De Europese Unie stelt 3,4 miljoen euro beschikbaar voor onderzoek naar het ongelijkvloers maken van de spoorwegovergangen bij de Helderseweg in Alkmaar en de Guisweg in Zaandijk, en een deel van het stationsgebied in Heerhugowaard. Het onderzoek duurt naar verwachting rond jaar en dan kan EU-subsidie worden aangevraagd voor de uitvoering.
Regio Alkmaar, gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam dienden gezamenlijk een aanvraag in voor subsidie uit het Connecting Europe fonds voor het opheffen van drie spoorkruisingen. Om de doorstroming en veiligheid op deze route te verbeteren voor zowel spoor- als wegverkeer, willen zij deze vervangen door een tunnel of viaduct. Gemeente Alkmaar wil de Helderseweg onder het spoor door hebben. In het ontwerp van het Waardse stationsgebied ligt niet alleen de Zuidtangent onder het spoor, maar ook een deel van het stationsgebied zelf.
Burgemeester Anja Schouten, tevens voorzitter van de stuurgroep Focusagenda regio Alkmaar, is blij met de toekenning van de subsidie: “Dit is goed nieuws voor de meer dan 100.000 mensen die nu al dagelijks vanuit Noord-Holland Noord naar de metropoolregio Amsterdam reizen. Door de groei van deze regio, en zeker Alkmaar, komen er in de toekomst nog meer reizigers bij. De investeringen dragen bovendien bij aan een duurzame bereikbaarheid van de regio. Dat helpt weer bij de opgave de CO2-uitstoot te verminderen.”
Ook de regionaal focusvoorzitter voor bereikbaarheid, wethouder Nils Langedijk van Dijk en Waard, is enthousiast over de toekenning: “De toekenning laat zien dat bestuurlijke regionale samenwerking werkt. Met elkaar hebben we in relatief korte tijd deze Europese subsidieaanvraag succesvol kunnen afronden. Ik wil mijn collega-portefeuillehouders uit de regio en betrokken ambtenaren hartelijk bedanken voor hun inspanningen.”
In de regio Alkmaar worden tot 2030 zo’n 30.000 woningen bijgebouwd. Het overgrote deel van deze woningen is bewust gepland binnen 1.200 meter van een treinstation of op 10 minuten afstand fietsen. Om iedereen beter en sneller openbaar vervoer te bieden, gaan de treinen op de Zaancorridor in de toekomst op metrofrequentie rijden, ook wel ‘spoorboekloos reizen’ genoemd.