Het college van Dijk en Waard adviseert de gemeenteraad om de pilot met verplichte bootregistratie niet door te zetten. Een evaluatie wijst uit dat deze niet aantoonbaar bijdraagt aan overlastbeperking. De voorkeur gaat dan ook uit naar ‘slimme en efficiënte’ handhaving en gerichte communicatie om beter gedrag te stimuleren.
In de zomer van 2021 startte gemeente Langedijk een pilot met verplichte bootregistratie voor het Rijk der Duizend Eilanden en de Noorderplas. Uit de evaluatie inclusief inwonersenquête blijkt dat de maatregel niet aantoonbaar bijdraagt aan beter gedrag op het water. Denk daarbij aan geluidsoverlast, openbare dronkenschap en overtreding van de maximum snelheid en andere vaarregels. Ook wordt het registratienummer nauwelijks gebruikt om overlast te melden en helpt het nummer niet bij handhaving.
“Handhavers hebben het afgelopen vaarseizoen veel aandacht besteed aan het handhaven op het niet hebben van een registratienummer”, licht wethouder Annette Groot toe. “Dit heeft maar een beperkt aantal nieuwe registraties opgeleverd. Als handhaving weer meer wordt ingezet op overlast, kunnen we slim en efficiënter omgaan met de inzet van onze boa’s.”
Handhavers van de gemeente zijn vooral op drukke vaardagen en bij zomerse temperaturen te vinden op het water. Groot: “In onze waterrijke gemeente, met steeds meer doorvaarbaar water, werken we ook aan de uitbreiding van het vaartoezicht. We leiden elk jaar meer boa’s op die een vaarbewijs hebben. Deze zomer wordt ingezet op de zichtbaarheid van handhaving, geluidsoverlast en bewustwording door gerichte communicatie. Bovendien is het melden van overlast vergemakkelijkt met de Fixi app en Fixi website.”
De gemeenteraad neemt in mei een besluit over het al of niet voorzetten van verplichte bootregistratie. Voor boten die harder kunnen dan 20 km/u de landelijke registratie vanzelfsprekend verplicht.