De N9, het stuk tussen verkeersplein Kooimeer bij Alkmaar en De Kooy bij Den Helder staat in de top tien van N-wegen met de meeste ongevallen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Sweco in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Maar om daarmee te zeggen dat de N9 tot één van de meest onveilige stukken N-weg van Nederland hoort, is wat kort door de bocht.
Alleen kijken naar ongevallen zegt niet zoveel, legt Hans Drolenga, adviseur Veilige Mobiliteit bij Sweco, uit. “De ene weg is 50 km lang en de andere maar twee. Hoe langer en drukker, hoe groter de kans op een ongeval. We hebben in het rapport daarom inzicht proberen te geven aan de hand van twee indicatoren: de ongevalsdichtheid en het ongevalsrisico.” (zie extra informatie onder het artikel)
Hoewel de N9 met vijf dodelijke ongelukken en 84 slachtoffer ongevallen een negende plek weet te behalen in de lijst van wegen met de meeste ongevallen, blijft deze weg uit de lijst die zich richt op de ongevalsdichtheid. Toch wijst Drolenga er in het algemeen op dat het essentieel is dat N-wegen worden aangepakt. “Het is belangrijk te beseffen dat ruim 22 procent van de verkeersongelukken zich op N-wegen bevinden, terwijl N-wegen slechts vijf procent van het wegennet omvatten.”
Hoewel het onderzoek een signalerende functie heeft en zich niet richt op oplossingen, noemt Drolenga wel een aantal maatregelen die de verkeersveiligheid op de N-wegen kunnen verbeteren. “In algemene zin geldt dat N-wegen vaak wegen zijn zonder fysieke rijbaanscheiding. Dan kun je denken aan vangrail of iets dat wegen van elkaar scheidt. Dit kost ruimte en geld, maar daarmee voorkom je een frontale aanrijding. Daarnaast staan op veel N-wegen binnen de obstakelvrije zone bomen. Om de zogenoemde bermveiligheid te verbeteren kun je die bomen weghalen, zodat er geen auto meer tegenaan kan botsen.”