Er komt veel kijken bij de realisatie van de spooronderdoorgang onder de Zuidtangent door. Een groot project in de bebouwde kom van Heerhugowaard. Illustratief voor de omvang van de werkzaamheden is het 40 bij 16 meter grote en 1.500 ton wegende spoordek dat daar bij nodig is. Gelukkig kan dat pal naast de beoogde plek gemaakt worden.
Daarom verschenen dinsdag een twintigtal mensen met fel oranje hesjes en bouwhelmen op het bouwterrein op de hoek van het station en de Zuidtangent. Er werd een belangrijke stap gezet in het project ‘spooronderdoorgang’.
Wethouder Nils Langedijk overhandigde de ‘sleutel’ van het bouwterrein van verhuurder Pro6 Vastgoed aan ProRail en Hegeman Bouw & Infra. “Ik ben blij om hier weer te zijn, ik denk dat dit een heel mooi moment is.”
“En dan heb je ook nog een sloper als Boy-Limmen die in een aantal weken tijd dit terrein opknapt en netjes achterlaat, het circulair doet. Dan heb je er als wethouder helemaal geen omkijken naar en kan ik lekker op vakantie.” (tekst gaat verder onder de tekening)
René van Deuveren, technisch directeur van Hegeman, vertelt dat het niet vaak voorkomt dat zijn bedrijf en bouwpartner Mobilis zó dicht bij de projectlocatie kunnen werken. Geen gedoe met elementen, gewoon een compleet dek bouwen en op zijn plek hijsen. “Ik bedank iedereen voor zijn inzet. En ik vind de samenwerking met elkaar zeer goed, met ProRail en de gemeente, en ik hoop dat zo voort te zetten bij deze geweldige klus.”
Ook Harro Homan, regiodirecteur ProRail is te spreken over hoe vlot de sloop en vorming van het werkterrein zijn verlopen. “Ik denk dat dat ook wel een mooi gevoel geeft voor de komende periode, waarin er nog heel veel te doen is.” Terwijl hij zijn praatje houdt klinken de alarmbellen voor het sluiten van de spoorbomen. “We hebben nu een paar keer die overwegbomen gehoord, dat is straks gewoon echt weg. De beste overweg is géén overweg.” (tekst gaat verder onder de foto)
De komende zes maanden wordt het spoordek geconstrueerd, om het vervolgens in zes dagen tijd netjes op zijn uiteindelijke plek in te bedden. Daarna wordt de goot voor de weg eronder gegraven. “In januari starten wij met de afsluiting van de Zuidtangent om de damwanden aan te brengen voor de onderdoorgang, dit zal voor overlast zorgen maar wij zullen ervoor zorgen dat dit beperkt blijft”, licht Van Deuveren van Hegeman-Mobilis toe.
Zonder tegenslagen is de spooronderdoorgang in het eerste kwartaal 2026 klaar.