Nog dit jaar gaat Rijkswaterstaat aan de slag om de N9 veiliger te maken. Zo komt er nieuwe bebording en markering op diverse plekken. Maar dat is niet alles: ook volgend jaar wordt aan de weg gewerkt. Dan worden onder andere de kruispunten aangepakt.
De N9 is één van de meest onveilige wegen van het land. Al jaren klinkt er de roep om maatregelen voor niet alleen de veiligheid, maar ook een betere doorstroming. Schrijft mediapartner NH. Rijkswaterstaat gaat een tiental maatregelen uitvoeren. Nog dit jaar komt er nieuwe bebording en markering op diverse plekken. Denk daarbij aan borden met daarop de maximumsnelheid en voorrangsregels, en markeringen bij zebrapaden en stopstrepen.
Volgend jaar worden onder andere de kruispunten voor voetgangers en fietsers in Sint Maartensvlotbrug en Burgervlotbrug aangepakt. ‘De oversteekplaatsen voor wandelaars en fietsers zijn niet overzichtelijk, onduidelijk en te krap waardoor zij zich niet veilig kunnen opstellen’, aldus Rijkswaterstaat. ‘Voor deze kruispunten zijn aanvullende ontwerpen nodig, zodat de aanpassingen ook daadwerkelijk tot een veiligere situatie leiden.’
Rijkswaterstaat geeft aan hier nu mee bezig te zijn met de aannemer, en stemt het werk af met de gemeente Schagen, de provincie en de dorpsraden. ‘Verder zijn er raakvlakken met de werkzaamheden die aan de Kooybrug gaan plaatsvinden. Daarom zal voor de uitvoering van deze maatregelen aan de N9 zorgvuldige afstemming met betrokken partijen plaatsvinden.’
De N9 staat in de top tien van meest onveilige wegen van Nederland. Op de zo’n 40 kilometer lange weg waren tussen 2017 en 2021 vijf dodelijke ongelukken en 84 slachtofferongevallen. Ook vorig jaar en dit jaar waren er nog meerdere (zeer) ernstige ongelukken op de N9.