Categorie: nieuws algemeen

  • Gevaarlijke provinciale wegen in kaart gebracht

    Gevaarlijke provinciale wegen in kaart gebracht

    In de afgelopen vier jaar hebben de provinciale wegen en fietspaden in Noord-Holland in totaal 48 dodelijke verkeersslachtoffers geëist. De provinciale wegen met een hoog aantal ongevallen moeten snel verbeterd worden, vindt ANWB. Welke wegen dat zijn heeft de wegenclub onderzocht en in kaart gebracht. Donderdag worden de onderzoeksresultaten aangeboden bij alle provincies.

    Volgens de ANWB zijn de provinciale wegen de gevaarlijkste wegen van ons land. Hoewel het gaat om slechts zes procent van het wegennet, leidt deze tot een vijfde van alle verkeersdoden. Rondom Alkmaar scoren de Ommering (Ring-Zuid), Nollenweg (Ring-Noord) en Schagerweg (ter hoogte van Vroonermeer-Zuid) hoog en zijn op de kaart met rood aangegeven. In Heerhugowaard heeft de Westerweg een hoge ongevallenscore. De Westdijk langs het Noordhollands Kanaal staat ook op de lijst van gevaarlijke wegen, maar hier staan al maatregelen voor gepland.

    ANWB wil met het inzichtelijk maken van de onveilige wegen dat de provincie maatregelen neemt om de veiligheid te vergroten. Zoals het toevoegen van rotondes, ongelijkvloerse kruisingen, fietstunnels, verbreden van de berm of het afschermen van obstakels langs de weg. (foto: ANWB)

  • Automobilist rijdt al 21 jaar zonder rijbewijs

    Automobilist rijdt al 21 jaar zonder rijbewijs

    Waar sommige automobilisten om de haverklap worden gecontroleerd, ontspringen anderen soms tientallen jaren de dans. In die laatste categorie valt een automobilist die gisteren in Heerhugowaard werd opgepakt.

    Nadat de automobilist het stopteken had opgevolgd, kon hij de dienstdoende agenten geen rijbewijs laten zien, twittert wijkagent Maurice Smit. Na zijn biecht is de man aangehouden en meegenomen naar het bureau. “Is nu tijdelijk onze gast”, besluit Smit.

  • Pancrasser petitie tegen fusie met Heerhugowaard: “Voelen ons meer verbonden met Alkmaar”

    Pancrasser petitie tegen fusie met Heerhugowaard: “Voelen ons meer verbonden met Alkmaar”

    De Dorpsraad Sint Pancras is een petitie gestart tegen de aanstaande fusie van Langedijk met Heerhugowaard. Sint Pancras hoort bij de gemeente Langedijk, maar volgens de Dorpsraad voelt men zich meer verbonden met Alkmaar. De Dorpsraad wil – wat de uitkomst ook mag zijn – dat rekening wordt gehouden met de mening van de Pancrassers.

    Eind vorig jaar besloten de gemeenteraden van Langedijk en Heerhugowaard dat de toekomst van de gemeenten samen is. Eerst wordt per 2020 ambtelijk gefuseerd, twee jaar later volgt een volledige, bestuurlijke fusie. Volgens de Dorpsraad denkt de bevolking van Sint Pancras, een dorp met zo’n 6.000 inwoners, daar anders over, zo meldt mediapartner NH Nieuws.

    “Het dorp Sint Pancras is geografisch en sociaal maatschappelijk meer verbonden met Alkmaar dan met Heerhugowaard”, stelt de tekst van de petitie. Uit een enquête in 2015 van de Dorpsraad bleek al dat meer inwoners bij Alkmaar willen horen dan Heerhugowaard. “We willen met de petitie peilen wat de mensen willen”, licht bestuurslid Joop den Haan toe. Voor de Dorpsraad is het standpunt duidelijk: “We liggen aan Alkmaar vast. Voelen ons er meer thuis en passen daar beter.”

    “Maar dit is echt een volksraadpleging. De uitkomst is leidend. Dus als blijkt dat de meerderheid ‘het niet uitmaakt’, dan is dat ook goed. Maar als de meerderheid bij Alkmaar wil horen, dan is dat een duidelijk signaal naar Langedijk. Daar moet dan door de gemeente wat mee gedaan worden”, vinden wij als Dorpsraad.

    Sinds vorige week vraagt een gemeentelijke website naar meningen over de aanstaande fusie. “Maar tot op heden heeft de gemeente de inwoners niets gevraagd. Het besluit tot een fusie is al genomen door de gemeenteraad, en achteraf mag je het er wel of niet mee eens zijn”, stelt Den Haan.

