere samenhang en betere communicatie onderling en met de gemeente.

    De uitvoeringsagenda van de visie bevat 19 generieke acties voor Heerhugowaard en Langedijk. In een interactieve sessie werden de aanwezige ondernemers gevraagd hoe zij aankijken tegen deze acties op hun eigen werklocatie. Ondernemers die er niet bij waren, worden vriendelijk verzocht voor 30 september de enquête in te vullen op vraagmonitor.nl/dijkenwaard. Alle inbreng wordt meegenomen in de visie.

    Wethouder Nieuwenhuizen sloot tevreden af:  “Wat mij met name opviel was dat er behoefte is aan goede communicatie tussen gemeente en ondernemers. Dat gaat hier al goed, maar voor de nieuwe gemeente Dijk & Waard kan dat nog beter. We kunnen elkaar daarmee versterken.”

    De bedoeling is dat de colleges volgende maand een oordeel vellen over de visie Werklocaties, waarna de gemeenteraden zich er in november over buigen.

     

  • Afvalbrengstation Molletjesveer van 28 september t/m 2 oktober gesloten

    Afvalbrengstation Molletjesveer van 28 september t/m 2 oktober gesloten

    Het afvalbrengstation Molletjesveer is van maandag 28 september tot en met vrijdag 2 oktober gesloten vanwege groot onderhoud. De vloeren onder de containers waar het grof afval in gaat, worden allemaal vervangen.

    Inwoners van de gemeente Alkmaar die hun grof huishoudelijk afval toch kwijt willen in de sluitingsperiode, kunnen uitwijken naar de afvalbrengplaats op het bedrijventerrein in Overdie. Deze is gelegen aan de Kitmanstraat 26 en is doordeweeks open van 08:00 uur tot 16:00 uur en zaterdag van 10:00 uur tot 16:00 uur.

  • Waardse gemeenteraad wil vaart achter woningbouw op Westpoort en De Scheg

    Waardse gemeenteraad wil vaart achter woningbouw op Westpoort en De Scheg

    De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft dinsdag unaniem gestemd voor een voorbereidingskrediet van 250.000 euro om Westpoort en De Scheg te ontwikkelen. Dit zijn de open terreinen tussen de N242 en de Westtangent, aan weerszijden van het spoor. Met name D66 had reserveringen, omdat partners als de provincie en ProRail nog niet zo ver zijn, maar uiteindelijk kwam ook deze fractie aan boord.

    Verbetering van de infrastructuur is van belang voor de groei van Heerhugowaard. De provincie overweegt onder andere verbreding van de N242 en dat heeft mogelijk gevolgen voor de spoorbrug. Sowieso is die brug een probleemkindje omdat er met enige regelmaat te hoge vrachtwagens tegenaan rijden. Maar vooralsnog heeft ProRail geen plannen voor een nieuwe spoorbrug. De spoorbeheerder heeft zichzelf onlangs zelfs 20 jaar extra de tijd gegeven door de afschrijving van 2039 naar 2059 te verschuiven, al zegt ProRail dat het evengoed 2039 aanhoudt als einddatum.

    VVD counterde D66 door te stellen verstrekking van het krediet een signaal afgeeft dat de gemeente snel haar woningnood wil aanpakken. Dat het druk zet op de partners in het project om ook in actie te komen. Uiteindelijk ging D66 overstag. (foto: Bing Maps)

  • Waards legertje van burgerhulpverleners met AED’s laat op zich wachten

    Waards legertje van burgerhulpverleners met AED’s laat op zich wachten

    Het coronavirus frustreert de realisatie van een goed netwerk van vrijwilligers die te hulp kunnen schieten, wanneer iemand in Heerhugowaard een hartstilstand krijgt. De organisatie die de gemeente aanwees om minimaal 407 burgerhulpverleners te rekruteren had de zoektocht op pauze gezet en vindt het nog niet verantwoord om verder te gaan. Dit blijkt uit antwoorden van het college op raadsvragen van D66.

    Bovendien zijn er in heel Heerhugowaard maar 35 openbare defibrillators, erkent het college, en is de spreiding niet goed. Dat komt vooral door een geldgebrek. “Bij de behandeling van de gemeentebegroting 2020 zijn er geen extra middelen geraamd voor onderhoud en vervanging van AED’s, waardoor financiële dekking ontbreekt”. Het college verzekert echter dat de defibrillators onderhouden blijven. Maar geld voor nieuwe is er dus nog niet. Er wordt binnen de bestaande begroting gezocht naar budget.

    Overigens is het onderhoud ook nog een uitdaging. Het college: “Binnen onze gemeente hebben meerdere leveranciers in het verleden AED’s geleverd. Er is onvoldoende zicht op welke leverancier welke AED heeft geleverd. In veel gevallen zijn AED’s buiten de gemeente om aangeschaft, soms door ons (deels) bekostigd. De verschillende leveranciers hebben eveneens aangegeven dat zij als gevolg van corona minder goed in staat zijn om onderhoud en reparatie uit te kunnen voeren. Geconstateerd is dat veelal een onderhoudscontract ontbreekt.”

    Gemeenten zijn overigens niet verplicht om een netwerk van burgerhulpverleners en AED’s te hebben.

  • Gemeente Bergen weet begroting ‘ruim sluitend’ te krijgen

    Gemeente Bergen weet begroting ‘ruim sluitend’ te krijgen

    Van alle BUCH-gemeenten doet Bergen het financieel het beste, zo lijkt het. De gemeente weet een sluitende begroting te presenteren waar andere BUCH-gemeenten tussen de één en drie miljoen zullen moeten bezuinigen. Volgens het college is dat het gevolg van de maatregelen die in voorgaande jaren zijn genomen.

