Categorie: nieuws algemeen

  • Leerlingen Heliomare College plaatsen bijenkast op schooldak

    Leerlingen Heliomare College plaatsen bijenkast op schooldak

    Maandag hebben leerlingen en docenten van het Heliomare College in Oudorp een bijenkast geplaatst op het dak van hun schoolgebouw. In het kader van natuur- en milieu-educatie zullen ze de bijen verzorgen en hun gedrag bestuderen. De honing die de beestjes maken verkopen de leerlingen in ‘Gewoon leuk’, hun schoolwinkeltje in wijkcentrum De Oever.

    De bijenstand in Nederland loopt danig terug. Mede daarom willen de leerlingen en het Heliomare College waar ze les krijgen hun steentje bijdragen om het tij te keren. Onder leiding van een docent die ook imker is, haalden vier leerlingen maandag de bijenkast bij ‘De vriendelijke bij’ in Callantsoog op. ’s Middags werd de kast op de school geplaatst, waarop één van de leerlingen zei: “Wij gaan zorgen dat er steeds meer bijen komen!”

    Er is gekozen voor het bijenras ‘Buckfas’. Deze bijensoort is speciaal is gekweekt op zachtaardigheid. Dat konden de leerlingen Sven, Ciska, Milan en Thijs aan den lijve ondervinden. De bijen zwermden gemoedelijk om hen heen. De stichting Vrienden van de Alk maakte de aanschaf en het onderhoud van de bijenkast mede mogelijk.

  • Inschrijving Alkmaarse Puienprijs geopend

    Inschrijving Alkmaarse Puienprijs geopend

    De Historische Vereniging Alkmaar is alweer druk bezig met de voorbereidingen van de eervolle Puienprijs. Iedere twee jaar wordt deze prijs uitgereikt aan panden met de fraaiste voorgevels. Panden in de binnenstad en de omringende oude wijken kunnen aan deze wedstrijd meedoen.

    Voorwaarde is dat het pand recentelijk verbouwd, gerenoveerd of gerestaureerd moet zijn. Nieuwe panden, gebouwd in een historische omgeving, kunnen ook aangemeld worden.

    De vereniging inventariseert momenteel alle gerealiseerde bouwplannen van de afgelopen twee jaar, maar het helpt als eigenaren, architecten en  initiatiefnemers zelf ook panden aanmelden. Daarna wordt een selectie gemaakt van panden die voor een nominatie in aanmerking komen.

    Aanmelden van panden kan via e-mail naar info@hvalkmaar.nl. De vereniging ontvangt hierbij graag een foto van de oude en de nieuwe situatie.

    In augustus worden de nominaties bekend gemaakt. Op 13 november worden op de Puienprijsavond de winnaars bekend gemaakt. Kijk voor meer informatie op de website van de Historische Vereniging Alkmaar. Op de foto de winnaar in 2017 in de categorie zakelijke panden. (Foto: HVA)

  • Wisselingen binnen Waardse Senioren-partij

    Wisselingen binnen Waardse Senioren-partij

    Willem-Jan Mandersloot is de nieuwe fractievoorzitter van Senioren Heerhugowaard. Hij neemt het voorzitterschap over van Annette Valent.

    Sinds een jaar is Mandersloot raadslid namens de seniorenpartij. In 2015 ging hij met pensioen na een carrière als onder meer gevangenisdirecteur in Heerhugowaard. In datzelfde jaar meldde zich aan bij de partij.  Inmiddels levert hij als commissielid van Maatschappelijke Ontwikkeling zijn bijdrage aan verbeteren van het welzijn van onze inwoners.

    Valent is voorgedragen als opvolger van partijgenoot wethouder Jan van der Starre, die het op zijn beurt iets rustiger aan wil doen.  Joke van Ruitenbeek neemt de post van vicefractievoorzitter over van Gijs Dirkmaat.

  • Ook scholen in regio dupe DDos aanvallen ‘agendasysteem’ Magister

    Ook scholen in regio dupe DDos aanvallen ‘agendasysteem’ Magister

    Het online ‘agendasysteem’ Magister dat door veel scholen wordt gebruikt gaat sinds dinsdagochtend gebukt onder DDos-aanvallen, waardoor de dienst niet bereikbaar is voor leerlingen en de scholen zelf. Ook in maart werden al meerdere van dit soort aanvallen uitgevoerd.

    Leerlingen van diverse scholen in de regio die Magister gebruiken kunnen niet inloggen waardoor ze bijvoorbeeld niet bij hun lesroosters kunnen komen en niet kunnen zien wat voor huiswerk ze moeten maken. Het is nog niet bekend hoelang de storing nog gaat duren.

    Een DDoS-aanval wordt veroorzaakt door aanvallers die in een korte periode heel veel informatie op een server afsturen. Die kan de aanvragen daardoor niet goed verwerken en wordt slecht of niet bereikbaar.

