Categorie: incidenten 112

  • Automobiliste glijdt tijdens sneeuwval in sloot langs Klaassen- en Evendijk in Bergen

    Automobiliste glijdt tijdens sneeuwval in sloot langs Klaassen- en Evendijk in Bergen

    Een automobiliste is dinsdagochtend van de Klaassen- en Evendijk in Bergen af gegleden en in een naastgelegen sloot beland. Het sneeuwde hevig maar toch nam de vrouw een bocht iets te snel. De auto eindigde op de kant in de sloot, maar ze kwam er met de schrik vanaf. De vrouw kon zelf via de passagierszijde uit de auto klimmen.

    De vrouw is opgevangen door de ingeschakelde politie. De brandweer kwam ook op het incident af, maar hoefde niet in actie te komen. Een berger heeft de auto uit de sloot gehesen en afgevoerd.

  • Alkmaarse woonwijk in shock na derde aanslag op huis: ‘Wel heel raar wat hier gebeurt’

    Alkmaarse woonwijk in shock na derde aanslag op huis: ‘Wel heel raar wat hier gebeurt’

    De schrik zit er goed in bij bewoners van de Olieslagerstraat. Vorige week was hetzelfde huis drie keer doelwit van aanslagen. Burgemeester Anja Schouten heeft besloten om de woning te sluiten. “Ik woon hier al ruim veertig jaar, en het is wel heel raar wat hier gebeurt.”

    Dat vertelt een geschrokken buurtbewoner aan mediapartner NH. Een andere omwonende lag al in bed toen ze weer een knal hoorde. “Mijn man was nog beneden en rende op zijn sokken naar buiten. Ik hoorde iemand in de steeg naast ons huis wegrennen. Mijn man zag daar een andere jongen achteraan rennen toen hij naar buiten ging. Hij probeerde hem te pakken, maar was net te laat.”

    Na de derde explosie kwam volgens de hele straat naar buiten om te kijken wat er aan de hand was. Het gezin dat in het huis woonde, is volgens een van de buurtbewoners enorm geschrokken: “Ze hebben een groot gezin en weten niet waarom de explosies op hun huis gericht zijn. Voor de zekerheid heb ik twee brandblussers in de hal staan mocht het weer gebeuren.”

  • Hotel in voormalige gevangenis Schutterswei overvallen

    Hotel in voormalige gevangenis Schutterswei overvallen

    Het Alkmaarse Fallon Hotel is maandagmorgen in alle vroegte overvallen. Dat gebeurde iets na 4 uur. Na de melding kwamen meerdere politie-eenheden ter plaatse en is een zoekslag in de omgeving gemaakt. Daarbij is onder andere een speurhond ingezet. De dader kon desondanks ontkomen.

    Medewerkers van het hotel kunnen niet veel informatie geven over de gebeurtenissen, ook om het politie-onderzoek niet in de weg te zitten. “De overvaller is het hotel bruut binnengedrongen en de nachtportier is daarbij overmeesterd”, zegt medewerker erover tegen mediapartner NH. Er is een geldbedrag buitgemaakt, over de hoogte daarvan is momenteel nog niets bekend. (tekst loopt door onder de foto)

    Meerdere politie-eenheden kwamen na de overval ter plaatse.

    Via burgernet is een signalement verspreid. Daarin wordt melding gemaakt van een licht getinte jongen van ongeveer 1,75 tot 1,80 meter lang met een licht gezet postuur, die volledig in het zwart gekleed ging. Ook heeft de politie buurtbewoners gevraagd om eventuele camerabeelden beschikbaar te stellen. De beelden van de bewakingscameras van het hotel zullen door de recherche worden onderzocht.

    The Fallon Hotel is gevestigd in de voormalige gevangenis Schutterswei, aan de Prins Bernhardlaan in de Alkmaarderhout.

  • Na herhaalde explosies: woning Olieslagerstraat op slot

    Na herhaalde explosies: woning Olieslagerstraat op slot

    De burgemeester van Alkmaar heeft besloten een woning aan de Olieslagerstraat in de wijk ‘t Rak per direct te sluiten. Dat betekent dat de bewoners de woning moeten verlaten en er voorlopig niet meer in kunnen. Dit weekend ging voor de derde keer een vuurwerkbom af bij het huis.

