Categorie: nieuws algemeen

  • Medewerkers VRNHN en GGDHN verzamelen kerstcadeaus voor Voedselbank Alkmaar

    Medewerkers VRNHN en GGDHN verzamelen kerstcadeaus voor Voedselbank Alkmaar

    Voedselbank Alkmaar verzamelde voor Sinterklaas cadeaus om aan kinderen van klanten te geven en dat doet het nu ook weer voor Kerstmis. Traditioneel helpen medewerkers van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de Gemeenschappelijke Gezondheidscentrum Hollands Noorden daarbij een handje.

    De medewerkers van de VRNHN en de GGDHN hebben dit jaar hun kersttraditie voorgezet en zamelden honderden cadeaus in voor kinderen wiens ouders afhankelijk zijn van de voedselbank, omdat ze niet goed rond kunnen komen. Dit Twitterde Veiligheidsregio dinsdag. “Trots op onze collega’s!” (foto: @vrnhn)

  • Ziggo begin februari volledig digitaal in gemeente Alkmaar

    Ziggo begin februari volledig digitaal in gemeente Alkmaar

    In maart startte Ziggo met volledige digitalisering van kabeltelevisie en begin 2019 zijn onder andere de gemeenten Alkmaar en Bergen aan de beurt. De omschakeling vindt plaats in de nacht van maandag 4 op dinsdag 5 februari. Ziggo-klanten krijgen hier ruim van tevoren bericht over, maar informatie is ook beschikbaar via ziggo.nl/schakelmee.

    Veel klanten kijken al digitale tv, of kunnen dit maar doen het nog niet. Klanten kunnen zelf controleren of ze al digitaal kijken door de televisie op kanaal 14 te zetten. Zit daar niet Ziggo Sport, wordt er nog analoog gekeken. Op gebied van radio verandert er voorlopig niets.

    “Er is door de jaren heen veel veranderd op tv-gebied. Het beeld ging van zwart-wit naar kleur, de antenne verdween van de daken. Nu kijken we behalve op het televisiescherm ook tv op een mobiel en tablet. We gaan dóór met vernieuwen om klaar te zijn voor de toekomst. Het aantal mensen dat nog analoog tv kijkt is de laatste jaren flink afgenomen. Het analoge tv-signaal gaat daarom stoppen, dan leveren we al onze klanten digitale kabel tv, via diezelfde kabel”, zegt CEO Jeroen Hoencamp. “Volledige digitalisering is ook een belangrijke stap om het ‘netwerk van de toekomst’ te realiseren. Onlangs heeft VodafoneZiggo aangekondigd vanaf 2020 over te gaan op snelheden van 1 Gb per seconde. Dat is gemiddeld tot wel vijf keer sneller dan nu.”

    Digitaal zijn extra zenders te zien, waaronder alle regionale zenders en Ziggo Sport, met onder andere live Formule 1, Champions League, de Engelse en Spaanse voetbalcompetities en meer. De abonnementskosten blijven gelijk.

  • Kleinste winkeltje van Middenwaard doet het goed tussen de grote jongens

    Kleinste winkeltje van Middenwaard doet het goed tussen de grote jongens

    Het kleinste winkeltje van Middenwaard, Iene Miene Mud is er al sinds de opening van het winkelcentrum 44 jaar geleden. Het bevalt eigenaresse Nicole Tiggeler goed in het 54 vierkante meter grote winkeltje. ”Ze zien je gauw over het hoofd en soms krijgen we de vraag of we hier nieuw zijn, maar je merkt ook dat klanten dit een leuk winkeltje vinden, dat maakt veel goed.”

    In 1974 opende Iene Miene Mud de deuren in het toen spiksplinternieuwe winkelcentrum in Heerhugowaard. Natuurlijk waren er destijds nog meer huurders in Middenwaard, maar Iene Miene Mud, de juwelier, de kaasboer en de slagerij zijn altijd gebleven. “Ik maak het nu al de helft van de tijd mee en het gaat goed hier. Misschien juist omdat we zo klein zijn, dat vinden mensen vaak juist leuk. We verkopen sinds een paar jaar ook huidzuiveringsproducten naast de modeaccessoires, die doen het ook erg goed. We hebben spullen voor iedereen, voor grote prijzen, maar ook voor kleine prijsjes.”

    In al die jaren is er niet veel veranderd bij Iene Miene Mud, maar is wel het assortiment uitgebreid. Voorheen werden er alleen sieraden verkocht, nu kun je er ook terecht voor sjaals en zonnebrillen. Ook in het interieur zijn geen grote veranderingen geweest sinds de opening. “Een paar jaar nadat ik de winkel overnam van mijn schoonmoeder, in 1999, heb ik wel een paar meubeltjes veranderd, maar de basis is hetzelfde gebleven. Wat wel steeds verandert is ons aanbod, want we gaan heel erg met de modetrends mee”, vertelt Nicole enthousiast.

