De uitvoeringsagenda is klaar, inclusief planning. Het was een lang traject voor Halte Werk, want iedere opzet en iedere wijziging moest beoordeeld worden door de wethouders van drie gemeentes. De thermometer actie, die door het bestuur was aangevraagd om te kijken of de ingeslagen weg de juiste was, beter bekend als het rapport Geerlings, heeft zijn vruchten afgeworpen. De stukken zijn nu openbaar gemaakt door het college.
Wethouder Elly Konijn, mede bestuurder, heeft onlangs samen met de directeur van Halte Werk, Irene Makelaar, een informatieavond voor de raad van Alkmaar georganiseerd waarin zij over de procedure en de recente ontwikkelingen werden geïnformeerd. Dit werd goed ontvangen. De informatieavonden voor de raad van Langedijk en Heerhugowaard zullen op een later tijdstip plaatsvinden.
Irene Makelaar meldt verder: “Mede door de samenwerking met bijvoorbeeld werkgever Albert Heijn zien wij een positief effect op de daling van het aantal uitkeringen”. Ook vertelt zij dat er niet eerst wordt gekeken naar wet, maar wel naar de leefsituatie van een persoon, het is maatwerk. Wat heeft de persoon nodig om alles op de rit te krijgen en dan kijken ze pas of dit past dit binnen de kaders van de wetgeving. Dit noemt Halte Werk de ‘omgekeerde toets’.
In 2012 ontstond het idee om de sociale diensten van de gemeenten in de regio Alkmaar samen te voegen tot één regionale sociale dienst waarbij de bedrijfsvoering samengaat maar de lokale beleidsregels voor iedere gemeente hetzelfde blijven als ze waren. Iedere gemeente heeft dus nog zijn eigen kortingspasjes en zijn eigen minimabeleid. In januari 2015 ging de sociale dienst van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk genaamd Halte Werk, van start. Een halte naar werk met als ideaalbeeld dat iedere inwoner van de HAL-gemeenten naar eigen kunnen werkt.
“De insteek van het hele project is de dienstverlening voor de cliënt te verbeteren. “We zijn aan het ontschotten”, zo meldt wethouder Elly Konijn. Dit betekent dat de cliënten beter geholpen kunnen worden omdat de schotten tussen de organisaties en binnen de organisatie waar zij mogelijk mee te maken hebben weggenomen zijn. Hierbij kunnen mensen die in een lastige situatie terecht komen beter én sneller geholpen worden. “Verbetering van de dienstverlening, en de klant een op maat gemaakte aapak leveren, dat is ons uitgangspunt” aldus de wethouder.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan nazorg voor ex-gedetineerden. Zij hebben te maken met de reclassering, de persoon heeft werk nodig, huivesting of een tijdelijke uitkering, misschien heeft diegene een kind en te maken met jeugdhulp. Met toestemming van de cliënt maken de verschillende organisaties in nauw overleg een plan om de cliënt zo snel mogelijk te helpen.