    Met de woningsluiting hoopt burgemeester Anja Schouten de rust in de buurt terug te brengen. “Omwonenden en bewoners voelen zich hierdoor zeer onveilig, en dat begrijp ik goed.”

    Een woningsluiting is een zwaar middel, dat op het leven van de bewoners een grote impact heeft. De burgemeester heeft dan ook eerst naar andere oplossingen willen zoeken. In de straat werd cameratoezicht ingesteld, om zo de daders te ontmoedigen om nog eens een toe te slaan. Maar de daders lieten zich daar duidelijk niet door afschrikken, getuige de explosie die in de nacht van zaterdag op zondag plaatsvond.

    Zondag deed de politie onderzoek bij de getroffen woning.

    En dus moet het maar zo. “Zo kan de rust in de wijk weer terugkeren”, zegt burgemeester Schouten. “Voor de bewoners van het gesloten pand heb ik de noodzakelijke zorgmaatregelen getroffen.”

    Het is niet de eerste keer dat in Alkmaar woningen gesloten worden. Vorig jaar werd een woning aan de Lekstraat gesloten nadat daar een explosie was geweest. Ook een woning aan de Baansingel ging dicht, na een dodelijke schietpartij. Maar die sluiting werd ongedaan gemaakt door de rechter, nadat de bewoner bezwaar had gemaakt. Of de bewoners van het huis aan de Olieslagerstraat ook zulke stappen overwegen is niet bekend.

  • Als de rook is opgetrokken: grote schade zichtbaar na brand De Mare

    Als de rook is opgetrokken: grote schade zichtbaar na brand De Mare

    De geur is intens. Maar de rook is weg en dus is, een dag later, goed te zien wat voor schade de brand in de parkeergarage onder winkelcentrum De Mare aan heeft kunnen richten. De verf is afgebladderd, schuren zijn onbereikbaar. Voor veel bewoners is na bang afwachten wel duidelijk dat waarvoor gevreesd werd, nu ook werkelijkheid is. “Ze hebben de macht overgenomen.”

    De parkeergarage is zondag wel weer open. Zo goed en zo kwaad als dat gaat moet het normale leven doorgaan. Maar bij bewoners en ondernemers zit de schrik er goed in. “Dit kan zo echt niet langer”, reageert een bewoner. “Nu waren we er nog redelijk snel bij waardoor het niet nog erger is geworden. Maar het gaat echt een keer goed fout.”

    Boven de parkeergarage zitten winkels, waaronder de Lidl en schoenenwinkel Van Haren. De teamleider van de Lidl laat weten dat de schade beperkt is: “Enkel wat lichte geuroverlast na in onze personeelsruimte”. In de garage zijn de sporen van de brand veel zichtbaarder. (tekst gaat door onder de foto)

    De brandhaard is met platen aan het oog onttrokken.

    De plek van de brand is afgedekt met houten platen. Achter die platen staat nog het bankstel, waar de brand zaterdagavond mee begon. Jongeren zouden het in brand hebben gestoken, krijgt Streekstad Centraal te horen, en dat dat gebeurd is verrast veel bewoners nauwelijks. Al langer is er overlast. Achter de platen de droevige uitkomst van de brand: een auto, zwaar beschadigd door de hitte. Fietswrakken.

    Vermoed wordt dat er asbest in het plafond zit. Ook daarom is de brandplek nu hermetisch afgesloten. Maar het gevoel van veiligheid is daarmee niet terug. Al langer wordt aangedrongen op een goede sprinklerinstallatie en rookmelders. Dat is er nu allemaal niet, zeggen bewoners.

    Maar het belangrijkste is handhaving, vinden de bewoners. Fysiek toezicht om de overlast van jongeren de kop in te drukken. “De angst bij de bewoners is echt groot. De jeugd heeft de macht overgenomen in de parkeergarage.”

  • Camera’s houden daders niet tegen: wéér explosie in Olieslagerstraat

    Camera’s houden daders niet tegen: wéér explosie in Olieslagerstraat

    Voor de derde keer op rij is het misgegaan in de Alkmaarse Olieslagerstraat. Want ook in de nacht van zaterdag op zondag ging daar weer een explosief af. Vermoedelijk vuurwerk; de schade is beperkt, maar dat het dus toch weer zover was, ondanks camerabewaking in de straat, geeft geen prettig gevoel voor de bewoners van het buurtje.

