Tegenwoordig hoor je echt overal dat data belangrijk is. Bedrijven willen precies weten wat hun klanten doen, waar ze op klikken en hoe vaak ze op een site komen. Dat is allemaal onderdeel van online marketing en het lijkt soms wel alsof alles alleen nog maar draait om cijfers en grafiekjes. Als je er nog niet zoveel van weet, kan het allemaal best ingewikkeld klinken. Want hoe werkt dat nou eigenlijk, al die data verzamelen? En is dat dan niet een beetje eng?
Cookies, scripts en… andere technische dingen
Op veel websites krijg je meteen zo’n pop-up met de vraag of je cookies accepteert. Dat zijn kleine bestandjes die bijhouden wat jij allemaal doet op een site. Bijvoorbeeld welke pagina je bekijkt of of je iets in een winkelmandje hebt gedaan. Bedrijven gebruiken dat om hun websites te verbeteren of om gerichte advertenties te laten zien.
Maar niet iedereen vertrouwt cookies. Er zijn ook mensen die zeggen dat het privacygevoelig is. Daarom zijn er steeds meer regels gekomen over wat wel en niet mag. En toen zijn bedrijven op zoek gegaan naar andere manieren om toch gegevens te kunnen blijven verzamelen, maar dan op een manier die meer controle geeft. Daar komt serverside tagging om de hoek kijken. Dat is een manier waarbij het verzamelen van gegevens via de server van het bedrijf loopt in plaats van via de browser van de gebruiker. Klinkt misschien technisch (en dat is het ook), maar het zorgt er wel voor dat bedrijven zelf beter kunnen bepalen wat er gemeten wordt.
Wat heb je eraan als je een website hebt?
Als je een eigen website hebt, is het natuurlijk wel handig als je weet wie je bezoekers zijn en wat ze doen. Want dan kun je daar je inhoud op aanpassen. Als je bijvoorbeeld ziet dat mensen vaak afhaken bij een bepaalde stap in je bestelproces, dan weet je dat je daar iets moet veranderen.
Maar om dat te kunnen zien, moet je dus gegevens verzamelen. En hoe beter en betrouwbaarder je dat doet, hoe makkelijker het is om slimme beslissingen te nemen. Serverside tagging helpt daarbij, omdat het minder afhankelijk is van dingen als adblockers of cookies die geweigerd worden. De data komt dan via je eigen server binnen, wat ook weer beter is voor de beveiliging.
Niet alleen voor grote bedrijven
Je zou denken dat dit soort technieken alleen iets is voor grote bedrijven met een heel team vol IT’ers. Maar ook kleine ondernemers kunnen er profijt van hebben. Er zijn tegenwoordig tools en platforms die het makkelijker maken om met serverside tagging aan de slag te gaan, zonder dat je zelf hoeft te kunnen programmeren.
Het is natuurlijk wel handig als je een beetje snapt wat je doet, dus je moet je wel even inlezen. Maar je hoeft echt geen techneut te zijn om ermee te kunnen werken. En als je het goed instelt, kan het je echt helpen om je website slimmer en effectiever te maken.