Categorie: incidenten 112

  • Verwoestende brand laat sporen na in Heerhugowaard: “Het is een nachtmerrie”

    Verwoestende brand laat sporen na in Heerhugowaard: “Het is een nachtmerrie”

    Veel verdriet en veel geregel: de brand bij een autobedrijf in Heerhugowaard laat twee weken later nog zijn sporen na. “Het is een nachtmerrie”, vertelt garagehouder Rien van Dijk tegen mediapartner NH.

    Voor de eigenaar voelt het nog steeds onwerkelijk. “Daar ga je mee naar bed en daar sta je mee op”, zegt hij over de avond van de brand op 28 december. “Het is echt een nachtmerrie, maar we zijn non-stop bezig om weer zo snel mogelijk aan het werk te gaan en onze klanten te helpen.” Want in de vlammenzee gingen tientallen auto’s verloren. Het is echter niet duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren. “En daar gaan we ook nooit achter komen”, zegt Van Dijk verslagen aan de telefoon. Er is zoveel schade dat een mogelijke verklaring ook in vlammen op is gegaan. (Tekst gaat verder onder de video)

    De brand en de schade heeft grote impact op Vakgarage Van Dijk en de werknemers: “Het is voor iedereen heel erg en onwerkelijk om te zien. Het belangrijkste is nu dat we het team bij elkaar houden en de werkplaats weer openen. We hebben afgesproken toch samen door te gaan.”

    Een van de auto’s die verloren ging, was die van de bejaarde ouders van Elly Veldman. “Mijn ouders brachten hun auto weg voor nieuwe remmen. Ze werden de volgende dag wakker met het nieuws dat er niks meer van was overgebleven”, aldus Elly. Haar ouders blijven nu ontredderd achter, zonder auto voor hun dagelijkse zaken. Hun geliefde 12 jaar oude Skoda Octavia brandde volledig uit. “Al het plastic en ijzer zijn helemaal weggesmolten.” Het enige overblijfsel is een wrak en een hoopje ijzer.

    “Dan kun je er nog zo zuinig op zijn geweest de afgelopen 12 jaar, maar als de auto al zo oud is, levert deze niet meer dan de dagwaarde op.” En voor dat bedrag koop je helaas geen nieuwe auto. Bovendien is het een heel gedoe om alles te regelen bij de verzekering. “Op hun leeftijd is het allemaal lastig te begrijpen. Maar ze krijgen ook nog geen duidelijkheid over hoe het gaat en of ze een vergoeding kunnen krijgen”, zegt Elly.

    Terwijl ze in de tussentijd dringend een nieuwe auto nodig hebben. Zonder auto zijn haar ouders volledig afhankelijk van de kinderen en kunnen ze niks meer. “Ik dacht meteen: hoe kan ik ze helpen? Maar ik ben ook maar verpleegkundige, dus ik heb niet de financiële middelen om te helpen.” Toen kwam het idee voor een doneeractie. “Ik dacht: misschien zijn er wel mensen die willen helpen.” Daarom zette ze meteen een actie online. De inzameling is nog een geheim voor haar ouders. “Ze staan niet zo graag in de belangstelling”, vertelt ze lachend aan de telefoon. “Maar ik wil ze hoe dan ook helpen, want ze hebben gewoon superveel pech gehad.” Bovendien is haar vader vandaag jarig. “Hoe leuk zou het zijn als ik dit uiteindelijk cadeau kan doen?”

    Rien van Dijk probeert ook vooruit te kijken. Hij heeft al een tijdelijke locatie gevonden aan de Galileistraat en de focus ligt vooral op alles weer laten draaien. De verwachting is dat ze volgende week al een beetje op gang zijn op die nieuwe locatie. Daar zou Rien erg blij mee zijn, maar het liefste zou hij uiteindelijk terugkeren naar zijn oude locatie. Het is nog onduidelijk of dat ook mogelijk is.

