Hoe snel is de politie ter plaatse bij een 112-meliding? Het is een belangrijke vraag voor het veiligheidsgevoel in spoedsituaties. Bij één op de zes incidenten is de politie langer dan de aanbevolen vijftien minuten onderweg, dat blijkt uit data over opkomsttijden in 2022 van de politie-eenheid Noord-Holland en het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek). Streekstad Centraal zocht uit hoe de tijd tot stand komt en welke factoren van invloed zijn op de reactietijd.
“De reactietijd is de tijd van het eerste contact met de politie tot aan het ter plaatse zijn bij een melding”, legt een persvoorlichter van de politie uit. Verschillende facetten spelen een rol bij de totstandkoming van de reactietijd na een 112-melding. Zo is het gebied van invloed, de status ‘Ter Plaatse’ en eventuele prioriteitswijzigingen.
“Er zijn gebieden waarin de streefwaarde van de reactietijden van de politie lastiger te halen blijkt. Dit kan het geval zijn voor landelijke en uitgestrekte gebieden, maar ook geografische en infrastructurele kenmerken (rivieren, bruggen en spoorlijn), grote werkzaamheden of evenementen kunnen invloed hebben op de reactietijden van de politie.”
Ook vindt er door systeemtechnische factoren niet altijd een juiste registratie plaats. “Het kan zo zijn dat door politie eerst eerste hulp is verleend of dat zij verdachten heeft opgespoord en dat de melding pas daarna is afgemeld. Zeker bij heftige meldingen wordt de statusknop ‘Ter Plaatse’ niet altijd direct ingedrukt. Ze rennen om begrijpelijke redenen uit het voertuig en de statusknop is niet hun prioriteit. Afmelden van een dergelijke melding heeft hierin vanzelfsprekend geen prioriteit boven hulpverlenen.”
Daarnaast worden in de cijfers die maandelijks worden gepubliceerd op data.politie.nl geen rekening gehouden met eventuele ‘prioriteitswijzigingen’. “Hiermee wordt bedoeld, dat wanneer een melding binnenkomt als een nu-melding (niet spoedeisend), maar na een half uur de situatie verandert (en de prioriteit wordt verhoogd tot een spoedmelding), dit in de cijfers opgeslagen wordt als ‘spoed’. Dit geeft een vertekend beeld van de reactietijd bij een spoedmelding.”
Banale cijfers zeggen dus vrij weinig, want wat de reden van het overschrijden van de 15 minuten is, dat staat er niet bij. “Elke melding heeft zijn eigen verhaal”, aldus de persvoorlichter.