    Zondagochtend is het forensisch team van de politie aanwezig om onderzoek te kunnen doen op de plek van de ontploffing. Daarbij worden ook spullen veiliggesteld voor nader onderzoek. “Nadat de hulpdiensten werden gealarmeerd is direct een onderzoek gestart”, laat de politie weten. “Bij de ontploffing raakte niemand gewond.”

    Getuigen ter plaatse bevestigen aan Streekstad Centraal dat het weer om hetzelfde stukje straat gaat. In de nacht van maandag op dinsdag ging daar ook al een explosief af bij de woning die nu ook het doelwit was. Het knalde opnieuw op donderdag, dichtbij hetzelfde huis.

    Tegenover de woning is door de gemeente een camera geplaatst om herhaling te voorkomen, maar die hield de daders dus duidelijk niet tegen. Ze hebben zich na de aanslag uit de voeten gemaakt, richting de Laan van Brussel. “Meerdere eenheden hebben een zoekslag in de omgeving gemaakt”, zegt de politie daar nog over. Gezocht werd daarbij naar ‘één of twee donker geklede personen’. Maar, zegt de politie: “Niemand werd aangetroffen.”

  • Enorme rookontwikkeling door brandend bankstel in Alkmaarse parkeergarage

    Enorme rookontwikkeling door brandend bankstel in Alkmaarse parkeergarage

    Zaterdagavond zijn de hulpdiensten in Alkmaar groots uitgerukt vanwege een brand in parkeergarage de Mare in Alkmaar. Volgens de melder hebben jongeren een bankstel dat in de garage stond in brand gestoken. Het resultaat was een flinke rookontwikkeling en de grote opkomst van de hulpdiensten. Ook werd het afsteken van vuurwerk gemeld.

    Meerdere bewoners van de appartementen boven het winkelcentrum die hun auto in de parkeergarage hebben staan en poolshoogte kwamen nemen werden door de politie weer naar hun woning gestuurd vanwege de veiligheid.

    De brandweer had het vuur snel onder controle en verrichtte metingen om te kijken of er giftige stoffen vrij waren gekomen. Supermarkt Vomar werd vanwege de rookontwikkeling ontruimd. Er is niemand gewond geraakt.

  • Automobilist gewond bij harde botsing tegen reclamezuil op Kennemerstraatweg

    Automobilist gewond bij harde botsing tegen reclamezuil op Kennemerstraatweg

    Een automobilist is zaterdagavond gewond geraakt toen hij een reclamezuil ramde op de Kennemerstraatweg in Heiloo. De man is met onbekend letsel door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis gebracht.

    De bestuurder naderde de Laan van Zeeman vanuit de richting van Alkmaar toen het mis ging. Hij kwam op de middenberm en botste met de linkervoorzijde vol tegen de reclamepaal. Zijn auto draaide ruim een kwartslag en kwam op de weg tot stilstand. Het wiel en de vering waren onder de auto vandaan gerukt.

    Een berger is gekomen om de auto mee te nemen. Het verkeer werd tijdelijk over de andere rijstrook gestuurd.

  • Drie gewonden bij brand in woning aan Van Santenlaan in Heerhugowaard

    Drie gewonden bij brand in woning aan Van Santenlaan in Heerhugowaard

    Bij een woningbrand aan de Van Santenlaan in Heerhugowaard zaterdagmiddag zijn drie mensen gewond geraakt. Ze hadden rook ingeademd en zaten onder de roet toen ze door de brandweer naar buiten werden gebracht. Ambulancepersoneel heeft zich over hen ontfermd en is uiteindelijk met één slachtoffer naar het ziekenhuis gespoed.

    De brand zou zijn ontstaan in de badkamer. Eenmaal aangekomen had de brandweer het vuur snel onder controle. Daarna is de woning geventileerd. Een traumahelikopter was opgeroepen maar die werd later weer afgemeld.

    Stichting Salvage helpt met de afhandeling van schade. Hoe groot die is, is nog onbekend.