Categorie: incidenten 112

  • Beschonken bestuurder rijdt lantaarnpaal uit de grond in Alkmaar

    Beschonken bestuurder rijdt lantaarnpaal uit de grond in Alkmaar

    Een beschonken bestuurder heeft zondagavond met zijn auto een lantaarnpaal uit de grond gereden. Dat gebeurde op de Schagerweg (N245) in Alkmaar. De automobilist raakte niet gewond. Een vrouwelijke passagier is met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

    In eerste instantie werd gezegd dat de vrouw reed, maar de politie zet daar grote vraagtekens achter. De man is meegenomen naar het bureau voor een nauwkeuriger alcohol- en drugsonderzoek. De auto raakte door het eenzijdige ongeval total loss en zal door een berger worden opgehaald.

    Volgens onze verslaggever ter plaatse heeft de politie iets uit de auto meegenomen. Het is niet duidelijk wat de agenten in beslag hebben genomen.

  • Mogelijk drugsafval gevonden in Schermer, maar wat gebeurt er met zo’n melding?

    Mogelijk drugsafval gevonden in Schermer, maar wat gebeurt er met zo’n melding?

    Op een weiland langs de Molendijk in Schermer zijn vrijdag vroeg in de ochtend twintig zakken met afval gevonden. Volgens vinder Johan Barendregt gaat het vermoedelijk om drugsafval. HVC heeft inmiddels een melding ontvangen. Maar wat gebeurt er eigenlijk als er mogelijk drugsafval gevonden wordt? In dit artikel nemen we je mee in de wereld van het drugsafval. Van de vondst tot het opruimen van het afval. En dan ook de grote vraag: wie krijgt het bonnetje?

    Het komt wekelijks of eigenlijk zelfs dagelijks voor. Een nieuwsbericht over een drugslozing. ‘Vaten met mogelijk drugsafval gevonden in sloot’, ‘Drugsafval gedumpt op parkeerplaats’ of ‘Vrachtwagen vol met drugsafval aangetroffen’. Het zijn zomaar een aantal nieuwsberichten die de afgelopen weken zijn gepubliceerd in verschillende hoeken van het land. Niet zelden worden vaten of bijvoorbeeld vuilniszakken gedumpt in natuurgebieden of op stille parkeerterreinen.

    Een paar maanden geleden was het ook raak in Dijk en Waard. Om precies te zijn aan de Potjesdam in Zuid-Scharwoude. Enkele leden van een tennisvereniging kregen hoofdpijn en even later werd chemisch afval ontdekt in een put. “Gelukkig zijn de klachten van tennisleden verminderd en maken ze het inmiddels weer goed”, vertelde burgemeester Maarten Poorter destijds. Maar verschillende organisaties rond de Potjesdam mochten dagenlang het oppervlaktewater niet gebruiken. (Tekst gaat verder onder de foto)

    Al snel was de brandweer ter plaatse om onderzoek te doen rond de Potjesdam. (Beeld: Inter Visual Studio)

    In veel situaties komt de politie ter plaatse. “Vooral als het overduidelijk om drugsafval gaat”, benadrukt een politiewoordvoerder. In andere gevallen gaat de gemeente richting de vindplek. Vervolgens wordt er een onderzoek gestart en kunnen daarna de chemische stoffen opgeruimd worden. Dat kan nogal in de papieren lopen. Door een wetswijziging kunnen de gemaakte kosten vanaf dit jaar grotendeels verhaald worden op de overheid. Het gaat om een vergoeding tot maximaal 200.000 euro om de opruimkosten te betalen.

    Terug naar het gedumpte afval in de Schermer. Vermoedelijk gaat het om restproducten van de wietteelt. De politie is niet bekend met de eventuele vondst, vertelt een woordvoerder vrijdagochtend aan Streekstad Centraal. De zegsman verwijst ons naar de gemeente. We bellen Stadswerk 072 op. De organisatie benadrukt dat zwerfafval onder verantwoording van Stadswerk valt, maar dumpingen en groot afval bij verwerker HVC horen. Vervolgens telefoneren we met de afvalverwerker, die meldt dat er geen melding is binnengekomen. Later blijkt toch wel dat er een notitie staat in de computer van Stadswerk. Vervolgens laat HVC desgevraagd per mail weten: “Wij hebben inderdaad in de middag een melding gekregen van gedumpt afval. Over de inhoud kan ik verder niet veel zeggen. Mijn collega’s die daarover gaan zijn ook niet meer aanwezig.”

  • Sirenes en breekijzers: brandmelding in flat Alkmaarse Maasstraat

    Sirenes en breekijzers: brandmelding in flat Alkmaarse Maasstraat

    De eerste melding vanuit de meldkamer werd binnen een minuut opgeschaald. In plaats van één voertuig waren er opeens vier voertuigen en een Officier van Dienst met gillende sirenes op weg naar de Maasstraat in Oudorp. Op zich niet opmerkelijk gezien de hoeveelheid mensen die in zo’n complex woont en de potentie voor een uitslaande brand. Maar voor de nietsvermoedende buurtbewoners gebeurt er dan toch echt wat.