  • Bestuurder belandt in Alkmaarse sloot en overlijdt

    Bestuurder belandt in Alkmaarse sloot en overlijdt

    Een man is overleden, nadat hij met zijn auto in het water langs de Edisonweg in Alkmaar belandde. De man werd door de toegesnelde hulpdiensten uit het water gehaald, maar de hulp mocht niet baten.

    De hulpdiensten waren woensdag rond 15:00 uur snel ter plaatse langs de sloot in Alkmaar. Duikers hebben gecontroleerd of er meer mensen in de bestelbus waren, maar dat bleek niet zo te zijn. “We gaan uit van een eenzijdig ongeval”, vertelt een politiewoordvoerder aan Streekstad Centraal. “Mijn collega’s zijn op dit moment ter plaatse en we kunnen wel wat meer duidelijkheid geven. Het slachtoffer is waarschijnlijk onwel geworden door een medische oorzaak. We sluiten het politieonderzoek.”

  • Geen tips over zwaargewonde 16-jarige jongen op spoorbrug: politie doet opnieuw een oproep

    Geen tips over zwaargewonde 16-jarige jongen op spoorbrug: politie doet opnieuw een oproep

    De politie weet nog niet wat er is gebeurd met de jongen die vorige week bewusteloos werd gevonden. De zestienjarige maaltijdbezorger reed door onbekende oorzaak tegen een pijler van de spoorbrug tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Hij ligt nog in het ziekenhuis. Het is maar de vraag of de jongen het overleeft. “We hebben geen aanwijzing, geen tip.”

    Dat vertelt politiewoordvoerder Jan Martijn Stout in gesprek met onze verslaggever. De spoorbrug tussen Alkmaar en Heerhugowaard. Het is vorige week dinsdag even voor 18:00 uur als een voorbijganger de jongen vindt. Hij ligt naast zijn brommer en het is al snel duidelijk dat hij zwaargewond is. Maar veel meer dan dat was niet bekend, de politie schakelde de hulp van het publiek in. Het zorgde voor vele reacties op onze sociale media. “Wat een nachtmerrie”, schrijft Facebookgebruiker Manuela Ramlal- Eekhof. Simone van der Velden: “Veel sterkte voor deze jongen en zijn ouders.”

    Weten jullie inmiddels of het gaat om een botsing of eenzijdig ongeval? “We tasten volledig in het duister”, antwoordt politiewoordvoerder Stout. “Daarom wil ik nogmaals vragen om informatie. Tips kunnen doorgegeven worden via 0900-8844 of politie.nl.”

  • Eén dader horeca inbraken inmiddels bekend bij en verhoord door politie

    Eén dader horeca inbraken inmiddels bekend bij en verhoord door politie

    Zoals eerder beloofd aan horecaondernemer Jeroen Franssen heeft één van de twee ‘bekende’ daders van in ieder geval een deel van de horeca inbraken zich bij de politie gemeld. Franssen opende een online klopjacht op de daders waarna twee van hen zich bij hem hebben gemeld.

    Een 16-jarige jongen uit Schagen heeft zich dinsdag daadwerkelijk bij de politie gemeld. Hij is verhoord en daarna heengezonden. Hij heeft in ieder geval de inbraak bij ‘Dansen bij Franssen’ toegegeven maar heeft niets willen zeggen over de andere inbrekers die op de beelden zichtbaar zijn.

    Volgens politiewoordvoerder Jan Martijn Stout wordt er zoveel mogelijk aan het dossier toegevoegd voor het naar het Openbaar Ministerie wordt gestuurd. “Er is niemand van de Forensische Opsporing ter plaatse geweest, maar we hebben natuurlijk wel de beelden en zoeken nog steeds mensen die hier meer over weten. We willen de boel zo goed mogelijk dichttimmeren.”

    Bij de inbraken zijn contant geld, drank en sigaretten buitgemaakt. Niet verwonderlijk volgens Stout. “Allemaal niet traceerbaar dus interessant. En eind december kan er zomaar meer geld aanwezig zijn en is er vaak wat duurdere drank ingekocht.” Over de tweede dader die zich bij Franssen meldde is nog niets bekend. “Nee, die heeft blijkbaar nog wat koudwatervrees”, besluit de woordvoerder.

