Nieuwe stichting gaat kaasstad en kuststreek promoten vanuit Alkmaar

Marketingorganisatie ‘Alkmaar Marketing’ is gefuseerd met de VVV die ook buiten Alkmaar actief was.  De nieuwe organisatie gaat niet alleen de VVV taken vervullen en de toeristische promotie doen voor Bergen, Egmond, Schoorl en Castricum, maar zal ook de komende tien jaar de citymarketing (blijven) verzorgen voor Alkmaar. De Alkmaarse gemeenteraad ging daarmee donderdagavond akkoord.

De nieuwe stichting heeft de naam Hart van Noord-Holland, stads- en regiomarketing’ gekregen. Aan het hoofd van de nieuwe stichting staat Ger Welbers. Voor de fusie was hij al directeur van beide organisaties. In het nieuwe bestuur zitten belanghebbenden zoals de voorzitters van Alkmaars Bolwerk en Ondernemend Alkmaar en vertegenwoordigers van de culturele sector, de horeca en de gemeente. Ook komt in het nieuwe bestuur een portefeuille ’gastheerschap’.

Het gemeentebestuur van Alkmaar verwelkomt de fusie. Twintig jaar geleden was er nog grote onvrede bij de gemeente Alkmaar en de plaatselijke ondernemers over de stadspromotie van Alkmaar door de regionale VVV. Dat was toen aanleiding om een aparte organisatie op te richten voor de citymarketing van de kaasstad. Van overlap in het takenpakket van VVV en Alkmaar Marketing was daardoor altijd al sprake.

Alkmaar Marketing werkt aan het imago en de bekendheid van de stad, met als doel meer bestedingen van bezoekers. De VVV houdt zich van oudsher bezig met het verzorgen van een warm welkom aan de bezoekers aan de regio. Het doet ook de organisatie van stadswandelingen en regelt de ontvangsten rond de Waag tijdens de kaasmarkten. In 2019 wisten ruim 300.000 bezoekers de weg te vinden naar de vestiging in het Waaggebouw.

Voorlopig blijven bekende merken en vestigingen bestaan. Het VVV informatiepunt blijft in het Waaggebouw en alle marketingactiviteiten blijven in het oude pand van de Nutsspaarbank aan de Gedempte Nieuwesloot. ’Alkmaar Prachtstad’, ’Visit Alkmaar’ en ’VVV Alkmaar’ blijven gebruikt worden.