Categorie: incidenten 112

  • Drie gewonden bij botsing in Alkmaar

    Drie gewonden bij botsing in Alkmaar

    Twee auto’s zijn dinsdagmiddag met elkaar in botsing gekomen op het kruispunt van de Heilooër Tolweg en de Regulierslaan in Alkmaar. Beide bestuurders en een inzittende raakten gewond en zijn naar het ziekenhuis gebracht.

    De automobilist op de Regulierslaan wilde afslaan naar de Heilooër Tolweg. Het vermoeden bestaat dat de bestuurder daarbij een auto over het hoofd zag. De twee wagens liepen grote schade op en zijn door een toegesnelde bergingsdienst opgehaald. Vanwege het ongeluk ondervond het overige verkeer lange tijd hinder.

  • Gewonde ree blijkt sikahert en is inmiddels overleden

    Gewonde ree blijkt sikahert en is inmiddels overleden

    Het mocht niet baten: de hert die langs de Herenweg (N511) bij Bergen werd gevonden, is overleden aan zijn verwondingen. Twee oplettende automobilisten zagen het dier vrijdag liggen aan de kant van de Herenweg.

    Dat meldt onze mediapartner NH. Het hert werd op vrijdagochtend gespot door automobilisten. Toen zij het dier zagen liggen, belden ze meteen de hulpdiensten. Ze hebben het beestje vervolgens zelf naar Dierenartsenpraktijk Kennemerland gebracht. Het beestje kwam in zwakke toestand bij de dierenarts aan. Een medewerker van de praktijk laat weten dat de dierenarts helaas niks meer kon doen. Het beestje was al te zwak door alle verwondingen, die vermoedelijk door een aanrijding zijn veroorzaakt. Om het hert onnodige pijn te besparen, is deze inmiddels ingeslapen.

    Eerst werd gedacht dat het om een aangereden ree ging, maar het blijkt nu toch om een sikahert te gaan. Het verschil tussen de dieren zit onder meer in de grootte: een sikahert zit tussen een ree en edelhert in. Ze zijn net wat kleiner dan damherten en hebben dezelfde witte stippen op hun vacht. Het is niet zo gek dat het gewonde sikahert in Bergen werd gevonden. In het Noord-Hollands duinreservaat lopen er namelijk zo’n tien rond, die eerder ontsnapten uit een tuin in de buurt. De dieren richten hier veel natuurschade aan. Daarom wil provincie Noord-Holland de sikaherten in het duinreservaat afschieten. Het gewonde sikahert dat vrijdag langs de weg werd gevonden, is dus waarschijnlijk een van de sikaherten uit het Noord-Hollands duinreservaat.

  • Jeugdagenten van Bergen na inbeslagname auto: “Betaal verkeersboetes op tijd!”

    Jeugdagenten van Bergen na inbeslagname auto: “Betaal verkeersboetes op tijd!”

    Jeugdagenten van Bergen roepen mensen op om tijdig hun verkeersboetes te betalen. Dit naar aanleiding van de inbeslagname van een auto waarvan de eigenaar meerdere boetes niet betaalde, ondanks aanmaningen. Daarmee werden zijn problemen alleen maar groter. Niet alleen is hij zijn auto nu tijdelijk kwijt, maar nu moet hij ook betalen voor de verwijdering en de stalling. En hij was niet de enige, want de berger had al een auto bij zich.

    “Maak vooral gebruik van de regelingen die er zijn”, raden de jeugdagenten van Bergen aan. “Heb je een boete? Betaal deze binnen de termijn en voorkom verhogingen en dwangmiddelen. Liever een betalingsregeling…kijk op de site van het CJIB.”

    Voor wie wel de intentie heeft om te betalen maar hiervoor niet genoeg geld heeft, is het belangrijk dat het Centraal Justitieel Incassobureau hiervan op de hoogte wordt gesteld. Dan worden de strafmaatregelen niet steeds hoger en kan er een betalingsregeling worden getroffen. (foto: Jeugdagenten Bergen NH)

  • Vermoedelijke brandstichting in auto van Motto Corner aan Alkmaarse Coornhertkade

    Vermoedelijke brandstichting in auto van Motto Corner aan Alkmaarse Coornhertkade

    Een geparkeerde auto aan de Coornhertkade in Alkmaar is vermoedelijk in brand gestoken. Buurtbewoners hoorden maandagochtend rond 02:50 uur een harde knal en zagen daarna brand in een bezorgauto van het Heerhugowaardse sushirestaurant Motto Corner.

