De storm die woensdag over een groot deel van Nederland trok, is inmiddels gaan liggen. De gevolgen bleken groot: heel veel omgewaaide bomen en afgebroken takken, een gestremde A9 en veel schade. Met code rood werd gewaarschuwd om vooral niet naar buiten te gaan, en daar werd gelukkig redelijk gehoor aan gegeven. Maar er waren ook mensen die juist naar buiten moésten. Zij deden hun werkkleding aan om zomerstorm Poly te trotseren en daar waar nodig te hulp te schieten. (tekst loopt onder foto door)
Een partij waar dan meteen aan gedacht wordt is natuurlijk de brandweer. En die kreeg het woensdag behoorlijk voor de kiezen. “Ja, iedereen moest opkomen”, laat een persvoorlichter van de Veiligheidsregio Streekstad Centraal weten. Het betekent dan niet alleen de beroepsmensen werden ingezet, maar ook de vrijwilligers. Alkmaar werd behoorlijk getroffen door de storm en kreeg daarom door de dag heen assistentie van de omliggende korpsen. In totaal reden er negen brandweerwagens van hot naar her om de meldingen af te wikkelen.
In het begin verliep dat nog via de meldkamer en het bekende P2000 netwerk, maar het werd al snel duidelijk dat dat niet houdbaar was. Om meer controle over de meldingen te krijgen en de meldkamer te ontlasten en vrij te houden voor de echt grote incidenten werd een ‘actiecentrum brandweer’ ingericht. “Dat is een soort eigen meldkamer waar de prioriteit van een melding wordt bepaald en waarvandaan de eenheden (brandweerwagens) rechtstreeks worden aangestuurd.”, legt de woordvoerder uit. Ook werd besloten op te schalen naar een ‘GRIP2’ situatie, waardoor extra protocollen in werking worden gezet. Daardoor werden bijvoorbeeld ook gemeentes ‘ingeschoven’ in de hulpverlening. (tekst loopt door onder foto)
En dat betekende dat er werk aan de winkel was voor de mensen van de buitendiensten van die gemeenten. Ook zij hadden hun handen vol aan storm Poly. “Stadswerk heeft ervoor gezorgd dat de hulpdiensten door konden en dat de wegen begaanbaar zijn. Wij ondersteunen waar kan, maar de veiligheid van onze medewerkers staat natuurlijk op nummer één.. Maar link was het allemaal wel”, zegt directeur Peter Mol van Stadswerk072.
“Het doel was om allereerst de hoofdwegen vrij te maken en vervolgens zijn we dieper de wijken ingegaan. Ik ben zelf ook door de stad gereden en dan zie je pas echt de ravage.” Hoeveel werknemers van Stadswerk hebben geholpen met de stormschade is volgens Mol moeilijk te zeggen. “Ieder uur hadden we weer een ander aantal mensen op straat. Het ligt natuurlijk aan hoeveelheid meldingen er zijn en wie beschikbaar is.” (tekst loopt door onder foto)
Inmiddels is de grootste stormschade in kaart gebracht, maar wie denkt dat het werk van de buitendiensten daarmee klaar is heeft het mis. “De vakmensen zijn nog steeds bezig om de regio bereikbaar en vooral veilig te houden. We krijgen nog veel meldingen en daar zijn we blij mee. Hierdoor weten wij hoe de situatie is.” Ook wil Mol nog iets van het hart: “Let op loszittende takken of ander potentieel gevaar. Denk na en meld wat je ziet. Dan kunnen we er wat aan doen. We moeten 80.000 bomen controleren en dat hebben we niet binnen een dag gedaan. Het gevaar is dus niet geweken.”