Categorie: nieuws algemeen

  • Traditionele kerstwandeling door Alkmaar Noord 🗓

    Traditionele kerstwandeling door Alkmaar Noord 🗓

    Vrijdag 14 december is er een kerstwandeling langs zes verschillende locaties in Alkmaar Noord. De wandeling gaat onder andere langs een levende kerststal in de kinderboerderij.

    In het scoutinggebouw speelt een een gospelkwartet en in De Blije Mare is een uniek schimmenspel. In de bibliotheek vertelt een verhalenverteller een kerstverhaal. In de Rekerhout geven lichtjes de route aan. Na afloop is er een kleine kerstmarkt.

    De wandeling begint om 18:30 uur en duurt ongeveer 1,5 uur. Deelname is gratis, maar vooraf opgeven is wel noodzakelijk en kan door te mailen naar dekerstwandeling@gmail.com.

  • Ook zorgen om De Spinaker door Transferium-aanbesteding

    Ook zorgen om De Spinaker door Transferium-aanbesteding

    De aanbestedingsperikelen rond de gesloten jeugdzorginstelling Transferium hebben ook effect op onderwijsinstelling De Spinaker. Dat stellen GGZ Noord Holland Noord en onderwijsstichting Ronduit in een brief aan gemeente Alkmaar, zo meldt NHD. Beide partijen spreken hun zorgen uit over het voortbestaan van De Spinaker binnen het Transferium.

    Als woensdag de rechter beslist dat de aanbesteding van de gesloten jeugdzorg naar Horizon uit Rotterdam gaat en hierdoor het Transferium in Heerhugowaard moet sluiten, verwachten Ronduit en GGZ dat daarmee ook De Spinaker uit de instelling zal verdwijnen. De Alkmaarse vestiging loopt geen gevaar.

    De Spinaker maakt deel uit van het netwerk dat de instellingen in de afgelopen tien jaar zorgvuldig hebben opgebouwd op het gebied van verslavingszorg, jeugdzorg, onderwijs en kinder- en jeugdpsychiatrie. Dit netwerk kan door de beslissing van de rechter uiteenvallen. Uiteindelijk zijn de jongeren hiervan de dupe.

  • Beroepsvisser gaat rivierkreeftenplaag in Oosterdelgebied bestrijden

    Beroepsvisser gaat rivierkreeftenplaag in Oosterdelgebied bestrijden

    Een beroepsvisser gaat vanaf december op rivierkreeften vissen in het Oosterdelgebied in Broek op Langedijk. De beestjes zijn een ware plaag voor de natuur en ondermijnen de oevers van akkers. “Ik hoop dat de proef gaat slagen en dat de aantasting van ons gebied door de kreeften op den duur wordt verminderd”, aldus Gerrit Arkesteijn van de stichting Veldzorg Oosterdel tegenover mediapartner NH Nieuws.

    De Amerikaanse rivierkreeft is inmiddels een bekend fenomeen in de Nederlandse wateren. De exoot werd voor het eerst gesignaleerd in 1985 en heeft zich sindsdien goed aangepast aan de omstandigheden in ons kikkerlandje. De kreeft heeft hier nauwelijks natuurlijke vijanden en vermenigvuldigt zich daardoor razendsnel.

    Al eerder zijn fuiken gezet om de rivierkreeften de vangen. En met succes, want Geert de Boer van Zorgtuinderij Oosterheem haalde meestal een net vol met rivierkreeften naar boven, maar aangezien er geen visvergunning was, werd het vistuig door buitengewoon opsporingsambtenaren verwijderd. De Boer kreeg daarvoor een waarschuwing.

    Maar dat er iets aan gedaan moet worden staat voor Arkesteijn als een paal boven water. “De rivierkreeft is alleen van de akker te houden door stevige houten beschoeiing met daarachter houtsnippers. Daar hebben ze een hekel aan. Dat zou een aantasting zijn van een gebied dat al 850 jaar akkers heeft zonder walbeschoeiing. Dit nog afgezien van de kosten.”

    In overleg met eigenaar Staatsbosbeheer en de Noord-Hollandse bond voor beroepsvissers mag er nu door een beroepsvisser gejaagd worden op de rivierkreeft. “De visser heeft veel ervaring met het vissen op de wolhandkrab. Ik wens hem een overvloedige vangst van de kreeft en een mooie afzet ervan in de handel.”

  • Gemeente Heerhugowaard vist naast Overheidsaward

    Gemeente Heerhugowaard vist naast Overheidsaward

    Gemeente Heerhugowaard heeft maandag de titel ‘Beste Overheidsorganisatie van het Jaar 2018’ aan zich voorbij zien gaan. Tijdens de feestelijke uitreiking van de Overheidsawards in de Ridderzaal in Den Haag werd Waterschap Aa en Maas tot winnaar uitgeroepen. Desalniettemin mag de gemeente trots zijn dat het tot de top drie van Nederland was doorgedrongen.