    Een voorbehoud is er overigens wel, er is sprake van een buffer maar de Rijksbijdrage is nog onduidelijk vanwege een herijking. Eind van deze maand is daar meer duidelijkheid over. Toch is het college vol vertrouwen en wordt er gesproken over ‘ruim sluitend’, met de capaciteit om eventuele narigheden door corona op te kunnen vangen.

    Ook de belangrijke projecten zoals woningbouw, het centrum van Bergen en natuurlijk de voetbalfusie in de Egmonden hebben een plek gekregen binnen de begroting.

  • Piet Bruinooge krijgt ere-insigne in goud en neemt in video afscheid van Alkmaarders (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Piet Bruinooge krijgt ere-insigne in goud en neemt in video afscheid van Alkmaarders (VIDEO)

    Woensdagavond kreeg burgemeester Piet Bruinooge tijdens een buitengewone raadsvergadering het ere-insigne in goud van de stad Alkmaar uitgereikt. Het insigne, dat hij normaal gesproken zelf uitreikt, werd in verband met corona opgespeld door zijn echtgenote Elly Bruinooge.

    Tijdens de vergadering nam hij afscheid van de Alkmaarse raad en deed hij voor het laatst zijn ambtsketting af. Al eerder nam hij afscheid van de diverse organisaties en mensen. Ook nam hij een filmpje op waarin hij afscheid nam van de inwoners van Alkmaar. Piet Bruinooge is 14 jaar burgemeester van Alkmaar geweest.

    Gelet op de vele prestaties van zeer grote maatschappelijke waarde voor Alkmaar, concludeert het college dat burgemeester Piet Bruinooge uiteraard het ere-insigne in goud van de stad Alkmaar heeft verdiend.

  • College over Singelgarage: verbeterpunten uit 2018 waren aangepakt, ventilatie was goedgekeurd

    College over Singelgarage: verbeterpunten uit 2018 waren aangepakt, ventilatie was goedgekeurd

    Volgens OPA was het Alkmaarse college van B&W allesbehalve toeschietelijk wat betreft documenten over de veiligheid van de Singelgarage, ondanks herhaalde verzoeken. Zo trof de fractie wel een inspectierapport uit 2018 met twaalf verbeterpunten, maar niets over de aanpak daarvan. In antwoord op nieuwe vragen, stelt het college dat die verbeterpunten waren aangepakt.

    Vanwege de zware rookontwikkeling bij de brand op 1 juli in de Singelgarage, vroeg de OPA nog eens of de ventilatie in orde was. Temeer omdat er al aanbesteding was gedaan voor een nieuwe rookwarmteafvoer-installatie (RWA). Het college stelt dat de huidige installatie, die stamt uit 1988, in april 2020 nog was goedgekeurd. B&W leverden het CCV-rapport bij de beantwoording van de raadsvragen.

    Dat de rook slecht werd afgevoerd, komt omdat de Singelgarage een conventioneel ventilatiesysteem heeft. Die is daar simpelweg niet op gebouwd. Een RWA wel, maar dit meer geavanceerde systeem is in garages als de Singelgarage niet verplicht. Evengoed startte de gemeente in 2017 met een procedure voor de aankoop. Helaas te laat voor de brandweer, die op 1 juli veel hinder had van de dikke rook.

    Uit 2019 is geen CCV-rapport. Het college erkent dat er vorig jaar geen algemene inspectie is gedaan. De planning was om deze te laten doen na installatie van de RWA. Voor de aanpak van de twaalf verbeterpunten in het rapport uit 2018 leverde het college documentatie bij de antwoorden.

    Het college geeft meteen een update over de RWA. Inmiddels zijn de offertes op de aanbesteding beoordeeld, maar de gunning van de installatie staat op pauze. De installatie van de stroomvoorziening is vertraagd en zal nu eind dit jaar plaatsvinden. Zodra Alliander een tijdsplanning overhandigt, wordt de gunning gedaan. Desalniettemin lijkt heropening van Singelgarage sneller te kunnen geschieden. Eerder werd aangenomen dat deze niet voor 1 juli 2021 kon geschieden, nu houdt het college het tweede kwartaal van komend jaar aan.

    Tot slot vroeg OPA hoe het zit met de andere Alkmaarse parkeergarages. Deze zijn volgens het college goedgekeurd, al zijn er wel een aantal verbeterpunten. Deze worden versneld aangepakt.

  • Burgemeester Bruinooge is nu echt mijnheer Bruinooge: “Tsja, mijn laatste toespraak”
    Featured Video Play Icon

    Burgemeester Bruinooge is nu echt mijnheer Bruinooge: “Tsja, mijn laatste toespraak”

    Woensdagavond vond in de Grote kerk in Alkmaar een ‘buitengewone raadsvergadering plaats’. Buitengewoon was het zeker, maar een raadsvergadering was het niet. Het was het afscheid van, toen nog,  burgemeester Bruinooge van de Alkmaarse raad.

    Waar bij de toespraken van de Commissaris van de Koning, burgemeester Hans Romeyn van Heiloo (“Alkmaar-Zuid voor Piet”) en nestor van de raad Maya Bolte nog enige kwinkslagen waren te bespeuren, werd het stiller toen de burgemeester zelf aan het woord kwam.

    Met zichtbare tegenzin begaf hij zich richting microfoon en startte zijn toespraak met een diepe zucht. “Tsja… mijn laatste toespraak als burgemeester van Alkmaar.” Een aantal zaken passeerden, al dan niet vergezeld van een brok in de keel, waarna de burgemeester nogmaals iedereen bedankte en voor het laatst de ambtsketen afdeed. Het tijdperk ‘Burgemeester Bruinooge’ is voorbij.