    De betreffende woning blijkt bij aankomst van de hulpverlening verlaten, en ook daarbij wordt geen enkel risico genomen. De breekijzers en een stormram komen tevoorschijn en na een minuut of drie geeft de voordeur zich gewonnen. Drie brandweermensen gaan met perslucht naar binnen en treffen daar… een pannetje op het vuur.

    Daarna werd er zo mogelijk nog sneller ‘afgeschaald’ dat er bij aanvang werd opgeschaald. De commandant brengt rapport uit aan de Officier van Dienst die op zijn beurt uw verslaggever op de hoogte brengt. “Dit komt inderdaad met enige regelmaat voor”, laat hij weten. De brandweer vertrekt en laat de politie het vervolg afhandelen. Langzaam keert ook de rust weer terug in de Maasstraat.

    Contact tussen een agent en een bovenbuurvrouw. ‘Er is geen gevaar meer’ (foto: Streekstad Centraal)
  • Woningbrand met veel rook in Hoeverstaete aan Terborchhof

    Woningbrand met veel rook in Hoeverstaete aan Terborchhof

    In een woning van Hoeverstaete aan het Terborchhof in Alkmaar is vrijdagmiddag brand uitgebroken. De brand vond plaats in een aanleunwoning op de begane grond. De brandweer kwam met meerdere eenheden op de melding af om het vuur te bestrijden. Niemand raakte gewond.

    De politie had de Terborchlaan ter hoogte van Hoeverstaete afgesloten voor een veilige werkruimte. Bij de brand kwam veel rook vrij, maar het is niet duidelijk wat er in brand stond en hoe groot de schade is.

  • Voetganger zwaargewond bij ongeluk in Heiloo

    Voetganger zwaargewond bij ongeluk in Heiloo

    Een vrouw is vrijdag zwaargewond geraakt bij een ongeluk op de Kennemerstraatweg in Heiloo. Meerdere ambulances en ook een traumahelikopter werden opgeroepen om richting de plaats van het ongeval te komen.

    De vrouw wilde oversteken, nadat ze tussen twee geparkeerde auto’s de weg op liep. Vermoedelijk zag een bestuurster haar over het hoofd. De voetganger belandde op haar voorraam. Uiteindelijk hoefde de helikopter met het mobiel medisch team (MMT) toch niet ter plaatse te komen. De ambulance ging met grote spoed naar het ziekenhuis in Alkmaar. De automobiliste was erg geschrokken van het ongeval, maar had zelf niets.

    Vanwege het ongeval was de Kennemerstraatweg vanaf de rotonde Dokterslaan afgesloten voor verkeer.

  • Man uit Heiloo aangehouden in Hoogkarspel na beroving

    Man uit Heiloo aangehouden in Hoogkarspel na beroving

    Een slachtoffer van 15, laf beroofd in Hoogkarspel: daar kwam de plaatselijke politie woensdagavond voor in actie. De dader kon snel worden gepakt. Dat bleek een 27-jarige inwoner van Heiloo te zijn. Die zit nu vast.

    De politie verdenkt de Heilooënaar van een brutale roof. Het nog jonge slachtoffer werd woensdagavond rond 21:20 bedreigd en moest zijn zakken leeg maken. De dader ging er vervolgens, met de buit, vandoor op de fiets. Toch was hij tijdens zijn daad goed zichtbaar geweest, er lag dus een duidelijk signalement en op basis daarvan wist de politie de man uit Heiloo snel te vinden.

    De precieze toedracht van de beroving wordt nog onderzocht.

     

  • Na babbeltruc Alkmaar: dader goed in beeld, politie vraagt hulp

    Na babbeltruc Alkmaar: dader goed in beeld, politie vraagt hulp

    Recht in de camera kijken. Een goed advies bij een schoolfoto, maar minder verstandig bij het pinnen met een gestolen pas. De politie heeft nu scherpe beelden van de man die een Alkmaarse vrouw flink wat geld afhandig maakte. Wie denkt de man te herkennen wordt gevraagd om snel contact op te nemen met de politie, zodat deze verdrietige zaak kan worden opgelost.

    Het gaat om een voorval in juni dit jaar. Een vrouw uit Alkmaar van 75 jaar oud werd toen slachtoffer van een ‘babbeltruc’. Dat gebeurde op woensdag 21 juni. Op die dag, rond 15:30 uur, kreeg de vrouw telefoon van iemand die zich voorstelde als medewerker van haar bank. Minutenlang werd op de vrouw ingepraat, tot ze toezegt haar bankpas, telefoon en sieraden af te staan. Ook geeft de Alkmaarse haar pincode.

