Dikke rijkssubsidie: stationsgebied Heerhugowaard kan veel sneller op de schop

Een fietser en voetgangers op een betegeld pad omgeven door bomen en planten, met een overdekt brugpad op de achtergrond en een gebouw met de naam 'Albert Heijn' in zicht.

Het regent straks miljoenen in het stationsgebied van Heerhugowaard. Niet van een of andere loterij, maar van hogere overheden. De provincie reserveerde onlangs al 12 miljoen euro voor een flinke upgrade, en daar komt nog eens 38,5 miljoen bij van het Rijk. “Zonder deze impuls zou het project echt nog jaren langer duren.”

Sinds 2022 werd gemeente Dijk en Waard samen met de provincie, NS en ProRail aan het ‘Ontwikkelplan OV-knoop Dijk en Waard’. Daarin wordt gestreefd naar complete herinrichting van het station en de directe omgeving, met een nieuw stationsgebouw, een passage onder het station door, een grote fietsenstalling en een busplein. Totale prijskaartje zo’n 60 miljoen euro. Vorig jaar tekenden de partners een intentieovereenkomst voor de verwezenlijking.

Kwam het prachtig uit dat het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze zomer de subsidieregeling ‘Woningbouw op Korte Termijn’ in het leven riepen. Voorwaarde specifiek voor Dijk en Waard was wel dat er al 35 miljoen euro opzij gelegd was voor het OV-project. Met de 12 miljoen euro extra van de provincie (in 2018 is al 5,7 miljoen toegezegd) werd die ondergrens bereikt.  (tekst gaat verder onder de afbeelding)

Het Masterplan Stationsgebied Heerhugowaard, waar de OV-knoop Dijk en Waard onderdeel van is. (impressie: gemeente Dijk en Waard)

“Deze toekenning van 38,5 miljoen euro is de grootste subsidie die we als gemeente ooit hebben gekregen en dus duidelijk ook een enorme impuls voor Dijk en Waard”, laat wethouder Nils Langedijk weten aan Streekstad Centraal. “Het stelt ons in staat om een modern OV-knooppunt te realiseren dat klaar is voor de toekomst. Met een eigentijds station, een nieuw busstation en een royale fietsenstalling maken we duurzame mobiliteit aantrekkelijker en toegankelijker voor iedereen. Dit is een belangrijke stap in de groei van onze gemeente en een mooi resultaat van de samenwerking met provincie en Rijk.”

De toewijzing van het kabinet komt begin 2026 in de commissievergadering van de Tweede Kamer. Ervan uitgaande die ook akkoord gaat, zullen de samenwerkingspartners voor OV-knoop Dijk en Waard snel de plannen willen uitwerken. “Hoe sneller we kunnen ontwikkelen, des te eerder is het geld ook beschikbaar”, aldus Langedijk.

Toch gaat er nog wel jaren overheen voordat inwoners de effecten gaan zien. Een fietsenstalling bouwen is niet zo lastig, maar het hele gebied wordt opnieuw ingericht. Vooral de aanleg van een brede passage onder het station – onduidelijk is nog of deze alleen voor voetgangers wordt of ook voor fietsers – is ingrijpend. Er gaat mogelijk nog wel zes tot acht jaar overheen voordat de schop in de grond gaat (afbeelding: gemeente Dijk en Waard)