  • Human Library zoekt ‘levende boeken’

    Human Library zoekt ‘levende boeken’

    De Human Library is op zoek naar lokale ‘levende boeken’ die een bijzonder levensverhaal hebben, waarin buitensluiting, discriminatie, stigmatisering of vooroordelen een rol spelen of hebben gespeeld.

    Geen boeken lezen maar mensen. En ontdekken dat vooroordelen gebaseerd op de buitenkant niet altijd klopt met de werkelijkheid. Bij de Human Library staan deze ‘levende boeken’ centraal.

    Elk ‘levend boek’ krijgt een titel die aansluit bij het vooroordeel. Bezoekers van de bibliotheek in Heerhugowaard lenen het ‘levende boek’ voor 20 minuten. In die tijd komt er één op één een persoonlijke uitwisseling tot stand. Het levende boek wordt gedurende de dag begeleid door een eigen (vrijwillige) matchmaker, die ook de leners begeleidt.

    Het ‘boek’ beslist op welke vragen wel of geen antwoord worden gegeven en hoe ver het gaat. Voorafgaand aan de Human Library doen levende boeken en vrijwilligers mee aan een training, waarin ze gesprekken oefenen en collega-boeken en matchmakers leren kennen.

    Deelnemers zijn bij voorkeur woonachtig in de directe omgeving van Heerhugowaard en op zaterdag 15 juni van 11:00 – 18:00 uur beschikbaar. De training vindt plaats op maandagavond 3 juni van 19:30 – 22:00 uur. Elk potentieel boek krijgt eerst een intakegesprek, waarna gezamenlijk wordt besloten tot deelname.

    Geïnteresseerden kunnen zich tot en met 14 april aanmelden via een mail naar Kari Kremer: k.kremer@bknw.nl. Kijk voor meer informatie op deze Facebookpagina.

  • Oterlekers vrezen voor wegzakkende huizen door werkzaamheden

    Oterlekers vrezen voor wegzakkende huizen door werkzaamheden

    Zo’n 140 gezinnen uit het Oterleek hebben gezamenlijk hun zorgen over de toekomst van hun huizen geuit. Herman Sierag, bestuurder van de vereniging De Oterleker Gemeenschap, heeft namens de inwoners van het pittoreske dorp een brief gestuurd naar de Alkmaarse gemeenteraad, zo meldde NHD. De inwoners vrezen dat na de huidige werkzaamheden het grondwaterpeil te ver zal dalen en huizen en andere gebouwen gaan verzakken.

    Het probleem begon toen het asfalt in Dorpsstraat vervangen moest worden. Toen deze werkzaamheden begonnen waren, is besloten ook direct de riolering aan te pakken. Een veenlaag is weggehaald en vervangen door zand, wat van nature slecht water vasthoudt. Om te voorkomen dat het water weg zou stromen, zijn foliedammen geplaatst. Hierbij bestaat echter nog steeds het risico voor de inwoners dat de onderliggende veenrug inklinkt, wat ernstige schade kan veroorzaken aan woningen en opstal.

    Volgens Sierag zijn er vooraf duidelijke afspraken gemaakt tussen gemeente en inwoners. Er zou onder andere elke maand terugkoppeling gegeven worden, maar de Oterlekers hebben nooit de meetresultaten gezien. “We willen de resultaten als geruststelling” vertelt hij het NHD. “Hoe de huizen gaan reageren is onvoorspelbaar. Geen twee huizen zijn hetzelfde. De een is op staal gebouwd, de ander op koeienhuiden.”

  • Trauma-heli landt op Paardenmarkt in Alkmaarse binnenstad

    Trauma-heli landt op Paardenmarkt in Alkmaarse binnenstad

    Maandag rond het middaguur trok een helikopterlanding op de Alkmaarse Paardenmarkt veel bekijks. Een trauma-heli was opgeroepen om assistentie te verlenen bij een incident binnenshuis in de Kanisstraat.

    Politie hield omstanders op de Paardenmarkt op afstand zodat de helikopter daar veilig kon landen en opstijgen. Vervolgens brachten agenten de trauma-arts naar de Kanisstraat. Een persoon was onwel geworden. Wat zich daar precies heeft afgespeeld is onduidelijk. Wel is bekend dat het slachtoffer door een ambulance en onder begeleiding van de arts overgebracht naar het ziekenhuis.

    De helikopter heeft de arts later weer opgepikt bij het AZ-stadion.

  • Geen extra nachtelijke uurtjes voor sekswerkers op Achterdam

    Geen extra nachtelijke uurtjes voor sekswerkers op Achterdam

    De Achterdam een uurtje langer open op vrijdag en zaterdag leek OPA wel een goed idee, maar dit voorstel kreeg niet de goedkeuring van de gemeenteraad.

    Burgemeester Bruinooge is waakzaam als het gaat om de Alkmaarse rosse buurt. Er heerst nu rust op de Achterdam en dat moet zo blijven. “Hoe klein de verruiming ook is, het geeft een verkeerd signaal af. ” Hiermee doelt hij op het strakke beleid dat de afgelopen jaren is ingezet, juist om misstanden te voorkomen.

