De verkeersoverlast op de Nieuwlandersingel in Alkmaar zal worden aangepakt. Dat heeft wethouder Christiaan Peetoom dinsdag toegezegd tijdens de vergadering van de raadscommissie Ruimte. Bewoners klagen al jaren over sluipverkeer, hardrijders, het vrachtverkeer en parkeren en fietsen op de stoep. Ze zullen alleen nog even geduld moeten hebben voor er een structurele oplossing. Voor nu overweegt de wethouder om meer controles te houden.
“Er wordt al jaren aan de bel getrokken door inwoners, maar zij worden niet gehoord”, stelt GroenLinks-fractievoorzitter Tineke Bouchier. Hun klachten worden ondersteund door een rapport uit 2019. Hierin werd geconcludeerd dat de Nieuwlandersingel te krap is voor de huidige verkeersdruk. Ook nodigt de rechte weg, ondanks de drempels, uit tot te hard rijden en wordt er op de stoep geparkeerd en gefietst. Het advies was om de rijrichting om te draaien.
Daar had het college van B&W destijds wel oren naar en er werd een proefperiode geopperd. Zo ver kwam het echter nooit, ook omdat bij PCC Het Lyceum voor onveilige situaties in het Lyceumbuurt werd gevreesd. Inmiddels mogen vrachtwagens langer dan 10 meter niet meer over de singel, maar dat verbod wordt volgens Bouchier regelmatig genegeerd. Bovendien zorgt toegestaan zwaar verkeer ook nog voor trillingen.
GroenLinks wil alsnog de pilot en ook een einde aan vrachtverkeer over de singel. De Nieuwlandersingel en Baansingel zouden een ‘auto-te-gast’ straat moeten worden. Vanuit diverse fracties kwam in ieder geval deels bijval.
Wethouder Christiaan Peetoom constateerde dat er in de raadscommissie uiteenlopende opvattingen waren, net als tijdens een bewonersbijeenkomst in februari (dit was voor zijn tijd). Hij zei dat het huidige college het daarom niet logisch vindt om al een bepaalde kant uit te denken. “We hebben al toegezegd dat er een herinrichting komt van de Nieuwlandersingel, waarbij we de participatie helemaal goed kunnen invullen.” Omkeren van het verkeer alleen op de Baansingel vond hij in ieder geval geen goed idee, omdat er dan van beide singelzijden verkeer de Lyceumstraat in zou rijden. Een flitspaal kan niet, omdat het een 30km-weg is. En het college ziet een verbod op vrachtverkeer ook niet zitten, maar Peetoom benadrukte dat de keuze uiteindelijk aan de gemeenteraad is.
Voor de korte termijn trekt de wethouder na of er meer handhaving van de verkeersregels nodig is. (foto: Google)