Hij slaapt al maanden op de grond, in het hoekje van zijn woonkamer waar het nog droog is. De verwarming is stuk. Na zomerstorm Poly is het huis van oud-zeeman Theo Hassink een ravage. Een schade-expert oordeelde dat de Egmonder zelf voor de kosten moest opdraaien, want er was achterstallig onderhoud. Wekenlang loopt de schade op. En dan gaat de telefoon.
“Het was echt even paniek”, vertelde 84-jarige Theo begin maart, toen een deel van het dak van zijn markante huisje in Egmond aan Zee door de zomerstorm werd weggerukt. Ramen braken door stukken vallend hout. “Het water kwam daardoor met bakken tegelijk naar binnen.”
De ramen werden snel gerepareerd, na een telefoontje aan zijn verzekeraar Interpolis. Maar de rest moest Theo toch echt zelf betalen, want volgens een schade-expert was sprake van achterstallig onderhoud. Niet waar, aldus Theo, maar toch lijkt hij zelf voor de kosten op te moeten draaien. (tekst loopt door na foto)
Weken gaan voorbij. Weken waarin Theo’s houten vloertje kromtrekt en de schimmel het plafond ‘siert’. Tot overmaat van ramp gaat ook zijn verwarmingsketel stuk door lekkage. Nu is Theo als voormalig IJslandvaarder best wat kou gewend, maar deze kou is zelf met dikke dekens moeilijk te bestrijden. “Het is steenkoud. Ik kan niet douchen en moet afwassen met koud water”, zegt hij. De stroom heeft hij zelf maar afgesloten, want straks komt er kortsluiting.
En dan komt het verlossende telefoontje: de schade wordt toch vergoed. Nog deze week komt iemand langs met een bouwplan. Straks is Theo’s huisje weer waterdicht, met werkende kachel, stroom en warm water, vertelt hij aan NH, mediapartner van Streekstad Centraal. “Deze 83-jarige zeebonk kan straks eindelijk weer van zijn welverdiende rust genieten.”