    Donderdagavond houdt de gemeente Langedijk een informatieavond in Sint Pancras over de fusie. De Dorpsraad hoopt dat veel inwoners daar op af zullen komen. De petitie is inmiddels door een paar honderd mensen ondertekend.

  • Blauwe tractor verraadt ‘Tractor-dief’

    Blauwe tractor verraadt ‘Tractor-dief’

    Inbreken met een opvallende tractor blijkt niet het allerslimste idee te zijn. De blauwe tractor heeft ertoe geleid dat de inbreker dinsdag kon worden aanhouden door de politie. De 31-jarige man uit Schagen wordt verdacht van twee inbraken.

    Afgelopen zaterdag ramde de man met zijn tractor de voorgevel van een bedrijf aan de Strooijonkerstraat in Alkmaar. Hier maakte hij verfspuiten buit en ging er op zijn tractor van door. Een paar dagen voor de inbraak was de man in de winkel geweest om rond te kijken en meldde hij aan de verkoper dat hij nog terug zou komen.

    In de nacht van 21 en 22 februari heeft ook een inbraak plaatsgevonden waarbij dezelfde tractor te zien was op de camerabeelden. Toen werd vanaf een bedrijventerrein aan de Helderseweg in Alkmaar een tegelriek gestolen. Een tegelriek is een hulpmiddel dat aan een shovel of tractor gemonteerd kan worden. Bij deze inbraak werd het toegangshek geforceerd.

    De politie heeft bij de verdachte de tegelriek teruggevonden en deze in beslag genomen. Van de gestolen verfspuiten ontbreekt nog ieder spoor. Of de man nog meer inbraken op zijn kerfstok heeft wordt onderzocht.

  • Buren vragen rechter om bouwstop appartementencomplex Koelmalaan

    Buren vragen rechter om bouwstop appartementencomplex Koelmalaan

    Op de Koelmalaan in Alkmaar is Van Alckmaer voor Wonen kort geleden begonnen met de bouw van een appartementencomplex en dat moet gestopt worden, vinden de bewoners van het naastgelegen gebouw De Entree. Dinsdag stond de Vereniging van Eigenaren (VVE) ‘van de rode balkonnetjes’ voor de rechter in de hoop dat deze in hun voordeel zal beslissen.

    Al eerder deed deze vereniging haar beklag bij de gemeente. Het gebouw met zes woonlagen zou te massaal zijn en met de komst van 35 appartementen is de verwachting dat de parkeerdruk te hoog wordt. Gemeente Alkmaar veegde de bezwaren van tafel en gaf groen licht aan de woonstichting. Een oplossing zou volgens de VvE zijn om het nieuwe gebouw te verlagen tot vijf woonlagen.

    Nu de bouw gestart is en de contouren van het complex zichtbaar worden, verwachten de Entree-bewoners dat er een onoverzichtelijke verkeerssituatie zal ontstaan. Het gebouw ontneemt volgens de VvE straks het zicht voor weggebruikers die de Koelmalaan willen oprijden en dat leidt tot onveilige situaties. Hier is de gemeente niet van overtuigd.

    Nu is het aan de rechter of de bezwaren van VvE steek houden en zal hij over drie weken uitspraak doen.

  • Keuze vaarroute definitief; raad kiest voor west

    Keuze vaarroute definitief; raad kiest voor west

    Na een lange discussie of de vaarverbinding nu via de westelijke of oostelijke route moet worden aangelegd, is gisteravond op het gemeentehuis een besluit genomen. Met een grote meerderheid koos de raad voor de westelijke variant. Via de Bomenbuurt wordt de Machinesloot weer verbonden met de Achterburggracht.

    Wel diende Dorpsbelang Langedijk, samen met Kleurrijk, Seniorenpartij en CDA, een amendement in. Ze zien graag aanpassingen in het voorstel dat er ligt; een geplande fietsbrug op de Sportlaan zien de partijen liever vervangen worden door een autobrug en de ingetekende wandelbrug op de Wilgenlaan zou een fietsbrug moeten worden.

    Bij de keuze voor de westelijke vaarverbinding is ook gekeken naar de Langedijker geschiedenis. Vroeger waren de twee wateren ook verbonden, de westelijke vaarroute doet de historische vaarverbinding de meeste eer aan.

