Gemeente Dijk en Waard is klaar met de voorbereidingen voor de aanleg van de spoorwegondertunneling en de herinrichting van de Zuidtangent. De volgende fase is de aanbesteding van het deelproject ‘Stationsgebied Dijk en Waard Fase 1’. Dat is de herinrichting van de Zuidtangent van het Stationsplein tot aan het Parelhof. Grote tegenvaller is dat het hele project door hogere bouwkosten en mogelijke risico’s naar schatting 4,9 miljoen meer gaat kosten.
Het totaalbedrag is nu geraamd op 38,1 miljoen euro. Het college van B&W vraagt de raad om akkoord te gaan met de extra kapitaallasten, uitgesmeerd over een periode van 80 jaar, vanaf de oplevering in 2026. Te beginnen met 150.000 euro per jaar en dan aflopend naar 50.000 per jaar. Mogelijk kan de gemeente nog extra subsidie krijgen, bijvoorbeeld door het project mee te laten liften met de beoogde herinrichting van de N242. Hiervoor is onlangs een verkennend onderzoek gestart. de inmiddels vergaarde subsidies van 3,6 miljoen van het Rijk, 5,7 miljoen van de provincie en 1,3 miljoen van de EU.
Fase 1 begint volgens planning komende zomer en duurt drie maanden. Vanaf de zomer van 2024 tot eind 2025 is Fase 2 aan de beurt. Dat is de herinrichting van de Zuidtangent van het Stationsplein tot en met de kruising met de Industriestraat, inclusief de brug die langs het spoor komt voor verkeer vanaf de Zuidtangent naar de Nelson Mandelastraat.