Hoe kunnen dieven, in een nota bene bewaakte, fietsenstalling zo vaak en gemakkelijk toeslaan? Het is een vraag die veel voorbijkomt in de Facebookgroep ‘je bent Castricummer als’. Bijna wekelijks verschijnen daar meldingen van diefstal. De dieven lijken het vooral gemunt te hebben op dure E-bikes en fietscomputers. “De politie doet niets.”
Mediapartner NH Nieuws inventariseert recente gevallen van diefstal. ”Heeft iemand iets gezien”, vraagt Tjeerd bijna een week geleden in de groep. In de oproep deelt hij een foto van zijn elektrische fiets. “Op klaarlichte dag gestolen uit de beveiligde stalling van station Castricum.” Het bericht staat niet op zichzelf. “De E-bikes van onze vrienden zijn uit deze zogenaamde bewaakte stalling gestolen. Ze zaten met extra sloten vast aan een stalen paal. We waren een dagje met de trein naar Harderwijk. Een zware domper op ons plezier”, deelt Hans.
”Mijn nieuwe E-bike met twee sloten erop is ook onder het oog van een camera gestolen”, schrijft Herma. “De politie doet niets, dus de dieven kunnen ongestoord hun gang gaan.” De fietscomputer van Klazina’s zoon werd twee maanden geleden uit de stalling gejat. “Dan denk je dat je fiets veilig staat. Blijf met je poten van andermans spullen af.” Diezelfde avond wordt de elektrische fiets van Ben gestolen. “Het slot was doorgeslepen. Aangifte gedaan, maar de politie doet niets, ondanks dat er camera’s hangen.” Twee weken later is ook Petri haar E-bike kwijt. “Onze fiets stond op slot, maar ‘s avonds was hij weg en lag er alleen een doorgeknipte schakel. Aangifte gedaan. De NS vergoedt een klein deel.”
Dat het een bewaakte fietsenstalling is, betekent niet dat er ook altijd beheer aanwezig is, laat de NS regiowoordvoerder weten. “De fietsenstalling in Castricum is een zelfservice fietsenstalling. Dat betekent dat in deze stalling cameratoezicht aanwezig is. Deze camera’s zijn gekoppeld aan de NS Meldkamer.” Zonder verzekering vergoedt NS voor fietsendiefstal een bedrag van maximaal 750 euro. Bij elektrische fietsen maximaal 1.250 euro en voor accu’s 150 euro.
Daarnaast is de stalling afgesloten met toegangspoorten en alleen toegankelijk met een OV-chipkaart, maar dat houdt de dieven niet tegen. “Mocht er een verdachte situatie gezien worden, dan zal de NS Meldkamer direct contact opnemen met de politie. We stellen altijd beveiligingsbeelden ter beschikking, zodat er een onderzoek kan worden ingesteld.” Om het dieven zo lastig mogelijk te maken, adviseert de NS-reizigers een tweede slot te gebruiken. “Ook raden we aan om – indien mogelijk – de batterij van e-bikes mee te nemen.”
Het is een landelijk probleem dat al langer speelt. Daarom voert NS nu gesprekken met gemeenten en politie om de algehele situatie in kaart te brengen. Er wordt nagedacht over verschillende maatregelen, zoals het verhogen en vernauwen van de toegangspoortjes. De inzet van extra toezicht lijkt voorlopig niet aan de orde. “Het ontbeert de politie aan capaciteit om er projectmatig aandacht aan te schenken. Wel is de wijkagent bekend met de materie en als hij ruimte heeft post hij wel eens op mogelijke diefstallen.”
Zowel de NS als de politie raden wel aan altijd aangifte te doen bij diefstal. Er worden namelijk wel degelijk aanhoudingen verricht voor diefstal op station Castricum, verklaart de politie. “Na het doen van aangifte worden frequent de beelden opgevraagd, om te zien of herkenning van de verdachte mogelijk is. Regelmatig worden fietsen teruggevonden en geretourneerd.”