    In de negentien jaar dat Nicole de winkel nu runt is er wel iets geweest wat haar altijd is bijgebleven. “In 2004 is een bekende Argentijnse sieradenontwerper, Rodergio Otazu, naar onze winkel gekomen. Dat deed hij omdat ik een van zijn eerste klanten in Nederland was. Hij heeft hier toen allerlei verpakkingen van zijn sieradenlijn gesigneerd en klanten konden hem ontmoeten en met hem op de foto.” Otazu maakt sieraden die veertien jaar geleden nog niet zo bekend waren, hij ontwierp onder andere kettingen met grote gekleurde stenen. “Dat zag je toen helemaal nog niet zo hier, maar ik vond het ontzettend leuk en wilde het ook verkopen. Nou, dat hij hier speciaal voor ons kwam was toch wel heel bijzonder.”

    Of Iene Miene Mud nog eens 40 jaar in Middenwaard gevestigd blijft weet Nicole niet. “Ik heb niet echt de ambitie om iets anders te gaan doen, maar als er iets op je pad komt kan dat natuurlijk zomaar veranderen. Ik moet wel zeggen dat ik deze branche wel heel leuk vind. Het is de combinatie van de verschillende producten die het zo leuk maakt. We zitten hier nog wel even goed.”

  • College aan de slag met maatwerkcontract voor werkloze 55-plussers

    College aan de slag met maatwerkcontract voor werkloze 55-plussers

    HalteWerk zal in opdracht van het college onderzoeken hoe het maatwerkcontract voor werkloze 55-plussers vormgegeven moet gaan worden binnen de gemeentegrenzen. Over ruim een half jaar moeten de kaders duidelijk zijn.

    PvdA en GroenLinks dienden afgelopen november een motie in om werkloze 55-plussers aan het werk te helpen. Bijna de hele raad vond het een goed plan en het college gaat hier nu mee aan de slag.

    Oudere werklozen solliciteren wel, maar komen vaak moeilijk of niet aan werk. Om deze groep uitkeringsgerechtigden weer aan de slag te krijgen kan een maatwerkcontract uitkomst bieden. Dit levert meer meer participatie op, betaald of onbetaald, dan wanneer ze alleen gecontroleerd worden op hun sollicitatieactiviteiten.  Ontheffing van de sollicitatieplicht kan een onderdeel zijn van het maatwerkcontract, bijvoorbeeld als er een stage of leerwerktraject wordt gevolgd.

  • Afspraken over betaalbare huurwoningen in Langedijk

    Afspraken over betaalbare huurwoningen in Langedijk

    De gemeente Langedijk, Woonstichting Langedijk, Woonwaard en hun huurdersorganisaties hebben prestatieafspraken gemaakt over betaalbaar wonen in Langedijk. De afspraken gelden voor het jaar 2019 met een
    doorkijk naar de toekomst. Op 6 december hebben zij deze afspraken ondertekend. De afspraken die de partijen hebben gemaakt, gaan onder andere over het minimale jaarlijkse aanbod van betaalbare huurwoningen, een nieuw woon-zorg-welzijn concept en anders omgaan met energie.

    De woningcorporaties bieden betaalbare woningen voor mensen die door hun inkomen of andere omstandigheden een beroep op hen doen; de juiste huurder bij de juiste woning. Belangrijke afspraken hierbij zijn dat er ook in 2019 sprake is van het beperken van de huurverhoging en het aanbieden van minimaal 85 procent van de vrijkomende woningen en nieuwbouwwoningen voor een huurprijs lager dan 640 euro.

    Over de beschikbaarheid van sociale huurwoningen is afgesproken dat er voldoende en geschikt aanbod is van betaalbare huurwoningen voor huidige en toekomstige bewoners. Woningcorporaties en de gemeente maken in 2019 meerjarige afspraken over de nieuwbouw van sociale huurwoningen en het beschikbaar komen van bouwlocaties daarvoor. Op sociaal maatschappelijk gebied is de ambitie dat er sprake moet zijn van een prettige woonomgeving. Corporatie en gemeente werken hierin samen en overleggen over het oplossen van problemen. Daarnaast werken zij verder aan de relatie tussen wonen, zorg en welzijnsactiviteiten.

    Op het gebied van energie staat er veel te gebeuren. Nieuwbouwwoningen die de corporaties bouwen hebben geen aansluiting op aardgas meer en zijn (bijna) energieneutraal. Ook bestaande woningen moeten op termijn van het gas af. Komend jaar wordt een een begin gemaakt met de plannen hiervoor. Tegelijk gaan de corporaties door met het verduurzamen van woningen. Woonwaard maakt in de loop van volgend jaar keukens gasvrij bij een nieuwe verhuring en brengt bij vrijkomende eengezinswoningen, die daarvoor geschikt zijn, zonnepanelen aan. Woonstichting Langedijk biedt ruim 200 huurders aan de woning te isoleren en zonnepanelen te plaatsen, waardoor de woning op minimaal een energielabel B komen. Huurders kunnen door bewust gebruik een belangrijke bijdrage energiebesparing realiseren.