    De ingeschakelde brandweer was er snel bij maar kon niet voorkomen dat de auto aan de achterzijde zwaar beschadigd raakte. Omdat de politie brandstichting vermoedde volgt nader onderzoek. De auto was hiervoor afgezet met lint. De eigenaar van de bezorgauto zal aangifte gaan doen.

  • Automobilist gaat blowend over A9, motoragent zet achtervolging in met camera aan
    Featured Video Play Icon

    Automobilist gaat blowend over A9, motoragent zet achtervolging in met camera aan

    Blowen en autorijden gaan niet samen. Toch werd er in de vroege morgen van zaterdag een automobilist gesignaleerd die een joint rookte terwijl hij achter het stuur zat. Voor een motoragent reden om de achtervolging in te zetten. En daar zijn beelden van gemaakt.

    Het cliché wil dat wie blowt, daar loom, vredig en traag van wordt. Maar met een gaspedaal onder de voet is dat toch wat anders. Voor de motoragent was het dan ook geen sinecure om de blowende automobilist staande te houden. In de achtervolging negeerde de automobilist ook nog een rood stoplicht en reed met hoge snelheid de bebouwde kom van Alkmaar in. Uiteindelijk stapte hij toch uit de auto. Voor de handrem was duidelijk geen tijd, het voertuig kwam tegen een paal tot stilstand.

    Maar daarmee was de achtervolging nog niet ten einde. Te voet vluchtte de verdachte verder, zich waarschijnlijk bewust van nog een ander probleem dan alleen het stoned rijden: hij had een ongeldig rijbewijs. Redenen genoeg om aan de arm der wet te willen ontkomen. Zelfs water hield de man niet tegen.

    Maar de vlucht was tevergeefs, de verdachte kon worden ingerekend. Toen bleek ook nog eens dat zijn auto niet geregistreerd stond. De automobilist moest dus mee naar het bureau voor verhoor. Daarna is hij weer vrijgelaten. Het filmpje dat de politie maakte laat goed zien hoe de achtervolging in zijn werk is gegaan.

  • Vapende hotelgast verstoort nachtrust: iedereen de regen in

    Vapende hotelgast verstoort nachtrust: iedereen de regen in

    Het extra uurtje slaap dat de rest van Nederland wel heeft gehad, is in de nacht van zaterdag op zondag aan de gasten van hotel The Fallon voorbijgegaan. Hun nachtrust werd ruw verstoord door een loeiend brandalarm. En personeel dat iedereen maande om naar buiten te gaan, de stromende regen in.

    Ondertussen was hulpverlening in meerdere politie- en brandweerauto’s ter plaatse gekomen om het mogelijke onheil te bestrijden en hulp te bieden. Vlammen werden er echter niet gevonden.

    Eén van de hotelgasten bleek de oorzaak van de commotie: die had geen weerstand kunnen bieden aan de verslaving en een e-sigaret opgestoken. Met een loeiend brandalarm en een ontruiming als resultaat. Na een grondige controle door de brandweer mocht iedereen weer naar binnen.

    Het extra ‘wintertijduurtje’ rust ging aan de gasten van hotel The Fallon voorbij.
  • Auto komt op andere weghelft N243, botst met tegenligger en belandt in sloot

    Auto komt op andere weghelft N243, botst met tegenligger en belandt in sloot

    Op de N243 tussen Stompetoren en Alkmaar is vrijdagmiddag een ongeluk gebeurd. Een auto botste na een aanrijding op een tegenligger. De auto belandde daarna in de sloot. Vanwege de ernst van het ongeval werd een traumahelikopter opgeroepen.

    De eerste melding van het verkeersongeluk kwam vrijdag even na 13:30 uur binnen. Al snel werd opgeschaald naar ‘middel hulpverlening’. Hierdoor konden meer hulpdiensten richting de provinciale weg komen. Twee mensen zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Een bergingsbedrijf heeft de drie voertuigen weggesleept.

