Ondanks 20.000 uitgedeelde boetes zijn omwonenden kritisch op trajectcontrole N9

Een donkere bestelwagen rijdt op een landelijke weg, naast een paal met meerdere camera's erop gemonteerd, met een bewolkte lucht op de achtergrond.

Tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug is in maart 2021 trajectcontrole ingevoerd. Inmiddels zijn al 20.000 boetes uitgedeeld aan hardrijders. Gemeente Schagen en ook het Openbaar Ministerie zien het nut van de permanente controle, maar de inwonders van de twee dorpen zijn minder enthousiast.

Op de Rijksweg N9 mag hooguit 80 km/uur gereden worden, maar voor velen lijkt dat slechts een suggestie. Het Openbaar Ministerie stelde in het voorjaar van 2021 trajectcontrole in op het vrijwel kaarsrechte stuk tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug om de snelheid te drukken. Tot en met augustus dit jaar zijn ongeveer 20.000 hardrijders betrapt en bekeurd.

“De toegestane snelheid van 80 km/uur wordt beter afgedwongen”, zegt de Schagense wethouder Hans Heddes tegen NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Dat blijkt uit cijfers. Op de N9 tussen de vlotburgdorpen is de gemiddelde snelheid van het verkeer wat lager dan op andere stukken van de rijksweg. “Daarmee is duidelijk dat de camera’s gemiddeld een remmend effect hebben. (tekst gaat verder onder de foto)

Twee auto's rijden op een tweebaansweg langs een rij bomen, met een beveiligingscamera op een paal aan de linkerkant van het beeld.
Een setje camera’s langs de N9, onderdeel van de trajectcontrole. (foto: NH Nieuws)

Op het traject tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug vallen ook relatief weinig verkeersgewonden. Het OM is voorzichtig met het hieraan koppelen van de trajectcontrole. “De kans op ongevallen is ook kleiner door het inhaalverbod en de wegmarkering tussen de rijstroken”, erkent Heddes.

De eerste acht maanden van dit jaar is zo’n 4.200 keer bekeurd voor te hard rijden. Dat is aanzienlijk minder dan het gemiddelde van 4.440 per half jaar sinds de invoering van de trajectcontrole, maar nog steeds best veel. Volgens Linda van Hyfte uit Sint Maartensvlotbrug – zij laat haar hond uit langs het wegdeel – komt dat deels door onoplettendheid: “Sommige automobilisten zien die palen aan als een flitspaal. Ze houden dan even in en kachelen dan gewoon verder.”

Maar er is meer loos, volgens Hyfte. Het probleem verschuift zich. “Soms pakken ze hier deze parallelweg en dan rijden ze soms wél harder dan tachtig. Dan halen ze zelfs de auto’s van de N9 in. Ik denk dat die trajectcontrole weinig zin heeft”, verzucht ze. “Het wordt steeds drukker. Waar ze maar 50 mogen, rijden ze gewoon kneiterhard door. Af en toe staat er ook een flitspaal en dan is het even rustig, maar daarna gaan ze weer volop.” (tekst gaat verder onder de foto)

Een verkeersbord midden op een rotonde toont de tekst 'Stop de chaos leg de N9 om!' in rode letters. Op de achtergrond zijn een gebouw en meerdere voertuigen zichtbaar.
Protestborden in Sint Maartensvlotbrug. Inwoners willen dat de N9 wordt omgelegd. (foto: NH Nieuws)

Dat wordt ook zo ervaren in de twee vlotbrugdorpen zelf. “We merken dat als automobilisten eenmaal voorbij de trajectcontrole zijn, ze extra plankgas geven”, vertelt Judith Piket uit Burgervlotbrug. “Maar er staat daar gewoon een welkomstbord met 50, hè. Er ligt een zebrapad, een fietspad. Het is er hier niet veiliger op geworden.”

Jaap Bouwen van de tweedehandswinkel in het dorp ervaart hetzelfde en wil dat hoge boetes worden gegeven: “Juist door de trajectcontrole geven ze gas hier in de bebouwde kom. Mensen zijn dwazen. Dat zal gauw over zijn als de bekeuringen 2.000 euro worden. Dan is het met één dag bekeken.”

Schagen en buurgemeenten pleiten ervoor om de N9 om de twee dorpen heen te leggen. Dat scheelt ongelukken en drukte in de dorpen en verbetert de doorstroming. Net zoals bij Schoorldam dus, dat alweer veertien jaar geleden is verlost. (tekst loopt verder onder de afbeeldingen)

Vergelijking van twee kaartbeelden met route-aanpassingen, beide met wegmarkeringen in rood, geel en blauw, en verschillende annotaties rondom verkeersknooppunten en kruisingen in een landelijk gebied.
Schetsontwerpen voor de omlegging van de N9 bij Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug. (bron: Arcadis)

In 2021 publiceerde Arcadis een studie met daarin het voorstel om omleggingen te realiseren. In beide dorpen is hier ruimte voor. Een inwoner van Sint Maartensvlotbrug begon op 23 september met een petitie voor de Tweede Kamer, om die wens kracht bij te zetten. De petitie is inmiddels zo’n 1.440 keer is ondertekend.

Maar dat zijn toekomstplannen. Voorlopig vindt het OM dat er nog steeds te veel te hard gereden wordt en blijft de trajectcontrole in stand, aldus een woordvoerder tegenover NH. “Maar we evalueren alle handhavingsmiddelen voortdurend. Op de lange termijn zou het altijd kunnen dat we in de toekomst kiezen voor een andere locatie.”