    De huurdersorganisaties stimuleren initiatieven om de bewustwording onder huurders te vergroten, bijvoorbeeld door energieambassadeurs en energiecoaches.

  • Bewoners: Nassaulaan moet een laan blijven, geen park

    Bewoners: Nassaulaan moet een laan blijven, geen park

    Tijdens de bijeenkomst met bewoners van de Nassaulaan werd nog niet echt duidelijk wat er nu precies terugkomt voor de dertien zieke kastanjebomen in de middenberm. Dit hoeven niet per se kastanjebomen te zijn, als de Nassaulaan maar een laan blijft en geen park wordt is de mening van de meeste bewoners. Zo meldt NHD.

    Een enquête onder bewoners moet straks duidelijkheid scheppen in de wensen. Een aantal bewoners zullen plaatsnemen in de op te richten klankbordgroep, die op zijn beurt weer aan de slag gaat met Stadswerk072 om een landschapsplan te maken.

    Over de kosten en planning wordt nog niet gepraat. Pas als duidelijk is wat het plan gaat worden kan de gemeente budget vrijmaken. Wanneer de zieke bomen gerooid gaan worden is ook nog niet duidelijk. Hoe eerder hoe beter vindt wethouder Van Zon, die bij de bijeenkomst aanwezig was. Maar daar zijn de bewoners het niet mee eens.

  • Twijfels over ongeoorloofde staatssteun bij nieuwbouw Alkmaars ziekenhuis

    Twijfels over ongeoorloofde staatssteun bij nieuwbouw Alkmaars ziekenhuis

    De Alkmaarse gemeenteraad twijfelt of er misschien sprake is van ongeoorloofde staatssteun bij de nieuwbouw van Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar. Er wordt gediscussieerd of het ziekenhuis misschien al teveel financiële steun heeft gekregen van de gemeente voor de bouw in stadspark De Alkmaarder Hout.

    De Alkmaarse fracties van de Partij voor de Dieren en de ChristenUnie hebben een notitie gekregen waar instaat dat de regels van staatssteun mogelijk overtreden worden bij de nieuwbouw van Noordwest Ziekenhuisgroep. De notitie kwam van Allard Knook, een jurist die een boek heeft geschreven over staatssteun. In zijn notitie stipt hij onder andere aan dat de bouwgrond het Alkmaarse ziekenhuis niet veel gekost heeft en dat de gemeente de tijdelijke parkeervoorzieningen zou betalen.

    Naar aanleiding van deze notitie hebben de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren vragen gesteld aan het Alkmaarse college. De partijen willen dat het hele verhaal rond de nieuwbouw goed wordt uitgezocht en dat de gemeente transparant is en blijft. De partijen geven hierbij ook aan dat de gemeente al eens eerder een fout heeft gemaakt bij een bouwproject. Bij de bouw van het nieuwe AZ stadion werd ook gedacht dat er sprake was van staatssteun waardoor de gemeente de deal met AZ moest openbreken. Dat leverde toen vertraging op, wat ook bij het ziekenhuis kan gebeuren. Actiegroep Red De Hout overweegt een klacht in te dienen bij de Europese Commissie. Dat zou veel vertraging opleveren, net als met de bouw van het stadion in 2006.

    De Alkmaarse fracties van de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren hebben inmiddels al antwoord gekregen op hun gestelde vragen. Volgens het Alkmaarse college is er bij de nieuwbouw van het ziekenhuis geen sprake van staatssteun, omdat het om een lokaal ziekenhuis gaat en lokale steun uitgezonderd is van de Europese regels. De Partij voor de Dieren nam echter geen genoegen met dit antwoord en vroeg of de gemeente geen second opinion moet regelen. De Alkmaarse wethouder Pieter Dijkman had al gerekend op deze vraag en had van tevoren al twee advocatenkantoren om de second opinion gevraagd. Beide kantoren constateerde daarop dat het in dit geval niet om staatssteun gaat maar om lokale steun van de gemeente, en dat is gewoon toegestaan.

    Hiermee nemen de fracties van de twee partijen echter nog steeds geen genoegen. In januari gaat de ChristenUnie opnieuw proberen het onderwerp bespreekbaar te maken in de raad.