  • Uitslaande brand Lorentszstraat Alkmaar; vier bedrijven in as (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Uitslaande brand Lorentszstraat Alkmaar; vier bedrijven in as (VIDEO)

    In de nacht van dinsdag op woensdag is een bedrijvenverzamelpand aan de Lorentszstraat in Alkmaar in vlammen opgegaan. In het pand, dat als verloren moet worden beschouwd, waren vier bedrijven gevestigd. 
    De brand ging gepaard met flinke rookwolken, maar er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Wel adviseerde de Veiligheidsregio de ramen en deuren gesloten te houden, ook in verband met stankoverlast. De brandweer werd door meerdere korpsen uit de regio geassisteerd, er waren rond de 90 mensen ter plaatse en er werden drie hoogwerkers ingezet.
  • KPN breidt glasvezelnetwerk uit naar Zuidwijk en Huygenhoek

    KPN breidt glasvezelnetwerk uit naar Zuidwijk en Huygenhoek

    KPN NetwerkNL maakte maandag bekend het glasvezelnetwerk uit te breiden naar de Heerhugowaardse wijken Zuidwijk en Huygenhoek. De komende drie jaar wil KPN rond een miljoen huishoudens in Nederland aansluiten via glasvezel. De werkzaamheden starten 8 april en zijn kosteloos voor bewoners.

    Projectmanager Marcel Joustra: “In elk huishouden neemt het datagebruik sterk toe. We kijken digitale tv, gamen, luisteren muziek via internet en streamen filmpjes. Ook komen er steeds meer slimme apparaten bij. Ons datagebruik stijgt in Nederland elk jaar met zo’n 30%. Glasvezel kan die groei aan en met glasvezel zijn Zuidwijk en Huygenhoek klaar voor alle mogelijkheden van het internet. Nu en in de toekomst.”

    Inwoners kunnen voor vragen over de aanleg, planning en voordelen van glasvezel vanaf vrijdag 12 april terecht in het glasvezelinformatiepunt bij de Albert Heijn, Anna Clasina op Het Landtplantsoen 11. Ook is meer info beschikbaar via kpnnetwerk.nl, waar tevens een postcodecheck mogelijk is.

  • Drie jaar cel voor diefstal in verzorgingshuizen Alkmaar, Oudorp en Heiloo

    Drie jaar cel voor diefstal in verzorgingshuizen Alkmaar, Oudorp en Heiloo

    De Alkmaarse rechtbank heeft de 39-jarige Harrie P. veroordeeld tot drie jaar cel voor het insluipen bij verzorgingshuizen om geld en waardevolle spullen van  kwetsbare slachtoffers te stelen. Ook moet hij één van de slachtoffers 140 euro terugbetalen, meldt het Haarlems Dagblad. De man uit Westzaan was in 2018 actief in Alkmaar, Oudorp, Heiloo, Driehuis en Zaandam.

    Het is niet de eerste keer dat P. voor een reeks van dit soort acties celstraf kreeg. Sterker nog, hij ging vrij kort nadat hij vrijkwam – in 2018 dus – weer aan de slag. P. liep verzorgingshuizen binnen en deed dan alsof hij druk met iemand aan de telefoon zat om de receptie op het verkeerde been te zetten. Vaak had hij een doos chocolade onder zijn arm. P. liep daarna woningen binnen en griste vooral kleine hoeveelheden geld weg. De rechter noemde het volgens het HD een “geslepen en laffe daad met een enorm impact voor de slachtoffers.”

  • N242 bij spoorviaducten Heerhugowaard en Waarland avond en nacht dicht

    N242 bij spoorviaducten Heerhugowaard en Waarland avond en nacht dicht

    In de avond en nacht van 27 op 28 maart wordt de Westerweg (N242) op twee plekken afgesloten. De Provincie Noord-Holland voert tussen 20:00 en 04:00 uur onderhoud uit aan de spoorviaducten bij Heerhugowaard en Waarland.

    De Westerweg onder het spoorviaduct in Heerhugowaard wordt geheel afgesloten voor verkeer. Alleen nood- en hulpdiensten er met gepaste snelheid door. Verkeer kan omrijden via de Zuidtangent en Westtangent, dit zal rond vijf minuten vertraging opleveren.

    Voor het werk aan de spoorbrug bij Waarland hoeft alleen de weghelft voor verkeer richting Verlaat te worden afgesloten. De omleiding loopt via de Hasselaarsweg door Pannekeet en de Middenweg door De Noord. De omleiding zorgt voor een vertraging van vijf à tien minuten.

    Vragen kunnen naar het provinciale Servicepunt via 0800-0200600 (gratis) of servicepunt@noord-holland.nl. De werkzaamheden zijn ook te volgen via gebiedscontractmiddennoord.nl en Twitter.