    Volgens OPA kleven er ook voordelen aan het verruimen van de openingstijden, zoals het terugbrengen van thuisprostitutie. Hierover denkt de burgemeester anders, het verband tussen thuiswerken en verruiming van openingstijden is niet aangetoond.

    VVD stemde voor het amendement van OPA. Sekswerkers zijn zelfstandige ondernemers en verdienen wat de partij betreft ondersteuning. Groen Links is niet overtuigd van het amendement: “Verruiming draagt niet bij aan veiligheid van sekswerkers.”

    De vereniging van binnenstadbewoners ‘Hart van Alkmaar’ ziet al helemaal geen heil in uitbreiding van de openingstijden. Langer open tijdens de nachtelijke uren betekent meer klandizie en meer overlast op straat.

    Op aangeven van SPA verzachtte OPA het uitbreidingsvoorstel nog door het amendement uit te breiden met een proefperiode dat na een half jaar geëvalueerd kan worden samen met de binnenstadbewoners. Dit mocht niet baten. Op vrijdag en zaterdag blijven de rode lampjes om 01.00 uur uitgaan.

  • Open dag coffeeshops rustig verlopen

    Open dag coffeeshops rustig verlopen

    Organisator Anytime kan positief terugblikken op de Open Dag van de coffeeshops in Alkmaar. Alle vijf hadden de deuren opengezet voor iedereen die nieuwsgierig was naar wat er nou eigenlijk allemaal gebeurt in een coffeeshop. En dat zorgde ervoor dat er nieuwe gezichten binnenkwamen want naast de gebruikelijke klanten kwamen her en der ook buurtbewoners en andere geïnteresseerden even aanwaaien.

    Naast de medewerkers van de coffeeshops waren ook vertegenwoordigers van gemeente en politie aanwezig om vragen te beantwoorden over natuurlijk de producten, maar ook over zaken als overlast en veiligheid. Maar grote incidenten zijn er eigenlijk niet. Medewerkers van Anytime en De Brug geven wel aan dat er overlast is van klanten die hun auto fout parkeren.

    Om te voorkomen dat er binnen vervelende situaties ontstaan, krijgen de coffeeshopmedewerkers iedere drie jaar training in omgaan met agressie en een cursus over hoe zij een goede gastheer of -vrouw kunnen zijn. Drie keer per jaar vindt overleg plaats tussen de shops en wijkagent Johan de Caluwe over nieuwe ontwikkelingen of over aanpak van overlast.

    Alkmaar Centraal fotograaf Marco Schilpp maakte een fotoserie die op onze Facebookpagina te zien is.

  • Alkmaarse preventieactie fietsendiefstal flink bezocht; “Dit is niet een heel goed slot” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Alkmaarse preventieactie fietsendiefstal flink bezocht; “Dit is niet een heel goed slot” (VIDEO)

    De politie heeft geconstateerd dat er weer een stijgende lijn zit in het aantal fietsendiefstallen in Alkmaar. Vooral in de binnenstad verdwijnen de nodige tweewielers. Daarbij gaat het niet alleen om gelegenheidsdiefstallen van bijvoorbeeld stappend publiek en ‘bekenden van de politie’, maar ook om meer georganiseerde diefstallen die te maken hebben met de waarde van elektrische of exclusievere fietsen.

    Zaterdagmiddag werd daarom door de politie, gemeente, Fietsersbond en het Centrum Fietsdiefstal een preventie-actie fietsendiefstal georganiseerd op het Canadaplein in Alkmaar. Er was flinke aanloop en er er werden flinke dromen om zeep geholpen. Want een nieuwe fiets is nog geen garantie op een goed slot, zo ondervonden meerdere bezoekers.

    “Dit slot heet in de politievolksmond een hondenriem en is niet heel goed heb ik begrepen”, zo meldt een mijnheer die met een spiksplinternieuwe fiets langskwam. “Veel mensen gebruiken een kettingslot dat je in het fietsslot steekt en die zijn eigenlijk eenvoudig los te krijgen”, vertelt Sudish Debisarun van het Centrum Fietsendiefstal.

    “Het merk van het slot maakt niet uit, als er maar een ART keurmerk heeft en minimaal 2 sterren” laat hij weten aan een mevrouw die net gedemonstreerd heeft hoe ze haar dure elektrische fiets altijd op slot zet. Ze krijgt een compliment van Sudish: “U doet het helemaal goed.”

    Nog geen vijf minuten later wil hij iets laten zien en vertellen over sloten en loopt hij naar de flinke verzameling fietsen bij de Grote Kerk. “Kijk, deze staat niet eens op slot”, roept hij, stapt op een damesfiets en fietst er mee naar de tent. Verbazing alom. Besloten wordt om de rechtmatige eigenaar op te wachten,”en anders gaat-ie met mij mee”, zegt de ook aanwezige wijkagent Johan de Caluwe. Er valt nog genoeg te leren, zo is wel duidelijk.