Categorie: nieuws algemeen

  • Culinair Plaza wijkt uit naar Park De Hout of omgeving Grote Kerk

    Culinair Plaza wijkt uit naar Park De Hout of omgeving Grote Kerk

    Een hele grote verrassing is het niet, maar een voor de organisatie onaangename wel; er is dit jaar geen plaats op het Waagplein voor het Alkmaarse Culinair Plaza. “Stoppen doen we zeker niet. We hebben ook een verplichting naar de goede doelen, vorig jaar hebben we 80.000 euro opgehaald en het zou jammer zijn als we dit jaar geen geld voor ze kunnen inzamelen”, zo laat een woordvoerder weten.

    Al ruim een kwart eeuw trekt het Culinair Plaza op het Waagplein de nodige bezoekers, maar toen de gemeente besloot het kaasmarktseizoen te verlengen tot eind september ontstond een probleem. Daarna is geprobeerd een soort ‘Culinair Plaza Editie’ van de kaasmarkt te organiseren, die viel echter niet in de smaak bij de kaasdragers. Vorig jaar was er helemaal geen kaasmarkt vanwege Culinair Plaza en ook dat viel niet in goede aarde bij het gilde van de kaasdragers.

    Dit jaar is dus duidelijk geworden dat het Culinair Plaza moet wijken voor Alkmaars grootste toeristentrekker en op zoek moet naar een andere locatie. Als alternatieve locaties worden de omgeving van de  Grote Kerk en park De Hout genoemd, maar daarover wil de organisatie nog niets kwijt. “Volgende week komen we met een persbericht naar buiten en daar zullen jullie op moeten wachten” luidt de reactie op vragen daarover. (foto: Ed van de Pol)

  • Metamorfose-expert Marijke Helwegen opent verbouwd raadhuis De Rijp

    Metamorfose-expert Marijke Helwegen opent verbouwd raadhuis De Rijp

    Het raadhuis in de Rijp heeft een metamorfose ondergaan en wordt zaterdag 14 april officieel geopend door metamorfose-expert Marijke Helwegen.

    Op humoristische wijze zal zij de officiële handeling doen samen met burgemeester Piet Bruinooge. De opening van raadhuis is een besloten aangelegenheid voor genodigden.

    Het raadhuis wordt ingezet als trouwlocatie, vergaderruimte en ontmoetingsplek bij uitstapjes in De Rijp. (Foto: Open Monumentendag)

  • ‘Heel Barnewiel bakt’ op basisschool in Oudkarspel voor zieke Bas 🗓

    ‘Heel Barnewiel bakt’ op basisschool in Oudkarspel voor zieke Bas 🗓

    De ouderraad van basisschool Het Barnewiel in Oudkarspel is in actie gekomen voor Bas uit groep 5. Bas heeft botkanker, heeft een zware tijd achter de rug en heeft hij ook nog een heel traject te gaan.

    Jaarlijks wordt er een actie georganiseerd, waar normaal bijvoorbeeld nieuwe speeltoestellen van wordt aangeschaft. Dit keer gaat de opbrengst naar Kika en naar de Wensenambulance Amsterdam, dit om Bas een hart onder de riem te steken.

    Donderdag 5 april wordt daarom een taartenbakwedstrijd georganiseerd, met de titel ‘Heel Barnewiel Bakt’. Op deze dag mogen de leerlingen baksels inleveren op school. Ze worden geproefd door een echte jury, waar ook burgemeester Leontien Kompier deel van uitmaakt. Daarna worden de taarten verkocht voor de goede doelen.

    Naast de taartenbakwedstrijd is er een Open Podium voor muziek. Alle buurtbewoners en andere belangstellenden zijn welkom vanaf 16:30 uur om een stuk zelfgebakken taart te kopen.

  • Gezondheidsplein bij Resto VanHarte inclusief driegangen diner 🗓

    Gezondheidsplein bij Resto VanHarte inclusief driegangen diner 🗓

    Sociaal buurtrestaurant Resto VanHarte Alkmaar organiseert woensdag 11 april het Gezondheidsplein in wijkcentrum de Rekere.

    Op het Gezondheidsplein staat een gezonde leefstijl centraal. Verschillende aanbieders op het gebied van gezondheid en bewegen presenteren zich. Er zijn workshops zoals dans en pilates en er is informatie over gezonde voeding en acupunctuur. Resto VanHarte verzorgt daarbij een lekker en gezond driegangendiner.

    De inloop is vanaf 17:30 uur. Het diner begint om 18:00 uur. Kosten zijn 7 euro per persoon, maar kortingsgasten betalen vier euro. Reserveren kan via restovanharte.nl (gratis) of bel 0900 900 3030 (35 ct/gesprek).

  • Bouw De Vijzel bij Twuyvermolen bereikt hoogste punt

    Bouw De Vijzel bij Twuyvermolen bereikt hoogste punt

    ‘Soms komt alles heel mooi bij elkaar, opdrachtgevers, aannemer en de inspiratie van een paar jaar terug’, zo meldt Rob de Vries op zijn Facebookpagina. De architect ontwierp het educatief centrum De Vijzel bij de Twuyvermolen in Sint Pancras en de bouw heeft het hoogste punt bereikt.