    Na de voorselectie was de jury op 11 september lovend over gemeente Heerhugowaard: “Samen voor topdienstverlening gaan. De professionals maken elke dag het verschil voor de inwoners. Bij @GemHHW krijg je ruimte om opgaven op te pakken. Kansen creĂ«ren in de stad”. Op 17 oktober gingen de juryleden op bezoek bij de Waardse overheidsorganisatie voor een rondleiding en een pitch. Het bleek net niet voldoende voor de titel Beste Overheidsorganisatie 2018.

    De jury over winnaar Waterschap Aa en Maas: “Aa en Maas is een zelfbewuste overheidsorganisatie die een aantoonbare doorwerking heeft met bewezen resultaten in de praktijk. Zo zet het Waterschap mooie stappen in de digitale transitie met een eigen datalab waar de innovatiekracht vanuit de organisatie wordt aangevuld met data- scientists en samenwerkingen van buiten. Verder vult Aa en Maas haar maatschappelijke taak anders in door van handhavende overheid te veranderen naar een partner voor inwoners en bedrijven waar elkaars belangen in duurzame structurele samenwerkingsprojecten resulteren. Ook heeft het Waterschap Aa en Maas laten zien dat er de afgelopen jaren veel is geĂŻnvesteerd in de cultuur en het HRM- beleid. Er is veel ruimte en stimulans voor ontwikkeling.”

  • Bomen langs Westdijk Heerhugowaard worden gekapt (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Bomen langs Westdijk Heerhugowaard worden gekapt (VIDEO)

    Wie langs de Westdijk in Heerhugowaard rijdt ziet dat er iets aan het veranderen is: de bomen langs de weg worden gekapt. Maandag is begonnen met de bomenkap en wordt uitgevoerd in opdracht van het Hollands Noorderkwartier. Men is bang dat als er een boom om zou waaien de dijk doorbreekt.

    In totaal gaan er 1350 bomen gekapt worden en die klus moet voor het einde van het jaar geklaard zijn. “Dat gaan we halen”, stelt Peter Mul van Peter Mul bomenverzorging zelfverzekerd. De takken van de bomen worden versnipperd en de stammen worden verhandeld.

    Door de kap moet het fietsverkeer op de Westdijk de komende tijd rekening houden met overlast. De planning is dat de hele klus eind dit jaar geklaard is.

  • Brandweer Alkmaar geeft senioren extra aandacht tijdens Broodje Brandweer
    Featured Video Play Icon

    Brandweer Alkmaar geeft senioren extra aandacht tijdens Broodje Brandweer

    De brandweer nodigde maandagochtend  65-plussers uit om samen met brandweerlieden een ‘broodje brandweer’ te komen eten op de kazerne aan de Helderseweg. Brandweermedewerker Marco Overeem vertelde onder andere hoe belangrijk bijvoorbeeld rookmelders en een ontmoetingspunt bij een brand zijn.

    “Steeds meer senioren blijven zo lang mogelijk thuis wonen. Dan is het belangrijk dat ze goed op de hoogte zijn van wat ze moeten doen als er brand is”, aldus Marco. “Het is een specifieke doelgroep en daar willen we graag wat extra aandacht aan schenken”.

    De ouderen zijn op hun beurt blij dat de brandweer dit organiseert. “Ik heb wel een rookmelder thuis, maar wat ik verder precies moet doen weet ik eigenlijk niet echt. Ik vind het fijn dat de brandweer ons deze les geeft”, vertelt bezoeker Jan Westerhuis. Anderen komen uit pure interesse. “Ik weet het eigenlijk allemaal wel, maar ik vind het alsnog erg interessant om te horen”, zegt AndrĂ© Rootlieb.

    Maar hoogtepunt was toch wel de rondleiding door de kazerne waarbij brandweermedewerkers vertelden welke wagens wanneer gebruikt worden, welke kleding brandweerlieden in dienst dragen en, en dat is vrij bijzonder, er kon een kijkje genomen worden in één van de ‘slaapkamers’ van de 24-uurs dienst.

  • Uitverkocht Michael-Wings Benefiet Korenconcert groot succes

    Uitverkocht Michael-Wings Benefiet Korenconcert groot succes

    Zondag werd het vierde Benefiet Korenconcert ten bate van Stichting Michael-Wings georganiseerd in een uitverkocht Partycentrum Meereboer in Oudorp. Ruim  275 bezoekers genoten van het zangkorenconcert, dat ruim een uur uitliep. “Het was echt een mooi feest!”, aldus de organisatie.

    De koren die belangeloos hun medewerking verleenden waren Smartlappenkoor “Wenen in Holland” uit Oudorp, Lekker-zingen-koor “De Vrolijke Noot” uit Heemskerk en Popkoor “Si Volta”uit Beverwijk. In de pauze werd een loterij gehouden met leuke prijzen en daar werd gretig aan meegedaan, zodat het ingezamelde bedrag nog eens lekker steeg.

