Pijlen, lijnen en borden: winkelend publiek wordt door Alkmaarse binnenstad geleid

Wie op zoek gaat naar de vorige week aangebrachte krijtafbeeldingen die helpen herinneren aan de anderhalve meter afstand kan niet anders concluderen dan dat ze inmiddels al bijna niet meer te zien zijn.  Dat is met de nieuwste maatregelen in de binnenstad wel anders. Dikke witte lijnen en enorme pijlen op straat laten geen enkele twijfel bestaan over de gewenste looprichtingen.

Voor wie dat niet voldoende is, zijn er ook nog de nodige borden geplaatst. Er is eigenlijk geen ontkomen aan en dat wordt nogal wisselend opgevat. “Belachelijk dit, ze willen gewoon lekker bekeuren”, moppert iemand. “Prima toch zo, als het maar werkt”, laat een ander weten. De maatregel is vooral gebaseerd op iets dat we een groot deel van de tijd al doen: rechts houden.

Het meeste wennen moeten waarschijnlijk de fietsers. De Mient en de Huigbrouwersstraat zijn tijdelijk voetgangerszones, dus moet hier afgestapt worden. In de Langestraat worden fietsen helemaal geweerd. Niet omdat dat gevaarlijk zou zijn of teveel ruimte inneemt maar omdat bij de winkels neergezette fietsen wél een obstakel vormen, en daarmee een vernauwing van de winkelstraat. Tweewielers kunnen worden gestald in gemarkeerde vakken of een fietsenstalling.

Ook winkeliers doen ook een bijdrage. Naast dat ze met posters en advertenties op de corona-regels wijzen, mogen ze vanaf zaterdag in de Hekelstraat, Fnidsen, Mient, Magdalenenstraat, Hoogstraat, Schoutenstraat, Payglop, Boterstraat, Houttil, Achterstraat en Huigbrouwerstraat geen uitstallingen meer buiten zetten.

Als er onverantwoorde situaties ontstaan, treden handhavers op. Ze worden versterkt door twee koppels van het SUS-team. Tekstkarren bij de toegangen tot de binnenstad heten bezoekers welkom, maar wordt het te druk, dan worden ze juist verzocht rechtsomkeert te maken.

Onder de vlag van ‘Alkmaar Prachtstad’ werkt Alkmaar Marketing verder aan haar corona-publiekscampagne. De gemeente werkt aan een systeem om druktebeelden realtime online te zetten, zodat mensen van tevoren weten of het wel zin heeft om te gaan.

De ontwikkelingen worden nauwgezet gevolgd. Als maatregelen niet afdoende zijn kunnen ze worden uitgebreid, bijvoorbeeld door straten eenrichtingsverkeer te maken.