Categorie: nieuws algemeen

  • Aftrap Week van de Pleegzorg met AZ in AFAS stadion

    Aftrap Week van de Pleegzorg met AZ in AFAS stadion

    Samen met AZ-directeur Robert Eenhoorn gaf wethouder Elly Konijn woensdagavond, voor aanvang van de bekerwedstrijd AZ – VVV-Venlo, het startsein voor de Week van de Pleegzorg in Alkmaar. Zij deden dit midden in het AFAS stadion, terwijl op het enorme videoscherm de tekst ‘Rick (8) zoekt een pleegouder die ook van AZ houdt’ verscheen. Ook aanwezig waren 100 pleegouders en hun pleegkinderen.

    In Nederland doen vele sportclubs mee aan ‘Supergewone mensen gezocht’ middels de actie ‘Doneer je sporthek’. Ze stellen dan een hek ter beschikking voor een spandoek van de campagne. AZ  pakt het groter aan door het billboard langs de A9 te voorzien van de tekst ‘Rick (8) zoekt een pleegouder die ook van AZ houdt’ en 100 pleegouders met hun pleegkinderen uit te nodigen voor de bekerwedstrijd tegen VVV.

    Robert Eenhoorn: “Wij besteden graag aandacht aan dit goede initiatief, er rijden dagelijks ruim 60.000 auto’s langs het stadion. Hopelijk helpt ons billboard bij Rick’s zoektocht naar een pleeggezin.” Samen Rick zijn er nog veel meer kinderen die een pleeggezin zoeken. Doel van de campagne is om door heel Nederland 3.500 nieuwe pleegouders te werven.

    “Ieder kind verdient een veilige kansrijke toekomst maar dit is niet voor elk kind vanzelfsprekend”, vindt wethouder Elly Konijn. “Soms kunnen ze door omstandigheden niet thuis wonen en dan bieden pleegouders hen een tijdelijk ander thuis. Dan is sport voor kinderen een belangrijke bezigheid. Het lijkt vanzelfsprekend dat er een ouder langs het sportveld staat, maar dat is het niet voor ieder kind. Daarom vind ik het geweldig dat een professionele club als AZ de werving voor pleegouders zo zichtbaar steunt.”

    In Alkmaar wonen 85 pleeggezinnen, maar er zijn er meer nodig. Voor wie interesse heeft om kinderen tijdelijk of permanent een thuis te geven, is er donderdag 15 november vanaf 19:30 uur een informatieavond in het stadhuis. Aanmelden kan via pleegzorgparlan.nl.

    Op supergewonemensengezocht.nl is meer informatie te vinden over pleeggezinnen, de campagne en dde bijbehorende actie ‘Doneer je sporthek’ (foto: Ed van de Pol)

  • Eric Westhoek nieuwe bestuurder Hogeschool iPabo

    Eric Westhoek nieuwe bestuurder Hogeschool iPabo

    Eric Westhoek wordt 1 januari 2019 bestuurder van Hogeschool iPabo in Alkmaar en Amsterdam. Tot die tijd is hij nog werkzaam als directeur van het domein Business Finance & Law van Hogeschool Inholland. Westhoek volgt Tita Bredée op, die donderdag bestuurder werd van Helicon opleidingen in Den Bosch.

    Rien Timmer, voorzitter van de raad van toezicht van de iPabo, is blij met de snelle benoeming, die tot stand kwam na een positief advies van de MR. “Met Eric Westhoek krijgen we een enorm ervaren bestuurder aan het roer die op alle voor de iPabo relevante terreinen zijn sporen heeft verdiend. Zijn passie voor het primair onderwijs en het opleiden van leraren maakt hem samen met zijn brede ervaring tot een bestuurder die goed bij de iPabo past en onze hogeschool met visie kan leiden. We verheugen ons als raad van toezicht op de samenwerking met hem.”

    Eric Westhoek werkte 13 jaar in het basisonderwijs en 28 jaar voor Hogeschool Inholland en rechtsvoorgangers. Hij was daar onder meer op de Pabo actief als docent en was projectleider onderwijsontwikkeling en programmadirecteur. Later was hij werkzaam als directeur van de School of Social Work, directeur van een aantal economische domeinen en vestigingsdirecteur Rotterdam van Inholland.

    Westhoek zal vol overtuiging beginnen aan zijn nieuwe bestuurdersfunctie. “Mensen maken scholen, zo is mijn stellige opvatting”, aldus Westhoek. “Dat geldt voor het basisonderwijs, maar ook voor de iPabo zelf. Aan de opleiding van die mensen en de ontwikkeling van de iPabo zelf lever ik samen met iedereen binnen de iPabo graag een bijdrage.”

  • Waardse wethouder Does start officieel nieuwbouw aan Van Foreestraat

    Waardse wethouder Does start officieel nieuwbouw aan Van Foreestraat

    Wethouder John Does van de gemeente Heerhugowaard heeft woensdagmiddag het feestelijke startsein gegeven voor de bouw van het plan ‘De Foresto’ aan de Van Foreeststraat. Dat deed hij door de eerste steen van een kim te leggen, onder toeziend oog van Ellen Roos en Nel Bot namens opdrachtgever CAS BV. Aannemer is het eveneens Heerhugowaardse bedrijf Bot Bouw.