    Organisator Anita Stierp overhandigde na afloop een cheque aan Stichting Michael-Wings, dankbaar in ontvangst genomen door Virginia Kenniphaas, de moeder Michael die voor zijn overlijden de wens uitsprak dat kinderen in ziekenhuizen digitale toegang tot de buitenwereld konden krijgen.
    Met tranen in de ogen vernamen de grondleggers van de stichting de uiteindelijke opbrengst van deze middag: 1445 euro. Tot slot werden alle koren, vrijwilligers en sponsors door voorzitter John Kenniphaas hartelijk bedankt voor hun inzet.

  • Telecomprovider Ben gaat strijd aan tegen app-ongelukken op de fiets

    Telecomprovider Ben gaat strijd aan tegen app-ongelukken op de fiets

    Minister Cora van Nieuwenhuizen zorgt dat appen op de fiets vanaf juli 2019 verboden wordt. Maar er is al jaren discussie of handhaving wel werkt. Zo blijkt uit Belgisch VAB mobiliteitsonderzoek dat fietsers blijven appen ondanks boetes. Daarom introduceert telecomprovider Ben: flappdrol! De nieuwe manier om elkaar op dit gedrag aan te spreken.

    Ruim 80% van de Nederlanders ergert zich aan appende mensen in het verkeer. Maar ze weten niet goed hoe ze elkaar daar op aan kunnen spreken. Daarom laat Ben op een luchtige manier zien hoe dat wel kan. Iemand die appt op de fiets wordt wakkergeschud met “HĂ©, flappdrol!”

    Mensen die appen op de fiets zijn er niet helemaal bij met hun hoofd. Hoe gek en gevaarlijk dat is voor henzelf en andere weggebruikers laat Ben zien door letterlijk mensen zonder hoofd in beeld te brengen. Daarom roept het telecombedrijf iedereen op om z’n koppie erbij te houden op de fiets.

  • Wethouder Elly Konijn opent nieuw pand iPabo Alkmaar

    Wethouder Elly Konijn opent nieuw pand iPabo Alkmaar

    Wethouder Onderwijs, Elly Konijn-Vermaas, heeft afgelopen donderdag de officiĂ«le opening verricht van het nieuwe pand van Hogeschool iPabo aan de Rubenslaan in Alkmaar. De transformatie van het kantoorgebouw ‘De Hoef’ naar een modern onderwijsgebouw was een compliment waard aan de architect. “Het was een uitdaging”, zo gaf architect Erik van Wel aan, om samen met Ooijevaar ‘bevlogen bouwers’ en andere betrokkenen deze klus in de gestelde tijd te klaren. “Maar het is gelukt en het resultaat mag er zijn.”

    Konijn-Vermaas, zegt niet snel een compliment uit te delen, maar dat deed zij afgelopen donderdag toch wel: “Een compliment aan de architect voor deze transformatie van kantoor naar een onderwijsplek. Een huisvesting die past bij het onderwijs en bij de studenten. Een fantastische ruimte om te studeren, te sporten op niveau maar óók om op de bank te hangen. Om niet direct naar huis te gaan maar elkaar te ontmoeten en eigenlijk pas weg te gaan als ‘t licht uitgaat.”

    Het ontwerp van het Alkmaarse BRTArchitecten heeft geresulteerd in een prachtig transparante onderwijsplek voor de pabo-studenten. Er is gehoor gegeven aan het verzoek van de studenten om vooral de huiselijke sfeer te behouden waarbij veel ruimte is voor persoonlijke ontmoetingen met studenten en docenten. Ruimtes waarin gestudeerd en ontspannen kan worden. Erik van Wel: “We hebben de iPabo in Alkmaar een huiskamer gegeven waar je direct in binnenstapt. Een plek voor contactmomenten, niet alleen voor studenten onderling maar ook tussen studenten en docenten. Een inspirerende omgeving waarin lokalen plaats hebben gemaakt voor leerpleinen, open en transparant. Met schuifdeuren die soms wat zwaar aanvoelen. Maar net zoals met een deurkruk, het enige van een gebouw dat je in je hand houdt, mag dit best wat zwaar aanvoelen, een solide gevoel. Zo zit ook de iPabo, letterlijk en figuurlijk, gedegen en solide in elkaar.”

  • Piet komt tijdens intocht ‘vast te zitten’ in kerktoren De Noord

    Piet komt tijdens intocht ‘vast te zitten’ in kerktoren De Noord

    Afgelopen zaterdag bezocht de Goedheiligman ook De Noord. Om 13.30 uur reed hij met een flinke hoeveelheid Pieten en op zijn paard onder muzikale begeleiding van de fanfare door het dorp

    Op diverse plekken op de route naar het Dorpshuis stopte de Sint even om kinderen een handje te geven of om op de foto te gaan. Eenmaal aangekomen werd er naar sinterklaasliedjes geluisterd en genoten de kinderen van de versnaperingen en de Sint van een dansoptreden.

    Maar niet alles verliep soepel, de Piet die de cadeautjes zou afleveren kon het Dorpshuis niet vinden. Hij klom daarom in  de kerktoren zodat hij De Noord eens goed van boven kon bekijken. Maar daar kwam hij met de cadeautjes vast te zitten. Gelukkig schoot de brandweer met een Hoogwerker te hulp en konden alle kinderen met een gerust hart én met een cadeautje naar huis.