Museum Kranenburgh trok het afgelopen jaar door een recordaantal bezoekers. Het Bergense kunstmuseum trok meer dan 75.000 bezoekers, waaronder ruim 3.600 bezoekers voor historisch museum Het Sterkenhuis. Vanwege de successen verlengt Kranenburgh het huidige programma verlengd tot 7 april. Precies twee weken later april openen vier nieuwe exposities.
‘Het Leven der Dingen’ van Jeroen Henneman was de best bezochte expositie die Kranenburgh tot nu toe heeft gehad. Maar ook de textielkunst ‘Guernica de la Ecología’ van Claudy Jongstra en de weefsels van plantenwortels van Diana Scherer in ‘Farming Textiles’ mochten op grote belangstelling rekenen van pers en publiek. Alle reden om het huidige programma met een maand te verlengen. (tekst gaat door onder de foto)
Op 21 april opent Kranenburgh vier nieuwe tentoonstellingen, waarin opnieuw veel aandacht is voor de natuur. In de benedenzaal presenteert het museum in ‘In de rug van de zee’ de verbeelding van meer dan 100 jaar landschap in en om Bergen aan de hand van ruim 60 werken. In de eerste museumzaal zal de solopresentatie ‘Traditie als werkplaats’ van kunstenaar Harmen Brethouwer (NL, 1960) te zien zijn. Zijn werk kent twee basisvormen: een vierkant paneel en een kegelvormig driedimensionaal object. Brethouwer werkt met Japanse lak en maakt een unieke combinatie van conceptuele kunst, ambachtelijke technieken en kunstgeschiedenis.
Verdeeld over drie museumzalen worden schilderijen en tekeningen getoond die kunstenaar Jan Roeland (NL, 1935-2016) gedurende 50 jaar kunstenaarschap maakte van alledaagse objecten. Als geen ander weet Roeland alledaagse en ogenschijnlijk eenvoudige voorwerpen maar ook planten en dieren te vertalen naar heel intense, kraakheldere beelden. Op de begane grond van de villa krijgt deze tentoonstelling een vervolg in de educatieve presentatie Bedrieglijk eenvoudig. (foto’s: Aad Hoogendoorn)