  • Explosie bij huis aan Olieslagerstraat in Alkmaar, politie zoekt getuigen en beelden

    Explosie bij huis aan Olieslagerstraat in Alkmaar, politie zoekt getuigen en beelden

    In de Olieslagerstraat in Alkmaar klonk in de nacht van maandag op dinsdag een harde knal. Rond 01:50 uur stak iemand vermoedelijk zwaar vuurwerk af bij een van de huizen. Niemand raakte gewond, maar er ontstond wel een brandje. Dat hebben de bewoners zelf kunnen blussen. De dader was allang gevlogen. De politie doet onderzoek en zoekt getuigen en camerabeelden.

    De politie vraagt mensen, die wellicht iets hebben gezien van de explosie of voorafgaand verdachte situaties zagen, om zich te melden. Camerabeelden zijn ook zeer welkom. De politie is bereikbaar via 0900-8844. Anoniem melden kan via Meld Misdaad Anoniem (0800-7000), Team Nationale Inlichtingen (088-6617734) of een tipformulier. Dat formulier is te vinden op de betreffende incidentpagina op politie.nl, net als een link voor het uploaden van beeldmateriaal. Het zaaknummer is 2024005904.

  • Vermoedelijke daders inbraken horeca melden zich bij kroegbaas Jeroen Franssen
    Featured Video Play Icon

    Vermoedelijke daders inbraken horeca melden zich bij kroegbaas Jeroen Franssen

    Er is een misschien een doorbraak in de reeks van inbraken bij horecabedrijven in de regio. Twee van de vier mogelijke daders hebben zich gemeld bij  kroegeigenaar Jeroen Franssen. Eén van de jongens die zich bij hem heeft gemeld, heeft naar verluidt laten weten dat er ook bij de Kolenist in Zuid-Scharwoude buit is gemaakt.

    Nadat Jeroen Franssen van Dansen bij Franssen de camerabeelden online zette en er gisteren een ‘begeleidende boodschap‘ aan toe voegde ging het hard. Via sociale media werd al een flink publiek bereikt, maar de beelden van de inbraak waren maandagavond ook te zien bij het televisieprogramma 112 Vandaag.

    De jongens die als beste herkenbaar zijn op de camerabeelden, hebben Franssen toegezegd zich dinsdag te melden bij de politie. De andere twee daders zijn nog onbekend, verdere informatie over eventuele herkenning kan helpen. Zo heeft één van de inbrekers een duidelijke tattoo.

    Er is ook ingebroken bij Rust Wat in Sint Pancras en bij Duingroet in Groet. Of de jongen die zich heeft gemeld voor de inbraak bij Dansen bij Franssen ook bij deze inbraken is betrokken is nog niet duidelijk.

  • Brand op bovenverdieping van huis aan Hogeweg in Limmen

    Brand op bovenverdieping van huis aan Hogeweg in Limmen

    In een huis aan de Hogeweg in Limmen is maandagavond laat brand geweest. De brand woedde op de bovenverdieping en er kwam veel rook bij vrij. De opgeroepen brandweer was er snel bij met twee blusvoertuigen en een hoogwerker. Het vuur kwam tot in de erker en het dak, maar de brandweer heeft het kunnen blussen door dakpannen te verwijderen. Niemand raakte gewond.

    De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Bij daglicht zal duidelijk zijn hoeveel schade er is aan de woning.

  • Dijk en Waard gaat meer mensen screenen in strijd tegen misdaad: ‘De samenleving ontwikkelt zich’

    Dijk en Waard gaat meer mensen screenen in strijd tegen misdaad: ‘De samenleving ontwikkelt zich’

    Wie een bouwkavel in Dijk en Waard wil kopen en een crimineel verleden heeft, kan zomaar van een koude kermis thuiskomen. De gemeente gaat de komende tijd vaker gebruikmaken van antimisdaadwet Bibob. Met de wet onder de arm worden mensen gescreend en kan de gemeente harder optreden tegen criminele vastgoedtransacties en aanbestedingen. Waarom de gemeente dat gaat doen? “Omdat de samenleving zich ontwikkelt en nieuwe uitdagingen zich aandienen”, legt burgemeester Maarten Poorter uit.

