NS reist de komende weken met een treinsimulator van station naar station om promotie te maken voor de beroepen treinmachinist en conducteur. De NS heeft 1.100 vacatures open staan, waarvan een derde voor deze twee functies. Iedereen kan in de simulator de nieuwste Intercity uitproberen. De eerste halte stop is vrijdag Utrecht Centraal. Zaterdag 18 juni staat de treinsimulator van 10:00 tot 16:00 uur in Alkmaar.
De treinsimulator is ingericht als de cockpit van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze trein gaat als eerste over de hogesnelheidslijn rijden tussen Amsterdam en Breda. De simulator wordt normaal gesproken gebruikt voor trainingen. Machinist Mark van Dooren: “De simulator is heel realistisch: je gaat door slecht weer, er kan een vertraagde trein voor je rijden, allemaal zaken die je in het echt ook tegenkomt.”
Op een groot scherm is het treintraject van de trein te zien en drie kleinere schermen tonen alle knoppen en systemen die je nodig hebt om de trein te controleren. Van Dooren: “Denk aan het bedienen van de stroomafnemer, het openen en sluiten van deuren en hoe hard je mag rijden. Net als een echte trein beschikt de simulator ook over een dodemanspedaal. Bedien je deze niet op tijd, dan volgt een noodremming. In de simulator kunnen we de dodeman uitzetten, zodat mensen die voor het eerst rijden ook even kunnen wennen.”
De NS heeft totaal 1.100 vacatures uitstaan, verspreid over alle bedrijfstakken. Bijvoorbeeld voor technici, veiligheid & service-medewerkers, IT’ers en retailmedewerkers op het station. Maar vooral machinisten en conducteurs. Vanwege het tekort rijdt de NS vanaf 13 juni op één traject niet meer rijdt.
Het gaat wel de goede kant op; 220 mensen zijn dit jaar begonnen aan de opleiding tot machinist of hoofdconducteur. Er zijn echter nog 280 plekken vrij. De opleiding tot machinist duurt één jaar en de opleiding tot conducteur vijf maanden. NS betaalt de opleiding en biedt meteen vanaf het begin salaris.