    De Foresto bestaat uit twee woongebouwen van respectievelijk 22 en 27 huurappartementen voor de vrije sector, met op de begane grond bergingen.  Wethouder John Does is erg blij dat er nieuwe appartementen in Heerhugowaard worden gebouwd: “Het is een fantastisch project en vormt een mooie verbinding tussen de Heemradenwijk en Centrumwaard. De vraag naar woningen in onze gemeente is groot. Het is hoognodig dat het aanbod groeit. Hopelijk brengt dit project de doorstroming op gang en komen zo weer andere huizen vrij voor woningzoekenden. De realisatie kan wat mij betreft dus niet snel genoeg gaan. Ik kan het project bij wijze van spreken wel uit de grond kijken.”

    Oplevering van het project staat gepland voor september 2019. Meer informatie en aanmelden als belangstellende kan op deforesto.nl. (foto: Twitter @JoostBruijn1)

  • Waardse kinderen aan de bak in de Hou ‘t Schoon 5 minuten-show

    Waardse kinderen aan de bak in de Hou ‘t Schoon 5 minuten-show

    Van maandag 5 tot en met 9 november zullen elke dag vier Heerhugowaardse kinderen op televisie te zien zijn in de Hou ‘t Schoon 5 minuten-show van RTL Telekids. De show bestaat uit een reeks korte afleveringen van vijf minuten, waarin kinderen van 6 tot 12 jaar grappige spelopdrachten uitvoeren in hun eigen gemeente. De opdrachten hebben te maken met zwerfafval en afvalscheiding.

    De afleveringen zijn vanaf maandag 5 november rond 16.50 uur te zien op RTL8. Wie een uitzending mist kan deze vanaf maandag 24 december weer in dezelfde volgorde terugzien in de herhaling.

    Kijk -hier- voor een video over de Hou ‘t Schoon 5 minuten-show en kijk voor meer informatie op 5minutenshow.nl.

  • Kort geding Parlan zorgt voor opschorting jeugdzorgcontract

    Kort geding Parlan zorgt voor opschorting jeugdzorgcontract

    Vanwege het kort geding dat Parlan heeft aangespannen om te voorkomen dat het zorgcontract overgaat naar het Rotterdamse Horizon, is de gunning van het contract ter waarde van 8 miljoen opgeschort. Vandaag zou de gunning aan Horizon uit Rotterdam definitief gemaakt worden.

    Parlan maakt zich zorgen om de toekomst van de kinderen die zij behandelen en de toekomst van de jeugdzorg. De zorgverlener vindt dat de gesloten jeugdzorg vrij moet blijven van aanbestedingen.

    Inmiddels heeft de kwestie ook de landelijke politiek bereikt. Groen Links bereidt kamervragen voor over het Transferium en de aanbestedingen in de deze vorm van jeugdzorg.

    Parlan runt al tien jaar het Transferium en de verwachting was dat ze de aanbesteding, die de 18 gemeenten hadden uitgezet, opnieuw gegund zouden krijgen. Maar tot grote verbazing van Parlan, politici en ouders is de gunning naar de Rotterdamse Horizon gegaan.

    De jongeren die in het Transferium behandeld worden, vormen een zeer kwetsbare groep. Verandering in de specialistische zorg die zij nu krijgen kan ernstige gevolgen hebben voor sommige kinderen. Zo sprak mediapartner NH Nieuws met een bezorgde vader.

  • Woonwagenbewoners moeten wachten op sloop noodgebouw Lispeltuut

    Woonwagenbewoners moeten wachten op sloop noodgebouw Lispeltuut

    In Alkmaar wordt al geruime tijd gesproken over realisatie van een vierde woonwagenlocatie in De Driehoek in de Vroonermeer, de plek waar nu het noodgebouw van basisschool de Lispeltuut staat. Woonwagenbewoners hebben recent aangegeven zich zorgen te maken of ze deze locatie wel toegewezen krijgen.

    Volgens gemeente Alkmaar hoeven de woonwagenbewoners zich geen zorgen te maken. De gemeente wil het namelijk wel, maar er is simpelweg geen plaats zolang het noodgebouw van de school er staat. “Het is wachten tot het nieuwe gebouw van de Lispeltuut gebouwd is”, aldus een gemeentewoordvoerster.

    Het college van burgemeester en wethouders heeft afgelopen dinsdag uitgesproken dat het college een welwillende houding heeft over de realisatie van een locatie voor huisvesting van woonwagenbewoners in De Driehoek. De locatie is dan ook al geruime tijd gereserveerd voor woonwagens.  “Zodra de school daar weg is kunnen de woonwagens er komen”, aldus de woordvoerster. “Maar hoe langer het noodgebouw er blijft staan, hoe langer de woonwagenbewoners moeten wachten.”