    Wie onze nieuwssite volgt, weet: misdaad beperkt zich zeker niet tot de grote steden. ‘Heerhugowaard opgeschrikt door gewelddadige woningoverval’, ‘Duizenden euro’s aan verf gestolen bij Castricums bedrijf’ en ‘Drugsafval gevonden in recreatiegebied Geestmerambacht’. Het is zomaar een boeketje aan recente nieuwskoppen. Nee, ook kleinere en middelgrote gemeenten hebben te maken met verschillende vormen van criminaliteit. Neem bijvoorbeeld de grote drugsvangst vorige maand op de Einsteinstraat in Zandhorst I. Of beter gezegd: de drugsvangsten.

    Binnen een week was het twee keer raak op het Heerhugowaardse bedrijventerrein. De eerste keer ging het om grondstoffen voor synthetische drugs en materialen die gebruikt worden bij het maakproces. Een week later werden even verderop henneptoppen, maar ook zo’n 250 kilo aan ketamine, gevonden. “Uiteindelijk is het in ieders belang om ondermijning de kiem te smoren”, vertelde burgemeester Poorter in een reactie op de twee vondsten. “Het mag duidelijk zijn dat we criminele activiteiten serieus aanpakken.” (Tekst gaat verder onder de foto)

    In een Heerhugowaards bedrijfspand werden ketamine en toppen van hennepplanten gevonden.

    En dat wil de gemeente dus onder meer doen door vaker met de Wet Bibob te gaan zwaaien. Lange tijd was het voor Nederlandse gemeenten min of meer gebruikelijk om het Bibob-onderzoek toe te passen in branches met een hoger risico op criminele activiteiten. Denk daarbij aan vergunningaanvragen vanuit bijvoorbeeld een vechtsportvereniging of coffeeshop. Vanaf 1 januari gaat de gemeente ook een Bibob-toets doen bij aanbestedingen, subsidies en bouwvergunningen.

    Niet alleen kan Dijk en Waard een aanvraag weigeren, maar ook een al afgegeven vergunning intrekken. “We willen voorkomen dat met verstrekte vergunningen, subsidies en overheidsopdrachten ondermijnende criminaliteit wordt gefaciliteerd.”

  • Horeca zucht onder schokgolf van inbraken: “Politie kon niks vinden”

    Horeca zucht onder schokgolf van inbraken: “Politie kon niks vinden”

    Een grote puinhoop bij binnenkomst. Geld weg, flessen weg, fooi weg. Het is voor iedere horeca-ondernemer een nachtmerrie – en voor steeds meer ondernemers in de regio de harde realiteit. Het heeft er alle schijn van dat een boevenbende het voorzien heeft op de plaatselijke horeca. “Hoe ze dat wisten? Het kan geen toeval zijn.”

    Rust Wat in Sint Pancras. Duingroet in Groet. Dansen bij Franssen in Sint-Maartensvlotbrug. En in dezelfde nacht: Kolenist in Zuid-Scharwoude. “Ze hebben ook bij Marktzicht gestaan”, laat Martijn van der Nat van De Kolenist weten aan Streekstad Centraal. “We gaan de camerabeelden uitlezen. Eerst maar even kijken wat erop staat.” De politie is op de hoogte, zeg Van der Nat, maar de forensische opsporing is nog niet geweest. Toch opmerkelijk. Ook voor hem is de schade groot.

    Streekstad Centraal sprak met verschillende ondernemers uit de regio. Ieder verhaal is anders, maar elementen keren terug. “Ze kwamen binnen met een koevoet”, over het begin van de inbraak. “Ze namen flessen drank mee”, over de spreekwoordelijke dorst van de inbrekers. Ook sigaretten en blikjes frisdrank bleken onweerstaanbaar voor het dievengilde. “Ze pikten de fooienpot” – en dupeerden daarmee niet alleen de ondernemer, maar ook zijn personeel. Want juist in deze tijd van het jaar kan zo’n potje vele honderden euro’s bedragen.