    De N243 is volledig afgesloten voor het verkeer. De politie doet op dit moment onderzoek naar de toedracht van het ongeval. (Beelden: RVP Media)

  • 16-jarige verdacht van moordaanslag op vluchteling, wat deed een Heerhugowaarder in Oss?

    16-jarige verdacht van moordaanslag op vluchteling, wat deed een Heerhugowaarder in Oss?

    Op beelden van een deurbelcamera in het Brabantse Oss zie je het gebeuren: van achter wordt een jongen in zijn rug geschoten en de dader snelt er op een fiets vandoor. Pas donderdagavond, twee weken na het incident, heeft een Heerhugowaarder (16) zichzelf aangegeven. Volgens de politie is hij ‘daadwerkelijk op pad gegaan om iemand om het leven te brengen’. Maar waarom 140 kilometer van huis? Vraagt mediapartner NH zich af.

    De schietpartij vond plaats op zaterdag 14 oktober aan de Schadewijkstraat in Oss. Het is die avond rond 22:00 uur donker als het slachtoffer, hij staat met een ander bij twee fietsen, van achter in zijn rug wordt geschoten. Zijn geschreeuw, te horen in een filmpje, gaat door merg en been. De jongen blijkt een 15-jarige bewoner van een vluchtelingenopvang, schrijft Omroep Brabant. Hemelsbreed is de woonplek van het slachtoffer één kilometer van de plek van de schietpartij. De tiener wordt die avond zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, maar is volgens de politie inmiddels weer thuis. De mensen in de noodopvang voor asielzoekers zijn volgens een woordvoerder van Thuis in Oss ‘diep geraakt’. “We zijn een hechte gemeenschap van bewoners en vrijwilligers.”

    Van de gevluchte dader ontbreekt dan ogenschijnlijk dagenlang elk spoor. Wel zijn er door een deurbelcamera videobeelden van het moment van de schietpartij gemaakt. De vermoedelijke schutter blijkt voorafgaand op een fiets rondjes te hebben gereden in de buurt. Hij kijkt ‘zoekend’ om zich heen, is op video’s te zien. Daarnaast koopt hij die avond drinken in een supermarkt, aldus de politie afgelopen dinsdag in Opsporing Verzocht. De jongen is vol met zijn gezicht in beeld. In de uitzending zegt de politie er vanuit te gaan dat de dader het slachtoffer ‘niet kende’ en ‘willekeurig’ schoot. Nu een jongen van zestien uit Heerhugowaard zich bij de politie heeft gemeld, lijkt dit een wat vreemd scenario.

    Wat zou de jongen uit Noord-Holland, áls hij daadwerkelijk de schutter is, met een pistool op zak op een fiets doen in Oss, 140 kilometer van huis? Navraag bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers leert dat de Heerhugowaarder geen link lijkt te hebben met een asielzoekerscentrum in deze provincie. Het zou kunnen dat de jongens elkaar daarvan kennen bijvoorbeeld, elkaar hebben ontmoet in het aanmeldcentrum in Ter Apel. “Het is geen bewoner van ons en we hebben geen informatie dat het een ex-bewoner is. Voor meer informatie verwijs ik naar de politie”, aldus COA-woordvoerder Ronald Smallenburg.

    Vragen van Omroep Brabant aan de politie daar levert weinig meer informatie op. De woordvoerder van de eenheid daar zegt dat de Heerhugowaardse jongen op pad is gegaan om iemand om het leven te brengen. “Het is niet in een opwelling gebeurd, dat zou doodslag zijn.” Maar het wil volgens de politie niet zeggen dat hij het slachtoffer kende. “Hij kan ook op zoek zijn gegaan naar een willekeurig slachtoffer.”

    Het onderzoek is volgens de woordvoerder in volle gang en meer informatie delen zij op dit moment niet. Ook het Openbaar Ministerie in Brabant zegt in deze fase van het onderzoek nog niets. (Foto: Inter Visual Studio)

  • Zegel verbroken van gesloten pand in Alkmaar: strafbaar feit, maar burgemeester doet geen aangifte

    Zegel verbroken van gesloten pand in Alkmaar: strafbaar feit, maar burgemeester doet geen aangifte

    De zegel waarmee een woning aan de Lekstraat gesloten werd, is doorbroken. Vorige maand sloot burgemeester Anja Schouten het huis na verschillende aanslagen. Wie het zegel heeft verbroken is niet duidelijk, maar de gemeente laat weten dat niemand in het pand is geweest. Daar is absolute zekerheid over omdat de sloten zijn vervangen en die zijn nog intact.

