Verschillende apparaten zijn veel te laat of zelfs helemaal niet geleverd. Het aanrechtblad is verkeerd gemonteerd. En dat is nog maar het begin. Noemi Jones kocht anderhalf jaar geleden voor 20.000 euro een keuken bij ‘Kitchens & More’ aan de Middenweg in Heerhugowaard. Maar de keuken werd maar deels geleverd én verkeerd gemonteerd. Tot nu toe hebben zestien andere gedupeerden zich met soortgelijke klachten bij haar gemeld. “Met smoes op smoes zijn we allemaal voor de gek gehouden.”
Het is al weken donker in de keukenzaak aan de Middenweg. De deur zit op slot, de showroom staat half leeg en e-mails worden niet beantwoord. Niet alleen wacht Noemi al bijna twee jaar op een vaatwasser. ook blijkt van alles mis met de geleverde spullen. “Verschillende apparaten zijn veel te laat of helemaal niet geleverd”, vertelt ze aan NH, mediapartner van Streekstad Centraal. Ze somt verschillende gebreken op: frontjes van de keukenkastjes zetten uit, het aanrechtblad is verkeerd gemonteerd. “En eigenlijk is het te veel om op te noemen.”(tekst gaat verder onder de foto)
Door het versturen van mails hoopt ze nieuwe afspraken met de keukenboer te maken, maar dat wil maar niet lukken. En voor Paula uit Heerhugowaard klinken de klachten behoorlijk bekend in de oren. Samen met haar man kocht ze een keuken bij het bedrijf. Ze heeft er spijt van: “We herkennen alles. Het duurt enorm lang met de leveringen, we wachten bijvoorbeeld nu al een jaar op een vaatwasser. Ook is de keuken niet afgewerkt. Deurtjes hangen niet recht, lades lopen niet lekker en er zijn gaten in het hout geboord, die niet zijn weggewerkt.”
Nadat ook bij Paula de zoveelste afspraak wordt afgezegd, besluit de Heerhugowaardse haar verhaal op Facebook te delen. In korte tijd melden zestien andere gedupeerden zich bij haar, waaronder Noemi.
Maar dan gebeurt voor Paula het onverwachte. Enkele dagen later krijgt ze bericht van de keukenboer. “Opnieuw met de belofte dat hij het aan het regelen is”, zegt ze. Krijgt Paula deze week dan toch eindelijk haar vaatwasser? “Ik vind het moeilijk er nog in te geloven. Hij heeft zo veel mensen aan het lijntje gehouden. We zijn klaar met zijn spelletjes en eisen gerechtigheid.”
NH belt met één van de leveranciers van de keukenboer. Hij wil graag anoniem blijven, maar bevestigt dat de eigenaar betalingsachterstanden heeft en dat hij daarom ook geen zaken meer met hem doet. “De betalingen schorten steeds verder op, dus een faillissement lijkt aanstaande”, verklaart de leverancier. “Dit speelt nu zo’n twee jaar. Hij lijkt steeds het ene met het andere gat te vullen. Ik vrees dat veel mensen hun geld kwijt zijn.” (tekst gaat verder onder de foto)
En dat levert schrijnende situaties op, weet ook de leverancier. “Ik heb met een aantal gedupeerden gesproken. Mensen die hun oude keuken er al uit hebben gemonteerd, maar geen nieuwe hebben gekregen. Sommigen zijn flink op leeftijd, ernstig ziek of hebben een pasgeboren baby.”
De eigenaar blijkt niet alleen bij klanten, monteurs en leveranciers betalingsachterstanden te hebben. Ook bij de pandeigenaar van de keukenzaak, laat zijn zakenwaarnemer desgevraagd weten. “We gaan de huurovereenkomst beëindigen, maar meneer heeft daar nog niet op gereageerd.”
Terug naar de Heerhugowaardse Noemi. Ze is er na alle ellende wel klaar mee en daagt de eigenaar voor de rechter. “Hij heeft meerdere kansen gehad om het te herstellen. Ik vertrouw niet meer in zijn kwaliteit en professionaliteit. De koek is op.”