    Ook het welbekende café Rust Wat in Sint Pancras werd slachtoffer van de bende. (foto: café Rust Wat)

    Voor de politie blijkt de bende niet voor één gat te vangen. “Het gaat om verschillende politieregio’s”, laat de woordvoerder weten. Dat maakt het lastig. Niet in alle zaken is ook de forensische opsporing ingeschakeld. Waarom – dat kan de woordvoerder op dit moment nog niet zeggen. De politie heeft al langer te maken met personeelsgebrek, maar in dit geval kunnen er ook andere afwegingen zijn.

    De verslagenheid is hoe dan ook groot. Maar ook de strijdbaarheid. Jeroen Franssen van ‘Dansen bij Franssen’ uit Sint-Maartensvlotbrug aarzelt daarom niet ook de camerabeelden te delen. “Het feest kan beginnen”, stelt hij met gevoel voor ironie vast. Wie de daders herkent mag het hem laten weten, de ondernemende dieven zijn wat Franssen betreft duidelijk nog niet jarig.

    “Bij ons was het op Eerste Kerstdag”, krijgen we in Sint Pancras te horen. Ook café Rust Wat bleek één van de gedupeerden. “Ze kwamen binnen door een raampje. Maar de politie kon niks vinden.” Flessen drank maakten de boeven niet buit. “Ze hebben sigaretten meegenomen, maar dat telt ook op.” Ook hier, dat onbestemde gevoel. Bijna nooit is Rust Wat dicht. Bijna nooit is de bovenbuurman niet thuis. “Ze moeten het geweten hebben…” (foto bovenaan: Jeroen Franssen)

  • Agressieve scooterbestuurder opgepakt na achtervolging door Rivierenbuurt Oudorp

    Agressieve scooterbestuurder opgepakt na achtervolging door Rivierenbuurt Oudorp

    Zonder helm achterop de scooter stappen, dat is misschien niet slim. Maar als de politie dan toch vraagt om te stoppen, is het al helemaal niet verstandig om agressief te reageren. Een 17-jarige Alkmaarder belandde op deze manier op zaterdagavond in een politiecel, met aardig wat bekeuringen om mee naar huis te nemen.

    Het opvallende politieoptreden begon rond 21:30 uur. “Op de Nieuwe Schermerweg zagen collega’s een scooter met daarop twee personen, de bijrijder zonder helm”, legt de politiewoordvoerder uit aan Streekstad Centraal. Reden voor de dienstdoende agenten om de scooter even staande te houden. Toen konden de agenten nog niet vermoeden dat dit zo uit de hand zou lopen.

    De bijrijder bleek namelijk allerminst genegen tot een gesprek en vluchtte weg. Dat probeerde de scooterbestuurder ook. Daarbij aarzelde hij niet om te proberen de aanwezige agenten aan te rijden. “Ze moesten wegspringen”, vertelt de woordvoerder. De bestuurder vluchtte in de richting van de Oudorperpolder, daarbij op de hielen gezeten door de politie.

    Toen volgde nóg een verkeerde inschatting: ter hoogte van de Lekstraat ging de scooterbestuurder een doodlopende steeg in. Daarna was het voor de aanwezige agenten natuurlijk niet zo moeilijk meer om de jongeman aan te houden. “Hij heeft bekeuringen gekregen, een drietal”, somt de woordvoerder op. “Dat kan nog oplopen want het onderzoek is nog bezig.” De scooter is in beslag genomen.

    De bijrijder, díé kon ontkomen, en voor rijden zonder helm zal de politie ook geen grote zoekactie op touw gaan zetten. Maar de scooterbestuurder, een 17-jarige Alkmaarder, heeft thuis heel wat uit te leggen. (foto: aangeleverd)