Ombudsman: ‘Klachten over gemeente Heerhugowaard deels terecht’

Gemeente Heerhugowaard en in het bijzonder Gido Oude Kotte en Han ter Heegde hebben van de Nationale Ombudsman een tik op de vingers gekregen naar aanleiding van een reeks klachten van Lotte Kaaij uit Koedijk. Dit meldt het NHD.

Lotte Kaaij werd eind 2015 met twee andere Wajongers door het UWV gevraagd met wethouder Oude Kotte te praten over een baan, zo dacht het drietal. Maar na diverse gesprekken was nog niet duidelijk wat de functie nou was en men vond het maar raar dat er een interview met het NHD en Stadsnieuws aan vast zat. Uiteindelijk bleek het te gaan om het ontdekken van knelpunten en oplossingen voor Wajongers richting werk en er zat hooguit een stageplek in.

Kaaij klaagde bij de Ombudsman over het scheppen van valse verwachtingen en het leek haar ook dat het de wethouder niet ging om het hen helpen, maar meer om een publiciteitsstunt en ‘een leuk spelletje om zijn tijd door te komen’. Ook was ze geschokt dat Oude Kotte zonder toestemming vertrouwelijke en persoonlijke informatie besprak waar de journalist bij was. Ze weigerde overigens aan het interview mee te werken.

De Ombudsman stelde volgens het NHD geen uitspraak te kunnen doen over deze klachten omdat de zienswijzen ter ver uit elkaar liggen, maar wel over de extra bezwaren over de afhandeling door de wethouder en toenmalig burgemeester Han ter Heegde. Ter Heegde weigerde Kaaij een gesprek met Oude Kotte zonder dat hij er zelf bij was. Het oordeel is dat de gemeente meer open had moeten zijn en dat men haar een persoonlijk gesprek had moeten gunnen.

Gemeente Heerhugowaard liet in een reactie weten dat de afhandeling van klachten, waarbij partijen overigens niet tegelijk hun zegje hoeven te doen, doorgaans succesvol is. Kennelijk dacht Ter Heegde dat directe hoor en wederhoor beter zou zijn. Volgens het NHD concludeert de wethouder zelf dat de Ombudsman zijn goede bedoelingen doorzag, al was hij wellicht wat ‘impulsief’, en dat aan zijn integriteit niet getwijfeld wordt.