Heerhugowaard is weer in beeld van de NS als opstelterrein voor haar sprinters. Enkele jaren geleden kwam Uitgeest als beste optie uit de bus, maar het blijkt dat de beoogde locatie een zachte bodem heeft. Heien maakt de aanleg van een treinstalling een prijzige onderneming. Daarnaast is het gebied waardevol vanwege de natuur, recreatie en duurzame landbouw.
Prorail was nog niet op de hoogte van de eventuele locatieverandering, aangegeven door NS-regiodirecteur Irma Winkenius. “We zijn bezig met Programma Hoog Frequent Vervoer (elke 10 minuten een trein) op corridor Alkmaar – Amsterdam. Er is nog geen besluit genomen over de opstelterreinen. Op dit moment worden de effecten van diverse varianten onderzocht. Denk dan aan milieu- en veiligheidsaspecten. Een besluit volgt naar verwachting eind van dit jaar,” laat ProRail-woordvoerder Mercedes Grootscholten weten.
Overigens is het volgens het NHD al vrijwel zeker dat Heerhugowaard een rangeerterrein krijgt voor intercity’s, met het oog op de toekomstige “Zaancorridor”.
Het idee spitstreinen in Heerhugowaard te parkeren werd vorige week tijdens het symposium van reizigersvereniging Rover door meerdere partijen positief ontvangen. Rover heeft de voorkeur voor Heerhugowaard. Vooral reizigers die in de avond verder door willen reizen na Uitgeest kunnen profiteren van de extra sprinters.
Wethouder Monique Stam was bij het symposium en liet weten blij te zijn dat Heerhugowaard weer in beeld is bij NS. De gemeente heeft aan de noordzijde niet alleen de ruimte voor de aanleg van het terrein, ook past het goed bij het beleid om Heerhugowaard verder te ontwikkelen als OV-knooppunt. De statenfractie van PvdA was eerder ook al geen voorstander van locatie Uitgeest en vindt dat Heerhugowaard meer voordelen biedt.