    De pas en andere spullen worden bij de vrouw thuis opgehaald, in het Hof van Luxemburg. De man die dat doet valt op, doordat hij zichzelf eerst lang in de spiegel staat te bekijken, voor hij aanbelt. Recht in de spiegel kijken, recht in de camera: het blijkt zijn stijl, want als er met de pas wordt gepind, is de man ook goed herkenbaar. Die foto deelt de politie nu, samen met een filmpje bij bureau NH.

    Wie de dader herkent kan contact opnemen met de politie via 0800-6070. Het is ook mogelijk om anoniem een melding te doen, via 0800-7000 of via Meld Misdaad Anoniem.

  • Vrouw valt van fiets in Alkmaar en wordt met spoed naar ziekenhuis gebracht

    Vrouw valt van fiets in Alkmaar en wordt met spoed naar ziekenhuis gebracht

    Een vrouw is woensdag van haar fiets gevallen in Alkmaar. Ze raakte daarbij gewond. De vrouw is per ambulance met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

    Het ongeluk gebeurde woensdag rond 12:30 uur op de Duivelandstraat, achter winkelcentrum De Mare. Een traumahelikopter werd opgeroepen, maar die hoefde uiteindelijk niet ter plaatse te komen. Waarom de vrouw met de fiets onderuitging is niet duidelijk. Door de klap verloor ze voor korte tijd haar bewustzijn.

  • Anonieme tip leidt naar werkend drugslab in Alkmaar

    Anonieme tip leidt naar werkend drugslab in Alkmaar

    De politie heeft dinsdag een groot werkend drugslab gevonden aan de Berenkoog in Alkmaar. Er zijn vooralsnog geen verdachten aangehouden. De recherche doet nog verder onderzoek.

    De vondst kwam aan het licht door een anonieme tip. De politie deed een inval in het bedrijvenpand, waarop het lab is gevonden. “Er was een sterke chemische lucht aanwezig”, schrijft de politie. “Onderzoek moet nog uitwijzen welke drugs geproduceerd werden.” Een gespecialiseerd bedrijf ruimt alles op.

    De politie vraagt mensen die vermoedens hebben van een drugslab, om zich te melden. Bel naar 112 of geef informatie door via Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000. (foto: wijkagent Oudorp)

  • Iedereen naar buiten: bioscoop, filmhuis, restaurant en casino ontruimd om brand
    Featured Video Play Icon

    Iedereen naar buiten: bioscoop, filmhuis, restaurant en casino ontruimd om brand

    Een leuk avondje uit eindigde voor veel mensen in grote schrik. In het gebouw van onder meer bioscoop Vue en casino Flamingo brak dinsdagavond brand uit in de dakconstructie. Een gevaarlijke situatie, want onder dit dak zaten toen heel wat mensen. Het casino, restaurant Happy Italy, de bioscoop Vue en het Filmhuis Alkmaar werden dan ook meteen ontruimd en de brandweer kwam met meerdere wagens ter plaatse.

    Het gebouw is gelegen aan de Noorderkade, schuin tegenover de brandweerkazerne in de binnenstad. Toch werden er meteen ook wagens van elders opgeroepen, omdat een situatie als deze erg uit de hand kan lopen. Door de brandweer werd een hoogwerker gebruikt om goed bij het dak te kunnen komen. De brand werd ontdekt door een voorbijganger, die rook zag. Het vuur zou zijn begonnen in het rookkanaal. De precieze oorzaak wordt nog onderzocht, maar het gaat waarschijnlijk om een ventilator.

    Er wordt druk gezocht naar de oorzaak van de rookontwikkeling (foto: Streekstad Centraal)

    Burgemeester Anja Schouten kwam ter plaatse. Het bekende sein ‘brand meester’ werd na de eerste bluswerkzaamheden nog niet afgegeven, reageerde ze desgevraagd; wel werd er al afgeschaald omdat de situatie snel beheersbaar werd. “Het is een enorm pand”, zei de burgemeester. Dat maakte het ontruimen van de filmzalen en horeca een uitdaging, maar toch is die ontruiming uitstekend verlopen. Daar was de burgemeester tevreden over: “Complimenten aan iedereen.”

    De sfeer buiten is gelaten. Het was even schrikken, maar de ontruiming verliep inderdaad rustig, bevestigen betrokkenen tegenover Streekstad Centraal. “Ik zat net lekker in de film, toen ging het licht aan”, vertelt een bezoeker van het Filmhuis. Ook hij is nu veilig buiten, gelukkig. “Maar ik heb wel het laatste half uur van mijn film gemist!”

    Afgebroken etentjes, incomplete films en een ruw einde aan een avondje uit: Iedereen moest naar buiten (foto: Streekstad Centraal)