    “Waarschijnlijk is de zegel uit baldadigheid losgetrokken. Handhaving heeft bij de woning gekeken en het huis opnieuw verzegeld.”, vertelt een politiewoordvoerder Streekstad Centraal. Het losscheuren van een zegel is een misdrijf, maar de gemeente laat weten dat de burgemeester geen aangifte gaat doen. Buurtbewoners hopen dat de huurwoning aan iemand anders wordt verhuurd en hebben daartoe ook een verzoek gestuurd naar de woningbouwvereniging. (Tekst gaat verder onder de foto)

    Het zegel voordat het werd verbroken. (Beeld: Streekstad Centraal)

    We schreven het vorige maand in een artikel: de bewoner komt er voorlopig niet meer in. De woning aan de Lekstraat werd verschillende keren het doelwit van aanslagen. Donderdagavond 14 september schrikken bewoners van de Alkmaarse straat op van een vuurwerkbom. Door de bom ontstaat een brand, die door buren in de kiem gesmoord wordt. De bewoner is tijdens de aanslag niet thuis. (Tekst gaat verder onder de foto)

    In de deur zit een flink gat en ook één van de ramen is gesneuveld. (Beeld: Streekstad Centraal)

    Maar dat is dus niet de eerste aanslag in de Alkmaarse Lekstraat. Meerdere harde knallen en een snel wegrijdende brommer of scooter. Het was in november vorig jaar ook raak bij de Alkmaarse woning. Vijf kogelgaten zaten in het voorraam van de woning. Op de straat lagen diverse kogelhulzen. Niemand wordt voor de aanslag aangehouden. Wel bestaat het vermoeden dat de aanslag mogelijk te maken heeft met een eerdere schietpartij in de Terschellingstraat.

    Maar ondanks de vermoedens werd het onderzoek naar de aanslag op de Lekstraat al snel gesloten. Ook in het licht van de nieuwe aanslag en de doorbroken zegel, blijft het koffiedik kijken voor de politie. “Het onderzoek loopt nog”, vertelt woordvoerder Joey Brink. “Natuurlijk kijken we altijd naar soortgelijke incidenten. Zeker als het om aanslagen op dezelfde woning gaat. Dat is op zijn minst gezegd opmerkelijk te noemen.”

  • Tientallen mensen aangehouden voor wedstrijd AZ – Aston Villa op Alkmaars station

    Tientallen mensen aangehouden voor wedstrijd AZ – Aston Villa op Alkmaars station

    Voorafgaand aan de voetbalwedstrijd van AZ tegen Aston Villa heeft de politie 52 mensen aangehouden op het treinstation van Alkmaar. Volgens de politie worden ze verdacht van belediging, opruiing of het verstoren van de openbare orde. Eén persoon had een mes bij zich. De politie heeft bij tal van aanhoudingen pepperspray gebruikt.

    Aan de telefoon politiewoordvoerder Joey Brink. Nog voor de wedstrijd van AZ tegen Aston Villa gaat het in en rond het Alkmaarse treinstation mis. De eerste aanhouding was donderdag even na 17:15 uur. Een man met een mes. Zo’n tien minuten later wordt een tweede man aangehouden. En kort daarop controleert de politie een groep Aston Villa-supporters. Tijdens deze controle worden vele mensen aangehouden.

    De politie vermoedt dat iemand een mes bij zich heeft. Op het moment dat agenten hierop willen controleren, zoekt de groep hun toevlucht tot een stilstaande trein. Er wordt geen mes meer gevonden. Met hulp van de Mobiele Eenheid (ME) worden de vijftig supporters een voor een uit de trein gehaald en aangehouden voor onder meer verstoring van de openbare orde. Verscheidene mensen verzetten zich tegen hun aanhouding. De ME gebruikt geweld om ze toch op te kunnen pakken.

    In de trein worden bivakmutsen en verdovende middelen gevonden. Geen van de betrokkenen had een wedstrijdkaart op zak. “Er zit nog één iemand vast. De overige 51 zijn heengezonden en kunnen een boete in de brievenbus verwachten.”