  • Boer Johan voorziet 70 huishoudens van stroom (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Boer Johan voorziet 70 huishoudens van stroom (VIDEO)

    Zo trots als een pauw vertelde Johan Barendregt maandagmiddag hoe het zo ver gekomen is dat er 1451 zonnepanelen op het dak van Barendregt Agro in Schermerhorn terecht zijn gekomen. En ook waarom dat is gebeurd. “We verwachten 420.000 kilowattuur aan stroom te gaan opwekken, ongeveer het dubbele van ons eigen verbruik. Er wordt dus 210.000 kilowattuur terug geleverd aan het net, genoeg om ongeveer 70 huishoudens het jaar rond van elektriciteit te voorzien”, zo laat hij de toch wel grote groep aanwezigen weten.

    Die groep bestaat uit mensen van het installatiebedrijf, van de gemeente en, voor een groot deel, uit collega’s van Barendregt die duidelijk geïnteresseerd zijn maar het verschijnsel met de traditionele agrarische nuchterheid en scepsis benaderen. Een kort verhaal van de installateur en over de (nu nog) beschikbare SDE-subsidie zorgt voor gerichte vragen en toont dat er zeker interesse is.

    Het ging overigens allemaal niet vanzelf. Om deze hoeveelheid stroom terug te kunnen leveren aan het net was het ook noodzakelijk om een zwaardere aansluiting op het stroomnet te krijgen en een nieuwe transformator aan te schaffen. Een forse investering. Ook GroenLinks wethouder Christian Braak is trots: “Ik koester dit moment en wat hier nú gerealiseerd is. Natuurlijk hebben we een doelstelling in 2020 maar dit is hier en nu en daar ben ik trots op.”

    Met een druk op de bekende rode knop werd de installatie daarna ceremonieel in gebruik genomen. Wie ter plaatse wil zien wat de panelen opwekken, op de voorkant van één van de loodsen (te zien vanaf de Molendijk) is een grote wijzer aangebracht zodat te zien is hoeveel groene energie er gegenereerd wordt.

  • Rabobank Alkmaar e.o. en #clubcaas verlengen samenwerking

    Rabobank Alkmaar e.o. en #clubcaas verlengen samenwerking

    Nog drie volle jaren voegen de Rabobank Alkmaar e.o. en ondernemersnetwerk #clubcaas toe aan hun samenwerking. De partijen kijken terug op een succesvolle periode, waarbij ze samen geslaagde events en bijeenkomsten organiseerden. Rabobank Alkmaar e.o. ondersteunt #clubcaas met een jaarlijkse sponsorbijdrage, daarnaast gaan de partijen samen weer een aantal evenementen organiseren.

    “We zijn er trots op dat Rabobank Alkmaar e.o. ons wil blijven steunen met niet alleen een financiële bijdrage, maar ook tijdens verschillende events. Zowel Rabobank Alkmaar e.o. als #clubcaas willen de Alkmaarse ondernemers ondersteunen en in de spotlight zetten. Dankzij deze samenwerking kunnen we dat nog beter doen”, aldus #clubcaas-voorzitter Rich Tiggeler.

    Rabobank en #clubcaas organiseerden de afgelopen jaren al een aantal succesvolle activiteiten. Zo was het Future Shopping Event in 2017 uitverkocht en staat dit event begin 2019 weer op het programma. Olaf Dannijs, accountmanager MKB van Rabobank Alkmaar e.o., onderstreept het belang van samenwerking: “We zijn een bank met een landelijk netwerk, maar met een regionaal karakter. Onze ondernemers ondersteunen en helpen groeien is ontzettend belangrijk voor ons. Dankzij samenwerkingen met bijvoorbeeld #clubcaas kunnen we dat niet alleen direct, maar ook indirect doen.”

  • Toch kandidaten voor overname De Slijterij van Alkmaar

    Toch kandidaten voor overname De Slijterij van Alkmaar

    Er lijkt een doorstart in zicht voor De Slijterij van Alkmaar, die op 5 december dit jaar failliet werd verklaard en per direct alle vestigingen sloot. Eerder meldde curator Phil Klaver van Klaver advocaten dat er geen kandidaten waren om De Slijterij een doorstart te laten maken. Nu blijkt dat toch anders; er hebben zich kandidaten gemeld.

    De boosdoener van het faillissement bleek de nieuwe vestiging in De Hoef, dat tot afgelopen zomer Kraakmans wijnhandel was. Er zouden tegenvallende resultaten zijn en de locatie zou ook niet geschikt zijn. Binnen de familie Kraakman was er geen opvolger voor de zaak en Frans Kraakman besloot de bloeiende wijnhandel te verkopen. Maar omdat een wijnhandel iets anders is dan een slijterij zijn de vaste klanten van Kraakmans wijnhandel niet gebleven toen het overgenomen werd door De Slijterij.

    De Slijterij van Alkmaar had vestigingen aan de Van Ostadelaan, Muiderwaard, Europaboulevard en de Laat.