    Bijzonder is dat de molenvijzel weer in gebruik is genomen. Voor het laatste werd er in 1924 water onder de molen door gepompt. Het gebouw moet deze zomer worden opgeleverd, nog voor de Open Monumentendag, zodat iedereen zelf kan komen kijken hoe mooi het is geworden. (foto: Facebookpagina Rob de Vries)

  • ‘Provincie moet zorgen voor meer comfortabelere bushokjes’

    ‘Provincie moet zorgen voor meer comfortabelere bushokjes’

    Marnix Bruggeman, Statenlid voor de SP, stelt opnieuw schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over een comfortabel busstation in Alkmaar. Die gaat er eventueel komen in 2022, als de voormalige wachtruimte wordt gesloopt, meldde de gemeente Alkmaar eerder, maar dit vindt Bruggeman veel te lang duren.

    Hij heeft zijn vragen onderbouwd met foto’s van comfortabele busstations zoals ze die in Engeland hebben. Eerder dit jaar nodigde Bruggeman de gedeputeerde van mobiliteit uit om een kijkje te komen nemen in Alkmaar, maar Elisabeth Post wilde dit niet omdat de verantwoordelijkheid voor de busstations bij gemeenten ligt.

    Bruggeman stelt nu opnieuw vragen om GS te overtuigen van de noodzaak van bushokjes, waar mensen kunnen schuilen in weer en wind. Hij vindt dat de gemeente en Provinciale Staten deels verantwoordelijk zijn omdat de Provincie destijds flink heeft geïnvesteerd in het busstation.

  • Nachtburgemeester Alkmaar vraagt vergunning aan voor groot scherm tijdens bekerfinale

    Nachtburgemeester Alkmaar vraagt vergunning aan voor groot scherm tijdens bekerfinale

    Hij was er zelf ook verbaasd over. Robert-Jan Wille, nachtburgemeester en feestorganisator, is tot nu toe de enige die een vergunning heeft aangevraagd om de bekerfinale tussen AZ en Feyenoord op een groot scherm in de stad uit te zenden, zo meldt mediapartner NH Nieuws. ”Onze club staat in de finale, dat is toch uniek. Daar moeten we in Alkmaar toch een groot feest van maken?”

    Dat feest wil Wille organiseren op de Paardenmarkt. Niet geheel toevallig op de plek waar vijf dagen later Koningsdag wordt georganiseerd. ”We staan op Koningsdag altijd met een grote tent op de Paardenmarkt. Als we nu een week eerder opbouwen, slaan we twee vliegen in één klap.”

    Volgens de gemeente is Wille de enige die tot nu toe een vergunning heeft aangevraagd. De horeca op het Waagplein heeft nog niets van zich laten horen. Dat terwijl vorig jaar bij de bekerfinale de wedstrijd wel op een groot scherm te zien was.

    Ex-raadslid Pascal Schipper van OPA vindt het jammer dat met name de gemeente niet actief om tafel gaat zitten met de horeca en AZ om dit voor elkaar te krijgen. Hij diende eerder een motie hiervoor in. ”Het is veel te afwachtend. Alkmaar kan nog wat leren van Rotterdam dat nu wel al gewoon een heel programma klaar heeft liggen.”

    Want het is nog niet zeker of de vergunnig die Wille heeft aangevraagd ook afgegeven wordt, terwijl de tijd aardig begint te dringen. ”Nee heb je en ja kun je krijgen, zei mijn moeder altijd”, vertelt Wille. ”Ik wil in ieder geval snel met de gemeente in gesprek.”

    AZ speelt op zondag 22 april de bekerfinale tegen Feyenoord in de Kuip in Rotterdam.

  • Bootoverhaal Mayersloot-west tijdelijk buiten gebruik

    Bootoverhaal Mayersloot-west tijdelijk buiten gebruik

    Er is een storing geconstateerd aan de bootoverhaal in de wijk Mayersloot-west. Gemeente Langedijk laat deze week reparaties uitvoeren. In de tussentijd is de bootoverhaal buiten gebruik.

    De verwachting is dat de installatie zaterdag 7 april weer gebruikt kan worden. (foto: Facebook gemeente Langedijk).

  • Zeven drankrijders betrapt in krap twee weken bij losse controles

    Zeven drankrijders betrapt in krap twee weken bij losse controles

    Zaterdag twitterde agent De la Haye dat de politie ook regelmatig op alcohol in het verkeer controleert, tussen de 112 en 0900-8844 meldingen door. Hij meldde dat sinds 18 maart op deze wijze zeven drankrijders waren gesnapt. Vier bliezen boven de 500 UG/L en mochten hun rijbewijs inleveren.

    Op 18 maart werd na controles in Alkmaar 360 en 750 UG/L gemeten. Op de 23e maakte iemand in Bergen het helemaal bont en blies 890 UG/L. Op 24 maart werd bij tests in Alkmaar 325, 515 en 610 UG/L gemeten. Tot slot nog een rake op 25 maart, ook in Alkmaar: 785 UG/L.

  • Verwarring en opstoppingen bij spokende Tesselsebrug

    Verwarring en opstoppingen bij spokende Tesselsebrug

    Zondagmiddag zorgde de Tesselsebrug in Alkmaar voor nogal wat verwarring bij verkeersdeelnemers. De slagbomen gingen naar beneden en kwamen daarna niet meer omhoog. Ondertussen opende de brug twee keer achter elkaar terwijl er geen schepen waren.

    Omdat niet duidelijk werd wat er aan de hand was, lieten weggebruikers de ‘spookbrug’ maar voor wat het was en zochten een andere route over het kanaal.