Tijdens de spits is het vrijwel altijd druk op de Alkmaarse ring en dat wordt de komende jaren waarschijnlijk alleen maar erger. In Alkmaar en Dijk en Waard wordt immers flink gebouwd. Ook de Schagerweg en de Westerweg raken verstopt. De provincie heeft daarom besloten geld te steken in de doorstroming. Naast de oostkant van de ring en de N242 tot in Heerhugowaard staan ook twee ‘duinwegen’ op de lijst.
Er is een lijst van 26 trajecten gemaakt waar de meeste aandacht voor nodig is wat betreft veiligheid, doorstroming en leefbaarheid. De helft van die projecten is al in uitvoering of wordt voorbereid. De andere dertien zijn opgenomen in het Meerjarenplan 2025, dat de komende acht jaar zal worden uitgevoerd.
“Ook als provincie kunnen we ons geld maar één keer uitgeven”, aldus gedeputeerde Jeroen Olthof. “Verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren. Dat betekent niet dat we niet meer investeren op plekken waar veel fileproblemen zijn. Met de komst van veel nieuwe woningen zijn er wegen waar we aan de slag moeten. Zo voorkomen we dat alles verder vast loopt en voorzieningen niet goed bereikbaar worden.”
De N511-1 Egmond-Bergen en de N512-2 Castricum-Egmond staan op deel twee van de lijst vanwege de drukte in de zomer en een ‘hoog verkeersveiligheidsrisico, omdat er te hard wordt gereden en de weg op een aantal plekken onoverzichtelijk is’.
Tot het project Alkmaarse ring behoren de N242 van de snelweg tot aan de N504 bij Noord-Scharwoude, de Nollenweg (N508) en de Schagerweg (N245). Expliciet wordt de BOL-spoorbrug in Heerhugowaard genoemd. Daarbij wordt gekeken naar hoe het project kan aansluiten bij werkzaamheden die al staan gepland.