    Op 9 november wordt er overleg gevoerd tussen de gemeente en de vertegenwoordigers van de woonwagenbewoners. Er zal worden gepraat over de wensen en situatie van de bewoners. In januari 2019 wordt er met Woonwaard gesproken over het hele plan.

  • Plannen voor tweelaags parkeerdek voor Schutterswei-hotel

    Plannen voor tweelaags parkeerdek voor Schutterswei-hotel

    Gemeente Alkmaar en projectontwikkelaar GTP Vastgoed hebben een plan bedacht om het parkeerprobleem bij het toekomstige hotel in Schutterswei het hoofd te bieden: een tweelaags parkeerdek.

    Hiermee verdubbelt het aantal parkeerplaatsen tot ongeveer 150 en hoeft er aan de voorzijde geen andere parkeerplaats aangelegd te worden.

    Een aanleiding voor deze oplossing is de verwachte parkeerdruk rond het toekomstige hotel. Omwonenden zijn bang dat ze straks hun auto niet meer kunnen parkeren. De begraafplaats en het ziekenhuis leveren al enige parkeerdruk op, de komst van het hotel zou volgens hen de parkeersituatie verslechteren.

     

  • Dit jaar geen ijsbaan op Stadsplein

    Dit jaar geen ijsbaan op Stadsplein

    Komende winter kan er niet geschaatst worden op de ijsbaan ‘Hartje Winter’ naast winkelcentrum Middenwaard. De ijsbaan staat jaarlijks vier weken lang op het Stadsplein in Heerhugowaard, maar dit seizoen dus niet. De organisatie van Hartje Winter laat via Facebook weten dat ze de financiën niet rond hebben kunnen krijgen.

    Hartje Winter zette alles op alles om de begroting sluitend te krijgen. Een iets kleinere opzet of andere aanpassingen zijn voor de organiserende Dennis Luken en Julia Rocksien geen optie. “Omdat wij een bepaalde kwaliteit willen leveren was het geen optie om voor minder te gaan, zoals een kleinere of onoverdekte ijsbaan,” meldden ze in het eigen bericht.

    De twee zeggen ook niet op te willen geven en volgend jaar toch weer een ijsbaan neer te zetten op het Stadsplein. Daarom zijn ze op zoek naar nieuwe sponsoren.

    Afgelopen februari stelde de gemeente nog 17.500 euro van het ‘Aanjaagbudget Stadshart’ beschikbaar aan de ijsbaan.

  • ‘Loswalbrug’ winnende naam voor nieuwe duikerbrug Noord-Scharwoude

    ‘Loswalbrug’ winnende naam voor nieuwe duikerbrug Noord-Scharwoude

    En de winnende naam van de brug is… Loswalbrug.

    Tijdens de officiële opening onthulde wethouder Ad Jongenelen in het bijzijn van zo’n 25 belangstellenden de naam van de nieuwe duikerbrug onder de Veilingweg in Noord-Scharwoude. Begin oktober werd er een prijsvraag uitgeschreven waarop maar liefst 94 inzendingen binnenkwamen. De jury koos voor ‘Loswalbrug’ vanwege de link met de geschiedenis van deze locatie.

    De winnende naam werd door twee personen ingediend: Linda Leegwater en Dennis Reijnen. Toevallig allebei toekomstige bewoners van de Nieuwe Veiling. Linda kijkt straks zelfs vanuit haar nieuwe woning uit op de brug. “Superleuk dat ik dan uitkijk op de naam van de brug, die ik zelf heb bedacht!” (foto: Facebook Gemeente Langedijk)

  • “Kleine huftertjes” zijn een ware plaag in Langedijk (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    “Kleine huftertjes” zijn een ware plaag in Langedijk (VIDEO)

    Het is volgens Geert de Boer van Zorgtuinderij Oosterheem in Broek op Langedijk een ware plaag. Amerikaanse rivierkreeften. Na een berichtje op Langedijk Centraal werd al snel duidelijk dat het vangen van een kreeft in Langedijker water geen zeldzaamheid is. Sterker nog, ze teisteren het Oosterdelgebied waar de Zorgtuinderij eilandjes heeft waarop biologische groente wordt verbouwd.

    “Kleine huftertjes” noemt De Boer ze. “Ze maken alle kanten kapot en het zijn er niet één of twee maar honderden”, zo laat hij mediapartner NH Nieuws weten. De eilandjes kalven door het gegraaf steeds verder af en worden bovendien onstabiel. Hij heeft eerder netten uitgezet om de beesten te vangen en met succes. Maar die zijn verwijderd omdat er niet gevist mag worden. “Maar er moet wel iets aan gedaan worden.”

    En zo denkt Peter Wouda van de Stichting Veldzorg er ook over. Hij beheert het gebied en heeft morgen overleg met eigenaar staatsbosbeheer om te praten over een oplossing. “Ze moeten sowieso afgevangen gaan worden” zegt hij. “Ze moeten weg hier.” En dan zouden ze zomaar op een bord kunnen belanden want rivierkreeft is een delicatesse.